moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Na gąsienicach zaminować teren

Wsparciem dla Baobabów na podwoziu kołowym, które wojsko otrzyma w przyszłym roku, mają być gąsienicowe transportery minowania narzutowego. Producenci tego rodzaju sprzętu mogą zgłaszać się do Agencji Uzbrojenia na wstępne konsultacje rynkowe, by przedstawić swoje oferty. Mają czas do 14 lutego.

Transporter minowania narzutowego (TMN) Kroton.

Gąsienicowy transporter minowania narzutowego to sprzęt, z którego mają korzystać wojska inżynieryjne. Zgodnie z wymogami armii sercem pojazdu ma być sterowany komputerowo system minowania narzutowego, w którego skład będzie wchodziło sześć miotaczy. Każdy wyposażony w 20 kaset zawierających łącznie sto min przeciwpancernych MN-123.

 

Szybki i z dobrym zapleczem

Wojsko Polskie oczekuje, że układ napędowy transportera będzie się składał m.in. ze zintegrowanego zespołu napędowego w układzie power-pack, gąsienicowego układu jezdnego umożliwiającego poruszanie się po drogach publicznych, a podwozie będzie miało hydropneumatyczne zawieszenie. Pojazd powinien być wyposażony nie tylko w nowoczesne środki łączności, lecz również w system teleinformatyczny umożliwiający wymianę danych z klauzulą „zastrzeżone” na odległość do 30 km.

Agencja Uzbrojenia zaprasza firmy zbrojeniowe zainteresowane dostarczeniem wojsku nowych gąsienicowych transporterów minowania narzutowego na wstępne konsultacje rynkowe (formuła kilka lat temu zastąpiła dialog techniczny), w czasie których będą mogli zaprezentować swoje rozwiązania.

Rozmowy mają się toczyć do końca maja. Poza parametrami technicznymi sprzętu przedstawicieli Agencji Uzbrojenia będą szczególnie interesować kwestie logistyczne, czyli nie tylko harmonogram dostaw i koszt zakupu, lecz także możliwości serwisowania i naprawy. Firmy, które chcą wziąć udział w spotkaniach, mogą się zgłaszać do 14 lutego.

Pełna min droga Krotona

Obecnie Wojsko Polskie jest wyposażone w jeden typ pojazdów minowania narzutowego – to osadzone na podwoziu gąsienicowym, a dokładniej na podwoziu pojazdu SPG-2A, transportery minowania narzutowego (TMN) Kroton. W ciągu kwadransa Kroton jest w stanie rozstawić 400 min, tworząc tym samym zaporę przeciwko piechocie czy oddziałom pancernym nieprzyjaciela.

Choć polski przemysł przez prawie dziesięć lat prac badawczo-rozwojowych (realizowanych od 1994 roku) włożył sporo wysiłku, aby spełnić wymagania stawiane Krotonowi przez armię, to wojsko zamówiło jedynie sześć pojazdów. I uruchomiło prace nad jego kołową wersją.

Choć ostatecznie projekt budowy Krotona-K upadł, to wojska inżynieryjne wróciły do tego tematu po niecałej dekadzie. Aby tym razem skrócić czas opracowania konstrukcji, firmy na własny koszt przygotowały prototyp pojazdu o nazwie Baobab-K, który w niecałe 20 minut może postawić zaporę złożoną z 600 min przeciwpancernych. Niestety czas pokazał, że nie przyspieszyło to zbytnio pozyskania wozów przez Siły Zbrojne RP. Prototyp Baobaba, wtedy jeszcze nazywającego się PMN (platforma minowania narzutowego), inżynierowie z Huty Stalowa Wola zaprezentowali publicznie w 2007 roku podczas targów zbrojeniowych w Kielcach. Ale 24 Baobaby-K wojsko zamówiło dopiero w 2023 roku. Pierwsze z nich mają dotrzeć do jednostek w przyszłym roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: 1 BPanc

dodaj komentarz

komentarze

~jampol
1738088460
Tak mi to wygląda że o tych sprawach wypowiadają się amatorzy!? Przecież Baobab i Kroton to jest to samo , różnica polega tylko na podwoziu!!! Wszystko to wygląda dziwnie , ze Ślązaka na siłę robią Gawrona !!!
28-73-5B-E1

Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
Odpalili K9 Thunder
Dzień wart stu lat
Kolejne AW149 nadlatują
„Bezpieczny Bałtyk” czeka na podpis prezydenta
Seryjny Heron coraz bliżej
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Astronauta w Szkole Orląt
Grupa WB i Łukasiewicz łączą siły
Dwie umowy licencyjne w programie K2 podpisane
Militarne Schengen
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
Niemieckie wsparcie z powietrza
Święto sportowców w mundurach
Nowe zasady dla kobiet w armii
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
Najdłuższa noc
Maksimum realizmu, zero taryfy ulgowej
Pomagaj, nie wahaj się, bądź w gotowości
Prezydenci Polski i Ukrainy spotkali się w Warszawie
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Gala Boksu na Bemowie
Wisła dopłynęła
Unikatowe studia trzech uczelni mundurowych
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
Cyberwiedza to ich wkład w obronność
„Burza” nabiera kształtów
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Polska produkcja amunicji rośnie w siłę
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Wojskowo-policyjny patrol ratuje życie
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Prezydent Zełenski spotkał się z premierem Tuskiem
Polski Rosomak dalej w produkcji
Pancerniacy jadą na misję
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
The Taste of Military Service
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Wojsko ma swojego satelitę!
Gdy ucichnie artyleria
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Plan na WAM
Combat 56 u terytorialsów
Spotkanie liderów wschodniej flanki NATO
Kto zostanie Asem Sportu?
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Nowe K9 w Węgorzewie
Aby granica była bezpieczna
Pakiet umów na dostawy dla polskiego wojska
Snowboardzistka i pływacy na medal
Mundurowi z benefitami
Panczeniści na podium w Hamar
Nie wyślemy wojsk do Ukrainy
Służba w kadrze
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Historyczna „Wisła”
Sandacz na granicy, czyli nowa odsłona ryby po grecku
Niebo pod osłoną
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
Odnaleziono rozbitego drona w Lubelskiem

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO