moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Stworzony do rozpoznania

Przez prawie piętnaście godzin może latać na wysokości pięciu tysięcy metrów, dostarczając dane rozpoznawcze do stacji dowodzenia. Nawet gdy jest ona oddalona o 150 kilometrów. Nowoczesny bezzałogowy samolot E-310 opracowali inżynierowie z dwóch polskich firm: warszawskiej spółki PIT – Radwar oraz Eurotechu z Mielca.


Prace nad nowym polskim dronem rozpoznawczym trwają od ponad dwóch lat. Główny cel – stworzyć bezzałogowca, który będzie w stanie dostarczać żołnierzom dane przez kilkanaście godzin bez przerwy. Inżynierowie z należącej do Polskiego Holdingu Obronnego firmy PIT – Radwar (do niedawna Bumar Elektronika) oraz firmy Eurotech efekt swoich badań – prototyp bezzałogowego samolotu E-310 pokazali na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach.

Maszyna przy rozpiętości skrzydeł 5,4 metra i długości prawie trzech metrów (dokładnie 2,8 m) waży około 90 kilogramów i może latać z prędkością do 180 kilometrów na godzinę. Marian Wojciechowski, który w Polskim Holdingu Obronnym pracuje nad projektem E-310, podkreśla, że dron może spędzić w powietrzu aż piętnaście godzin.

– Bezzałogowiec ma napęd spalinowo-elektryczny. Kiedy trzeba szybko pokonać jakiś odcinek trasy, porusza się na silniku spalinowym, a gdy potrzebna jest dyskrecja, uruchamiany jest napęd elektryczny – mówi Wojciechowski. – Z kolei napęd hybrydowy sprawia, że naszego bezzałogowca trudno będzie trafić rakietami naprowadzanymi na cel dzięki termowizji.

Twórcy E-310 podkreślają, że dron może zabrać aż 20 kilogramów ładunku użytecznego. To umożliwia wykorzystywanie go do zadań rozpoznawczych w trudnych warunkach pogodowych. – W obecnej wersji platforma jest wyposażona w wielosensorową głowicę obserwacyjną, która zawiera kamerę dzienną, nocną i dalmierz laserowy. Jednak gdy zajdzie taka potrzeba, możemy zainstalować zamiast niej radar miniSAR, który dostarczy dane rozpoznawcze na przykład z obszaru pokrytego mgłą – wyjaśnia Janusz Michalcewicz, prezes Eurotechu.

Do obsługi E-310 potrzebnych jest dwóch żołnierzy operatorów, z których jeden zajmuje się pilotażem, a drugi obsługą sensorów rozpoznawczych. Niewątpliwą zaletą bezzałogowca jest to, że może on oddalić się od stacji dowodzenia (bez utraty z nią łączności) aż o 150 kilometrów.

Innowacyjność Bezzałogowego Systemu Lotniczego BSL E-310 doceniło jury Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach, które nagrodziło twórców drona nagrodą Defender.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~ark
1410935820
Brawo ! Aby tak dalej
99-EC-3F-C2

Orlik na Alfę
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Europa ma być zdolna do obrony
Pięciobojowe duety na medal
Nurkowie kontra dywersanci
W obronie gazoportu
Szpej, czyli ma być skrojone na miarę
Bohaterowie, których etos trwa
Szczeciński Korpus rośnie w siłę
Cios w plecy
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Polska nadal będzie finansować Stralinki dla Ukrainy
Krótka droga na Gotlandię
Soboty z wojskiem
Brytyjczycy żegnają Malbork
WOT na froncie walki w cyberprzestrzeni
Brytyjczycy na wschodniej straży
Święto w stolicy polskiego pentatlonu
Cichociemni w oczach swoich następców
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Rozkaz: zatankować kompanię Abramsów
Medale na ściance i na torze regatowym
Podniebny sprawdzian
Norwegowie zaczynają szkolenia Ukraińców w Polsce
Szósta generacja myśliwców coraz bliżej
Su-22 odleciały. Teraz w Mirosławcu rządzą Bayraktary
Taktyczne nowości (nie tylko) dla służb
Na tropie Bursztynowej Komnaty
Kawaleria pancerna spod znaku 11
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Przedwczesny triumf
Polskie wojsko na Gotlandii
Rekompensaty na nowych zasadach
W poszukiwaniu majora Serafina
Dwie agresje, dwie okupacje
Pomoc dla rodziny w Wyrykach
Nielekka budowa kompleksu dla 21 Lekkiego Batalionu Górskiego
Speczespół wybierze „Orkę”
Grupa WB rozszerza ofertę Warmate’ów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
W Sejmie o konsultacjach z sojusznikami
Wioślarze mistrzami świata, a pięcioboiści znów na podium
Kircholm 1605
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Zawiszacy mają „Zjawę”
Od doświadczeń z wojny do pokolenia Z
Jednym głosem w sprawie obronności
Unia chce zbudować „mur dronowy"
„Gaudeamus igitur” u wojskowych medyków
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Kolejne Legwany dla Wojska Polskiego
K2 bardziej polski i... bezpieczny dla załogi
Koniec dzieciństwa
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Kluczowa inwestycja dla sojuszników
„Road Runner” w Libanie
Człowiek w pętli
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
„Cichociemni – Pług”. Premiera dokumentu
Śmierć żołnierza Wojsk Obrony Terytorialnej
Rosja eskaluje napięcie w Europie Wschodniej
RAF nad Polską. Cel: patrolować i odstraszać
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
Maratońskie święto w Warszawie
Rekordowy rocznik rozpoczął naukę na WAT
Polski „Wiking” dla Danii
Jak postępuje modernizacja sił powietrznych?
Umowa na rakiety do F-35 jeszcze w tym roku

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO