moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Dwie załogi lotników w 11-godzinnej „Akcji Serce”

Prawie 11 godzin trwała akcja związana z pobraniem i transportem serca do przeszczepu, w której wzięły udział aż dwie załogi samolotu Bryza z Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Piloci zmagali się z kiepską pogodą, która groziła fiaskiem tej skomplikowanej „Akcji Serce”. Ostatecznie jednak operacja zakończyła się sukcesem.

Wszystko zaczęło się jeszcze wczoraj, w piątek przed północą. – Dostaliśmy wówczas informację, że jesteśmy potrzebni, by wziąć udział w kolejnej „Akcji Serce”. Mieliśmy przewieźć z Warszawy do Trójmiasta specjalistów, którzy pobiorą organ do przeszczepu, a potem przetransportować ich z powrotem do kliniki – wspomina kpt. pil. Jarosław Jastrzębski, pilot transportowej Bryzy. Problem w tym, że załoga samolotu dopiero co zakończyła loty szkoleniowe. A w regulaminie czas, który lotnicy mogą spędzić w powietrzu, jest ściśle określony. Po wypełnieniu tej normy piloci muszą mieć 11 godzin odpoczynku. – Już wtedy było więc wiadomo, że zadanie musimy podzielić na części, a do jego wykonania zaangażować dwie załogi – wyjaśnia kpt. pil. Jastrzębski.

Dowodzony przez niego samolot wystartował z Gdyni o 3.14 nad ranem. Wkrótce lotnicy zameldowali się na lotnisku na warszawskim Okęciu. – Zgodnie z planem powinniśmy zabrać na pokład personel medyczny i polecieć do Gdańska. Stamtąd lekarze mieli przejechać do Elbląga, gdzie pobierali serce do przeszczepu – tłumaczy kpt. pil. Jastrzębski. – Niestety, jeszcze w Warszawie dowiedzieliśmy się, że pogoda na lotnisku docelowym jest na tyle kiepska, że nie damy rady tam wylądować – dodaje. Dowódca załogi podjął szybką decyzję: lecimy do Gdyni. O 7.05 Bryza lądowała w macierzystej bazie, a kilka minut później lekarze byli już w drodze do Elbląga.

W Gdyni nastąpiła zmiana załogi. – Od momentu pobrania organu lekarze mają zaledwie cztery godziny, by rozpocząć zabieg transplantacji. Dlatego koledzy postanowili nie czekać bezczynnie na lotnisku – wyjaśnia kpt. pil. Jastrzębski. Zdecydowali się nieco skrócić trasę lekarzom i czekać na nich w Pruszczu Gdańskim. Mieści się tam 49 Baza Lotnicza, w której na co dzień stacjonują śmigłowce wojsk lądowych. O 11.16 samolot z personelem medycznym wystartował do Warszawy. Ostatecznie do gdyńskiej bazy wrócił o 14.11. – Dwie godziny później otrzymaliśmy informację, że operacja przeszczepu, prowadzona przez zespół lekarzy z Kliniki Kardiochirurgii i Transplantologii w Aninie pod kierunkiem prof. Mariusza Kuśmierczyka, przebiegła pomyślnie – podkreśla kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej.

Lotnicy polskiej armii pomagają transportować organy do przeszczepu od końca lat 80. Współpraca z czasem przybrała formę „Akcji Serce”. Swój rozdział zapisują w niej lotnicy morscy. – W 2007 roku podjęliśmy też stałą współpracę z Kliniką Kardiochirurgii Akademii Medycznej w Gdańsku – informuje kmdr ppor. Cichy. W lotach z lekarzami na pokładzie brały udział zarówno załogi śmigłowców ratowniczych, jak i patrolowych oraz transportowych samolotów Bryza. – Dla mnie to jedno z tych zadań, które przynosi największą satysfakcję – przyznaje kpt. pil. Jastrzębski.

Skład pierwszej załogi samolotu Bryza: kpt. pil. Jarosław Jastrzębski (dowódca), kpt. pil. Marek Buczek (drugi pilot), st. chor. Marek Duszyński (technik pokładowy).

Skład drugiej załogi samolotu Bryza: kpt. pil. Tomasz Kawula (dowódca), por. pil. Przemysław Jabłoński (drugi pilot), st. bosm. Henryk Gamrot (technik pokładowy).

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: 49 Baza Lotnicza, Marian Kluczyński

dodaj komentarz

komentarze


„Road Runner” w Libanie
Sportowcy na poligonie
Standardy NATO w Siedlcach
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Pięściarska uczta w Suwałkach
Niespokojny poranek pilotów
Abolicja dla ochotników
Szansa na nowe życie
Husarze bliżej Polski
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Zasiać strach w szeregach wroga
Sukces Polaka w biegu z marines
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Zapomniany utwór dla nieznanego żołnierza
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Inwestycja w bezpieczeństwo
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Wielkopolscy terytorialsi na szkoleniu zintegrowanym
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Starcie pancerniaków
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Wellington „Zosia” znad Bremy
Więcej Apache’ów w Inowrocławiu
Polski K2 przyjedzie z Gliwic
Polski „Wiking” dla Danii
Brytyjczycy na wschodniej straży
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Nowe zasady dla kobiet w armii
Kolejny kontrakt Dezametu
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Kircholm 1605
Męska sprawa: profilaktyka
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Odznaczenia za wzorową służbę
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Marynarze mają nowe motorówki
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Pomnik nieznanych bohaterów
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Trump ogłasza powrót do prób nuklearnych
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Marynarze podjęli wyzwanie
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Mity i manipulacje
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Weterani odzyskują równowagę po trudnych doświadczeniach
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Koniec dzieciństwa
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO