moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowi dowódcy w Gdyni i Darłowie

Duże zmiany w lotnictwie morskim. Od kilku dni grupy działań lotniczych w Gdyni i Darłowie mają nowych dowódców. Kmdr por. pil. Cezary Wiatrak stanął na czele gdyńskiej grupy, a darłowską kieruje kmdr por. pil. Wojciech Koliczko. Obaj w swoich planach stawiają na szkolenie żołnierzy. Darłowo czeka także na zmodernizowane Anakondy.


Kmdr por. pil. Cezary Wiatrak od kilku dni stoi na czele Grupy Działań Lotniczych w Gdyni. Przez ostatnie cztery lata kierował podobną grupą, tyle że z 44 Bazy Lotnictwa Morskiego w Darłowie.

Po pierwsze szkolenie i młoda kadra

– Na pewno najważniejszym zadaniem na najbliższy czas jest szkolenie. Musimy zrobić wszystko, by nasi lotnicy byli zdolni do skutecznego wykonywania zadań i mieli godnych następców. Kluczową sprawą pozostaje też bezpieczeństwo lotów – mówi kmdr por. pil. Wiatrak.

Nowy dowódca Grupy Działań Lotniczych w Gdyni ukończył Szkołę Orląt w Dęblinie, Akademię Marynarki Wojennej oraz Uniwersytet Gdański. Początkowo służył w 37 Pułku Śmigłowców Transportowych. Do lotnictwa morskiego trafił w 1992 roku. Od tego czasu między innymi dowodził kluczem 1 Puckiego Dywizjonu Lotniczego, był też zastępcą dowódcy i szefem sekcji szkoleniowej 28 Puckiej Eskadry Lotniczej. Sam jest pilotem śmigłowców ratowniczych W-3RM Anakonda i transportowych Mi-17, zasiadał też za sterami Mi-2 i Mi-8. W powietrzu spędził 2600 godzin. W trakcie służby był wyróżniany wieloma odznaczeniami. Wśród nich znalazł się między innymi Krzyż Zasługi za Dzielność. Kmdr por. pil. Wiatrak otrzymał go za pomoc ofiarom powodzi, która w 1997 roku dotknęła południe Polski.

Grupa Działań Lotniczych, którą od wczoraj dowodzi, stacjonuje w 43 Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni Babich Dołach. W jej skład wchodzi Grupa Poszukiwawczo-Ratownicza, klucz śmigłowców pokładowych, a także klucze śmigłowców i samolotów transportowych.

W 44 Bazie czekają na Anakondy

Kmdr. por. pil. Cezarego Wiatraka na stanowisku dowódcy gdyńskiej grupy zastąpił kmdr por. pil. Wojciech Koliczko. Oficer przez ostatnie dwa i pół roku był szefem pionu bezpieczeństwa lotów 44 Bazy w Darłowie. Pytany o najważniejsze plany, również wskazuje na szkolenie. – To zadanie trudne, zwłaszcza jeśli chodzi o śmigłowce ratownicze. Obecnie mamy do dyspozycji tylko dwie tego typu maszyny, które w dodatku pełnią dyżury w krajowym systemie ratownictwa. Dlatego też z niecierpliwością czekamy na powrót kolejnych, które właśnie przechodzą modernizację – podkreśla kmdr por. pil. Koliczko. Zapowiada, że zgodnie z planem pierwsza Anakonda ma wrócić w marcu, a druga w kwietniu. – Potem czeka nas kolejne wyzwanie, bo wszyscy będziemy się „uczyć” tych maszyn niemal od początku – dodaje.


Baza w Darłowie przygotowuje się też do przyjęcia zupełnie nowych śmigłowców. – To z kolei wiąże się z tworzeniem nowej infrastruktury i modernizacją już istniejącej, między innymi budową hangarów, zaplecza socjalnego czy remontem jednej z dróg kołowania – wylicza kmdr por. pil. Koliczko. Przyszły rok upłynie też pod znakiem ćwiczeń, wśród nich kluczowe dla polskiej armii – manewry „Anakonda”.

Nowy dowódca Darłowskiej Grupy Lotniczej ukończył Wyższą Szkołę Oficerską Sił Powietrznych oraz studia na Wydziale Nawigacji i Uzbrojenia Okrętowego Akademii Marynarki Wojennej. Służbę rozpoczął w nieistniejącym już 47 Szkolnym Pułku Śmigłowców w Nowym Mieście nad Pilicą, gdzie odpowiadał za szkolenie podchorążych dęblińskiej Szkoły Orląt. Z lotnictwem morskim związał się w 2001 roku. Od tamtego czasu służy w Darłowie. Był między innymi pilotem śmigłowca, dowódcą klucza śmigłowców ratowniczych oraz inspektorem bezpieczeństwa lotów 44 Bazy Lotnictwa Morskiego.

Kmdr por. pil. Koliczko w powietrzu spędził ponad dwa tysiące godzin. Pilotował przede wszystkim śmigłowce typu W-3, ale też Mi-2. W trakcie służby został wyróżniony licznym odznaczeniami. Podobnie jak kmdr. por. Wiatraka, prezydent odznaczył go Krzyżem Zasługi za Dzielność za niesienie pomocy powodzianom.

W skład Darłowskiej Grupy Lotniczej, którą teraz dowodzi, wchodzą śmigłowce ratownicze Mi-14PŁ/R i W-3RM Anakonda, śmigłowce zwalczania okrętów podwodnych Mi-14PŁ oraz Mi-2.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Marian Kluczyński, kmdr ppor. Czesław Cichy

dodaj komentarz

komentarze

~Katol
1446802800
Dobrze było by kupić pod Karkala The Exocet MM40 Block 3. 30-40 sztuk. Śmigłowce dobrze zdyslokować .
FF-6C-B3-6A
~Katol
1446720120
Śmigłowce to obecnie najgroźniejsza broń na sadzawkę bałtycką. Tanio i skutecznie.
FF-6C-B3-6A

Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Polski „Wiking” dla Danii
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Sportowcy na poligonie
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Mundurowi z benefitami
„Road Runner” w Libanie
Nowe zasady dla kobiet w armii
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Koniec dzieciństwa
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Starcie pancerniaków
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Odznaczenia za wzorową służbę
Inwestycja w bezpieczeństwo
Niespokojny poranek pilotów
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Pomnik nieznanych bohaterów
Kaman – domknięcie historii
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Wellington „Zosia” znad Bremy
Kircholm 1605
Abolicja dla ochotników
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Brytyjczycy na wschodniej straży
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Marynarze podjęli wyzwanie
Marynarze mają nowe motorówki
Nie daj się zhakować
Szansa na nowe życie
Standardy NATO w Siedlcach
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Rusza program „wGotowości”
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Zasiać strach w szeregach wroga
Mity i manipulacje
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Pięściarska uczta w Suwałkach
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Sukces Polaka w biegu z marines
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Kolejny kontrakt Dezametu
Męska sprawa: profilaktyka
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO