moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kolejna generacja Jelcza

Zaprojektowano je zgodnie z najnowszymi trendami oraz wnioskami płynącymi od głównego użytkownika pojazdów tej marki, czyli Wojska Polskiego. Firma Jelcz pokazała na targach zbrojeniowych w Kielcach nową generację swoich ciężarówek, w tym – zaprojektowany z myślą o wieloprowadnicowych wyrzutniach rakietowych K239 Chunmoo – czteroosiowy pojazd Jelcz 883.57.

Zaprojektowano je zgodnie z najnowszymi trendami oraz wnioskami płynącymi od głównego użytkownika pojazdów tej marki, czyli Wojska Polskiego. Firma Jelcz pokazała na targach zbrojeniowych w Kielcach nową generację swoich ciężarówek, w tym – zaprojektowany z myślą o wieloprowadnicowych wyrzutniach rakietowych K239 Chunmoo – czteroosiowy pojazd Jelcz 883.57.

To była jedna z najbardziej „gorących” premier tegorocznego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach. Należąca do Polskiej Grupy Zbrojeniowej firma Jelcz zaprezentowała na targach dwie prototypowe ciężarówki kolejnej, już trzeciej w historii spółki, generacji – trzyosiowy model 663.45 oraz czteroosiowy, oznaczony jako 883.57. Pierwszy z nich został pokazany jako baza dla systemu rakietowego Homar-A, czyli amerykańskiej wyrzutni HIMARS, drugi zaś ma być nośnikiem koreańskiego systemu wieloprowadnicowych wyrzutni rakietowych K239 Chunmoo. Ich prezentacja była sporym zaskoczeniem dla zwiedzających, ponieważ jeszcze na przełomie maja i czerwca oba pojazdy były w fazie opracowywania przez inżynierów. Ich budowa rozpoczęła się w pierwszych dniach lata i auta do Kielc przyjechały właściwie prosto z linii montażowej.

Specjaliści z Jelcza podkreślają, że podczas prac nad trzecią generacją ciężarówek tej marki nie tylko starali się uwzględnić światowe trendy w projektowaniu i budowie tego typu platform, ale przede wszystkim korzystali z doświadczeń i wniosków płynących z polskiej armii, która jest głównym użytkownikiem aut Jelcz. Żołnierzom zaś zależało na tym, aby w nowych modelach poprawiono trzy aspekty – dzielność terenową, komfort załogi oraz kwestię ich eksploatacji, szczególnie łatwości dokonywania napraw i serwisu.

Konstruktorzy postarali się wyjść naprzeciw tym oczekiwaniom. Pokazane na targach ciężarówki 663.45 oraz 883.57 miały więc nie tylko przeprojektowane zawieszenie i nową ramę zwiększającą sztywność całego pojazdu, lecz także bardziej komfortową kabinę oraz umieszczony za nią silnik. W Jelczach poprzedniej generacji, oznaczonej cyfrą „2”, czyli np. 662 i 882, silniki umieszczone są z przodu, pod kabiną. Dlatego na przykład, aby wymienić motor, trzeba ją zdemontować, co zajmuje sporo czasu. W modelach trzeciej generacji dostęp do napędu jest więc o wiele prostszy, a ymiana silnika trwa znacznie krócej.

W obu pojazdach zastosowano niezależne zawieszenie z osiami amerykańskiej firmy AxleTech, które dzięki podwójnym sprężynom śrubowym i amortyzatorom zapewniają autu bardzo dobre właściwości jezdne nawet w bardzo trudnym terenie. Ciężarówka sama w sobie waży nieco ponad 22 t, ale można na niej zainstalować zabudowę – np. wyrzutnię z pociskami – o maksymalnej masie około 22 t. Aby zaś żołnierze w razie potrzeby mogli sobie poradzić sami, gdy pojazd zakopie się w trudnym terenie, auto zostało wyposażone w hydrauliczną wyciągarkę o sile uciągu 100 kN, z liną o długości około 60 m.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Leszek Chemperek/ CO MON; grafika: PZ

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1699006080
Te wielkie szyby kierowcy i pasażera to są naprawdę potrzebne?. To chyba nie autokar turystyczny.
F2-CA-99-4E

W wakacje wstąp do WOT-u!
 
Nasi czołgiści najlepsi
Film o Feniksie i terytorialsach
Droga pełna emocji
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
Szukasz pomysłu na wakacje? Może szkolenie wojskowe?
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
ASzWoj na warcie od pokoleń
Nowe garaże dla Leopardów w Świętoszowie
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Jeśli przerzut, to tylko z logistykami
Dezamet rośnie w siłę
Nowy rozdział w historii Mesko
Najlepsi snajperzy wśród specjalsów
Letni wypoczynek z MON-em
Donald Tusk: W kwestii bezpieczeństwa słowa zamieniliśmy w czyny
ZMU dla marynarzy
Walczmy mądrze
100-lecie Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie
PGZ na nowo
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Ogniem i tarczą
Karol Nawrocki wybrany na prezydenta RP
Nowe cele obronne NATO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
100 samolotów na 100-lecie Szkoły Orląt
DNA GROM-u
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Judocy Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
Uczelnia wysokich lotów
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Unijni ministrowie podpisali SAFE
Prace nad kadłubem dla kolejnego Husarza
Dzień, który zmienił bieg wojny
Piloci na straży bezpieczeństwa
Wojsko zmodyfikowało program śmigłowcowy
Żołnierz influencer?
Droga do zespołu bojowego GROM
Zmagania sześcioosobowych armii
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Wojskowi dyplomaci wsparli weteranów II wojny
Robotyka to przyszłość medycyny
W Dęblinie tylko do przodu
Od chaosu do wiktorii
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
Są wszędzie tam, gdzie stawką jest bezpieczeństwo
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Kierunek Karkonosze
Tak uczyły się latać orlęta
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Wyzwanie, które integruje
Podróż w ciemność
Misja PKW „Olimp” doceniona
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Specjalsi opanowali amerykański okręt
100 lat historii Szkoły Orląt
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy
Badania z WAT-u na misji AX-4
Trzy okręty, jeden zespół
Współpraca MON-u z weteranami i rezerwistami
Podejrzane manewry na Bałtyku
W strategicznym miejscu o bezpieczeństwie Polski
Kolejny krok ku wypowiedzeniu konwencji ottawskiej
Kręgosłup dowodzenia Wojskiem Polskim
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO