moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

ORP „Mewa” najlepsza na kanale La Manche

Każdy z okrętów musiał dotrzeć do wyznaczonego akwenu, a potem w ciągu 24 godzin zlokalizować jak najwięcej rozmieszczonych tam min ćwiczebnych. Tak wyglądał sprawdzian skuteczności jednostek przeciwminowych, który przeprowadzono przy okazji operacji „Beneficial Cooperation”. Test najlepiej zaliczył polski niszczyciel min ORP „Mewa”.


– Mamy sporą satysfakcję – przyznaje kmdr ppor. Michał Dziugan, dowódca ORP „Mewa”. – Jeszcze raz się okazało, że nasza Gavia jest niezwykle skutecznym narzędziem – dodaje.

Gavia to niewielki, nowoczesny pojazd podwodny, z którego od niedawna korzystają specjaliści z 12 i 13 Dywizjonu Trałowców. Można go tak zaprogramować, by przeszukiwał wskazany akwen, a następnie spuścić pod wodę. Załoga ORP „Mewa” korzystała już z niego podczas manewrów „Northern Coasts 2014” u wybrzeży Finlandii. A ostatnio w czasie ćwiczeń bojowych „Route Survey Kiel” na wodach Zatoki Kilońskiej. Teraz Gavia okazała się pomocna podczas sprawdzianu skuteczności okrętów na kanale La Manche.

Wzięło w nim udział siedem jednostek przeciwminowych, które w tej chwili operują pod flagą NATO. Po kolei wchodziły one na wyznaczony przez organizatorów akwen, by odnaleźć rozmieszczone tam miny ćwiczebne. Każda z załóg na wykonanie zadania miała 24 godziny. – W tym czasie udało nam się odnaleźć osiem różnego typu min. Był to najlepszy rezultat – mówi kmdr ppor. Dziugan.

Test został zorganizowany podczas operacji „Beneficial Cooperation”. Polegała ona na oczyszczaniu kanału La Manche z niebezpiecznych pozostałości po II wojnie światowej. W tym roku wyjątkowo wzięły w niej udział oba stałe natowskie zespoły przeciwminowe – zarówno ten strzegący bezpieczeństwa na morzach północnej Europy (SNMCMG1), jak i ten na co dzień operujący przede wszystkim na Morzu Śródziemnym (SNMCMG2). – To doskonała okazja, by przećwiczyć współpracę obu grup – podkreśla wiceadmirał Bruno Paulnier z MARCOM-u, czyli Dowództwa Morskiego NATO. – Operacja nie tylko pozwoli na doskonalenie naszych umiejętności, lecz również uczyni nasze wody bezpieczniejszymi dla żeglugi – dodaje.


Morze Północne, a zwłaszcza kanał La Manche i jego okolice, to akweny, w których zalega mnóstwo starych min i niewybuchów. Podczas wojny właśnie tam brytyjskie samoloty pozbywały się bomb, których nie udało się zrzucić nad Niemcami. Miejsca spoczynku starej amunicji nie rozkładają się jednak równomiernie, o czym mogli się przekonać uczestnicy operacji. Łącznie zlokalizowali oni i zniszczyli dwie bomby lotnicze. Na jedną z nich trafiła załoga ORP „Mewa”.

Ostatni weekend okręty SNMCMG1 spędziły we francuskim Cherbourgu. Teraz czeka je kolejna dwutygodniowa operacja poszukiwania starych min i niewybuchów. Tym razem jednak okręty przemieszczą się nieco dalej na południe i będą działały mniej więcej na wysokości Normandii.

SNMCMG1 jest najstarszym natowskim zespołem. Jego historia sięga 1973 roku. Od 13 lat w misjach biorą udział polskie okręty. W tym czasie dwukrotnie działaniami zespołu kierowali oficerowie Marynarki Wojennej RP. Dla ORP „Mewa” obecna misja jest już czwartą. Polski niszczyciel min pozostanie w zespole przez cztery miesiące.

Głównym zadaniem SNMCMG1 jest pilnowanie bezpieczeństwa żeglugi na Bałtyku, Morzu Północnym i w północnej części Oceanu Atlantyckiego. Okręty biorą udział w ćwiczeniach i operacjach bojowych. W razie potrzeby mogą zostać użyte w konflikcie zbrojnym. Do tego jednak potrzebna jest zgoda państw, do których należą.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: NATO

dodaj komentarz

komentarze


MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
Zamiast szukać skarbów, uczyli się strzelać
UBM, czyli przepis na ekspresową budowę
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Kircholm 1605
Kolejne „Husarze” w powietrzu
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Niezłomni w obronie
Sztuka i służba w jednym kadrze
Brytyjczycy na wschodniej straży
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
W wojsku orientują się najlepiej
W Warszawie stanie pomnik pierwszego szefa SGWP
Polski K2 przyjedzie z Gliwic
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Bóbr na drodze Hannibala
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Husarze bliżej Polski
Kolejna fabryka amunicji z Niewiadowa
Medale dla sojuszników z Niderlandów
Żywy pomnik pamięci o poległych na misjach
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Rosyjski Ił-20 przechwycony przez polskie MiG-29
Mity i manipulacje
Edukacja z bezpieczeństwa
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Wyrównać szanse
Żołnierze dostaną poradnik o sprawności i zdrowym stylu życia
Koniec dzieciństwa
Hiszpanie pomogą chronić polskie niebo
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Abolicja dla ochotników
Mesko wybuduje fabrykę amunicji
Wellington „Zosia” znad Bremy
Więcej Apache’ów w Inowrocławiu
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Wsparcie dla rodziny z Wyryk
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Polski „Wiking” dla Danii
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Niespokojny poranek pilotów
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
WOT dostanie 13 zestawów FlyEye
Operacja NATO u brzegów Estonii
Nowe zasady dla kobiet w armii
„Trenuj z wojskiem” 7 za nami
„Road Runner” w Libanie
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
Standardy NATO w Siedlcach
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Trump ogłasza powrót do prób nuklearnych
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Loty szkoleniowe na AW149. Piloci: to jest game changer
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Polskie drony nadlecą z Sochaczewa
MID w nowej odsłonie
„JUR” dla terytorialsów
Nie tylko dobrze walczyć, lecz także ratować
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO