moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Armia kupi transportery do usuwania zapór minowych

Saperzy dostaną pojazdy do wykrywania i usuwania zapór minowych, czyli Kołowe Transportery Inżynieryjne EOD. Po transporterach do naprawy Rosomaków, to kolejne wozy, jakie mają otrzymać pododdziały inżynieryjne wojsk lądowych. Zyskają pojazdy opancerzone i uzbrojone, które zapewnią im bezpieczne poruszanie się w strefie działań wojennych.

Topola-S to jeden z pojazdów saperskich w polskiej armii.

MON chce wnajbliższych latach kupić saperom Kołowe Transportery Wsparcia Inżynieryjnego oraz Kołowe Transportery Rozpoznania Inżynieryjnego. Oba pojazdy przeznaczone są do napraw i remontów Rosomaków. Teraz okazuje się, że poza nimi do jednostek mają trafić również pojazdy stricte saperskie, czyli Kołowe Transportery Inżynieryjne EOD (Explosive Ordinance Disposal).

Inspektorat Uzbrojenia MON zaprosił już do dialogu technicznego firmy zbrojeniowe zainteresowane dostarczeniem naszej armii takich wozów. – Jego celem jest zebranie informacji oraz przeprowadzenie analiz w celu opracowania Studium Wykonalności i Wstępnych Założeń Taktyczno-Technicznych, dotyczących określenia możliwości i sposobu pozyskania kołowego transportera inżynieryjnego EOD – wyjaśnia ppłk Małgorzata Ossolińska, rzecznik prasowy IU.

Oznacza to, że nasza armia jeszcze nie zdecydowała, czy kupi gotowy wyrób, czy też może powierzy jakiemuś podmiotowi zbudowanie pojazdu w ramach pracy badawczo – rozwojowej.

W zaproszeniu do dialogu technicznego wojskowi ujawnili nie tylko podstawowe parametry techniczne podwozia, na którym ma się znaleźć specjalistyczna, inżynieryjna zabudowa. Upubliczniono również, jaki saperski sprzęt musi się znaleźć we wnętrzu. Poza dwoma robotami inżynieryjnymi, w tym jednym tzw. ciężkim – o wadze około 300 kilogramów – mają to być między innymi: dron z kamerą HD; wykrywacz bomb typu FEREX, wykrywacz min z georadarem; przenośny system rentgenowski do prześwietlania bomb z możliwością obróbki i zapisu zdjęć; urządzenia do detekcji i identyfikacji substancji radioaktywnych, chemicznych i biologicznych; zestaw do zamrażania mechanizmów IED/UXO.

Jeszcze kilka lat temu wojskowi saperzy mogli się pochwalić jedynie nowoczesnym wyposażeniem osobistym, takim jak wysokiej klasy kombinezony ochronne, czy specjalistycznym sprzętem służącym do wykrywania i neutralizacji min lub improwizowanych ładunków wybuchowych. Misje w Iraku i Afganistanie sprawiły, że na wyposażeniu patroli jest dzisiaj sporo robotów inżynieryjnych, nowoczesnych wykrywaczy min oraz georadarów. Znacznie gorzej – jak przyznają sami żołnierze – jest z pojazdami.

Dopiero w ubiegłym roku saperzy przesiedli się z kilkudziesięcioletnich Starów do Topoli-S. To pojazdy zbudowane na podwoziu samochodu Iveco. Wozy, którymi może poruszać się cały sześcioosobowy patrol saperski, wyposażone zostały m.in. w pojemnik przeciwwybuchowy, w którym można przetransportować np. jeden 100-milimetrowy pocisk artyleryjski.

W ostatnich latach wszystkie patrole rozminowania otrzymały również Topole-P. To przyczepy z pojemnikami przeciwodłamkowymi, w których można przewozić niewypały i niewybuchy posiadające ładunek odpowiadający nawet 10 kilogramom TNT, czyli np. pociski artyleryjskie o kalibrze 240 milimetrów.

Żołnierze wojsk inżynieryjnych podkreślają jednak, że mimo unowocześnienia ich taboru samochodowego, nadal nie dysponują pojazdami opancerzonymi i uzbrojonymi, którymi można byłoby bezpiecznie poruszać się w strefie działań wojennych. Teraz ma się to zmienić.

Na razie nie wiadomo, kiedy może zostać ogłoszony przetarg w sprawie Kołowych Transporterów Inżynieryjnych EOD, ani ile ich sztuk chce pozyskać wojsko. Firmy zainteresowane udziałem w dialogu technicznym mają czas na składanie swoich wniosków do końca października. Rozmowy z przedstawicielami zbrojeniówki mają się rozpocząć jeszcze jesienią.

Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~gosc
1445421900
kryste....znowu IVECO...masakra
70-4B-21-33
~Katol - Inkwizytor
1445417160
~Marcin - tak . Podobnie jak byś ty poszedł po kandydatkę na żonę na dyskotekę. Ma byś , piękna, zgrabna , mądra i bogata. I miła i fajna ..
FF-6C-B3-6A
~Katol
1445359140
Podobno są drony do rozminowywania .
FF-6C-B3-6A
~Marcin
1445350200
Czy zakup pojazdów jest konsultowany z ich użytkownikami?
29-CD-3E-1E

Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
 
Bitwa Warszawska, dzień pierwszy: Armia Czerwona w natarciu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Groty w wersji reprezentacyjnej w drodze do żołnierzy
Awanse za olimpijskie medale
Awaria systemów. Bezpieczeństwo Polski nie jest zagrożone
Niebo pełne drogowskazów
Zabójcze dla czołgów
Gen. Kukuła podziękował żołnierzom za ich służbę
Za zdrowie utracone na służbie
Nominacje generalskie na Święto Wojska Polskiego
Roczny dyżur spadochroniarzy
Terytorialsi na ratunek
Katorżnicza rywalizacja na nowej trasie
F-35 dla Polski – coraz bliżej finału
Rozkaz: nie brać jeńców
The Suwałki Gap in the Game
Obejrzyj sprzęt pancerny i artyleryjski w Muzeum WP
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
Paryż – odliczanie do rozpoczęcia igrzysk!
Druk 3D w polskim przemyśle obronnym
Wioślarze brązowymi medalistami olimpijskimi
Na siódmym torze po siódmy medal
Olimp w Paryżu
Umowa na Apache podpisana
Londyn o „Tarczy Wschód”
Posłowie o efektach szczytu NATO
Jak powstańcy zdobyli „Gęsiówkę”
Mamy pierwsze złoto! Ola dotrzymała słowa!
Medycy na poligonie
Apache z offsetem
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
Incydent przy granicy. MON chce specjalnego nadzoru nad śledztwem
Masakra w więzieniu mokotowskim. Nierozliczona zbrodnia
Przygotowania do defilady na ostatniej prostej
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Nagrodzeni z okazji święta
Defilada już za kilka dni
Czas „czarnej pantery”
Historia powstania warszawskiego online
Bitwa Warszawska, dzień drugi: Walka wręcz o stolicę
Ciężko? I słusznie! Tak przebiega selekcja do Formozy
Tanecznym krokiem na ringu po srebro
Sejm podziękował za służbę na granicy
Coraz bardziej niebezpiecznie na Bliskim Wschodzie
„Herman Göring” dostaje po łapach
Lekarze z poligonu
Wielonarodowa Dywizja Północny Wschód z nowym dowódcą
Dla lepszego rozpoznania – Kleszcze
Broń Powstania Warszawskiego
Jak usprawnić działania służb na granicy
Hekatomba na Woli
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
W Sejmie o zniszczeniu Tupolewa
Myśliwce nad Polską
HSW wyprodukuje wyrzutnie do Patriotów
Maczuga z korkiem
Ostatnie przygotowania do defilady
Olimp gotowy na igrzyska!

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO