moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wąskotorówka dla wojska

Marynarka wojenna chce kupić do Portu Wojennego na Półwyspie Helskim nowy tabor wąskotorowy. Szuka lokomotyw, które będą ważyć nie więcej niż 10 t, osiągać prędkość 16 km/h i mieć moc 75 KM. Wagony powinny być przystosowane do przewozu co najmniej 3 t ładunku. Firmy zainteresowane przetargiem mogą się zgłaszać do końca maja.

Armia korzysta z kolei wąskotorowej na terenie Półwyspu Helskiego od czasów, gdy powstał tam wojskowy port, czyli od początku lat trzydziestych. Transportuje koleją torpedy, miny, amunicję i zaopatrzenie. Do wielu magazynów i składów ukrytych wśród leśnych ostępów prowadzą bowiem jedynie tory o prześwicie 600 mm. Komenda Portu Wojennego w Gdyni, która odpowiada za logistykę portu na Helu, ma do dyspozycji dwie wysłużone – bo wyprodukowane w 1956 roku – lokomotywy WLs40 oraz kilkanaście równie starych wagonów. Wojsko postanowiło więc kupić nowy tabor wąskotorowy.

Kilka dni temu został ogłoszony przetarg. Marynarka wojenna potrzebuje dwóch nowych lokomotyw oraz 12 wagonów (z opcją zwiększenia zamówienia o kolejne 12 sztuk). Firmy, które chcą zdobyć warte kilka milionów złotych zlecenie, do końca maja mają czas na składanie wniosków o udział w przetargu.

Adam Musiał, dyrektor Polskiej Izby Producentów Urządzeń i Usług na rzecz Kolei, podkreśla, że rzadko się zdarza, by zamówienie dotyczyło fabrycznie nowych lokomotyw i wagonów wąskotorowych. – W Polsce są firmy, które byłyby w stanie zbudować dla wojska taki tabor, chociażby PESA czy Newag. Jednak obie nie mają obecnie w swojej ofercie takich produktów i musiałyby je opracować od podstaw, co ze względu na wymagane certyfikaty i badania potrwałoby znacznie dłużej i nie zostałby dotrzymany oczekiwany przez armię termin dostaw – mówi Musiał. Wojsko chce dostać nowy tabor jeszcze w tym roku. Dlatego, zdaniem eksperta, po zamówienie sięgną raczej dostawcy zagraniczni.

Jakiego dokładnie taboru szuka armia? Lokomotywy mają być napędzane silnikami o mocy co najmniej 75 KM, co pozwoli im osiągnąć prędkość 16 km/h. Poza tym nie mogą ważyć więcej niż 10 t. Wagony z kolei muszą być przystosowane do transportu przynajmniej 3 t ładunku.

Firma, która zdobędzie kontrakt, ma dostarczyć tabor do 18 listopada 2016 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Maksymilian Dura/ Defence24

dodaj komentarz

komentarze

~nikt
1463415720
Po co taki termin? Przecież, że sprzęt się starzeje wiadomo od zawsze i z wyprzedzeniem można dawać takie zlecenia. To nie nagła potrzeba... Eh kto tym wszystkim zarządza?:/
8D-BE-7A-DE

Świat F-35
 
Śmierć gorsza niż wszystkie
Inwestycja w żołnierzy
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Policjanci w koszarach WOT
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Na Dolnym Śląsku „Wakacje z WOT” coraz popularniejsze
Specjalsi pod nowym dowództwem
Polska z dodatkowym wsparciem sojuszników
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Marynarka świętuje i zaprasza na okręty
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Bałtyk – wciąż bezpieczny czy już nie?
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Musimy być szybsi niż zagrożenie
The Power of Infrastructure
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Wybierz Wydarzenie Historyczne Roku
Dzień, który zmienił bieg wojny
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Flyer, zdobywca przestworzy
Strategia odstraszania. Czy zadziała?
GROM’s DNA
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Więcej na obronność, silniejsze NATO
Wyższe stawki dla niezawodowych
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Wypadek Rosomaka
Drukowanie dronów
Pancerny kot w polskim wojsku
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Planowano zamach na Zełenskiego
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Rakiety dla polskich FA-50
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
NATO przechodzi do działania
Odbudowa obrony cywilnej kraju
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Strażnicy polskiego nieba
Polki wicemistrzyniami Europy w szabli
Ratownik w akcji
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Święto sportów walki w Warendorfie
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Nowa dostawa Homarów-K
K2. Azjatycka pantera
Podróż w ciemność
Nowe zasady fotografowania obiektów wojskowych
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
„Różycki” zwodowany
Pionierski dron
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Kajakami po medale
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Podejrzane manewry na Bałtyku
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Rodzinne ćwiczenia z wojskiem
Ewakuacja Polaków z Izraela

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO