moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Mińskie „smokery” wróciły do bazy

Po ponad trzech miesiącach nieobecności do macierzystej bazy w Mińsku Mazowieckim wróciły odrzutowe MiG-29. W tym czasie na lotnisku prowadzono remont m.in. pasa startowego. Zamontowano także system awaryjnego hamowania dla samolotów – BAK-12. Myśliwce stacjonowały m.in. w bazach w Powidzu i Malborku.

Polskie wojsko ma 32 egzemplarze MiG-ów, połowa stacjonuje w 23 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim. Jednak przez ostatnie trzy miesiące na lotnisku w Mińsku trwały prace remontowe. – Na ten czas piloci wylecieli do 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu i 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Malborku. Tam odbywali normalne szkolenia – mówi st. chor. sztab. Tomasz Gackowski z mińskiej bazy. Część samolotów poleciała też do Bydgoszczy, gdzie w Wojskowych Zakładach Lotniczych maszyny przechodziły m.in. okresowe przeglądy techniczne.

Co wówczas działo się w ich macierzystej bazie? – Żołnierze z kompanii remontu lotnisk malborskiej bazy przeprowadzili konserwację nawierzchni lotniskowych. Naprawili pęknięcia betonu, na nowo wypełnili też szczeliny dylatacyjne łączące betonowe płyty nawierzchni. Wszystko po to, by loty odbywały się jak najbezpieczniej – wymienia podoficer z 23 Bazy. Odnowiono także wschodnią część pasa startowego, z której na co dzień korzystają piloci śmigłowców Sokół i Mi-2 z 2 Grupy Poszukiwawczo-Ratowniczej.

Najwięcej czasu zajął montaż systemu awaryjnego hamowania dla samolotów BAK-12. – Jest on wykorzystywany w sytuacjach zbyt szybkiego podejścia do lądowania. Jedyne samoloty polskich sił powietrznych przystosowane do używania tego systemu to F-16 – mówi st. chor. sztab. Gackowski.

Choć MiG-om nowy system się nie przyda, to zwiększą się możliwości samego lotniska. – Baza wchodzi w skład systemu obrony powietrznej Polski i NATO – mówił podczas wizyty w bazie pod koniec czerwca gen. broni Edward Gruszka, szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych RP.

To oznacza, że z lotniska mogą korzystać nie tylko polskie Jastrzębie, lecz także inne samoloty państw NATO. Będzie też mogło ono pełnić funkcję zapasowego podczas Międzynarodowych Pokazów Lotniczych Air Show 2015.

23 Baza Lotnictwa Taktycznego sformowano 1 lipca 2010 roku, opierając się na zlikwidowanych jednostkach: 23 Bazie Lotniczej i 1 Eskadrze Lotnictwa Taktycznego. Głównym samolotem wykorzystywanym w jednostce są myśliwce MiG-29 nazywane przez żołnierzy „smokerami”. W ubiegłym roku zakończyła się modernizacja tych maszyn. Samoloty zyskały m.in. awionikę nowej generacji i cyfrową nawigację, unowocześniono też kokpit. Na modernizację maszyn armia wydała 126 mln zł. Do zadań bazy należy zabezpieczenie lotów statków powietrznych oraz szkolenie lotnicze eskadr. Żołnierze z Mińska cyklicznie pełnią też służbę w PKW Orlik w ramach misji Air Policing nad krajami bałtyckimi.

Paulina Glińska

autor zdjęć: st. chor. sztab. Tomasz Gackowski

dodaj komentarz

komentarze


Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Czy to już wojna?
Ułani szturmowali okopy
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Mity i manipulacje
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Grecka walka z sabotażem
Standardy NATO w Siedlcach
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Im ciemniej, tym lepiej
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Gdy ucichnie artyleria
„Road Runner” w Libanie
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Marynarze podjęli wyzwanie
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Awanse w dniu narodowego święta
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Kosmiczna wystawa
Plan na WAM
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Polski „Wiking” dla Danii
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Pięściarska uczta w Suwałkach
Sukces Polaka w biegu z marines
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Nowe zasady dla kobiet w armii
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Torpeda w celu
Mundurowi z benefitami
Spadochroniarze do zadań… pod wodą
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Święto wolnej Rzeczypospolitej
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Renault FT-17 – pierwszy czołg odrodzonej Polski
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
„Zamek” pozostał bezpieczny
Ku wiecznej pamięci
Dzień wart stu lat
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Brytyjczycy na wschodniej straży
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Awanse generalskie na Święto Niepodległości

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO