moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polski okręt wpływa do Rosji

ORP „Arctowski” będzie reprezentował polską Marynarkę Wojenną podczas VI Międzynarodowego Salonu Morskiego w Sankt Petersburgu. Okręt zacumuje dziś w rosyjskim porcie. Przez kolejne dni będzie go można zwiedzać, załoga zaprezentuje jego wyposażenie, a także przedstawi dokonania polskiej hydrografii.



– Okręt wyszedł z Gdyni w niedzielę. W tej chwili powinien być jeszcze w morzu. Niebawem jednak zawinie do rosyjskiego portu – informuje kmdr por. Bartosz Zajda, rzecznik Marynarki Wojennej. W Sankt Petersburgu pozostanie przez cztery kolejne dni. W tym czasie załoga otworzy pokład dla zwiedzających. Będą oni mogli obejrzeć nowoczesny sprzęt pomiarowy, echosondy i sonary składające się na wyposażenie jednostki. A wszystko przy okazji VI Międzynarodowego Salonu Morskiego IMDS -2013, który organizuje minister Przemysłu i Handlu Federacji Rosyjskiej.

IMDS to jedna z największych tego typu imprez na świecie. Po raz pierwszy została zorganizowana na początku wieku. W ostatniej edycji, która odbyła się dwa lata temu, wzięło udział 409 wystawców z 30 państw. Do Sankt Petersburga zawinęło wówczas 35 okrętów z Rosji, USA, Niemiec czy Holandii. Ekspozycje odwiedziło 42 tysiące gości.
– Nasz okręt pojawi się tam po raz pierwszy, choć wcześniej braliśmy udział w podobnych targach organizowanych m.in. w Londynie. W 2006 roku zaprezentował się na nich ORP „Heweliusz” – wspomina kmdr por. Marek Czarnecki, zastępca dowódcy Dywizjonu Zabezpieczenia Hydrograficznego MW – szef sztabu.  Głównym celem wizyty w Sankt Petersburgu jest prezentacja polskiej bandery wojennej, a także możliwości i dokonań polskiej służby hydrograficznej.

W skład dywizjonu wchodzą trzy okręty, grupa kutrów i motorówek, specjalistyczne piony pomiarów hydrograficznych oraz radionawigacji, a także  kompania zabezpieczenia. Działają one zarówno na rzecz Marynarki Wojennej, jak i na potrzeby polskiej służby hydrograficznej, więc także jednostek cywilnych. Załogi okrętów prowadzą pomiary głębokości akwenów morskich oraz poszukują zalegających na dnie tzw. przeszkód nawigacyjnych, aby wytyczyć bezpieczne szlaki żeglugowe. – Pierwszeństwo mają  akweny płytkowodne, gdzie ograniczona głębokość oraz zalegające na dnie przeszkody nawigacyjne, takie jak wraki, mogą stanowić poważne utrudnienie dla bezpiecznej żeglugi okrętów i statków – podkreśla kmdr por. Czarnecki. Przyznaje on, że właściwie każde wyjście hydrografów w morze kończy się zlokalizowaniem nowego wraku. Czasem takie znalezisko odbija się szerokim echem.

Kmdr por. Czarnecki wspomina, jak jeszcze jako dowódca ORP „Heweliusz” brał udział w identyfikacji „Steubena”. Jednostka transportująca niemieckich uciekinierów z Prus Wschodnich została zatopiona w ostatnich dniach wojny przez radziecki okręt podwodny. Miejsce spoczynku wraku przez dziesiątki lat było owiane tajemnicą. – Szukał go nawet dr Robert Ballard, odkrywca wraku „Titanica”. Bezskutecznie. Na ślad „Steubena” trafiła dopiero załoga ORP „Arctowski”. Natomiast mój okręt otrzymał zadanie identyfikacji znaleziska, a więc sprawdzenia, czy zalegający na dnie wrak to właśnie ten statek – opowiada kmdr por. Czarnecki. Z pokładu ORP „Heweliusz” na dno w rejonie wraku został opuszczony  pojazd podwodny. Poruszając się w kompletnych ciemnościach – wrak spoczywa na głębokości przeszło 60 metrów – metr po metrze filmował znalezisko, a obraz przekazywał na pokład. – W tym samym czasie załoga na bieżąco weryfikowała obraz z kamery pojazdu podwodnego z poszczególnymi elementami konstrukcyjnymi statku na „papierowym” projekcie technicznym „Steubena”, takimi jak lampy nawigacyjne, czoło nadbudówki, zejściówki, grzybki wentylacyjne, kluzy czy maszty – opowiada kmdr por. Czarnecki. – Odnalezienie „Steubena” było naprawdę dużym wydarzeniem hydrograficznym, także medialnym – dodaje.

Hydrografowie z Dywizjonu Zabezpieczenia Hydrograficznego MW identyfikowali też prawdopodobnie największy wrak na Bałtyku – niemiecki lotniskowiec „Graf Zeppelin”, a ostatnio odnaleźli spoczywający na dnie wrak bombowca Junkers z okresu II wojny światowej.
I to między innymi o tym będą mogli posłuchać goście Salonu Morskiego w Sankt Petersburgu. – Naszym okrętom zdarzało się już gościć w Rosji. Procedura związana z wejściem do tamtejszych portów nie różni się od tej, której trzeba dopełnić płynąc choćby na zachód Europy – podsumowuje kmdr por. Czarnecki.


Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: arch. ORP Arctowski

dodaj komentarz

komentarze


Pucharowe zmagania Polaków
Ogień z Grotów wyborowych w Nowej Dębie
Nocny patrol myśliwców
„Military Doctor 2025”, czyli wiedza, która ratuje życie
Cisza przed wojną
Wojskowe Zgrupowania Zadaniowe w gotowości w Brzegu i Nisku
Amerykańskie wsparcie dla polskiej modernizacji
Korzystne zmiany w dodatkach dla sił powietrznych
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Polskie uzbrojenie na wojnie i w gospodarce
Rząd o bezpieczeństwie Polski
Kontrakt na K2 gotowy do podpisu
W drodze po młodszego nurka
Sprawdził się na misjach i na granicy. Dron latający Orbiter
Dzieci wojny
Na ratunek pancerniakom
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
BWR-1 – weteran po liftingu
Każdy z nas był w sieci zaatakowany
Cel: wyszkolić podoficera
Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
Orlik na Alfę
Ostatnia niedziela…
Pożegnaliśmy bohatera naszych czasów
Czas próby
Na rosyjskim pasku
Rekompensaty na ostatniej prostej
Żołnierze walczą ze skutkami ulew
Rekrutacja w Dęblinie na finiszu
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
7TP – czołg kompromisu
Terytorialsi zawitają do Płocka
Cześć bohaterom naszej wolności
Najbardziej żołnierski żołnierz
Terytorialsi usuwają skutki nawałnic
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
„Z dumą nosiłem polską flagę w kosmosie”
Pojazdy wojsk pancernych – serwis specjalny
Ten beton... żyje!
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
PGZ buduje suwerenność amunicyjną
Żołnierze medalistami na igrzyskach studentów
Szkolenie wojskowe dla funkcjonariuszy SOK
Planowano zamach na Zełenskiego
Pieta Michniowska
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Kanadyjski żołnierz ranny podczas ćwiczeń
Kolarskie święto w stolicy
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
Opady ustąpiły, ale żołnierska misja trwa
Zmiana warty na wschodniej granicy
Brytyjczycy żegnają Malbork
Polska ubiega się o miliardy z SAFE na zakupy dla wojska
Żołnierze na szkoleniu płetwonurkowym
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Zmodernizowany Leopard 2PL
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
Armia Rezerwowa generała Sosnkowskiego
Tłumy na zawodach w Krakowie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Inwestycje w mobilność wojska
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Czas na wspólne działania
Pilot F-16 doceniony przez widzów
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO