moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

F-22 znowu w Polsce

Supermyśliwce ze Stanów Zjednoczonych wylądowały w Polsce. Zadaniem Raptorów będzie wsparcie ochrony wschodniej flanki. Wiadomo również, że załogi samolotów będą współpracować z polskimi pilotami. Obecność F-22 w Polsce to wyjątkowa sytuacja, ponieważ maszyny, którymi dysponują wyłącznie amerykańskie siły powietrzne, nieczęsto zmieniają lokalizację.

„Amerykańskie myśliwce F-22 wylądowały w Polsce” – poinformował wicepremier Mariusz Błaszczak w mediach społecznościowych. „Jedne z najnowocześniejszych samolotów świata będą współdziałać z polskimi pilotami, kontynuując wsparcie na wschodniej flance Sojuszu” – zapowiedział. Ministerstwo Obrony Narodowej nie informuje jednak o tym, gdzie myśliwce będą stacjonować.

W opinii ekspertów samoloty F-22 Raptor są bezkonkurencyjne. Decydują o tym możliwości charakterystyczne dla maszyn V generacji, a więc m.in. utajniona wymiana danych oraz technologia, dzięki której radarom jest niezwykle trudno wykryć te maszyny. F-22, zaprojektowany głównie do walki powietrznej, oprócz zdolności ofensywnych ma również defensywne, może więc działać na pierwszej linii i głęboko na terytorium przeciwnika.

Raptory nie pierwszy raz goszczą w Polsce. W sierpniu zeszłego roku w 32 Bazie Lotnictwa Taktycznego stacjonowało 12 samolotów z 90 Eskadry Myśliwców USA z bazy Elmendorf-Richardson na Alasce.

Prace nad stworzeniem tego supermyśliwca rozpoczęto w latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku. Budowa samolotu i jego właściwości w znacznej mierze stanowią tajemnicę. Stany Zjednoczone nigdy nie wyraziły zgody na sprzedaż Raptora jakiemukolwiek państwu. Wiadomo na pewno, że F-22 są w stanie osiągnąć prędkość dźwięku bez użycia dopalacza i z taką prędkością mogą wykonywać ciągły lot. Wyjątkowymi czyni je m.in. technologia stealth (w tej technologii są zbudowane również samoloty F-35, które kupiła Polska). Samolot jest pokryty specjalnymi materiałami, które nie odbijają, lecz pochłaniają promieniowanie radarów przeciwnika. To sprawia, że Raptory bywają nazywane „niewidocznymi”. Z kolei sam myśliwiec jest wyposażony w radar, który wykrywa przeciwnika z odległości 240 km.

Ponadto F-22 może przenosić uzbrojenie o masie około 5 t. Umieszcza się je w specjalnych zbiornikach zabudowanych wewnątrz kadłuba. Dzięki temu pozostaje ono ukryte.

Ewa Korsak

autor zdjęć: U.S. Air Force/ Airman Gustavo Gonzalez

dodaj komentarz

komentarze


Szli po odznakę norweskiej armii
Hiszpanie pomogą chronić polskie niebo
W Warszawie stanie pomnik pierwszego szefa SGWP
Zawiszacy na Litwie
Polskie Bayraktary nad Turcją
Abolicja dla ochotników
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
W poszukiwaniu majora Serafina
Koniec dzieciństwa
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
„JUR” dla terytorialsów
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
UBM, czyli przepis na ekspresową budowę
W wojsku orientują się najlepiej
Zamiast szukać skarbów, uczyli się strzelać
Medale dla sojuszników z Niderlandów
Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
Speczespół wybierze „Orkę”
Miliardy na inwestycje dla PGZ-etu
Więcej szpitali przyjaznych wojsku
Transbałtycka współpraca
„Droga do GROM-u”
„Czerwone berety” na kursie dowódców i SERE
WOT na Szlaku Ratunkowym
Żołnierze na trzecim stopniu podium
„Road Runner” w Libanie
WOT dostanie 13 zestawów FlyEye
Kolejne „Husarze” w powietrzu
Standardy NATO w Siedlcach
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
DragonFly czeka na wojsko
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
Niezłomni w obronie
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Kolejna fabryka amunicji z Niewiadowa
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Priorytetowe zaangażowanie
Polski „Wiking” dla Danii
Jelcz się wzmacnia
Więcej pieniędzy na strzelnice w powiecie
Wellington „Zosia” znad Bremy
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Maratońskie święto w Warszawie
Szpital polowy, czyli test Żelaznej Dywizji
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Kosmiczny Perun
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Kircholm 1605
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Mity i manipulacje
Sztuka i służba w jednym kadrze
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Brytyjczycy na wschodniej straży
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Korpus bezzałogowców i nowe specjalności w armii

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO