moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polowy warsztat dla samolotów

Lotnicy, aby naprawić samoloty bądź śmigłowce, potrzebują nie tylko specjalistycznych narzędzi. Z racji wrażliwości lotniczych podzespołów elektronicznych, naprawy mogą być wykonywane wyłącznie w ściśle określonych warunkach klimatycznych. Mobilne kontenerowe warsztaty lotnicze KWL.SX-02 umożliwiają zbudowanie polowej bazy serwisowej wszędzie tam, gdzie przyjdzie działać pilotom.


Na pierwszy rzut oka kontenery wchodzące w skład KWL.SX-02, czyli „Zestawu kontenerowych warsztatów lotniczych do obsługi samolotów i śmigłowców” niczym nie różnią się od zwykłych, dwudziestostopowych kontenerów, którymi codziennie po całym kraju rozwożone są tysiące ton towarów. Fakt, że w ich wnętrzu znajduje się specjalistyczne wojskowe wyposażenie, zdradza jedynie militarne maskowanie.

Jak podkreśla Bogdan Berent, członek zarządu firmy Armpol z Sulejówka, producenta KWL.SX-02, umieszczenie warsztatu w standardowym kontenerze nie tylko utrudnia jego identyfikację jako „wojskowego”, ale przede wszystkim znacznie ułatwia jego transport.

– Warsztaty możemy łatwo przewieźć nie tylko transportem samochodowym, ale również kolejowym lub morskim. Użycie 20-stopowego kontenera gwarantuje, że wojsko, które dysponuje szeregiem pojazdów z systemem samozaładowczym i samorozładowczym błyskawicznie, w kilkanaście minut, jest w stanie przygotować go do działania – wyjaśniał Berent.

Każdy z kontenerowych warsztatów składa się z dwóch części. Pierwszej – technicznej, w której znajdują się urządzenia zapewniające warunki klimatyczne wymagane do naprawy skomplikowanej lotniczej elektroniki – nie tylko odpowiednią temperaturę i poziom wilgotności, ale również oczyszczone z zanieczyszczeń powietrze. W drugiej części warsztatu znajdują się
specjalistyczne narzędzia i części zamienne.

Ponieważ polska armia użytkuje kilkanaście typów śmigłowców i samolotów, producent przygotował sześć wersji wyposażenia warsztatów KWL.SX-02: S1 – klucza remontu płatowca; S2 – klucza remontu silników; S3 – klucza remontu uzbrojenia, S4 – klucza remontu osprzętu – urządzeń elektrycznych; S5 – klucza remontu osprzętu – przyrządów pokładowych oraz S6 – klucza remontu urządzeń radioelektronicznych.

Innowacyjność warsztatów doceniło jury Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach przyznając firmie Armpol nagrodę Defendera.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze


Nowa ręka dla weterana
Pancerniacy jadą na misję
MON przejmuje Hutę Częstochowa
Przełomowy czas dla WZL-2
Pakiet umów na dostawy dla polskiego wojska
Drony na wagę złota
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
Niebawem dostawy karabinków Grot A3
Combat 56 u terytorialsów
Polski Rosomak dalej w produkcji
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Paczka dla bohatera już w drodze!
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
Gdy ucichnie artyleria
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Bokserzy walczyli o prymat w kraju
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Dzień wart stu lat
The Taste of Military Service
Formoza – 50 lat morskich komandosów
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
Najdłuższa noc
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Mundurowi z benefitami
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Przygotowani na każdy scenariusz
Marynarz uratował turystkę w Tatrach
Wojsko z nowym programem rozwoju
„Poradnik Bezpieczeństwa” już w drodze
„Burza” nabiera kształtów
Wojsko ma swojego satelitę!
Plan na WAM
Koniec bezkarności floty cieni?
Prezydent złożył życzenia żołnierzom
Medalowe żniwa pływaków CWZS-u
W hołdzie poległym
Na tronie mistrza bez zmian
Panczeniści na podium w Hamar
Gala Boksu na Bemowie
„Bezpieczny Bałtyk” czeka na podpis prezydenta
Prezydent Zełenski spotkał się z premierem Tuskiem
Misja na rzecz zdrowia
Sojusznicza obrona
Kto zostanie Asem Sportu?
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Niebo pod osłoną
Odpalili K9 Thunder
Snowboardzistka i pływacy na medal
Pilot z MasterChefa gotuje: karpatka i boeuf bourguignon
Wielkopolanie powstali przeciw Niemcom
Prezydenci Polski i Ukrainy spotkali się w Warszawie
Historyczna „Wisła”
Piątka z czwartego wozu
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Ciepły dom dla bohaterki od żołnierzy WOT z Małopolski
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
Grupa WB i Łukasiewicz łączą siły
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Noc na „pasku”
Gladiusy w Bursztynowej Dywizji
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Dziękujemy za waszą świąteczną służbę
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
Symbol polsko-rumuńskiego braterstwa broni
Sandacz na granicy, czyli nowa odsłona ryby po grecku
Cyberwiedza to ich wkład w obronność
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO