moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Bryza dostała nowe silniki

Patrolowo-rozpoznawcza Bryza An-28B1R zyskała nowy zespół napędowy i system nawigacyjny, który ułatwia podejście do lądowania, a także centralny system tankowania. Maszyna wróciła po modernizacji do 44 Bazy Lotnictwa Morskiego w Siemirowicach.

Po remoncie Bryza ma nowe silniki PZL-10S z pięciopłatowym śmigłem. – Zastąpiły one używane dotychczas silniki TWD-10B, które miały śmigło trójpłatowe – mówi kmdr ppor. pil. Grzegorz Gołas, pilot z Bazy w Siemirowicach. – Po modernizacji samolot stał się płynniejszy w pilotażu. Mniej odczuwalne są teraz wstrząsy związane ze zmianą mocy silnika czy kierunku lotu.

Bryza wzbogaciła się także o system nawigacyjny TACAN. – Przede wszystkim ułatwia on lądowanie, kiedy widoczność jest słaba. System informuje, czy maszyna znalazła się na kursie. Pilot musi dbać tylko o odpowiednią wysokość – tłumaczy kmdr ppor. pil. Gołas. – System działa na podobnej zasadzie jak ILS. Tyle że to właśnie TACAN jest wykorzystywany przez NATO.

W trakcie modernizacji samolot o numerze 1022 został przemalowany. Był biało-niebieski, teraz jest szary. To „malowanie” charakterystyczne dla wszystkich maszyn służących w lotnictwie morskim.

Ostatnia zmiana wiąże się z zamontowaniem centralnego punktu tankowania. – Teraz, aby uzupełnić paliwo, nie trzeba już wchodzić na skrzydło. Dzięki temu tankowanie stało się szybsze i wygodniejsze – zaznacza kmdr ppor. pil. Gołas.

W Siemirowicach stacjonuje łącznie dziesięć Bryz. Po ich modernizacji zostanie ujednolicone wyposażenie samolotów. – W ten sposób łatwiej będzie szkolić załogi, a także pozyskiwać części zamienne czy przeprowadzać naprawy – podkreśla pilot.

W ubiegłym roku nowe silniki z pięciopłatowym śmigłem zyskały dwa samoloty monitoringu ekologicznego An-28E. – W tej chwili na modernizację czeka w Mielcu Bryza o numerze 1017, a w lipcu zostanie tam przebazowana maszyna numer 1008 – zapowiada kmdr ppor. pil. Gołas.

Kolejne cztery Bryzy w wersji transportowej stacjonują na lotnisku w Gdyni-Babich Dołach. – Dwie mają silniki z trójpłatowym śmigłem oraz stare biało-niebieskie malowanie. W ich przypadku również jest planowana podobna modernizacja – mówi kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej.

Bryza, która właśnie wróciła z Mielca, w lotnictwie morskim służy od jesieni 1994 roku. W powietrzu spędziła 2,5 tysiąca godzin. Samoloty w wersji patrolowo-rozpoznawczej są wyposażone między innymi w radar obserwacji obiektów nawodnych ARS-400 i system transmisji danych ŁS-10. Mają system namierzania sygnałów z radiostacji ratowniczych CHELTON oraz tratwę ratowniczą. – Dzięki temu mogą uczestniczyć w akcjach poszukiwawczo-ratowniczych – wyjaśnia kmdr ppor. Cichy. Maszyny zostały też przystosowane do przenoszenia dwóch bomb oświetlających SAB-100 MN, które po zrzucie rozpadają się na siedem części i wolno opadają na spadochronach. Bomby pełnią również rolę imitatora celów powietrznych dla ćwiczących wojsk przeciwlotniczych oraz załóg okrętów.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: kmdr ppor. pil. Grzegorz Gołas

dodaj komentarz

komentarze

~Katol - JnwK
03.03.2015, godz. 09:48
~ja - krytykujesz jedną z najlepszych i najbardziej przemyślanych konstrukcji w Polsce. Dodatkowa jest bardzo ładny.
4B-26-E9-39
~ja
02.03.2015, godz. 12:46
~~Katol ty możesz latać nawet na drzwiach od stodoły. Ja wolę porządnie zrobiony samolot.
F6-08-D9-3F
~Katol - JnwK
28.02.2015, godz. 10:05
~ja - są modele z płótna . I jeszcze latają. Poczytaj.
4B-26-E9-39
~ja
27.02.2015, godz. 17:48
Cieniutla blacha BRYZY. Czy aby nie rozleci się w powietrzu przy duzej prędkości?
A3-67-49-2A

Ratownik w akcji
 
Śmierć gorsza niż wszystkie
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Świat F-35
Polki wicemistrzyniami Europy w szabli
Więcej na obronność, silniejsze NATO
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Wybierz Wydarzenie Historyczne Roku
Apache’e z szachownicą
Nowa dostawa Homarów-K
Rakiety dla polskich FA-50
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Wykuwanie interoperacyjności
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Umarł król, niech żyje król!
Bałtyk – wciąż bezpieczny czy już nie?
Planowano zamach na Zełenskiego
Pionierski dron
NATO przechodzi do działania
Letni wypoczynek z MON-em
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Dzień, który zmienił bieg wojny
Polak w kosmosie!
Ewakuacja Polaków z Izraela
Strażnicy polskiego nieba
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Polacy bezkonkurencyjni w górskich zmaganiach we Włoszech
Militarny kask z misją
Święto sportów walki w Warendorfie
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Setka lotów w „Akcji Serce” za nimi!
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Na RBN o jedności w kwestiach bezpieczeństwa
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Gen. Szkutnik o planach 18 Dywizji
Ewakuowani Polacy już bezpieczni w kraju
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Na Dolnym Śląsku „Wakacje z WOT” coraz popularniejsze
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Podejrzane manewry na Bałtyku
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
Polska natowskim liderem
Kajakami po medale
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Misja PKW „Olimp” doceniona
Wyższe stawki dla niezawodowych
GROM’s DNA
The Power of Infrastructure
Kolejni Polacy ewakuowani z Bliskiego Wschodu
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Polska z dodatkowym wsparciem sojuszników
Podróż w ciemność
Specjalsi pod nowym dowództwem
Budowa Muzeum Bitwy Warszawskiej na ostatniej prostej
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
K2. Azjatycka pantera
Wypadek Rosomaka
Flyer, zdobywca przestworzy
Marynarka świętuje i zaprasza na okręty
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO