moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Dwie załogi lotników w 11-godzinnej „Akcji Serce”

Prawie 11 godzin trwała akcja związana z pobraniem i transportem serca do przeszczepu, w której wzięły udział aż dwie załogi samolotu Bryza z Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Piloci zmagali się z kiepską pogodą, która groziła fiaskiem tej skomplikowanej „Akcji Serce”. Ostatecznie jednak operacja zakończyła się sukcesem.

Wszystko zaczęło się jeszcze wczoraj, w piątek przed północą. – Dostaliśmy wówczas informację, że jesteśmy potrzebni, by wziąć udział w kolejnej „Akcji Serce”. Mieliśmy przewieźć z Warszawy do Trójmiasta specjalistów, którzy pobiorą organ do przeszczepu, a potem przetransportować ich z powrotem do kliniki – wspomina kpt. pil. Jarosław Jastrzębski, pilot transportowej Bryzy. Problem w tym, że załoga samolotu dopiero co zakończyła loty szkoleniowe. A w regulaminie czas, który lotnicy mogą spędzić w powietrzu, jest ściśle określony. Po wypełnieniu tej normy piloci muszą mieć 11 godzin odpoczynku. – Już wtedy było więc wiadomo, że zadanie musimy podzielić na części, a do jego wykonania zaangażować dwie załogi – wyjaśnia kpt. pil. Jastrzębski.

Dowodzony przez niego samolot wystartował z Gdyni o 3.14 nad ranem. Wkrótce lotnicy zameldowali się na lotnisku na warszawskim Okęciu. – Zgodnie z planem powinniśmy zabrać na pokład personel medyczny i polecieć do Gdańska. Stamtąd lekarze mieli przejechać do Elbląga, gdzie pobierali serce do przeszczepu – tłumaczy kpt. pil. Jastrzębski. – Niestety, jeszcze w Warszawie dowiedzieliśmy się, że pogoda na lotnisku docelowym jest na tyle kiepska, że nie damy rady tam wylądować – dodaje. Dowódca załogi podjął szybką decyzję: lecimy do Gdyni. O 7.05 Bryza lądowała w macierzystej bazie, a kilka minut później lekarze byli już w drodze do Elbląga.

W Gdyni nastąpiła zmiana załogi. – Od momentu pobrania organu lekarze mają zaledwie cztery godziny, by rozpocząć zabieg transplantacji. Dlatego koledzy postanowili nie czekać bezczynnie na lotnisku – wyjaśnia kpt. pil. Jastrzębski. Zdecydowali się nieco skrócić trasę lekarzom i czekać na nich w Pruszczu Gdańskim. Mieści się tam 49 Baza Lotnicza, w której na co dzień stacjonują śmigłowce wojsk lądowych. O 11.16 samolot z personelem medycznym wystartował do Warszawy. Ostatecznie do gdyńskiej bazy wrócił o 14.11. – Dwie godziny później otrzymaliśmy informację, że operacja przeszczepu, prowadzona przez zespół lekarzy z Kliniki Kardiochirurgii i Transplantologii w Aninie pod kierunkiem prof. Mariusza Kuśmierczyka, przebiegła pomyślnie – podkreśla kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej.

Lotnicy polskiej armii pomagają transportować organy do przeszczepu od końca lat 80. Współpraca z czasem przybrała formę „Akcji Serce”. Swój rozdział zapisują w niej lotnicy morscy. – W 2007 roku podjęliśmy też stałą współpracę z Kliniką Kardiochirurgii Akademii Medycznej w Gdańsku – informuje kmdr ppor. Cichy. W lotach z lekarzami na pokładzie brały udział zarówno załogi śmigłowców ratowniczych, jak i patrolowych oraz transportowych samolotów Bryza. – Dla mnie to jedno z tych zadań, które przynosi największą satysfakcję – przyznaje kpt. pil. Jastrzębski.

Skład pierwszej załogi samolotu Bryza: kpt. pil. Jarosław Jastrzębski (dowódca), kpt. pil. Marek Buczek (drugi pilot), st. chor. Marek Duszyński (technik pokładowy).

Skład drugiej załogi samolotu Bryza: kpt. pil. Tomasz Kawula (dowódca), por. pil. Przemysław Jabłoński (drugi pilot), st. bosm. Henryk Gamrot (technik pokładowy).

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: 49 Baza Lotnicza, Marian Kluczyński

dodaj komentarz

komentarze


Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
 
Drone Wars
Rozejm na Morzu Czarnym? Tak przynajmniej twierdzi Biały Dom
K9 strzelały w Ustce
GROM walczy na Bałtyku
Nowe legitymacje dla weteranów
Po raz drugi zostali Mistrzem Ekstraklasy Wojskowej
Wyrok za tragiczny wypadek
Zryw ku wolności
Sowiecki podstęp
Szwedzkie Gripeny włączą się w ochronę sojuszników
„Do obrony użyjemy każdego środka”
Poradnik na czas kryzysu już kwietniu
Dodatkowe pieniądze dla żołnierzy trzech jednostek
Wspólnie zapracowaliśmy na ten medal
Podniebne tankowanie „Husarza”
Sekrety biegu patrolowego
„Ostatnia szarża”, czyli ułani kończą w wielkim stylu
Mazurek Dąbrowskiego na zakończenie igrzysk
O Ukrainie wspólnym głosem
Zabójczy żniwiarz
Jedność w sprawie bezpieczeństwa jest racją stanu
„Sokół” oficjalnie otwarty
Moskwa zrzuca winę na Kijów, licząc na przychylność Waszyngtonu
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Polskie F-16 w służbie NATO
Parlamentarzyści UE o bezpieczeństwie Europy
Niepokonany generał Stanisław Maczek
Twierdza we krwi – Festung Kolberg
Uroczyste pożegnanie żołnierzy, którzy niebawem wylecą do Libanu
Podwyżki dla wojskowych wchodzą w życie
Lekkoatleci wicemistrzami w crossie
Test wytrzymałości
Kosiniak-Kamysz: Musimy wywierać presję na Rosję
Zmiana warty na Sycylii
W Limanowej oddano do użytku nowoczesne koszary
Lotnicza konferencja w Warszawie
Szachownica dla F-35 w nowej odsłonie
Podwyżki dla wojskowych ustalone
Bez medalu w ostatnim dniu rywalizacji w wojskowych igrzyskach
W razie ataku Sojusz odpowie z całą siłą
Hercules wydobyty, załoga nie żyje
Dla firm przychylnych żołnierzom WOT-u
Szerszeń do zadań specjalnych
Wojskowe emerytury w górę
Wsparcie dla Wisły
Polak za sterami Apache’a
Wojsko Polskie pomaga nauce. Transportery dla stacji polarnej
Polacy pomogą w poszukiwaniach żołnierzy US Army
Rosomaki na Bałtyku
Borsuk potrafi!
Bałtyk pod parasolem
Szwedzkie granatniki dla Czerwonych Beretów
Podchorążowie AWL-u na tatrzańskich graniach
Przerwany lot „Orlika”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Były minister z prokuratorskimi zarzutami
Borsuki kupione
Szwedzki debiut w Air Policing
Tropem podwodnego drona
Podniebne wsparcie sojuszników

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO