moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

PeGaZ rośnie w siłę

Polska Grupa Zbrojeniowa powiększy się niedługo o kolejną firmę. Konsorcjum złożone ze spółek PIT-Radwar oraz Huta Stalowa Wola za prawie 18 milionów złotych kupi zakłady Autosan. – Chcemy produkować dla wojska nie tylko autobusy i mikrobusy, ale również pojazdy terenowe o napędzie cztery na cztery – zapowiada Ryszard Kardasz, prezes PIT-Radwaru.


Autosan od dwóch lat jest w stanie upadłości likwidacyjnej. Syndyk aż pięć razy organizował przetarg, aby sprzedać te zakłady, ale bez powodzenia. W efekcie postanowiono, że przedsiębiorstwo zostanie sprzedane z wolnej ręki. Kilka dni temu przedstawiciel syndyka poinformował, że wielomiesięczne negocjacje w tej sprawie zakończyły się sukcesem. Nowym właścicielem Autosana będzie Polska Grupa Zbrojeniowa, a konkretnie – konsorcjum dwóch spółek do niej należących: PIT-Radwar oraz Huty Stalowa Wola. Transakcja za około 18 milionów złotych powinna zostać sfinalizowana w najbliższych tygodniach.

Jak zapowiada Ryszard Kardasz, prezes PIT-Radwaru, Autosan jako członek PGZ ma dostarczać polskiej armii przede wszystkim pojazdy. – Chcemy produkować nie tylko przeznaczone dla wojska autobusy i mikrobusy, ale w dalszej perspektywie również pojazdy terenowe o napędzie cztery na cztery. Zamierzamy również wytwarzać specjalistyczne kontenery na potrzeby systemów dowodzenia i łączności – uzupełnia.

Sanockie zakłady mają już doświadczenie we współpracy z wojskiem – od 20 lat Autosan produkuje kabiny szczelne elektromagnetycznie (dla sprzętu łącznościowców) oraz zabudowy specjalistyczne, m.in. dla wozów wsparcia technicznego Sarna II.


Jednak nie tylko to było impulsem do kupienia upadającej spółki. Prezes PIT-Radwaru mówi, że pomysł powstał dzięki pozytywnym doświadczeniom z podobnej operacji, jaką kilka lat temu przeprowadziła Huta Stalowa Wola. Kupiła wtedy Jelcza, któremu groziła likwidacja, i inwestycja zakończyła się sukcesem – dziś Jelcz ma pełen portfel wojskowych zamówień. – Bardzo liczymy na powtórzenie tego scenariusza – przyznaje Kardasz.

Firma Autosan, której historia sięga aż pierwszej połowy XIX wieku, była jedną z wizytówek Sanoka w latach 70. ubiegłego stulecia. Zakład zatrudniał wtedy ponad siedem tysięcy osób i produkował około czterech tysięcy autobusów rocznie. Lwia część produkcji trafiała na rynek krajowy, ale firma miała też sporo klientów zagranicznych. Autobusy z charakterystycznym logo przedstawiającym bociana były eksportowane m.in. do Bułgarii, Grecji, Egiptu i Wietnamu. Dzisiaj Autosan to cień dawnej potęgi. Firma zatrudnia obecnie jedynie około 300 pracowników i od 2013 roku jest w stanie upadłości likwidacyjnej. Inwestorzy znaleźli się dopiero po tym, jak w ubiegłym roku podjęto decyzję, że przedsiębiorstwo zostanie sprzedane z wolnej ręki.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: arch. Autosan

dodaj komentarz

komentarze

~A_S
1455817860
Firma nie rośnie w siłę jeśli kupuje upadły zakład którego nikt nie chciał. Zły tytuł.
27-D0-1F-4D
~Hub
1455013140
"starachowickiego Jelcza"?
62-A4-8F-07
~jarek
1455007500
"Kupiła wtedy starachowickiego Jelcza..........". Jelcz nigdy nie był produkowany w Starachowicach. Jelcz był produkowany w Jelczu koło Wrocławia a ciężarówka Star w Starachowicach. Pozdrawiam
8A-69-EE-96
~A_S
1455002940
Polska z racji swojego położenia geopolitycznego zbrojeniówkę powinna mieć na światowym poziomie, tylko czy to jest możliwe, jeśli każda opcja polityczna chciałaby usadzić swoich działaczy w nagrodę na najlepiej płatnych stanowiskach? To jakby bardziej hodowla niż nowoczesne technologie, ale może coś ruszy.
79-10-1E-73

Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Na rosyjskim pasku
Rekrutacja w Dęblinie na finiszu
Kontrakt na K2 gotowy do podpisu
Żołnierze na szkoleniu płetwonurkowym
Nocny patrol myśliwców
7TP – czołg kompromisu
Szkolenie wojskowe dla funkcjonariuszy SOK
Na ratunek pancerniakom
Opady ustąpiły, ale żołnierska misja trwa
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Kanadyjski żołnierz ranny podczas ćwiczeń
Aira – pierwszy pies wojskowy w 6 Mazowieckiej Brygadzie OT
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Rekompensaty na ostatniej prostej
Armia Rezerwowa generała Sosnkowskiego
Kolarskie święto w stolicy
K2 będą produkowane w Polsce
Żołnierze walczą ze skutkami ulew
Cześć bohaterom naszej wolności
Czołg K2 made in Poland
„Military Doctor 2025”, czyli wiedza, która ratuje życie
Amerykańskie wsparcie dla polskiej modernizacji
Terytorialsi z 4 Warmińsko-Mazurskiej BOT w akcji
Czas próby
Las Pamięci uczci poległych
Zmiana warty na wschodniej granicy
„Z dumą nosiłem polską flagę w kosmosie”
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Warszawa uczciła rocznię Powstania
Brytyjczycy żegnają Malbork
Pieta Michniowska
Nie żyje „Sławka”, prezes Związku Powstańców Warszawskich
Sprawdził się na misjach i na granicy. Dron latający Orbiter
Warsztat na kółkach dla F-16
Pilot F-16 doceniony przez widzów
Coraz więcej żołnierzy pomaga usuwać skutki nawałnic
BWR-1 – weteran po liftingu
Ostatnia niedziela…
Rocznica powstania warszawskiego w MPW
Zmodernizowany Leopard 2PL
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Warszawo, do broni!
Polska ubiega się o miliardy z SAFE na zakupy dla wojska
Terytorialsi zawitają do Płocka
Pojazdy wojsk pancernych – serwis specjalny
Inwestycje w mobilność wojska
Żołnierze medalistami na igrzyskach studentów
Pucharowe zmagania Polaków
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
Wojskowe Zgrupowania Zadaniowe w gotowości w Brzegu i Nisku
Polskie uzbrojenie na wojnie i w gospodarce
Terytorialsi usuwają skutki nawałnic
Tłumy na zawodach w Krakowie
Rząd o bezpieczeństwie Polski
Czołgi saperskie dla Wojska Polskiego
Orlik na Alfę
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
Stańcie do apelu!
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Cisza przed wojną
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Cel: wyszkolić podoficera
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
W drodze po młodszego nurka

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO