moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

PeGaZ rośnie w siłę

Polska Grupa Zbrojeniowa powiększy się niedługo o kolejną firmę. Konsorcjum złożone ze spółek PIT-Radwar oraz Huta Stalowa Wola za prawie 18 milionów złotych kupi zakłady Autosan. – Chcemy produkować dla wojska nie tylko autobusy i mikrobusy, ale również pojazdy terenowe o napędzie cztery na cztery – zapowiada Ryszard Kardasz, prezes PIT-Radwaru.


Autosan od dwóch lat jest w stanie upadłości likwidacyjnej. Syndyk aż pięć razy organizował przetarg, aby sprzedać te zakłady, ale bez powodzenia. W efekcie postanowiono, że przedsiębiorstwo zostanie sprzedane z wolnej ręki. Kilka dni temu przedstawiciel syndyka poinformował, że wielomiesięczne negocjacje w tej sprawie zakończyły się sukcesem. Nowym właścicielem Autosana będzie Polska Grupa Zbrojeniowa, a konkretnie – konsorcjum dwóch spółek do niej należących: PIT-Radwar oraz Huty Stalowa Wola. Transakcja za około 18 milionów złotych powinna zostać sfinalizowana w najbliższych tygodniach.

Jak zapowiada Ryszard Kardasz, prezes PIT-Radwaru, Autosan jako członek PGZ ma dostarczać polskiej armii przede wszystkim pojazdy. – Chcemy produkować nie tylko przeznaczone dla wojska autobusy i mikrobusy, ale w dalszej perspektywie również pojazdy terenowe o napędzie cztery na cztery. Zamierzamy również wytwarzać specjalistyczne kontenery na potrzeby systemów dowodzenia i łączności – uzupełnia.

Sanockie zakłady mają już doświadczenie we współpracy z wojskiem – od 20 lat Autosan produkuje kabiny szczelne elektromagnetycznie (dla sprzętu łącznościowców) oraz zabudowy specjalistyczne, m.in. dla wozów wsparcia technicznego Sarna II.


Jednak nie tylko to było impulsem do kupienia upadającej spółki. Prezes PIT-Radwaru mówi, że pomysł powstał dzięki pozytywnym doświadczeniom z podobnej operacji, jaką kilka lat temu przeprowadziła Huta Stalowa Wola. Kupiła wtedy Jelcza, któremu groziła likwidacja, i inwestycja zakończyła się sukcesem – dziś Jelcz ma pełen portfel wojskowych zamówień. – Bardzo liczymy na powtórzenie tego scenariusza – przyznaje Kardasz.

Firma Autosan, której historia sięga aż pierwszej połowy XIX wieku, była jedną z wizytówek Sanoka w latach 70. ubiegłego stulecia. Zakład zatrudniał wtedy ponad siedem tysięcy osób i produkował około czterech tysięcy autobusów rocznie. Lwia część produkcji trafiała na rynek krajowy, ale firma miała też sporo klientów zagranicznych. Autobusy z charakterystycznym logo przedstawiającym bociana były eksportowane m.in. do Bułgarii, Grecji, Egiptu i Wietnamu. Dzisiaj Autosan to cień dawnej potęgi. Firma zatrudnia obecnie jedynie około 300 pracowników i od 2013 roku jest w stanie upadłości likwidacyjnej. Inwestorzy znaleźli się dopiero po tym, jak w ubiegłym roku podjęto decyzję, że przedsiębiorstwo zostanie sprzedane z wolnej ręki.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: arch. Autosan

dodaj komentarz

komentarze

~A_S
1455817860
Firma nie rośnie w siłę jeśli kupuje upadły zakład którego nikt nie chciał. Zły tytuł.
27-D0-1F-4D
~Hub
1455013140
"starachowickiego Jelcza"?
62-A4-8F-07
~jarek
1455007500
"Kupiła wtedy starachowickiego Jelcza..........". Jelcz nigdy nie był produkowany w Starachowicach. Jelcz był produkowany w Jelczu koło Wrocławia a ciężarówka Star w Starachowicach. Pozdrawiam
8A-69-EE-96
~A_S
1455002940
Polska z racji swojego położenia geopolitycznego zbrojeniówkę powinna mieć na światowym poziomie, tylko czy to jest możliwe, jeśli każda opcja polityczna chciałaby usadzić swoich działaczy w nagrodę na najlepiej płatnych stanowiskach? To jakby bardziej hodowla niż nowoczesne technologie, ale może coś ruszy.
79-10-1E-73

Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
 
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Pytania o europejską tarczę
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
W obronie wschodniej flanki NATO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Na straży wschodniej flanki NATO
Weterani w Polsce, weterani na świecie
Metoda małych kroków
Zmiany w dodatkach stażowych
Wojna w świętym mieście, epilog
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Ameryka daje wsparcie
Od maja znów można trenować z wojskiem!
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Rekordziści z WAT
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Tragiczne zdarzenie na służbie
Szybki marsz, trudny odwrót
Święto stołecznego garnizonu
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Wytropić zagrożenie
Wojna w świętym mieście, część druga
Pod skrzydłami Kormoranów
Więcej koreańskich wyrzutni dla wojska
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Sandhurst: końcowe odliczanie
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
25 lat w NATO – serwis specjalny
W Italii, za wolność waszą i naszą
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Posłowie dyskutowali o WOT
SOR w Legionowie
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Kolejne FlyEye dla wojska
Kadisz za bohaterów
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Zachować właściwą kolejność działań
NATO na północnym szlaku
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Gunner, nie runner
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
NATO on Northern Track
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Pilecki ucieka z Auschwitz
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Sprawa katyńska à la española

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO