moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Na gąsienicach zaminować teren

Wsparciem dla Baobabów na podwoziu kołowym, które wojsko otrzyma w przyszłym roku, mają być gąsienicowe transportery minowania narzutowego. Producenci tego rodzaju sprzętu mogą zgłaszać się do Agencji Uzbrojenia na wstępne konsultacje rynkowe, by przedstawić swoje oferty. Mają czas do 14 lutego.

Transporter minowania narzutowego (TMN) Kroton.

Gąsienicowy transporter minowania narzutowego to sprzęt, z którego mają korzystać wojska inżynieryjne. Zgodnie z wymogami armii sercem pojazdu ma być sterowany komputerowo system minowania narzutowego, w którego skład będzie wchodziło sześć miotaczy. Każdy wyposażony w 20 kaset zawierających łącznie sto min przeciwpancernych MN-123.

 

REKLAMA

Szybki i z dobrym zapleczem

Wojsko Polskie oczekuje, że układ napędowy transportera będzie się składał m.in. ze zintegrowanego zespołu napędowego w układzie power-pack, gąsienicowego układu jezdnego umożliwiającego poruszanie się po drogach publicznych, a podwozie będzie miało hydropneumatyczne zawieszenie. Pojazd powinien być wyposażony nie tylko w nowoczesne środki łączności, lecz również w system teleinformatyczny umożliwiający wymianę danych z klauzulą „zastrzeżone” na odległość do 30 km.

Agencja Uzbrojenia zaprasza firmy zbrojeniowe zainteresowane dostarczeniem wojsku nowych gąsienicowych transporterów minowania narzutowego na wstępne konsultacje rynkowe (formuła kilka lat temu zastąpiła dialog techniczny), w czasie których będą mogli zaprezentować swoje rozwiązania.

Rozmowy mają się toczyć do końca maja. Poza parametrami technicznymi sprzętu przedstawicieli Agencji Uzbrojenia będą szczególnie interesować kwestie logistyczne, czyli nie tylko harmonogram dostaw i koszt zakupu, lecz także możliwości serwisowania i naprawy. Firmy, które chcą wziąć udział w spotkaniach, mogą się zgłaszać do 14 lutego.

Pełna min droga Krotona

Obecnie Wojsko Polskie jest wyposażone w jeden typ pojazdów minowania narzutowego – to osadzone na podwoziu gąsienicowym, a dokładniej na podwoziu pojazdu SPG-2A, transportery minowania narzutowego (TMN) Kroton. W ciągu kwadransa Kroton jest w stanie rozstawić 400 min, tworząc tym samym zaporę przeciwko piechocie czy oddziałom pancernym nieprzyjaciela.

Choć polski przemysł przez prawie dziesięć lat prac badawczo-rozwojowych (realizowanych od 1994 roku) włożył sporo wysiłku, aby spełnić wymagania stawiane Krotonowi przez armię, to wojsko zamówiło jedynie sześć pojazdów. I uruchomiło prace nad jego kołową wersją.

Choć ostatecznie projekt budowy Krotona-K upadł, to wojska inżynieryjne wróciły do tego tematu po niecałej dekadzie. Aby tym razem skrócić czas opracowania konstrukcji, firmy na własny koszt przygotowały prototyp pojazdu o nazwie Baobab-K, który w niecałe 20 minut może postawić zaporę złożoną z 600 min przeciwpancernych. Niestety czas pokazał, że nie przyspieszyło to zbytnio pozyskania wozów przez Siły Zbrojne RP. Prototyp Baobaba, wtedy jeszcze nazywającego się PMN (platforma minowania narzutowego), inżynierowie z Huty Stalowa Wola zaprezentowali publicznie w 2007 roku podczas targów zbrojeniowych w Kielcach. Ale 24 Baobaby-K wojsko zamówiło dopiero w 2023 roku. Pierwsze z nich mają dotrzeć do jednostek w przyszłym roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: 1 BPanc

dodaj komentarz

komentarze

~jampol
1738088460
Tak mi to wygląda że o tych sprawach wypowiadają się amatorzy!? Przecież Baobab i Kroton to jest to samo , różnica polega tylko na podwoziu!!! Wszystko to wygląda dziwnie , ze Ślązaka na siłę robią Gawrona !!!
28-73-5B-E1

Święto ludzi z pasją
 
Prezydent wręczył awanse generalskie
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Piękny przykład patriotyzmu
Więcej amunicji do Rosomaków
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Zatopiony problem
Nowi generałowie Wojska Polskiego
Polskie F-16 w służbie NATO
Ile kosztują Starlinki dla Ukrainy
Baltic Sea Under Control
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Flaga, flaga państwowa, barwy narodowe – biało-czerwony przewodnik
„Pułaski” na Atlantyku
Pierwsza misja Gripenów
Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM
Żołnierze walczą z ogniem w Biebrzańskim Parku
W Ełku wykuwają charaktery
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Wyrok za tragiczny wypadek
Powstaje armia dronów
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Su-22, czyli cztery dekady w siłach powietrznych
Pracowity dyżur Typhoonów
Sport kształtuje mentalność
Henry Szymanski na tropie prawdy
Wyścig zbrojeń wystartował
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kolejowy sabotaż udaremniony
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
Pilecki ucieka z Auschwitz
Tych chwil z Dachau nie da się wymazać…
Strażnik nieba
Viva Polaki! Viva liberatori!
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Double Eagle – podwodny tropiciel
Polskie rakiety do Homara-K już za trzy lata
Więcej na mieszkanie za granicą
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Wywieś flagę państwową! Cześć Biało-Czerwonej!
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Rex Bolizlavus
Poszukiwania ofiar rzezi wołyńskiej
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Podniebne wsparcie sojuszników
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Ratownicy medyczni szkolą się z samoobrony
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Poznać rakietowego Homara
Podniebny Pegaz
Wylicytuj Buzdygan i pomóż chorym dzieciom!
Zwycięstwo mordercy
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Feniks zakończony. Pomoc trwa
Medycyna na morzu
Dobra wiadomość dla miłośników lotnictwa
Szabla hubalczyków
Składy wysokiego ryzyka
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Debiut polskiego AW149
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Rodzina na wagę złota
Więcej polskiego trotylu dla USA
Trzy dekady DGW
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO