moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Lotnicza defilada podczas szczytu NATO

Polskie TS-11 Iskra, F-16, MiG-29, a do tego tureckie F-16, niemieckie maszyny Eurofighter Typhoon, czeskie i węgierskie Gripeny – to tylko kilka samolotów, które wezmą udział w defiladzie lotniczej w Warszawie. Podniebny pokaz jest organizowany z okazji szczytu NATO odbywającego się w stolicy Polski. Maszyny przelecą wzdłuż Wisły w piątek wieczorem.

W podniebnym pokazie będą uczestniczyć samoloty ośmiu państw: Polski, Turcji, Niemiec, Węgier, Czech, Hiszpanii, Rumunii i Słowacji. – W piątek wieczorem, wzdłuż Wisły, na wysokości Wybrzeża Szczecińskiego pojawią się pierwsze maszyny. Kilkuminutowy pokaz otworzy przelot sześciu polskich samolotów TS-11 Iskra. Tuż po nich nadlecą dwa polskie i dwa tureckie F-16 – zapowiada płk Artur Goławski, członek zespołu organizującego szczyt NATO. Specjalista z MON informuje, że nad Warszawą, oprócz Iskier, pojawi się jeszcze osiem polskich Jastrzębi oraz trzy maszyny MiG-29. Nad praskim nabrzeżem przelecą także dwa niemieckie samoloty Eurofighter Typhoon, po dwa JAS-39 Gripen z Czech i Węgier oraz dwa słowackie MiG-29. Ponadto nad stolicą zaprezentują się dwa rumuńskie MiG-21 i dwa F-18 z Hiszpanii. Lotniczą defiladę zamknie przelot NATO-wskiego samolotu wczesnego ostrzegania E-3A AWACS.

Jeśli pogoda nie pokrzyżuje lotnikom planów, to samoloty wykonają przelot na wysokości od 150 do 300 m nad ziemią. Będą się poruszać z prędkością od 400 do 600 km/h.

Podczas defilady lotniczej będzie zamknięty ruch powietrzny na stołecznym lotnisku i w centrum miasta. – Loty zostaną wstrzymane na kilka minut. Termin defilady był od dawna uzgadniany z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej, dlatego nie będzie to dla nikogo zaskoczeniem – wyjaśnia płk Goławski.

Ograniczenia ruchu lotniczego w stolicy będą jednak trwały dłużej niż sama defilada. PAŻP, na wniosek Dowództwa Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych, wprowadziła wiele obostrzeń dotyczących korzystania z przestrzeni powietrznej przed szczytem i w jego trakcie – od 6 aż do 10 lipca 2016 roku (podobnie będzie w Krakowie i okolicach miasta podczas Światowych Dni Młodzieży). Jak już informowaliśmy, w tym czasie będzie zamknięta przestrzeń powietrzna w promieniu 100 km od stolicy. Ograniczenia dotkną właścicieli małych samolotów, aeroklubów i mniejszych lotnisk. Całkowicie jest zakazane używanie dronów, motolotni, paralotni i balonów. Obostrzenia nie wpłyną natomiast na pasażerski ruch lotniczy ani pracę lotniskowego pogotowia ratunkowego, śmigłowców policyjnych i innych służb.

Do nadzoru przestrzeni powietrznej będą skierowane patrole myśliwskie oraz wojskowe śmigłowce. Nad stolicą pojawią się samoloty wczesnego ostrzegania AWACS.

Podobne ograniczenia wprowadzano w Warszawie, by zapewnić bezpieczeństwo np. podczas mistrzostw Europy w piłkę nożną w 2012 roku.

Planowana kolejność ugrupowań:

1. Samoloty: 6xTS-11 Iskra
2. Samoloty: 2xF-16 (Polska) + 2xF-16 (Turcja).
3. Samoloty: 1xF-16 (Polska) + 2xEF-2000 (Niemcy).
4. Samoloty: 1xF-16 (Polska) + 2xJAS-39 (Węgry).
5. Samoloty: 1xF-16 (Polska) + 2xJAS-39 (Czechy).
6. Samoloty: 1xF-16 (Polska)
7. Samoloty: 1xF-16 (Polska) + 2xF-18 (Hiszpania).
8. Samoloty: 2xMiG-29 (Polska) + 2xMiG-21 (Rumunia).
9. Samoloty: 1xMiG-29 (Polska) + 2xMiG-29 (Słowacja).
10. Samolot: E-3A AWACS (NAEW&C FC).

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Jarosław Wiśniewski

dodaj komentarz

komentarze

~Jarek
1467735840
Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (wielkimi literami)? Nadzór nad przestrzenią, nadzorowanie przestrzeni? Np. podczas mistrzostw Europy w piłce nożnej? Pozdrowienia Jarosław Sobczak
31-EF-93-68

Koniec dzieciństwa
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
„Road Runner” w Libanie
W poszukiwaniu majora Serafina
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Medale dla sojuszników z Niderlandów
Jelcz się wzmacnia
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Szpital polowy, czyli test Żelaznej Dywizji
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Kolejne „Husarze” w powietrzu
Niezłomni w obronie
„JUR” dla terytorialsów
Więcej szpitali przyjaznych wojsku
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Kosmiczny Perun
Brytyjczycy na wschodniej straży
Miliardy na inwestycje dla PGZ-etu
Kolejna fabryka amunicji z Niewiadowa
Transbałtycka współpraca
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Priorytetowe zaangażowanie
Więcej pieniędzy na strzelnice w powiecie
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Abolicja dla ochotników
Zawiszacy na Litwie
Polski „Wiking” dla Danii
W Warszawie stanie pomnik pierwszego szefa SGWP
Hiszpanie pomogą chronić polskie niebo
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Mity i manipulacje
Speczespół wybierze „Orkę”
DragonFly czeka na wojsko
„Czerwone berety” na kursie dowódców i SERE
Kircholm 1605
WOT na Szlaku Ratunkowym
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
„Droga do GROM-u”
Zamiast szukać skarbów, uczyli się strzelać
Polskie Bayraktary nad Turcją
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Maratońskie święto w Warszawie
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
WOT dostanie 13 zestawów FlyEye
Sztuka i służba w jednym kadrze
Korpus bezzałogowców i nowe specjalności w armii
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
Szli po odznakę norweskiej armii
UBM, czyli przepis na ekspresową budowę
W wojsku orientują się najlepiej
Wellington „Zosia” znad Bremy
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Standardy NATO w Siedlcach

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO