moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Tempest – myśliwiec VI generacji?

Podczas tegorocznej edycji salonu lotniczego Farnborough Brytyjczycy zaprezentowali makietę Tempesta, myśliwca VI generacji. Samolot nawiązujący nazwą do maszyny znanej z czasów II wojny światowej miałby trafić do służby około roku 2035. Tempest ma być dla Królewskich Sił Powietrznych (RAF) gwarancją utrzymania przewagi technologicznej nad potencjalnymi adwersarzami i dać im pełną zdolność do operowania we wrogim bądź też kontestowanym środowisku.

Wielka Brytania jest jednym z uczestników programu Joint Strike Fighter F-35B. Samoloty te trafiają już do służby w Królewskich Siłach Powietrznych oraz Królewskiej Marynarce Wojennej (Royal Navy). Obecnie Brytyjczycy dysponują już 15 maszynami tego typu (docelowo ma być ich 138). Główną siłę RAF-u stanowią dziś myśliwce Typhoon (138 sztuk) oraz myśliwsko-uderzeniowe Tornado (65). Te ostatnie mają być wycofane ze służby już w przyszłym roku. Z kolei Typhoony, wedle aktualnych analiz, będą wycofywane ze służby stopniowo, począwszy od roku 2040. Nie jest jednak wykluczone, że wraz z kolejnymi pakietami modernizacyjnymi data ta zostanie przesunięta. Dostrzegając jednak już dziś potrzebę zastąpienia starzejących się maszyn IV generacji, a jednocześnie zdając sobie sprawę jak czaso- i finansochłonny jest proces opracowania i wprowadzenia do służby nowej konstrukcji, rząd brytyjski trzy lata temu zainicjował program Future Combat Air System Technology Initiative (FCAS TI). Informacja o tym znalazła się w opracowanym wówczas strategicznym przeglądzie bezpieczeństwa i obronności. Jednym z efektów programu jest zaprezentowana w Farnborough makieta myśliwca.

Tak zwany Zespół Tempesta, pracujący w ramach FCAS TI, tworzy czwórka partnerów przemysłowych, tj. BAE Systems, Leonardo, MBDA oraz Rolls-Royce. Stronę rządową reprezentują zaś przedstawiciele ministerstwa obrony, pracujący w ośrodkach naukowych resortu. Do roku 2025 rząd zamierza przeznaczyć na rozwój nowego myśliwca 2 mld funtów, dodatkowe środki mają być wyasygnowane przez przemysł. Warto wspomnieć o opracowanym harmonogramie zamknięcia poszczególnych etapów prac. Plan ten został zawarty w upublicznionej właśnie strategii walki powietrznej.  I tak, do końca tego roku mają zostać określone główne wymogi wojskowe, w przyszłym powstanie wstępna ocena współpracy międzynarodowej oraz zostaną uszczegółowione wymogi operacyjne. Harmonogram ma umożliwić przyjęcie w 2020 roku wstępnej decyzji co do pozyskania konkretnych zdolności, oraz określić szacunkowe koszty i plan dostaw. Pięć lat później powinna zapaść ostateczna decyzja co do wdrożenia programu. Jeśli powyższe terminy zostaną dotrzymane, nowy samolot uzyskałby dziesięć lat później wstępną gotowość operacyjną, umożliwiając tym samym płynne zastępowanie Typhoonów po wspomnianym już 2040 roku.

Na obecnym etapie prac nie sposób oczywiście określić konkretnych parametrów taktyczno- technicznych nowej konstrukcji. Wiadomo, że ma to być maszyna pilotowana przez człowieka, ale jednocześnie ma ona posiadać również zdolność do lotu bezzałogowego. Będzie wykonana z zastosowaniem technologii stealth (makieta pod tym względem przypomina maszyny V generacji), zdolna do operowania w środowisku sieciocentrycznym, w tym do dowodzenia rojem bezzałogowców. W ramach programu Tempest trwają także prace nad bronią laserową, wzmocnieniem tzw. cyberodporności, a także nad nowymi sensorami, systemem kontroli ognia czy napędem.

We wspomnianej już strategii walki powietrznej Brytyjczycy podkreślają zarówno zdolności swego przemysłu lotniczego, jak i jego znaczenie dla bezpieczeństwa państwa. W dokumencie znalazła się także uwaga, że Wielka Brytania jako jedyny uczestnik programu JSF F-35 tzw. pierwszego poziomu, odpowiada za dostarczenie 15 proc. podzespołów każdego seryjnie zbudowanego myśliwca, a w przemyśle lotniczym zatrudnionych jest 18 tys. wysoko wykwalifikowanych pracowników. Sektor ten w ciągu ostatniej dekady generował 80 proc. brytyjskiego eksportu uzbrojenia. Jednocześnie autorzy strategii zauważają, że bez stałych nakładów te zdolności (i osiągana dzięki nim przewaga technologiczna) ulegną erozji. Należy podkreślić kompleksowość tego dokumentu, tym bardziej zauważalną, że zawartą w dość lakonicznych zapisach. Możliwości technologiczne i produkcyjne sektora przemysłu lotniczego mają służyć zapewnieniu zaawansowanych zdolności militarnych, w tym zdolności odstraszania, a tym samym utrzymaniu bezpieczeństwa przestrzeni powietrznej Zjednoczonego Królestwa. Jednocześnie mają pozwolić także na osiągnięcie czy wywalczenie przewagi powietrznej we wszystkich rodzajach misji z udziałem Wielkiej Brytanii. Postrzegając przyszłe pole walki powietrznej jako przestrzeń zagrożoną poprzez zintegrowane systemy obrony powietrznej, systemy walki radioelektronicznej i cybernetycznej, prowadzonej z wykorzystaniem przestrzeni kosmicznej i cyberprzestrzeni właśnie, dostrzegana jest nie tylko operacyjna potrzeba pozyskiwania nowych zdolności, ale również potrzeba komercyjna, wynikająca z zapotrzebowania na następców myśliwców IV generacji. Plany wciągnięcia do programu Tempest partnerów zagranicznych (w tym kontekście wymienia się głównie Szwecję i Japonię, ale również Włochy, Turcję, Koreę Południową czy któreś z państw Zatoki Perskiej, np. będącą użytkownikiem Typhoonów Arabię Saudyjską), wyraźnie świadczą o przyszłych brytyjskich apetytach eksportowych.

Rafał Ciastoń ekspert Fundacji im. Kazimierza Pułaskiego ds. stosunków międzynarodowych, technologii militarnych i konfliktów zbrojnych

autor zdjęć: Bae System

dodaj komentarz

komentarze


Sport kształtuje mentalność
 
Gdy zgasną światła
Obierki z błotem
Henry Szymanski na tropie prawdy
Pod siatką o medale mistrzostw WP
Nowy prezes PGZ-etu
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Walka pod napięciem
Ustawa bliżej żołnierzy
Historyczna umowa z Francją
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Nowa siła uderzeniowa
Gra o kapitulację
Nasi czołgiści najlepsi
Zawody West Point. Kadeci AWL-u z ósmą lokatą
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Bohater odtrącony
DriX – towarzysz okrętu
Polskie Pioruny dla Belgii
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
Konstytucja – fundament dla pokoleń
Czołgi końca wojny
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Zapraszamy na „Wakacje z wojskiem”
Poznajcie Głuptaka – polskiego kamikadze
Każdego dnia trzeba podtrzymywać pamięć o naszej historii
Misja PKW „Olimp” doceniona
Wspólna wola obrony
Podniebny Pegaz
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Więcej na mieszkanie za granicą
Narodowy Dzień Zwycięstwa z żołnierzami
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
Pracowity dyżur Typhoonów
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Pegaz nad Europą
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Jak daleko do końca wojny?
Na pomoc po katastrofie
Na początek: musztra i obsługa broni
Wiedza na trudne czasy
Pierwsza misja Gripenów
Ukwiał z Gdańska
Na początek: musztra i obsługa broni
Nurkowie bojowi WS wyróżnieni
Piorun – polska wizytówka
„Przekazał narodowi dziedzictwo myśli o honor i potęgę państwa dbałej”
Składy wysokiego ryzyka
Mamy pierwszych pilotów F-35
Zostań cyberlegionistą! Wojsko rusza z nowym programem
Koniec wojny, którego nie znamy
Nowa partia Abramsów już w Polsce
Ogień z nabrzeża
Gdy sekundy decydują o życiu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO