moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowi dowódcy w Gdyni i Darłowie

Duże zmiany w lotnictwie morskim. Od kilku dni grupy działań lotniczych w Gdyni i Darłowie mają nowych dowódców. Kmdr por. pil. Cezary Wiatrak stanął na czele gdyńskiej grupy, a darłowską kieruje kmdr por. pil. Wojciech Koliczko. Obaj w swoich planach stawiają na szkolenie żołnierzy. Darłowo czeka także na zmodernizowane Anakondy.


Kmdr por. pil. Cezary Wiatrak od kilku dni stoi na czele Grupy Działań Lotniczych w Gdyni. Przez ostatnie cztery lata kierował podobną grupą, tyle że z 44 Bazy Lotnictwa Morskiego w Darłowie.

Po pierwsze szkolenie i młoda kadra

– Na pewno najważniejszym zadaniem na najbliższy czas jest szkolenie. Musimy zrobić wszystko, by nasi lotnicy byli zdolni do skutecznego wykonywania zadań i mieli godnych następców. Kluczową sprawą pozostaje też bezpieczeństwo lotów – mówi kmdr por. pil. Wiatrak.

Nowy dowódca Grupy Działań Lotniczych w Gdyni ukończył Szkołę Orląt w Dęblinie, Akademię Marynarki Wojennej oraz Uniwersytet Gdański. Początkowo służył w 37 Pułku Śmigłowców Transportowych. Do lotnictwa morskiego trafił w 1992 roku. Od tego czasu między innymi dowodził kluczem 1 Puckiego Dywizjonu Lotniczego, był też zastępcą dowódcy i szefem sekcji szkoleniowej 28 Puckiej Eskadry Lotniczej. Sam jest pilotem śmigłowców ratowniczych W-3RM Anakonda i transportowych Mi-17, zasiadał też za sterami Mi-2 i Mi-8. W powietrzu spędził 2600 godzin. W trakcie służby był wyróżniany wieloma odznaczeniami. Wśród nich znalazł się między innymi Krzyż Zasługi za Dzielność. Kmdr por. pil. Wiatrak otrzymał go za pomoc ofiarom powodzi, która w 1997 roku dotknęła południe Polski.

Grupa Działań Lotniczych, którą od wczoraj dowodzi, stacjonuje w 43 Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni Babich Dołach. W jej skład wchodzi Grupa Poszukiwawczo-Ratownicza, klucz śmigłowców pokładowych, a także klucze śmigłowców i samolotów transportowych.

W 44 Bazie czekają na Anakondy

Kmdr. por. pil. Cezarego Wiatraka na stanowisku dowódcy gdyńskiej grupy zastąpił kmdr por. pil. Wojciech Koliczko. Oficer przez ostatnie dwa i pół roku był szefem pionu bezpieczeństwa lotów 44 Bazy w Darłowie. Pytany o najważniejsze plany, również wskazuje na szkolenie. – To zadanie trudne, zwłaszcza jeśli chodzi o śmigłowce ratownicze. Obecnie mamy do dyspozycji tylko dwie tego typu maszyny, które w dodatku pełnią dyżury w krajowym systemie ratownictwa. Dlatego też z niecierpliwością czekamy na powrót kolejnych, które właśnie przechodzą modernizację – podkreśla kmdr por. pil. Koliczko. Zapowiada, że zgodnie z planem pierwsza Anakonda ma wrócić w marcu, a druga w kwietniu. – Potem czeka nas kolejne wyzwanie, bo wszyscy będziemy się „uczyć” tych maszyn niemal od początku – dodaje.


Baza w Darłowie przygotowuje się też do przyjęcia zupełnie nowych śmigłowców. – To z kolei wiąże się z tworzeniem nowej infrastruktury i modernizacją już istniejącej, między innymi budową hangarów, zaplecza socjalnego czy remontem jednej z dróg kołowania – wylicza kmdr por. pil. Koliczko. Przyszły rok upłynie też pod znakiem ćwiczeń, wśród nich kluczowe dla polskiej armii – manewry „Anakonda”.

Nowy dowódca Darłowskiej Grupy Lotniczej ukończył Wyższą Szkołę Oficerską Sił Powietrznych oraz studia na Wydziale Nawigacji i Uzbrojenia Okrętowego Akademii Marynarki Wojennej. Służbę rozpoczął w nieistniejącym już 47 Szkolnym Pułku Śmigłowców w Nowym Mieście nad Pilicą, gdzie odpowiadał za szkolenie podchorążych dęblińskiej Szkoły Orląt. Z lotnictwem morskim związał się w 2001 roku. Od tamtego czasu służy w Darłowie. Był między innymi pilotem śmigłowca, dowódcą klucza śmigłowców ratowniczych oraz inspektorem bezpieczeństwa lotów 44 Bazy Lotnictwa Morskiego.

Kmdr por. pil. Koliczko w powietrzu spędził ponad dwa tysiące godzin. Pilotował przede wszystkim śmigłowce typu W-3, ale też Mi-2. W trakcie służby został wyróżniony licznym odznaczeniami. Podobnie jak kmdr. por. Wiatraka, prezydent odznaczył go Krzyżem Zasługi za Dzielność za niesienie pomocy powodzianom.

W skład Darłowskiej Grupy Lotniczej, którą teraz dowodzi, wchodzą śmigłowce ratownicze Mi-14PŁ/R i W-3RM Anakonda, śmigłowce zwalczania okrętów podwodnych Mi-14PŁ oraz Mi-2.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Marian Kluczyński, kmdr ppor. Czesław Cichy

dodaj komentarz

komentarze

~Katol
1446802800
Dobrze było by kupić pod Karkala The Exocet MM40 Block 3. 30-40 sztuk. Śmigłowce dobrze zdyslokować .
FF-6C-B3-6A
~Katol
1446720120
Śmigłowce to obecnie najgroźniejsza broń na sadzawkę bałtycką. Tanio i skutecznie.
FF-6C-B3-6A

Pancerniacy jadą na misję
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Operacja „Szpej” nigdy się nie skończy
Dzień wart stu lat
Spotkanie liderów wschodniej flanki NATO
Kalorie to nie wszystko
Służba w kadrze
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Wojsko ma swojego satelitę!
Nowe zasady dla kobiet w armii
Plan na WAM
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Gala Boksu na Bemowie
Niemcy dla Tarczy Wschód
Polska produkcja amunicji rośnie w siłę
Obywatele chcą być wGotowości
Najdłuższa noc
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Święto sportowców w mundurach
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
Gdy ucichnie artyleria
Szwedzi w pętli
Panczeniści na podium w Hamar
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Combat 56 u terytorialsów
Dwie umowy licencyjne w programie K2 podpisane
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Kontrakt na ratowanie życia
Mundurowi z benefitami
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Formoza – 50 lat morskich komandosów
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
W ochronie granicy
Najlepsze projekty dronów nagrodzone przez MON
Militarne Schengen
Nowe zdolności sił zbrojnych
Sportowcy podsumowali 2025 rok
Smak służby
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Niebo pod osłoną
Wojskowo-policyjny patrol ratuje życie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Holenderska misja na polskim niebie
Nowe K9 w Węgorzewie
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
Nie wyślemy wojsk do Ukrainy
Amunicja od Grupy WB
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Unikatowe studia trzech uczelni mundurowych
Kadłub ORP „Wicher” w drodze do stoczni
Niemieckie wsparcie z powietrza
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Pomagaj, nie wahaj się, bądź w gotowości
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Aby granica była bezpieczna
Śnieżnik gotowy na Groty
Trałowce do remontu
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Odnaleziono rozbitego drona w Lubelskiem

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO