moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Armia kupi transportery do usuwania zapór minowych

Saperzy dostaną pojazdy do wykrywania i usuwania zapór minowych, czyli Kołowe Transportery Inżynieryjne EOD. Po transporterach do naprawy Rosomaków, to kolejne wozy, jakie mają otrzymać pododdziały inżynieryjne wojsk lądowych. Zyskają pojazdy opancerzone i uzbrojone, które zapewnią im bezpieczne poruszanie się w strefie działań wojennych.

Topola-S to jeden z pojazdów saperskich w polskiej armii.

MON chce wnajbliższych latach kupić saperom Kołowe Transportery Wsparcia Inżynieryjnego oraz Kołowe Transportery Rozpoznania Inżynieryjnego. Oba pojazdy przeznaczone są do napraw i remontów Rosomaków. Teraz okazuje się, że poza nimi do jednostek mają trafić również pojazdy stricte saperskie, czyli Kołowe Transportery Inżynieryjne EOD (Explosive Ordinance Disposal).

Inspektorat Uzbrojenia MON zaprosił już do dialogu technicznego firmy zbrojeniowe zainteresowane dostarczeniem naszej armii takich wozów. – Jego celem jest zebranie informacji oraz przeprowadzenie analiz w celu opracowania Studium Wykonalności i Wstępnych Założeń Taktyczno-Technicznych, dotyczących określenia możliwości i sposobu pozyskania kołowego transportera inżynieryjnego EOD – wyjaśnia ppłk Małgorzata Ossolińska, rzecznik prasowy IU.

Oznacza to, że nasza armia jeszcze nie zdecydowała, czy kupi gotowy wyrób, czy też może powierzy jakiemuś podmiotowi zbudowanie pojazdu w ramach pracy badawczo – rozwojowej.

W zaproszeniu do dialogu technicznego wojskowi ujawnili nie tylko podstawowe parametry techniczne podwozia, na którym ma się znaleźć specjalistyczna, inżynieryjna zabudowa. Upubliczniono również, jaki saperski sprzęt musi się znaleźć we wnętrzu. Poza dwoma robotami inżynieryjnymi, w tym jednym tzw. ciężkim – o wadze około 300 kilogramów – mają to być między innymi: dron z kamerą HD; wykrywacz bomb typu FEREX, wykrywacz min z georadarem; przenośny system rentgenowski do prześwietlania bomb z możliwością obróbki i zapisu zdjęć; urządzenia do detekcji i identyfikacji substancji radioaktywnych, chemicznych i biologicznych; zestaw do zamrażania mechanizmów IED/UXO.

Jeszcze kilka lat temu wojskowi saperzy mogli się pochwalić jedynie nowoczesnym wyposażeniem osobistym, takim jak wysokiej klasy kombinezony ochronne, czy specjalistycznym sprzętem służącym do wykrywania i neutralizacji min lub improwizowanych ładunków wybuchowych. Misje w Iraku i Afganistanie sprawiły, że na wyposażeniu patroli jest dzisiaj sporo robotów inżynieryjnych, nowoczesnych wykrywaczy min oraz georadarów. Znacznie gorzej – jak przyznają sami żołnierze – jest z pojazdami.

Dopiero w ubiegłym roku saperzy przesiedli się z kilkudziesięcioletnich Starów do Topoli-S. To pojazdy zbudowane na podwoziu samochodu Iveco. Wozy, którymi może poruszać się cały sześcioosobowy patrol saperski, wyposażone zostały m.in. w pojemnik przeciwwybuchowy, w którym można przetransportować np. jeden 100-milimetrowy pocisk artyleryjski.

W ostatnich latach wszystkie patrole rozminowania otrzymały również Topole-P. To przyczepy z pojemnikami przeciwodłamkowymi, w których można przewozić niewypały i niewybuchy posiadające ładunek odpowiadający nawet 10 kilogramom TNT, czyli np. pociski artyleryjskie o kalibrze 240 milimetrów.

Żołnierze wojsk inżynieryjnych podkreślają jednak, że mimo unowocześnienia ich taboru samochodowego, nadal nie dysponują pojazdami opancerzonymi i uzbrojonymi, którymi można byłoby bezpiecznie poruszać się w strefie działań wojennych. Teraz ma się to zmienić.

Na razie nie wiadomo, kiedy może zostać ogłoszony przetarg w sprawie Kołowych Transporterów Inżynieryjnych EOD, ani ile ich sztuk chce pozyskać wojsko. Firmy zainteresowane udziałem w dialogu technicznym mają czas na składanie swoich wniosków do końca października. Rozmowy z przedstawicielami zbrojeniówki mają się rozpocząć jeszcze jesienią.

Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~gosc
1445421900
kryste....znowu IVECO...masakra
70-4B-21-33
~Katol - Inkwizytor
1445417160
~Marcin - tak . Podobnie jak byś ty poszedł po kandydatkę na żonę na dyskotekę. Ma byś , piękna, zgrabna , mądra i bogata. I miła i fajna ..
FF-6C-B3-6A
~Katol
1445359140
Podobno są drony do rozminowywania .
FF-6C-B3-6A
~Marcin
1445350200
Czy zakup pojazdów jest konsultowany z ich użytkownikami?
29-CD-3E-1E

WIM: nowoczesna klinika ginekologii otwarta
 
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Wojna w świętym mieście, epilog
Bezpieczeństwo ważniejsze dla młodych niż rozrywka
Wojna w świętym mieście, część druga
Kolejni Ukraińcy gotowi do walki
Ocalały z transportu do Katynia
Optyka dla żołnierzy
Barwy walki
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Na straży wschodniej flanki NATO
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
V Korpus z nowym dowódcą
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Marcin Gortat z wizytą u sojuszników
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Święto stołecznego garnizonu
Mundury w linii... produkcyjnej
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Zbrodnia made in ZSRS
Charge of Dragon
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Potężny atak rakietowy na Ukrainę
Odstraszanie i obrona
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Szarża „Dragona”
Strażacy ruszają do akcji
Front przy biurku
Kolejne FlyEle dla wojska
Wieczna pamięć ofiarom zbrodni katyńskiej!
Prawda o zbrodni katyńskiej
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Rakiety dla Jastrzębi
NATO na północnym szlaku
25 lat w NATO – serwis specjalny
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zmiany w dodatkach stażowych
Głos z katyńskich mogił
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Zachować właściwą kolejność działań
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Szpej na miarę potrzeb
Cyberprzestrzeń na pierwszej linii
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Sprawa katyńska à la española
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
NATO on Northern Track
Przygotowania czas zacząć
Ramię w ramię z aliantami
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO