moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Herculesy będą malowane w Polsce

Bydgoskie zakłady lotnicze od przyszłego roku będą mogły malować duże samoloty wojskowe. Chodzi o maszyny, których rozpiętość skrzydeł dochodzi do 52 metrów, czyli na przykład transportowce C-130 Hercules. Tym samym polska firma dołączy do elitarnego grona europejskich zakładów mających takie możliwości.


Do tej pory w Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 2 w Bydgoszczy można było usuwać i nakładać powłoki lakiernicze jedynie na mniejszych samolotach wojskowych, takich jak myśliwce F-16 czy transportowce Casa C-295. W przypadku większych maszyn, np. samolotów C-130 Hercules, WZL przeprowadzały jedynie przeglądy powłoki lakierniczej. Natomiast malowanie wykonywano za granicą. Najczęściej były to zakłady w Grecji, która tego typu samoloty ma w swoim wyposażeniu od połowy lat siedemdziesiątych.

W ubiegłym roku bydgoska firma postanowiła zainwestować aż 60 milionów złotych w budowę hali obsługowo-malarskiej. Budynek będzie miał powierzchnię prawie 4 tysięcy metrów kwadratowych. – Hala będzie dostosowana do obsługi średniodystansowych samolotów transportowych i pasażerskich, czyli maszyn o rozpiętości skrzydeł do 52 metrów – mówi Daniel Ciechalski, rzecznik prasowy bydgoskich WZL.

zoom   zoom   zoom


Inwestycja ma być oddana do użytku w kwietniu 2016 roku. Przedstawiciele bydgoskiej firmy nie ukrywają, że choć strategicznym klientem WZL nr 2 jest polska armia, to bardzo liczą na zainteresowanie usługami malarskimi ze strony linii cywilnych korzystających z takich maszyn jak: Boeing 767-300, Boeing 737-900ER czy Airbus A-320-200.

Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 z Bydgoszczy zajmują się serwisem i naprawami Herculesów od 2009 roku, czyli od momentu, gdy weszły one do służby w polskim wojsku. Początkowo polscy specjaliści korzystali z pomocy zagranicznych podwykonawców. Dziś ich wiedza i doświadczenie są na tyle duże, że WZL otrzymują uprawnienia do samodzielnej obsługi kolejnych podsystemów Herculesów.


Polska armia otrzymała pięć samolotów C-130 Hercules od amerykańskiego rządu w ramach bezzwrotnej pomocy wojskowej. Pierwszy z nich dotarł do 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu w marcu 2009 roku. Kolejne dwie sztuki przyleciały do Polski w 2010 roku, czwarty – rok później, a piąta, ostania maszyna, zameldowała się w Powidzu latem 2012 roku. Amerykanie przekazali nam również jeden kadłub C-130 do naziemnego szkolenia.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: WZL nr 2

dodaj komentarz

komentarze


Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
 
Planowano zamach na Zełenskiego
Święto sportów walki w Warendorfie
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Bezpieczniejsza Europa
Wyższe stawki dla niezawodowych
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Rodzinne ćwiczenia z wojskiem
Śmierć gorsza niż wszystkie
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Dwa tygodnie „rozgryzania” Homara-K
Demony wojny nie patrzą na płeć
Kajakami po medale
BWP-1 – historia na dekady
Odbudowa obrony cywilnej kraju
The Power of Infrastructure
Cybermiasteczko na Festiwalu Open’er
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Strażnicy polskiego nieba
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Czarna Pantera celuje
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Dzieci wojny
Pracowity pobyt w kosmosie
11 lipca narodowym dniem pamięci o ofiarach rzezi wołyńskiej
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Strategia odstraszania. Czy zadziała?
Ewakuacja Polaków z Izraela
Policjanci w koszarach WOT
Prezydent na wschodniej granicy
Świat F-35
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Inwestycja w żołnierzy
Drukowanie dronów
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Broń przeciwko wrogim satelitom
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Pułk Reprezentacyjny rekrutuje. Kto może dołączyć?
Pancerny kot w polskim wojsku
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Miliardowe wsparcie dla PGZ
„Różycki” zwodowany
Ratownik w akcji
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Flyer, zdobywca przestworzy
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Międzynarodowy festiwal lotnictwa. Zbliża się Air Show Radom 2025
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Kolejne czołgi K2 dla naszej armii
Podróż w ciemność
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Wypadek Rosomaka
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Nowe zasady fotografowania obiektów wojskowych
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Podejrzane manewry na Bałtyku
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Musimy być szybsi niż zagrożenie
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO