moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kolejna zmiana PKW „Orlik” już na Litwie

Na misji Baltic Air Policing Polacy pełnią rolę państwa wiodącego. – Gdy niezidentyfikowany samolot wleci w przestrzeń powietrzną krajów bałtyckich, jako pierwsi podrywamy nasze maszyny w powietrze – mówi ppłk pil. Adam Kalinowski, dowódca VIII zmiany Polskiego Kontyngentu Wojskowego „Orlik”. Piloci F-16 z 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego są na Litwie od 1 stycznia.

Co to oznacza, że Polska jest państwem wiodącym podczas misji Baltic Air Policing?

ppłk pil. Adam Kalinowski:  Odpowiadamy za wykonanie każdej misji Air Policing w przestrzeni powietrznej Litwy, Łotwy i Estonii. W razie potrzeby nasze myśliwce podrywają się jako pierwsze. Jeśli jednak Combined Air Operations Centre (CAOC), pod które w czasie misji podlegamy tak zdecyduje, to w operacji mogą nas wesprzeć samoloty innych państw. My jednak zawsze wystartujemy w pierwszej kolejności.

Jakiego typu zadania będą wykonywać Polacy?

Naszym celem jest ochrona Litwy, Łotwy i Estonii przed naruszeniem ich przestrzeni powietrznej. Załogi F-16 w razie potrzeby będą prowadziły misje rozpoznania powietrznego. Jeśli nierozpoznany samolot leci w kierunku granicy przestrzeni powietrznej któregoś z państw bałtyckich, piloci podlatują do niego i wykonują rozpoznanie wzrokowe oraz fotograficzne. Wszystkie zdobyte materiały są przesyłane tajnymi systemami łączności do CAOC.

W jakich jeszcze sytuacjach mogą reagować polscy lotnicy?

Na przykład podczas przechwytywania samolotu pasażerskiego, który stracił łączność z bazą na ziemi. Będą również brali udział w natowskich ćwiczeniach organizowanych w przestrzeni powietrznej państw bałtyckich.
Zadania pilotów na dyżurze podczas PKW „Orlik” będą takie same jak podczas dyżuru bojowego w kraju. Mają takie same kompetencje i działają w ten sam sposób. Oczywiście różnice są takie, że na udział w misji Baltic Air Policing wyraża zgodę prezydent RP, a na Litwie podlegamy dowództwu CAOC, które decyduje o poderwaniu myśliwców.

Jak wyglądała certyfikacja przed misją?

Zespół certyfikujący z Dowództwa Generalnego sprawdził umiejętności pilotów z przeprowadzania operacji przechwytywania samolotów i sprowadzenia ich do lądowania na ziemi. Piloci przeszli też test znajomości przepisów, do których muszą się stosować podczas wykonywania misji Baltic Air Policing. To natowskie prawo obowiązujące podczas pełnienia dyżuru bojowego w systemie obrony powietrznej sojuszniczego kraju. Był również egzamin z rozpoznawania samolotów. W ciągu kilku sekund piloci musieli rozpoznać rodzaj samolotu na podstawie jego sylwetki i podać jego nazwę w nomenklaturze natowskiej. Poza tym razem z personelem technicznym i naziemnym piloci przeszli egzaminy z ICCS (Individual Common Core Skills – podstawowe umiejętności żołnierza na polu walki). To oczywiście nie wszystko, zarówno technicy, jak i piloci musieli zaliczyć sprawdzian strzelecki.

Jacy piloci wchodzą w skład VIII zmiany PKW „Orlik”? Ile godzin spędzili za sterami, czy brali już udział w misjach?

Tego, ilu jest pilotów oraz jakie mają doświadczenie nie mogę ujawnić. Jedyne, co mogę powiedzieć, to są to żołnierze, którzy spełniają wymagania prowadzenia misji QRA (Quick Reaction Alert), czyli ­stanu podwyższonej gotowości nieprzerwanie przez całą dobę siedem dni w tygodniu.


Ppłk pil. Adam Kalinowski – służy w 31 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach na stanowisku dowódcy grupy działań lotniczych. W powietrzu w samolotach bojowych spędził 2915 godzin, z czego 2155 w myśliwcach F-16.

Rozmawiała: Ewa Korsak

autor zdjęć: Bartek Bera

dodaj komentarz

komentarze


W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Polski „Wiking” dla Danii
Abolicja dla ochotników
Kaman – domknięcie historii
Standardy NATO w Siedlcach
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Mundurowi z benefitami
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Rusza program „wGotowości”
Kircholm 1605
Brytyjczycy na wschodniej straży
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Kolejny kontrakt Dezametu
Pomnik nieznanych bohaterów
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Marynarze mają nowe motorówki
Koniec dzieciństwa
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Marynarze podjęli wyzwanie
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Sukces Polaka w biegu z marines
Zasiać strach w szeregach wroga
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Odznaczenia za wzorową służbę
Starcie pancerniaków
Szansa na nowe życie
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Sportowcy na poligonie
Inwestycja w bezpieczeństwo
Arteterapia dla weteranów
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Pięściarska uczta w Suwałkach
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
„Road Runner” w Libanie
Męska sprawa: profilaktyka
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Nie daj się zhakować
Nowe zasady dla kobiet w armii
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Wellington „Zosia” znad Bremy
Mity i manipulacje
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Niespokojny poranek pilotów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO