moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Lotnicza defilada podczas szczytu NATO

Polskie TS-11 Iskra, F-16, MiG-29, a do tego tureckie F-16, niemieckie maszyny Eurofighter Typhoon, czeskie i węgierskie Gripeny – to tylko kilka samolotów, które wezmą udział w defiladzie lotniczej w Warszawie. Podniebny pokaz jest organizowany z okazji szczytu NATO odbywającego się w stolicy Polski. Maszyny przelecą wzdłuż Wisły w piątek wieczorem.

W podniebnym pokazie będą uczestniczyć samoloty ośmiu państw: Polski, Turcji, Niemiec, Węgier, Czech, Hiszpanii, Rumunii i Słowacji. – W piątek wieczorem, wzdłuż Wisły, na wysokości Wybrzeża Szczecińskiego pojawią się pierwsze maszyny. Kilkuminutowy pokaz otworzy przelot sześciu polskich samolotów TS-11 Iskra. Tuż po nich nadlecą dwa polskie i dwa tureckie F-16 – zapowiada płk Artur Goławski, członek zespołu organizującego szczyt NATO. Specjalista z MON informuje, że nad Warszawą, oprócz Iskier, pojawi się jeszcze osiem polskich Jastrzębi oraz trzy maszyny MiG-29. Nad praskim nabrzeżem przelecą także dwa niemieckie samoloty Eurofighter Typhoon, po dwa JAS-39 Gripen z Czech i Węgier oraz dwa słowackie MiG-29. Ponadto nad stolicą zaprezentują się dwa rumuńskie MiG-21 i dwa F-18 z Hiszpanii. Lotniczą defiladę zamknie przelot NATO-wskiego samolotu wczesnego ostrzegania E-3A AWACS.

Jeśli pogoda nie pokrzyżuje lotnikom planów, to samoloty wykonają przelot na wysokości od 150 do 300 m nad ziemią. Będą się poruszać z prędkością od 400 do 600 km/h.

Podczas defilady lotniczej będzie zamknięty ruch powietrzny na stołecznym lotnisku i w centrum miasta. – Loty zostaną wstrzymane na kilka minut. Termin defilady był od dawna uzgadniany z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej, dlatego nie będzie to dla nikogo zaskoczeniem – wyjaśnia płk Goławski.

Ograniczenia ruchu lotniczego w stolicy będą jednak trwały dłużej niż sama defilada. PAŻP, na wniosek Dowództwa Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych, wprowadziła wiele obostrzeń dotyczących korzystania z przestrzeni powietrznej przed szczytem i w jego trakcie – od 6 aż do 10 lipca 2016 roku (podobnie będzie w Krakowie i okolicach miasta podczas Światowych Dni Młodzieży). Jak już informowaliśmy, w tym czasie będzie zamknięta przestrzeń powietrzna w promieniu 100 km od stolicy. Ograniczenia dotkną właścicieli małych samolotów, aeroklubów i mniejszych lotnisk. Całkowicie jest zakazane używanie dronów, motolotni, paralotni i balonów. Obostrzenia nie wpłyną natomiast na pasażerski ruch lotniczy ani pracę lotniskowego pogotowia ratunkowego, śmigłowców policyjnych i innych służb.

Do nadzoru przestrzeni powietrznej będą skierowane patrole myśliwskie oraz wojskowe śmigłowce. Nad stolicą pojawią się samoloty wczesnego ostrzegania AWACS.

Podobne ograniczenia wprowadzano w Warszawie, by zapewnić bezpieczeństwo np. podczas mistrzostw Europy w piłkę nożną w 2012 roku.

Planowana kolejność ugrupowań:

1. Samoloty: 6xTS-11 Iskra
2. Samoloty: 2xF-16 (Polska) + 2xF-16 (Turcja).
3. Samoloty: 1xF-16 (Polska) + 2xEF-2000 (Niemcy).
4. Samoloty: 1xF-16 (Polska) + 2xJAS-39 (Węgry).
5. Samoloty: 1xF-16 (Polska) + 2xJAS-39 (Czechy).
6. Samoloty: 1xF-16 (Polska)
7. Samoloty: 1xF-16 (Polska) + 2xF-18 (Hiszpania).
8. Samoloty: 2xMiG-29 (Polska) + 2xMiG-21 (Rumunia).
9. Samoloty: 1xMiG-29 (Polska) + 2xMiG-29 (Słowacja).
10. Samolot: E-3A AWACS (NAEW&C FC).

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Jarosław Wiśniewski

dodaj komentarz

komentarze

~Jarek
1467735840
Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (wielkimi literami)? Nadzór nad przestrzenią, nadzorowanie przestrzeni? Np. podczas mistrzostw Europy w piłce nożnej? Pozdrowienia Jarosław Sobczak
31-EF-93-68

Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
 
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Sprawa katyńska à la española
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Sandhurst: końcowe odliczanie
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Rekordziści z WAT
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Zachować właściwą kolejność działań
SOR w Legionowie
Szpej na miarę potrzeb
Święto stołecznego garnizonu
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Wojna w świętym mieście, część druga
Gunner, nie runner
25 lat w NATO – serwis specjalny
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Ameryka daje wsparcie
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Od maja znów można trenować z wojskiem!
Wojna na detale
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
NATO on Northern Track
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Charge of Dragon
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Posłowie dyskutowali o WOT
Więcej koreańskich wyrzutni dla wojska
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Metoda małych kroków
Kadisz za bohaterów
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Szybki marsz, trudny odwrót
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
Na straży wschodniej flanki NATO
Tragiczne zdarzenie na służbie
Pod skrzydłami Kormoranów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Zmiany w dodatkach stażowych
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
NATO na północnym szlaku
Kolejne FlyEye dla wojska
Ramię w ramię z aliantami
W Italii, za wolność waszą i naszą
Front przy biurku
Wytropić zagrożenie
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Wojna w świętym mieście, epilog

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO