moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Mińskie „smokery” wróciły do bazy

Po ponad trzech miesiącach nieobecności do macierzystej bazy w Mińsku Mazowieckim wróciły odrzutowe MiG-29. W tym czasie na lotnisku prowadzono remont m.in. pasa startowego. Zamontowano także system awaryjnego hamowania dla samolotów – BAK-12. Myśliwce stacjonowały m.in. w bazach w Powidzu i Malborku.

Polskie wojsko ma 32 egzemplarze MiG-ów, połowa stacjonuje w 23 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim. Jednak przez ostatnie trzy miesiące na lotnisku w Mińsku trwały prace remontowe. – Na ten czas piloci wylecieli do 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu i 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Malborku. Tam odbywali normalne szkolenia – mówi st. chor. sztab. Tomasz Gackowski z mińskiej bazy. Część samolotów poleciała też do Bydgoszczy, gdzie w Wojskowych Zakładach Lotniczych maszyny przechodziły m.in. okresowe przeglądy techniczne.

Co wówczas działo się w ich macierzystej bazie? – Żołnierze z kompanii remontu lotnisk malborskiej bazy przeprowadzili konserwację nawierzchni lotniskowych. Naprawili pęknięcia betonu, na nowo wypełnili też szczeliny dylatacyjne łączące betonowe płyty nawierzchni. Wszystko po to, by loty odbywały się jak najbezpieczniej – wymienia podoficer z 23 Bazy. Odnowiono także wschodnią część pasa startowego, z której na co dzień korzystają piloci śmigłowców Sokół i Mi-2 z 2 Grupy Poszukiwawczo-Ratowniczej.

Najwięcej czasu zajął montaż systemu awaryjnego hamowania dla samolotów BAK-12. – Jest on wykorzystywany w sytuacjach zbyt szybkiego podejścia do lądowania. Jedyne samoloty polskich sił powietrznych przystosowane do używania tego systemu to F-16 – mówi st. chor. sztab. Gackowski.

Choć MiG-om nowy system się nie przyda, to zwiększą się możliwości samego lotniska. – Baza wchodzi w skład systemu obrony powietrznej Polski i NATO – mówił podczas wizyty w bazie pod koniec czerwca gen. broni Edward Gruszka, szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych RP.

To oznacza, że z lotniska mogą korzystać nie tylko polskie Jastrzębie, lecz także inne samoloty państw NATO. Będzie też mogło ono pełnić funkcję zapasowego podczas Międzynarodowych Pokazów Lotniczych Air Show 2015.

23 Baza Lotnictwa Taktycznego sformowano 1 lipca 2010 roku, opierając się na zlikwidowanych jednostkach: 23 Bazie Lotniczej i 1 Eskadrze Lotnictwa Taktycznego. Głównym samolotem wykorzystywanym w jednostce są myśliwce MiG-29 nazywane przez żołnierzy „smokerami”. W ubiegłym roku zakończyła się modernizacja tych maszyn. Samoloty zyskały m.in. awionikę nowej generacji i cyfrową nawigację, unowocześniono też kokpit. Na modernizację maszyn armia wydała 126 mln zł. Do zadań bazy należy zabezpieczenie lotów statków powietrznych oraz szkolenie lotnicze eskadr. Żołnierze z Mińska cyklicznie pełnią też służbę w PKW Orlik w ramach misji Air Policing nad krajami bałtyckimi.

Paulina Glińska

autor zdjęć: st. chor. sztab. Tomasz Gackowski

dodaj komentarz

komentarze


Kajakami po medale
 
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Policjanci w koszarach WOT
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Dzień, który zmienił bieg wojny
The Power of Infrastructure
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Polska z dodatkowym wsparciem sojuszników
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Marynarka świętuje i zaprasza na okręty
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Podejrzane manewry na Bałtyku
Inwestycja w żołnierzy
Pionierski dron
Nowa dostawa Homarów-K
Śmierć gorsza niż wszystkie
GROM’s DNA
Bałtyk – wciąż bezpieczny czy już nie?
Świat F-35
Gen. Szkutnik o planach 18 Dywizji
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Wybierz Wydarzenie Historyczne Roku
Więcej na obronność, silniejsze NATO
Na Dolnym Śląsku „Wakacje z WOT” coraz popularniejsze
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Polacy bezkonkurencyjni w górskich zmaganiach we Włoszech
Flyer, zdobywca przestworzy
Polki wicemistrzyniami Europy w szabli
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Święto sportów walki w Warendorfie
Podróż w ciemność
Planowano zamach na Zełenskiego
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Ratownik w akcji
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Rakiety dla polskich FA-50
Ewakuacja Polaków z Izraela
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Specjalsi pod nowym dowództwem
Strażnicy polskiego nieba
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Wypadek Rosomaka
NATO przechodzi do działania
Wyższe stawki dla niezawodowych
K2. Azjatycka pantera
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO