moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Rejs kandydacki na ORP„Iskra”

Rejs kandydacki to ostatni moment, by powiedzieć sobie: „studia w Akademii Marynarki Wojennej nie są dla mnie. Poszukam czegoś innego”. Nie przypominam sobie jednak, by ktokolwiek z przyszłych studentów doszedł do tego wniosku – mówi kmdr por. Dariusz Golonka, dowódca Batalionu Szkolnego AMW w Gdyni.

Od kilku dni 20 przyszłych studentów wojskowych akademii Marynarki Wojennej odbywa rejs kandydacki na pokładzie żaglowca ORP „Iskra”. Jak długa jest tradycja tego typu rejsów?

Kmdr por. Dariusz Golonka: Są one organizowane odkąd tylko pamiętam. Przyszli studenci wychodzą w morze tuż przed ślubowaniem. Dla nich to namiastka tego, czego w kolejnych latach doświadczą podczas morskich praktyk i później, kiedy już będą służyć w Marynarce Wojennej. Ci, którzy się wahają, mają jeszcze czas, by powiedzieć: „dziękuję, to nie dla mnie”. Rejs kandydacki wiąże się też z oceną. Teoretycznie jest możliwość, że test zostanie oblany. Nie przypominam jednak sobie, by po „kandydatce” ktokolwiek z przyszłych studentów odpadł.

Czy trasa rejsu zawsze jest taka sama? No i czy przyszli podchorążowie zawsze wychodzą w morze na pokładzie „Iskry”?

Rejs kandydacki zwykle trwa dwa tygodnie i już ten fakt w pewnym stopniu determinuje wybór trasy. Z reguły biegnie ona przez Bałtyk, rzadko zahacza o Morze Północne. Przyszli podchorążowie mogą sobie obejrzeć Cieśniny Duńskie, opływają Bornholm. Zazwyczaj okręt zawija do portów, choć nie jest to regułą. W tym roku „Iskra” zacumuje w Kołobrzegu i Świnoujściu. Co do okrętu – najczęściej jest to ORP „Iskra”. W poprzednich latach zdarzało się jednak, że w rejsy kandydackie wypływał okręt szkolny ORP „Wodnik”, a nawet jedna z fregat.

Jaki jest program i podstawowy cel tego typu rejsów?

Dla kandydatów to pierwszy kontakt z okrętem, dla większości – pierwszy poważniejszy kontakt z morzem. Muszą powoli przyzwyczajać się do ciasnoty, kołysania, rytmu służby na pokładzie, który przecież wiąże się ze specyficznym podziałem czasu. Jako dublerzy pełnią oni wachty na stanowiskach marynarskich, uczą się budowy okrętu. To takie morskie abecadło.

A czy z rejsem kandydackim wiąże się jakiś ceremoniał, tradycje? Czy na przykład przyszli studenci przechodzą morski chrzest?

Na to jest jeszcze zbyt wcześnie. Chrzest przechodzą dopiero podchorążowie, którzy po zakończeniu drugiego roku odbywają praktykę astronomiczno-nawigacyjną. Ceremoniał zwykle odbywa się na Morzu Śródziemnym. Aby otrzymać od Neptuna patent, podchorążowie muszą np. zjeść coś pikantnego, czy napić się morskiej wody. Zadania są naprawdę różne, choć oczywiście żadne z nich nie może uwłaczać osobie przyjmującej chrzest. Tradycja wywodzi się jeszcze z czasu, kiedy po morzach i oceanach pływały wielkie żaglowce. Podczas wielomiesięcznych rejsów załoga często zabijała czas, wymyślając najróżniejsze gry. Zwykle chrzest nowych członków załogi odbywał się po przekroczeniu jednego ze zwrotników bądź równika.

A jak pan wspomina swój rejs kandydacki?

Pamiętam początkową tremę, naukę węzłów, regulaminu, pierwsze wachty, ale też obieranie ziemniaków. Wychodziłem w morze na pokładzie ORP „Wodnik” i przez dwa tygodnie pływałem po Bałtyku. Było ciężko, ale po latach „kandydatkę” wspominam naprawdę miło. I to samo powtarzam przyszłym studentom: „Jakkolwiek by było, po latach będziecie pamiętać tylko dobre chwile. A tych na pewno nie zabraknie”.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Marynarka Wojenna

dodaj komentarz

komentarze


Ten beton... żyje!
Brytyjczycy żegnają Malbork
Wojskowe Zgrupowania Zadaniowe w gotowości w Brzegu i Nisku
Korzystne zmiany w dodatkach dla sił powietrznych
Inwestycje w mobilność wojska
Planowano zamach na Zełenskiego
Cel: wyszkolić podoficera
„Military Doctor 2025”, czyli wiedza, która ratuje życie
Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
Rekompensaty na ostatniej prostej
Sprawdził się na misjach i na granicy. Dron latający Orbiter
Terytorialsi zawitają do Płocka
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Na rosyjskim pasku
W drodze po młodszego nurka
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Szkolenie wojskowe dla funkcjonariuszy SOK
BWR-1 – weteran po liftingu
Najbardziej żołnierski żołnierz
Czas na wspólne działania
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
PGZ buduje suwerenność amunicyjną
Amerykańskie wsparcie dla polskiej modernizacji
Orlik na Alfę
7TP – czołg kompromisu
Kontrakt na K2 gotowy do podpisu
Żołnierze medalistami na igrzyskach studentów
Rząd o bezpieczeństwie Polski
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
Pucharowe zmagania Polaków
Ostatnia niedziela…
Każdy z nas był w sieci zaatakowany
Armia Rezerwowa generała Sosnkowskiego
Pieta Michniowska
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Pożegnaliśmy bohatera naszych czasów
Cisza przed wojną
Żołnierze na szkoleniu płetwonurkowym
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Nocny patrol myśliwców
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Żołnierze walczą ze skutkami ulew
Ogień z Grotów wyborowych w Nowej Dębie
Kolarskie święto w stolicy
Polska ubiega się o miliardy z SAFE na zakupy dla wojska
Terytorialsi usuwają skutki nawałnic
Polskie uzbrojenie na wojnie i w gospodarce
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Tłumy na zawodach w Krakowie
Opady ustąpiły, ale żołnierska misja trwa
Cześć bohaterom naszej wolności
Czas próby
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Na ratunek pancerniakom
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
Dzieci wojny
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Kanadyjski żołnierz ranny podczas ćwiczeń
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
„Z dumą nosiłem polską flagę w kosmosie”
Zmodernizowany Leopard 2PL
Pojazdy wojsk pancernych – serwis specjalny
Rekrutacja w Dęblinie na finiszu
Zmiana warty na wschodniej granicy
Nie żyje żołnierz PKW Irak

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO