moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wystawa w Toruniu: weterani oczami Bryana Adamsa

Czterdzieści zdjęć okaleczonych przez wojnę kobiet i mężczyzn – brytyjskich weteranów misji w Iraku i w Afganistanie – zaprezentował Bryan Adams, legenda muzyki, na wystawie w Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu. Fotografie powstawały cztery lata, w 2013 roku zostały wydane w albumie „Okaleczeni: świadectwo wojny”.


W cyklu „Okaleczeni: świadectwo wojny” pokazał Pan mężczyzn i kobiety, niegdyś silnych żołnierzy, dzisiaj zranionych, okaleczonych, z bliznami na całym ciele. Czy trudno było ich namówić do otwarcia się, żeby pokazali, co zrobiła z nimi wojna?

Bryan Adams: Bywało różnie, choć zwykle otwierali się przede mną dość chętnie. Pokazywałem im zdjęcia, które zrobiłem już ich kolegom, mówiąc: „Zobacz, on już się odważył, popatrz jak wyszło”. To ich ośmielało.



Czy ktoś z nich odmówił?

Tylko jeden  weteran nie zgodził się pokazać protezy przed moim obiektywem. Inny z kolei przyszedł do studia ubrany w piękny mundur, który zakrywał dosłownie całe ciało. Zapytałem go o jego rany. Okazało się, że nie ma nóg, ma wstawione protezy. Podwinęliśmy więc tylko nogawki spodni tego wspaniałego munduru.

Czy te rozmowy w studiu były trudne?

Nie można myśleć, że oni wciąż żyją wyłącznie tym, co spotkało ich na misji. Mają rodziny, przyjaciół, ich dzieci dorastają, życie toczy się dalej. Nie chcą współczucia. Podczas rozmów żartują, rozmawiają na tematy niezwiązane z wojną, z tym, co przeżyli. Natomiast na zdjęciach pojawiają się ich blizny, rany, protezy, bo trzeba pamiętać o tym, co zrobili, o ich ofierze. I o tym, co pozostawia po sobie wojna.

***
Wystawa została zorganizowana w ramach międzynarodowego festiwalu filmowego Camerimage. Bryan Adams przyjechał na jej otwarcie. Zaprezentował dwa cykle zdjęć: „Obnażeni” – portrety gwiazd robione wyłącznie na potrzeby magazynów oraz „Okaleczeni. Świadectwo wojny” – fotografie brytyjskich żołnierzy, weteranów misji w Afganistanie i Iraku. Ten ostatni cykl powstawał cztery lata – od 2008 do 2012 roku – przy współpracy z brytyjską dziennikarką Caroline Froggatt z Independent Television News. Album ze zdjęciami ukazał się w 2013 roku. Wystawa w Toruniu jest jedyną, którą artysta zdecydował się zorganizować w Europie Środkowo-Wschodniej. Po raz pierwszy pokazał publiczności zdjęcia gwiazd. Pytany o to, dlaczego zdecydował się połączyć te dwa tematy, odpowiedział: – Nie rozróżniam dzisiaj tych zdjęć na robione gwiazdom oraz „zwykłym” ludziom. Przedstawiam wam moje prace portrecisty.

Bryan Adams sprzedał ponad 65 milionów płyt, wydał 14 solowych albumów. Jest autorem takich przebojów, jak „Summer of 69”, „Everything I Do – I Do It for You”, „Please Forgive Me”, „All for Love”. Fotografowaniem zajął się kilkanaście lat temu. Jest założycielem magazynu o modzie „ZOO”, w którym publikował m.in. wykonane przez siebie zdjęcia modelek i gwiazd. Fotografie weteranów wojennych zaczął robić w 2008 roku, gdy spotkał Caroline Froggatt. Brytyjska dziennikarka robiła reportaż o kobietach i mężczyznach – żołnierzach, którzy wrócili z misji okaleczeni przez wojnę.

Ewa Korsak

autor zdjęć: Ewa Korsak

dodaj komentarz

komentarze


Amunicja od Grupy WB
Odnaleziono rozbitego drona w Lubelskiem
Niemieckie wsparcie z powietrza
Kalorie to nie wszystko
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Nowe zdolności sił zbrojnych
Kadłub ORP „Wicher” w drodze do stoczni
Nowe zasady dla kobiet w armii
Plan na WAM
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Mundurowi z benefitami
Święto sportowców w mundurach
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
W ochronie granicy
Najdłuższa noc
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Gdy ucichnie artyleria
Kontrakt na ratowanie życia
Szwedzi w pętli
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Niemcy dla Tarczy Wschód
Panczeniści na podium w Hamar
Operacja „Szpej” nigdy się nie skończy
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Unikatowe studia trzech uczelni mundurowych
Dwie umowy licencyjne w programie K2 podpisane
Satelita MikroSAR nadaje
Formoza – 50 lat morskich komandosów
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Spotkanie liderów wschodniej flanki NATO
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Trałowce do remontu
Smak służby
Militarne Schengen
Najlepsze projekty dronów nagrodzone przez MON
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Dzień wart stu lat
Obywatele chcą być wGotowości
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Holenderska misja na polskim niebie
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Pomagaj, nie wahaj się, bądź w gotowości
Sportowcy podsumowali 2025 rok
Niebo pod osłoną
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Gala Boksu na Bemowie
Pancerniacy jadą na misję
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Wojsko ma swojego satelitę!
Combat 56 u terytorialsów
Śnieżnik gotowy na Groty

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO