moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

System zidentyfikuje statek

Pomaga ustalić nazwę statku, a także odpowiedzieć na pytanie, skąd i dokąd płynie – tak działa system AIS. Wkrótce zostanie on zamontowany w dwóch maszynach Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Dwie inne korzystają z niego od kilku lat.

– System jest prosty w obsłudze. Aby poznać zasady jego działania, wystarczy dwudniowy kurs. Jego zalety trudno przecenić – przyznaje por. mar. naw. Wojciech Kaleta, nawigator pokładowy samolotu AN-28 E Bryza. Maszyna została przystosowana do tak zwanego monitoringu ekologicznego. Patroluje polskie wody Bałtyku, a jej załoga sprawdza, czy nie pojawiły się tam zanieczyszczenia.

– Jeśli coś wykryjemy, dzięki AIS możemy dokładnie zidentyfikować statki, które znajdują się w pobliżu. A to pomaga w ustaleniu sprawców – tłumaczy por. mar. naw. Kaleta. Dane są przesyłane do Urzędu Morskiego, który je analizuje i nakłada kary na jednostki odpowiedzialne za zanieczyszczenia. Samoloty monitoringu ekologicznego prowadzą obserwację dwa razy w miesiącu. W gotowości do działania pozostają jednak przez cały czas.

System AIS został zamontowany w Bryzie niemal sześć lat temu. Od prawie czterech lat z podobnego rozwiązania korzysta też jeden ze śmigłowców ratownictwa morskiego. – Latanie nad morzem jest znacznie bardziej skomplikowane niż wykonywanie zadań nad lądem. Przede wszystkim brakuje punktów orientacyjnych – podkreśla kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. – Dzięki AIS załoga zmierza do celu niemal jak po sznurku. Maszyny, które nie są wyposażone w taki system, identyfikują zwykle statek przez kontakt wzrokowy albo radiowy. Tutaj od razu wiadomo, z jaką jednostką mamy do czynienia – dodaje.

Wkrótce system AIS zostanie zamontowany w dwóch kolejnych maszynach Marynarki Wojennej RP. Wzbogaci się o niego kolejna Bryza przystosowana do monitoringu ekologicznego. Pod koniec ubiegłego roku Inspektorat Uzbrojenia podpisał umowę z Polskimi Zakładami Lotniczymi w Mielcu. Koszt instalacji systemu to prawie 480 tys. złotych. – System jest również montowany w kolejnej Anakondzie. W tej chwili stoi ona w zakładach w Świdniku. Powinna do nas wrócić w marcu – informuje kmdr ppor. Cichy.

System AIS składa się między innymi z zewnętrznej anteny, która zbiera sygnały radiowe wysyłane przez statki. Aparatura emitująca takie dane jest zamontowana na wszystkich większych jednostkach pływających.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Arch. BLMW

dodaj komentarz

komentarze

~kris
1390146540
System AIS pracuje od kilku lat na prawie wszystkich statkach handlowych. Koszt jego instalacji to 5000 usd (wliczajac w to samo urzadzenie), wiec to montowane na samolotach i smiglowcach musi byc chyba ze zlota. Pokazuje rowniez ile trzeba bylo lat aby tak proste urzadzenie znalazlo sie wreszcie w marynarce w ilosci wiekszej niz 2 sztuki. To zadna modyfikacja, to koniecznosc. Jeszcze jedno... jesli samoloty prowadza monitoring naszej strefy ekonomicznej 2 razy w miesiacu to co one moga wykryc? Chyba ze, zli ludzie beda laskawie czekac na przelatujacy samolot zrzucajac olej do wody w tym wlasnie momencie.
F2-27-41-3B
~scooby
1390136160
Jestem zachwycony możliwościami i charakterystyką tego samolotu. Uwagi : popracować nad jakością wykonania blacharki oraz ładniej malować - nie w te paskudne plamy. Podoba mi się malowanie amerykańskie.
DB-A6-73-01

7TP – czołg kompromisu
Planowano zamach na Zełenskiego
Tłumy na zawodach w Krakowie
Na rosyjskim pasku
Pieta Michniowska
Rekompensaty na ostatniej prostej
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Inwestycje w mobilność wojska
Pożegnaliśmy bohatera naszych czasów
Kolarskie święto w stolicy
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Polskie uzbrojenie na wojnie i w gospodarce
Cel: wyszkolić podoficera
Wojskowe Zgrupowania Zadaniowe w gotowości w Brzegu i Nisku
„Military Doctor 2025”, czyli wiedza, która ratuje życie
PGZ buduje suwerenność amunicyjną
Nocny patrol myśliwców
Terytorialsi usuwają skutki nawałnic
Dzieci wojny
„Z dumą nosiłem polską flagę w kosmosie”
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
Cześć bohaterom naszej wolności
Ogień z Grotów wyborowych w Nowej Dębie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ostatnia niedziela…
Zmiana warty na wschodniej granicy
Korzystne zmiany w dodatkach dla sił powietrznych
Brytyjczycy żegnają Malbork
Orlik na Alfę
Rekrutacja w Dęblinie na finiszu
Czas na wspólne działania
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Cisza przed wojną
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
W drodze po młodszego nurka
Polska ubiega się o miliardy z SAFE na zakupy dla wojska
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
Kanadyjski żołnierz ranny podczas ćwiczeń
Najbardziej żołnierski żołnierz
Żołnierze walczą ze skutkami ulew
Armia Rezerwowa generała Sosnkowskiego
Czas próby
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Żołnierze medalistami na igrzyskach studentów
Amerykańskie wsparcie dla polskiej modernizacji
Kontrakt na K2 gotowy do podpisu
BWR-1 – weteran po liftingu
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Ten beton... żyje!
Terytorialsi zawitają do Płocka
Na ratunek pancerniakom
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Pucharowe zmagania Polaków
Rząd o bezpieczeństwie Polski
Żołnierze na szkoleniu płetwonurkowym
Pilot F-16 doceniony przez widzów
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Pojazdy wojsk pancernych – serwis specjalny
Szkolenie wojskowe dla funkcjonariuszy SOK
Każdy z nas był w sieci zaatakowany
Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
Sprawdził się na misjach i na granicy. Dron latający Orbiter
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
Opady ustąpiły, ale żołnierska misja trwa
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Zmodernizowany Leopard 2PL

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO