moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Herculesy będą malowane w Polsce

Bydgoskie zakłady lotnicze od przyszłego roku będą mogły malować duże samoloty wojskowe. Chodzi o maszyny, których rozpiętość skrzydeł dochodzi do 52 metrów, czyli na przykład transportowce C-130 Hercules. Tym samym polska firma dołączy do elitarnego grona europejskich zakładów mających takie możliwości.


Do tej pory w Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 2 w Bydgoszczy można było usuwać i nakładać powłoki lakiernicze jedynie na mniejszych samolotach wojskowych, takich jak myśliwce F-16 czy transportowce Casa C-295. W przypadku większych maszyn, np. samolotów C-130 Hercules, WZL przeprowadzały jedynie przeglądy powłoki lakierniczej. Natomiast malowanie wykonywano za granicą. Najczęściej były to zakłady w Grecji, która tego typu samoloty ma w swoim wyposażeniu od połowy lat siedemdziesiątych.

W ubiegłym roku bydgoska firma postanowiła zainwestować aż 60 milionów złotych w budowę hali obsługowo-malarskiej. Budynek będzie miał powierzchnię prawie 4 tysięcy metrów kwadratowych. – Hala będzie dostosowana do obsługi średniodystansowych samolotów transportowych i pasażerskich, czyli maszyn o rozpiętości skrzydeł do 52 metrów – mówi Daniel Ciechalski, rzecznik prasowy bydgoskich WZL.

zoom   zoom   zoom


Inwestycja ma być oddana do użytku w kwietniu 2016 roku. Przedstawiciele bydgoskiej firmy nie ukrywają, że choć strategicznym klientem WZL nr 2 jest polska armia, to bardzo liczą na zainteresowanie usługami malarskimi ze strony linii cywilnych korzystających z takich maszyn jak: Boeing 767-300, Boeing 737-900ER czy Airbus A-320-200.

Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 z Bydgoszczy zajmują się serwisem i naprawami Herculesów od 2009 roku, czyli od momentu, gdy weszły one do służby w polskim wojsku. Początkowo polscy specjaliści korzystali z pomocy zagranicznych podwykonawców. Dziś ich wiedza i doświadczenie są na tyle duże, że WZL otrzymują uprawnienia do samodzielnej obsługi kolejnych podsystemów Herculesów.


Polska armia otrzymała pięć samolotów C-130 Hercules od amerykańskiego rządu w ramach bezzwrotnej pomocy wojskowej. Pierwszy z nich dotarł do 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu w marcu 2009 roku. Kolejne dwie sztuki przyleciały do Polski w 2010 roku, czwarty – rok później, a piąta, ostania maszyna, zameldowała się w Powidzu latem 2012 roku. Amerykanie przekazali nam również jeden kadłub C-130 do naziemnego szkolenia.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: WZL nr 2

dodaj komentarz

komentarze


Krzyżacka klęska na polach grunwaldzkich
 
Optymistyczne prognozy znad Wisły
Formoza. Za kulisami
Letnia Bryza na Morzu Czarnym
Spadochroniarze na warcie w UE
„Armia mistrzów” – sporty wodne
„Operacja borelioza”
Incydent przy granicy. MON chce specjalnego nadzoru nad śledztwem
Feniks – następca Mangusty?
Partyzanci z republiki
Nie wierzę panu, mister Karski!
Ciężko? I słusznie! Tak przebiega selekcja do Formozy
Bezpieczeństwo granicy jest również sprawą Sojuszu
Posłowie wybrali patronów 2025 roku
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Zabezpieczenie techniczne 1 Pułku Czołgów w 1920
Terytorialsi w gotowości do pomocy
Patrioty i F-16 dla Ukrainy. Trwa szczyt NATO
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
Rusza operacja „Bezpieczne Podlasie”
Most III, czyli lot z V2
Paryż – odliczanie do rozpoczęcia igrzysk!
Hala do budowy Mieczników na finiszu
Pioruny dla sojuszników
Za zdrowie utracone na służbie
Polski Kontyngent Wojskowy Olimp w Paryżu
Olimp gotowy na igrzyska!
Posłowie o efektach szczytu NATO
Operacja „Wschodnia zorza”
Silniejsza obecność sojuszników z USA
Z parlamentu do wojska
Kaczmarek z nowym rekordem Polski!
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
Prezydent Zełenski w Warszawie
Na ratunek… komandos
„Armia mistrzów” – kolarstwo, łucznictwo, pięciobój nowoczesny, strzelectwo, triatlon i wspinaczka sportowa
„Armia mistrzów” – lekkoatletyka
Włoski Centauro na paryskim salonie
The Suwałki Gap in the Game
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Prezydent Warszawy: oddajmy hołd bohaterom!
Jaki będzie czołg przyszłości?
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
Kmdr Janusz Porzycz: Wojsko Polskie wspierało i wspiera sportowców!
Jak usprawnić działania służb na granicy
„Armia mistrzów” – sporty walki
Londyn o „Tarczy Wschód”
Tridon Mk2, czyli sposób na drona?
Awaria systemów. Bezpieczeństwo Polski nie jest zagrożone
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
W Sejmie o zniszczeniu Tupolewa
Lotnicy pamiętają o powstaniu
International Test
Medycy na poligonie
Sejm podziękował za służbę na granicy
Roczny dyżur spadochroniarzy
Ankona, czyli polska operacja we Włoszech

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO