moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Atena II ochroni saperów

Jest wyposażona w robota, który podniesie niewypał, ma chroniące pirotechników ciężkie skafandry EOD, a także bezprzewodowy system łączności i dowodzenia dla całego saperskiego patrolu. Zbudowana przez specjalistów z firmy Szczęśniak Atena II jest wyposażona we wszystkie urządzenia potrzebne w pracy saperów.


To już druga wersja dużego, posadowionego na podwoziu samochodu ciężarowego wysokiej mobilności, średniej ładowności pojazdu saperskiego, opracowanego przez inżynierów z firmy Szczęśniak – Pojazdy Specjalne. Pierwszy model Ateny specjaliści z Bielska Białej pokazali w Polsce na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego 2012. Było to auto zbudowane zgodnie z wymaganiami armii słowackiej, więc specjalistyczną zabudowę umieszczono na podwoziu czeskiej Tatry 815/7, a sam pojazd był bardzo mocno opancerzony – aż do poziomu 2 według STANAG 4569.

Zaprezentowana na tegorocznym MSPO Atena II, jest pojazdem o zupełnie innym charakterze. – Pierwsza Atena jest pojazdem przeznaczonym do działania w rejonach konfliktów asymetrycznych, ma więc między innymi dodatkowe opancerzenie, by ochronić załogę nie tylko przed ostrzałem, ale również minami pułapkami. Atena II jest przeznaczona dla patroli rozminowania, działających w warunkach pokojowych. Nie musi mieć więc takiego stopnia ochrony, ma za to o wiele więcej specjalistycznego wyposażenia – tłumaczy Grzegorz Szczęśniak, wiceprezes firmy.

Wizualizacja specjalistycznej zabudowy

W skład specjalistycznego, pirotechnicznego wyposażenia pojazdu wchodzi: robot pirotechniczny z panelem sterowania (w podstawowej ofercie jest to maszyna firmy PIAP), trzy skafandry pirotechniczne EOD, przenośny agregat prądotwórczy, dwa maszty oświetleniowe, manipulatory saperskie oraz zestawy inspekcyjne. Wszystko sprytnie ukryte w specjalistycznej zabudowie na podwoziu Iveco Eurocargo ML150E28 WS.

Największą nowością Ateny II jest wyposażenie jej w system łączności pokładowej VIS firmy Teldat. Dzięki niemu członkowie patrolu mogą nie tylko komunikować się między sobą, ale poszukać w komputerowej bazie danych informacji na temat nietypowego znaleziska lub przeprowadzić wideokonferencję z dowództwem.

Podobnie jak Atena I, także jej druga wersja, ma pojemnik do przewozu materiałów wybuchowych i niebezpiecznych kościerzyńskiej firmy Jakusz. Można w nim przewozić niewybuchy i niewypały o równoważniku do 10 kilogramów czystego TNT, czyli np. 155-milimetrowe pociski artyleryjskie.

Innowacyjność Ateny II doceniło jury MSPO 2013, przyznając „saperskiej bogini” nagrodę Defendera.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: arch. firmy Szczęśniak

dodaj komentarz

komentarze


Biało-czerwona nad Wilnem
 
Spotkanie z żołnierzami przed szczytem NATO
Mark Rutte pokieruje NATO
Walka – tak, ale tylko polityczna
Niepokonana reprezentacja Czarnej Dywizji
Polsko-litewskie konsultacje
Wsparcie MON-u dla studentów
X ŚWIĘTO STRZELCA KONNEGO.
Oczy na Kijów
Konsultacje polsko-niemieckie w Warszawie
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Lato pod wodą
Oficerskie gwiazdki dla absolwentów WAT-u
Rusza operacja „Bezpieczne Podlasie”
„Oczko” wojskowych lekkoatletów
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
By żołnierze mogli służyć bezpiecznie
Katastrofa M-346. Nie żyje pilot Bielika
Śmierć przyszła po wojnie
Sportowa rywalizacja weteranów misji
Zdzisław Krasnodębski – bohater bitwy o Anglię
Olimp gotowy na igrzyska!
Patrioty i F-16 dla Ukrainy. Trwa szczyt NATO
Spadochroniarze na warcie w UE
Jack-S, czyli eksportowy Pirat
Roczny dyżur spadochroniarzy
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
Szkolenie do walk w mieście
Powstanie polsko-koreańskie konsorcjum
Ostatnia niedziela…
Trzy miecze, czyli międzynarodowy sprawdzian
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojskowa odprawa przed szczytem Sojuszu
Medalowe żniwa pływaków i florecistek CWZS-u
Strzelnice dla specjalsów
Krzyżacka klęska na polach grunwaldzkich
Wodne szkolenie wielkopolskich terytorialsów
Spędź wakacje z wojskiem!
Czujemy się tu jak w rodzinie
Pancerny sznyt
Serwis bliżej domu
Unowocześnione Rosomaki dla wojska
Szpital u „Troski”
Prezydent Zełenski w Warszawie
Szkolenie na miarę czasów
Sukces lekkoatletów CWZS-u w Paryżu
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
Polski Kontyngent Wojskowy Olimp w Paryżu
RBN przed szczytem NATO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Za zdrowie utracone na służbie
Pancerniacy trenują cywilów
Jak usprawnić działania służb na granicy
Naukowcy z MIIWŚ szukają szczątków westerplatczyków

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO