moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polowy warsztat dla samolotów

Lotnicy, aby naprawić samoloty bądź śmigłowce, potrzebują nie tylko specjalistycznych narzędzi. Z racji wrażliwości lotniczych podzespołów elektronicznych, naprawy mogą być wykonywane wyłącznie w ściśle określonych warunkach klimatycznych. Mobilne kontenerowe warsztaty lotnicze KWL.SX-02 umożliwiają zbudowanie polowej bazy serwisowej wszędzie tam, gdzie przyjdzie działać pilotom.


Na pierwszy rzut oka kontenery wchodzące w skład KWL.SX-02, czyli „Zestawu kontenerowych warsztatów lotniczych do obsługi samolotów i śmigłowców” niczym nie różnią się od zwykłych, dwudziestostopowych kontenerów, którymi codziennie po całym kraju rozwożone są tysiące ton towarów. Fakt, że w ich wnętrzu znajduje się specjalistyczne wojskowe wyposażenie, zdradza jedynie militarne maskowanie.

Jak podkreśla Bogdan Berent, członek zarządu firmy Armpol z Sulejówka, producenta KWL.SX-02, umieszczenie warsztatu w standardowym kontenerze nie tylko utrudnia jego identyfikację jako „wojskowego”, ale przede wszystkim znacznie ułatwia jego transport.

– Warsztaty możemy łatwo przewieźć nie tylko transportem samochodowym, ale również kolejowym lub morskim. Użycie 20-stopowego kontenera gwarantuje, że wojsko, które dysponuje szeregiem pojazdów z systemem samozaładowczym i samorozładowczym błyskawicznie, w kilkanaście minut, jest w stanie przygotować go do działania – wyjaśniał Berent.

Każdy z kontenerowych warsztatów składa się z dwóch części. Pierwszej – technicznej, w której znajdują się urządzenia zapewniające warunki klimatyczne wymagane do naprawy skomplikowanej lotniczej elektroniki – nie tylko odpowiednią temperaturę i poziom wilgotności, ale również oczyszczone z zanieczyszczeń powietrze. W drugiej części warsztatu znajdują się
specjalistyczne narzędzia i części zamienne.

Ponieważ polska armia użytkuje kilkanaście typów śmigłowców i samolotów, producent przygotował sześć wersji wyposażenia warsztatów KWL.SX-02: S1 – klucza remontu płatowca; S2 – klucza remontu silników; S3 – klucza remontu uzbrojenia, S4 – klucza remontu osprzętu – urządzeń elektrycznych; S5 – klucza remontu osprzętu – przyrządów pokładowych oraz S6 – klucza remontu urządzeń radioelektronicznych.

Innowacyjność warsztatów doceniło jury Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach przyznając firmie Armpol nagrodę Defendera.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze


Rozkaz: nie brać jeńców
 
Apache z offsetem
Zabójcze dla czołgów
Hekatomba na Woli
F-35 dla Polski – coraz bliżej finału
Medycy na poligonie
Incydent przy granicy. MON chce specjalnego nadzoru nad śledztwem
Niebo pełne drogowskazów
Defilada już za kilka dni
Umowa na Apache podpisana
Ostatnie przygotowania do defilady
Lekarze z poligonu
Wielonarodowa Dywizja Północny Wschód z nowym dowódcą
Druk 3D w polskim przemyśle obronnym
Groty w wersji reprezentacyjnej w drodze do żołnierzy
Tanecznym krokiem na ringu po srebro
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Jak usprawnić działania służb na granicy
Bitwa Warszawska, dzień pierwszy: Armia Czerwona w natarciu
Dla lepszego rozpoznania – Kleszcze
Paryż – odliczanie do rozpoczęcia igrzysk!
Katorżnicza rywalizacja na nowej trasie
Awanse za olimpijskie medale
Nominacje generalskie na Święto Wojska Polskiego
Jak powstańcy zdobyli „Gęsiówkę”
HSW wyprodukuje wyrzutnie do Patriotów
Olimp w Paryżu
Na siódmym torze po siódmy medal
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Awaria systemów. Bezpieczeństwo Polski nie jest zagrożone
Broń Powstania Warszawskiego
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
Posłowie o efektach szczytu NATO
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
Przygotowania do defilady na ostatniej prostej
Coraz bardziej niebezpiecznie na Bliskim Wschodzie
Nagrodzeni z okazji święta
Masakra w więzieniu mokotowskim. Nierozliczona zbrodnia
Ciężko? I słusznie! Tak przebiega selekcja do Formozy
Londyn o „Tarczy Wschód”
Za zdrowie utracone na służbie
Bitwa Warszawska, dzień drugi: Walka wręcz o stolicę
Wioślarze brązowymi medalistami olimpijskimi
Maczuga z korkiem
Mamy pierwsze złoto! Ola dotrzymała słowa!
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
W Sejmie o zniszczeniu Tupolewa
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
Roczny dyżur spadochroniarzy
Historia powstania warszawskiego online
Terytorialsi na ratunek
„Herman Göring” dostaje po łapach
Obejrzyj sprzęt pancerny i artyleryjski w Muzeum WP
Czas „czarnej pantery”
Gen. Kukuła podziękował żołnierzom za ich służbę
Sejm podziękował za służbę na granicy
Myśliwce nad Polską
The Suwałki Gap in the Game
Olimp gotowy na igrzyska!

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO