moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kajmany na gąsienicach

Powinny być przystosowane do naprawy czołgów i dział samobieżnych oraz ich ewakuacji. Wojsko planuje kupić nowe wozy zabezpieczenia technicznego o kryptonimie Kajman. Firmy, które chciałyby złożyć armii ofertę, mogą się zgłaszać do Inspektoratu Uzbrojenia MON do końca sierpnia. Nowe pojazdy trafią do jednostek posiadających czołgi Leopard 2 i armatohaubice Krab.


WZT-3, pojazdy obecnie wykorzystywane przez Wojsko Polskie.

Pod koniec czerwca Inspektorat Uzbrojenia MON zaprosił do składania ofert firmy, które chciałyby dostarczyć armii nowe wozy zabezpieczenia technicznego na podwoziu gąsienicowym. Siły zbrojne chcą kupić 29 takich pojazdów i ewentualnie zwiększyć zamówienie jeszcze o 37 sztuk. Firmy zainteresowane udziałem w procedurze wyboru mogą składać oferty do 31 sierpnia.

Nowy opancerzony wóz o kryptonimie Kajman ma służyć do naprawiania oraz ewakuacji pojazdów o masie co najmniej 63 tony, takich jak czołgi Leopard i samobieżne armatohaubice Krab. Dlatego poza dwiema wyciągarkami (główną i pomocniczą) musi mieć także lemiesz i obrotowe urządzenie dźwigowe, a oprócz tego m.in. zdalnie sterowany moduł uzbrojenia, system obrony przed bronią masowego rażenia czy rozbudowany system łączności. Kajman ma być również tak wyposażony, aby można było z niego korzystać przy udzielaniu pierwszej pomocy rannym. Głównym kryterium wyboru dostawcy będzie cena.

Obecnie na rynku istnieje kilka pojazdów, które mogą spełniać wymagania polskich wojsk lądowych. Dwa z nich pochodzą z Niemiec. To produkowany przez Rheinmetall Defence Bergepanzer 3 Büffel oraz Bergepanzer Wisent 2 firmy Flensburger Fahrzeugbaugesellschaft GmbH (FFG). Oba te wozy powstały na podwoziu czołgu Leopard 2. Z kolei OBRUM i Zakłady Mechaniczne „Bumar Łabędy S.A” już kilka lat temu przedstawiły WZT-5 na bazie ARV 3 Buffalo (to eksportowa nazwa Bergepanzera 3). Natomiast BAE Systems ma w swej ofercie M88 Hercules, wóz oparty na podwoziu czołgu Abrams. Z kolei południowokoreańska firma Hyundai Rotem opracowała pojazd K1 ARV na bazie czołgu K1.

Nowe pojazdy mają zastąpić przynajmniej część używanych przez wojsko WZT-2 i WZT-3 (skonstruowanych na platformie czołgów T-55 i T-72). Natomiast Bergepanzer 2, armia ma 28 tych wozów, będzie modernizowany przez konsorcjum, którego liderem jest Polska Grupa Zbrojeniowa S.A.

Na realizację zamówienia zwycięzca będzie miał czas aż do 30 listopada 2035 roku.

Tadeusz Wróbel

autor zdjęć: Wikipedia

dodaj komentarz

komentarze


Posłowie o efektach szczytu NATO
 
Zabójcze dla czołgów
Dla lepszego rozpoznania – Kleszcze
Niebo pełne drogowskazów
The Suwałki Gap in the Game
Katorżnicza rywalizacja na nowej trasie
Czas „czarnej pantery”
Jak powstańcy zdobyli „Gęsiówkę”
Broń Powstania Warszawskiego
Tanecznym krokiem na ringu po srebro
Medycy na poligonie
Nominacje generalskie na Święto Wojska Polskiego
Coraz bardziej niebezpiecznie na Bliskim Wschodzie
Londyn o „Tarczy Wschód”
Incydent przy granicy. MON chce specjalnego nadzoru nad śledztwem
Ostatnie przygotowania do defilady
Ciężko? I słusznie! Tak przebiega selekcja do Formozy
Przygotowania do defilady na ostatniej prostej
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Obejrzyj sprzęt pancerny i artyleryjski w Muzeum WP
Masakra w więzieniu mokotowskim. Nierozliczona zbrodnia
Groty w wersji reprezentacyjnej w drodze do żołnierzy
Wielonarodowa Dywizja Północny Wschód z nowym dowódcą
Umowa na Apache podpisana
Olimp gotowy na igrzyska!
Bitwa Warszawska, dzień pierwszy: Armia Czerwona w natarciu
Myśliwce nad Polską
„Herman Göring” dostaje po łapach
Apache z offsetem
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wioślarze brązowymi medalistami olimpijskimi
Bitwa Warszawska, dzień drugi: Walka wręcz o stolicę
W Sejmie o zniszczeniu Tupolewa
Awanse za olimpijskie medale
Nagrodzeni z okazji święta
Roczny dyżur spadochroniarzy
Maczuga z korkiem
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
Druk 3D w polskim przemyśle obronnym
Za zdrowie utracone na służbie
Olimp w Paryżu
Mamy pierwsze złoto! Ola dotrzymała słowa!
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
Terytorialsi na ratunek
Jak usprawnić działania służb na granicy
Paryż – odliczanie do rozpoczęcia igrzysk!
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Historia powstania warszawskiego online
Awaria systemów. Bezpieczeństwo Polski nie jest zagrożone
Na siódmym torze po siódmy medal
HSW wyprodukuje wyrzutnie do Patriotów
Rozkaz: nie brać jeńców
Hekatomba na Woli
F-35 dla Polski – coraz bliżej finału
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
Sejm podziękował za służbę na granicy
Lekarze z poligonu
Defilada już za kilka dni
Gen. Kukuła podziękował żołnierzom za ich służbę

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO