moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Mińskie „smokery” wróciły do bazy

Po ponad trzech miesiącach nieobecności do macierzystej bazy w Mińsku Mazowieckim wróciły odrzutowe MiG-29. W tym czasie na lotnisku prowadzono remont m.in. pasa startowego. Zamontowano także system awaryjnego hamowania dla samolotów – BAK-12. Myśliwce stacjonowały m.in. w bazach w Powidzu i Malborku.

Polskie wojsko ma 32 egzemplarze MiG-ów, połowa stacjonuje w 23 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim. Jednak przez ostatnie trzy miesiące na lotnisku w Mińsku trwały prace remontowe. – Na ten czas piloci wylecieli do 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu i 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Malborku. Tam odbywali normalne szkolenia – mówi st. chor. sztab. Tomasz Gackowski z mińskiej bazy. Część samolotów poleciała też do Bydgoszczy, gdzie w Wojskowych Zakładach Lotniczych maszyny przechodziły m.in. okresowe przeglądy techniczne.

Co wówczas działo się w ich macierzystej bazie? – Żołnierze z kompanii remontu lotnisk malborskiej bazy przeprowadzili konserwację nawierzchni lotniskowych. Naprawili pęknięcia betonu, na nowo wypełnili też szczeliny dylatacyjne łączące betonowe płyty nawierzchni. Wszystko po to, by loty odbywały się jak najbezpieczniej – wymienia podoficer z 23 Bazy. Odnowiono także wschodnią część pasa startowego, z której na co dzień korzystają piloci śmigłowców Sokół i Mi-2 z 2 Grupy Poszukiwawczo-Ratowniczej.

Najwięcej czasu zajął montaż systemu awaryjnego hamowania dla samolotów BAK-12. – Jest on wykorzystywany w sytuacjach zbyt szybkiego podejścia do lądowania. Jedyne samoloty polskich sił powietrznych przystosowane do używania tego systemu to F-16 – mówi st. chor. sztab. Gackowski.

Choć MiG-om nowy system się nie przyda, to zwiększą się możliwości samego lotniska. – Baza wchodzi w skład systemu obrony powietrznej Polski i NATO – mówił podczas wizyty w bazie pod koniec czerwca gen. broni Edward Gruszka, szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych RP.

To oznacza, że z lotniska mogą korzystać nie tylko polskie Jastrzębie, lecz także inne samoloty państw NATO. Będzie też mogło ono pełnić funkcję zapasowego podczas Międzynarodowych Pokazów Lotniczych Air Show 2015.

23 Baza Lotnictwa Taktycznego sformowano 1 lipca 2010 roku, opierając się na zlikwidowanych jednostkach: 23 Bazie Lotniczej i 1 Eskadrze Lotnictwa Taktycznego. Głównym samolotem wykorzystywanym w jednostce są myśliwce MiG-29 nazywane przez żołnierzy „smokerami”. W ubiegłym roku zakończyła się modernizacja tych maszyn. Samoloty zyskały m.in. awionikę nowej generacji i cyfrową nawigację, unowocześniono też kokpit. Na modernizację maszyn armia wydała 126 mln zł. Do zadań bazy należy zabezpieczenie lotów statków powietrznych oraz szkolenie lotnicze eskadr. Żołnierze z Mińska cyklicznie pełnią też służbę w PKW Orlik w ramach misji Air Policing nad krajami bałtyckimi.

Paulina Glińska

autor zdjęć: st. chor. sztab. Tomasz Gackowski

dodaj komentarz

komentarze


Spadochroniarze na warcie w UE
 
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
Prezydent Zełenski w Warszawie
By żołnierze mogli służyć bezpiecznie
Wojskowa odprawa przed szczytem Sojuszu
Roczny dyżur spadochroniarzy
Medalowe żniwa pływaków i florecistek CWZS-u
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Czujemy się tu jak w rodzinie
Walka – tak, ale tylko polityczna
Niepokonana reprezentacja Czarnej Dywizji
Polski Kontyngent Wojskowy Olimp w Paryżu
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
Wsparcie MON-u dla studentów
Mark Rutte pokieruje NATO
Katastrofa M-346. Nie żyje pilot Bielika
Sukces lekkoatletów CWZS-u w Paryżu
Trzy miecze, czyli międzynarodowy sprawdzian
Za zdrowie utracone na służbie
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
RBN przed szczytem NATO
Pancerny sznyt
Jak usprawnić działania służb na granicy
Szpital u „Troski”
Spędź wakacje z wojskiem!
Zdzisław Krasnodębski – bohater bitwy o Anglię
Wodne szkolenie wielkopolskich terytorialsów
Patrioty i F-16 dla Ukrainy. Trwa szczyt NATO
Lato pod wodą
Sportowa rywalizacja weteranów misji
„Oczko” wojskowych lekkoatletów
Biało-czerwona nad Wilnem
Naukowcy z MIIWŚ szukają szczątków westerplatczyków
Ostatnia niedziela…
Szkolenie do walk w mieście
Oczy na Kijów
Szkolenie na miarę czasów
X ŚWIĘTO STRZELCA KONNEGO.
Krzyżacka klęska na polach grunwaldzkich
Pancerniacy trenują cywilów
Rusza operacja „Bezpieczne Podlasie”
Olimp gotowy na igrzyska!
Strzelnice dla specjalsów
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Unowocześnione Rosomaki dla wojska
Śmierć przyszła po wojnie
Oficerskie gwiazdki dla absolwentów WAT-u
Konsultacje polsko-niemieckie w Warszawie
Polsko-litewskie konsultacje
Jack-S, czyli eksportowy Pirat
Powstanie polsko-koreańskie konsorcjum
Spotkanie z żołnierzami przed szczytem NATO
Serwis bliżej domu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO