moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Most od żołnierzy

Prawie 20 żołnierzy z 3 Niżańskiego Batalionu Inżynieryjnego buduje most tymczasowy w Krzyszkowicach. Po lipcowych ulewach, które zniszczyły dotychczasową przeprawę, mieszkańcom okolicznych terenów trudno było dostać się do domów. Żołnierze liczą, że już w sobotę skończą pracę i most zostanie oddany do użytku.

18 lipca nad Krzyszkowicami przeszła ulewa, która uszkodziła most na Głogoczówce. W ciągu kilkudziesięciu minut niewielki strumyk zmienił się w rwącą rzekę i odciął dojazd do 100 domów. Władze wsi zwróciły się z prośbą o pomoc do wojska. Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych do budowy mostu tymczasowego wyznaczyło 3 Niżański Batalion Inżynieryjny (podległy 2 Pułkowi Inżynieryjnemu z Inowrocławia). – Jeszcze w lipcu żołnierze odbyli wizję lokalną w terenie oraz wykonali ekspertyzę dotyczącą technicznych możliwości budowy tymczasowego mostu – mówi mjr Marcel Podhorodecki z biura prasowego Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych. Eksperci musieli zmierzyć m.in. głębokość i szerokość rzeki, by oszacować, ile materiału potrzebują do zbudowania tymczasowego mostu DMS-65. – Takie działania to nie tylko pomoc mieszkańcom miejscowości, lecz także wykazanie się swoim specjalistycznym wyszkoleniem przez żołnierzy 3 Batalionu Inżynieryjnego – mówi ppor. Kamila Kopernik, oficer prasowy batalionu.

Praca nad budową przeprawy rozpoczęła się 16 sierpnia. Na miejsce przyjechało 18 żołnierzy, wśród nich monterzy elementów mostu oraz operatorzy żurawi, dźwigów i pojazdów inżynieryjnych, czyli ciężkiego sprzętu niezbędnego przy budowie. W czasie, gdy żołnierze z Niska przygotowywali teren, z Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych przyjeżdżały kolejne elementy mostu DMS-65. Do czwartku żołnierze zbudowali 33 m mostu. Właśnie tyle ma docelowo mierzyć przeprawa, ale… – DMS-65 to konstrukcja, która wymaga, aby most liczył podwójną liczbę metrów w stosunku do tego, jak został zaprojektowany dla danego miejsca. Dzięki temu podczas montażu udaje się uzyskać przeciwwagę i most może stanąć nad rzeką – mówi ppor. Kamila Kopernik. Kiedy przeprawa jest już zbudowana, te pomocnicze elementy mostu żołnierze rozmontowują.

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, most zostanie oddany do użytku w sobotę. – Ma mieć 33 m długości, szerokość jezdni będzie wynosić ponad 4 m, a jego nośność to 30 t – mówi ppor. Kopernik. Dzięki żołnierzom ruch zostanie usprawniony.

KE

autor zdjęć: DGRSZ

dodaj komentarz

komentarze


MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Niezłomni w obronie
Więcej pieniędzy na strzelnice w powiecie
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
WOT dostanie 13 zestawów FlyEye
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Maratońskie święto w Warszawie
Koniec dzieciństwa
Kosmiczny Perun
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Kircholm 1605
WOT na Szlaku Ratunkowym
Standardy NATO w Siedlcach
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Kolejne „Husarze” w powietrzu
Polski „Wiking” dla Danii
W poszukiwaniu majora Serafina
Szli po odznakę norweskiej armii
Miliardy na inwestycje dla PGZ-etu
„JUR” dla terytorialsów
Korpus bezzałogowców i nowe specjalności w armii
Transbałtycka współpraca
Zamiast szukać skarbów, uczyli się strzelać
DragonFly czeka na wojsko
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
Hiszpanie pomogą chronić polskie niebo
W wojsku orientują się najlepiej
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Abolicja dla ochotników
„Czerwone berety” na kursie dowódców i SERE
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
Sztuka i służba w jednym kadrze
Szpital polowy, czyli test Żelaznej Dywizji
Medale dla sojuszników z Niderlandów
W Warszawie stanie pomnik pierwszego szefa SGWP
Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
„Road Runner” w Libanie
Mity i manipulacje
Brytyjczycy na wschodniej straży
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
UBM, czyli przepis na ekspresową budowę
Priorytetowe zaangażowanie
Jelcz się wzmacnia
Speczespół wybierze „Orkę”
Zawiszacy na Litwie
„Droga do GROM-u”
Kolejna fabryka amunicji z Niewiadowa
Więcej szpitali przyjaznych wojsku
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Polskie Bayraktary nad Turcją
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO