moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kolejka chętnych na studia w Szkole Orląt

Już trzech kandydatów walczy o jedno miejsce na studiach w Wyższej Szkole Oficerskiej Sił Powietrznych. Chętnych będzie na pewno więcej, bo podania o przyjęcie można składać do końca marca 2013 r. Uczelnia przygotowała dla podchorążych 62 miejsca. Pierwsi zainteresowani przechodzą właśnie badania lekarskie.


W tym roku akademickim szkoła rozpocznie szkolenie 45 pilotów i 17 nawigatorów. Uczelnia nie może narzekać na brak zainteresowania. – Już teraz mamy prawie dwustu chętnych. Z doświadczenia wiem jednak, że będzie ich dużo więcej. Zainteresowani najczęściej zgłaszają się do nas w ostatniej chwili. Wtedy z reguły otrzymujemy 20–30 wniosków dziennie – mówi ppłk Janusz Chojecki, rzecznik szkoły.

Wielu chce służyć jako pilot czy nawigator, nie każdy się jednak nadaje. Oprócz spełnienia wymogów formalnych, takich jak skończone 18 lat, polskie obywatelstwo, niekaralność i zdana matura, jest również wymagana świetna kondycja fizyczna i doskonałe zdrowie. Kandydaci muszą zrobić wiele badań lekarskich i psychologicznych w rejonowych wojskowych komisjach lekarskich. Muszą też przejść specjalistyczne badania w Wojskowym Instytucie Medycyny Lotniczej w Warszawie. Na służbę w powietrzu nie mają szans osoby na przykład z urazami kręgosłupa, słabym wzrokiem lub nadciśnieniem.

Takie badania przechodzi właśnie część spośród dwustu kandydatów, którzy już się zgłosili do szkoły. – Zbyt wcześnie jeszcze, by stwierdzić, ilu chętnym zdrowie pozwoli zakwalifikować się do kolejnych etapów, bo badania wciąż trwają. Przyznaję jednak, że w ostatnich latach najwięcej osób odpadało właśnie na testach medycznych i psychologicznych – tłumaczy ppłk Chojecki. Tylko w ubiegłym roku co piąty kandydat został uznany za niezdolnego do służby wojskowej.

Kandydatów na pilotów odrzutowców, samolotów transportowych i śmigłowców, którym powiedzie się na etapie lekarskim, czeka tzw. szkolenie selekcyjne. – To finansowany przez wojsko dwudziestogodzinny kurs w aeroklubach, kończący się samodzielnym lotem kandydata – mówi rzecznik szkoły.

Egzaminy zaczną się w lipcu. Uczelniana komisja będzie brała pod uwagę wyniki matury z matematyki, fizyki i języka angielskiego. Dla tych, którzy na egzaminie dojrzałości nie zdawali angielskiego, komisja przeprowadzi test z jego znajomości.

Wszyscy kandydaci będą musieli zaliczyć egzamin fizyczny obejmujący testy: siły (np. podciąganie na drążku), szybkości (bieg na 50 metrów) i wytrzymałości (np. bieg na 1000 metrów) oraz pływanie na dystansie 50 metrów stylem dowolnym.

Podczas rozmowy kwalifikacyjnej będzie oceniana między innymi motywacja do służby wojskowej. W wypadku kandydatów na pilotów dodatkowo będą punktowane: uzyskany nalot, zdobyte licencje pilota, skoki ze spadochronem i zaliczone szkolenie selekcyjne.

– Wśród chętnych co roku mamy sporą grupę absolwentów liceum lotniczego w Dęblinie. Choć to osoby już w pewnym stopniu sprawdzone i z doświadczeniem lotniczym, nie jest przesądzone, że to właśnie one się dostaną – podkreśla płk Chojecki.
W ubiegłym roku podania do szkoły złożyło ponad 500 osób. Dostało się 68.

Więcej informacji o naborze do WSOSP na stronie uczelni.


O Szkole Orląt czytaj więcej na portalu polska-zbrojna.pl.

 
Promocja oficerska w Szkole Orląt   Rusza budowa centrum symulatorów
PG

autor zdjęć: Jarosław Wiśniewski

dodaj komentarz

komentarze


System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Nie daj się zhakować
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Abolicja dla ochotników
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Marynarze mają nowe motorówki
Nowe zasady dla kobiet w armii
Odznaczenia za wzorową służbę
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Brytyjczycy na wschodniej straży
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Szansa na nowe życie
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Mundurowi z benefitami
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Pięściarska uczta w Suwałkach
Kaman – domknięcie historii
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Rusza program „wGotowości”
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Mity i manipulacje
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Pomnik nieznanych bohaterów
Sportowcy na poligonie
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Kircholm 1605
Męska sprawa: profilaktyka
Wellington „Zosia” znad Bremy
Zasiać strach w szeregach wroga
„Road Runner” w Libanie
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Sukces Polaka w biegu z marines
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Starcie pancerniaków
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Polski „Wiking” dla Danii
Standardy NATO w Siedlcach
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Niespokojny poranek pilotów
Marynarze podjęli wyzwanie
Kolejny kontrakt Dezametu
Inwestycja w bezpieczeństwo
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Koniec dzieciństwa

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO