moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Serwis bliżej domu

Drugie na świecie centrum serwisowe autonomicznych pojazdów podwodnych Gavia zostało oficjalnie uruchomione w Gdyni. Utworzyła je firma Enamor. Pracownicy centrum będą obsługiwać pojazdy należące do polskiej marynarki wojennej. Liczą też na kontrahentów zagranicznych. Dotychczas Gavie były serwisowane głównie w Islandii.

Gavia to niewielki pojazd podwodny islandzkiej firmy Teledyne. Ma nieco ponad dwa metry długości i 20 centymetrów średnicy. Służy przede wszystkim do poszukiwania min i działa na zasadach podobnych do holowanego sonaru. Operator wpisuje do komputera w urządzeniu określoną trasę i opuszcza pojazd do wody z pokładu okrętu bądź niewielkiej łodzi. Gavia przez kilka godzin zbiera dane. Potrafi przy tym zejść na głębokość 1000 metrów i poruszać się ledwie kilka metrów ponad dnem, skutecznie omijając przeszkody. Dzięki zainstalowanym na burtach sonarom przeczesuje pas o szerokości 120 metrów. Z kolei moduł BlueView MB2250 pozwala skanować dno bezpośrednio pod pojazdem. Gavia rejestruje obraz w bardzo wysokiej rozdzielczości. Po zakończeniu misji operator zgrywa materiał i szczegółowo go analizuje. Wyszukuje tzw. obiekty minopodobne, które potem muszą zostać jeszcze poddane weryfikacji przez nurków, albo innego typu pojazdy podwodne. Prawdopodobieństwo, że operator przeprowadził prawidłowe typowanie jest jednak bardzo duże.

Gavia jest bardzo skuteczna, a do tego wszechstronna. Można ją wykorzystywać nie tylko w operacjach MCM (poszukiwanie i zwalczanie min – przyp. red.), lecz także do monitorowania podwodnej infrastruktury czy prac hydrograficznych. Modułowa konstrukcja pozwala na stosunkowo szybką zmianę konfiguracji urządzenia – podkreśla kadm. Piotr Sikora, dowódca 8 Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu. Jednostka, którą dowodzi, jest wyposażona w cztery tego typu pojazdy. Korzystają z nich załogi niszczycieli min typu Kormoran i nurkowie minerzy z 12 oraz 13 Dywizjonu Trałowców. Niebawem jednak liczba Gavii w jednostce znacząco się zwiększy. Flotylla chciałby mieć kilkanaście tego typu pojazdów.

Do tej pory naprawą i serwisem urządzeń zajmowała się w niepełnym zakresie gdyńska firma Enamor – partner Teledyne. Znaczną część prac z tym związanych trzeba było bowiem wykonywać bezpośrednio u producenta. Teraz się to zmieni. A wszystko za sprawą drugiego na świecie centrum serwisowego Gavii, które powstało w Gdyni. Mieści się ono w Akademickim Centrum Technologii Podwodnych Akademii Marynarki Wojennej. – Mamy tam świetne zaplecze techniczne, choćby głęboki na 12 metrów basen z opuszczanym dnem czy żurawie do przenoszenia pojazdów – tłumaczy Łukasz Przystalski z firmy Enamor, kierownik centrum serwisowego. Dodaje też, że choć placówka została oficjalnie uruchomiona w środę, faktycznie jej historia jest dłuższa. – Gaviami zajmujemy się od dziesięciu lat. Zdobyliśmy spore doświadczenie. W ubiegłym roku pojechaliśmy na Islandię, gdzie przeszliśmy kompleksowe szkolenia. Stały się one przepustką do stworzenia autoryzowanego serwisu, który tak naprawdę ruszył kilka miesięcy temu. Firma Teledyne uznała, że taka placówka jest potrzebna, po tym jak wypuściła na rynek setny pojazd – wspomina Przystalski.

Centrum serwisowe zajmuje się przede wszystkim Gaviami należącymi do polskiej marynarki. Ale Enamor liczy także na kontrahentów z zagranicy. Z islandzkich pojazdów korzystają m.in. Holandia, Dania, Francja czy Portugalia. – Serwisowanie urządzeń w Islandii wymaga dopełnienia licznych formalności związanych z transportem. Kraj ten nie jest przecież członkiem Unii Europejskiej. Znacznie łatwiej wysłać Gavię do serwisu znajdującego się w innym kraju członkowskim – przyznaje Przystalski.

Oficjalne otwarcie centrum serwisowego zbiegło się ze zjazdem użytkowników Gavii. Na dwudniowym spotkaniu w Gdyni pojawili się przedstawiciele sił morskich i przemysłu z kilku państw. Podobne spotkania organizowane są co pół roku. Do tej pory jednak ich gospodarzem była Islandia. – Mieliśmy okazję, by wymienić doświadczenia, lepiej się poznać. Dla nas to niezwykle ważne. Mocno stawiamy na rozwój sił przeciwminowych, pojazdy podwodne zaś stanowią jeden z trzech filarów, na jakich będą się one opierać. Pozostałe dwa to nowoczesne niszczyciele min typu Kormoran i autonomiczne platformy nawodne. Kolejne okręty sukcesywnie wchodzą do służby, a prace koncepcyjne dotyczące platform trwają – podsumowuje kadm. Sikora.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: 13 DTr

dodaj komentarz

komentarze


Inżynierowie od UBM
 
„Baltic Sentry” na polskich wodach
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Czas na armię rezerwistów
Szer. rez. Jakub Szymański mistrzem Europy
Wojny dronów
Zmiana warty na Sycylii
Transport 12 czołgów K2 w Polsce
Misje w pigułce
Nowy inspektorat w Dowództwie Generalnym
Inwestycja MON-u szansą dla lokalnej społeczności
Trzy kierunki ku bezpieczeństwu
Szybkość reakcji i bezpieczeństwo to podstawa
Pierwsze drony MALE w Wojsku Polskim
Nowe odkrycia na Westerplatte
Przebiegła, dywersyjna operacja Rosjan na ukraińskich tyłach
Walka w półcieniu
Raport o wojennym okrucieństwie
Fabryki schronów wzmocnią „Tarczę Wschód”
1 Brygada Pancerna zdobywa teren zurbanizowany
Zasady doręczania powołań – co się zmieniło?
„Ostatnia szarża”, czyli ułani kończą w wielkim stylu
Pancerni z Braniewa i ich Czarne Pantery
Zapiski z „Dzika” – unikat w Muzeum MW
Potrzeba wsparcia i dialogu
Szefowie obrony debatowali w Paryżu
Zginęli, bo walczyli o wolną Polskę
30 mld zł z KPO na wydatki na obronność
Inwestycje w zbrojeniówkę to priorytet
Borsuki w Prokuratorii Generalnej
Półmaraton Komandosa – pękła bariera tysiąca
Panczeniści nie zawiedli
Czas przełomu
Jak zostać partnerem PGZ?
Mirage’e w obronie Ukrainy
Trump przed Kongresem o Ukrainie
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Wojskowe emerytury w górę
Medalowy weekend reprezentantów Wojska Polskiego
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Premier Tusk: Zaczynamy wyścig o bezpieczeństwo
Szachownica dla F-35 w nowej odsłonie
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Prawdziwi invictus!
Szwedzkie Gripeny włączą się w ochronę sojuszników
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Adam Małysz i Sebastian Chmara o współpracy z wojskiem
Mieliśmy rok rekordowych podwyżek. Czy będzie powtórka?
Przerwany lot „Orlika”
Fight in Partial Shade
Foch stawia warunki
Musimy zwiększyć zdolności produkcyjne
FlyEye daje przewagę
Nowa brygada na horyzoncie
„Feniks” w Niedźwiedzicy
„Byliśmy żołnierzami wymazanymi z historii”
„Aleo Mout”, czyli odzyskać miasto
Prezydent Duda z wizytą w NATO
Roboty rozpoznawcze dla Wojska Polskiego
Strzelanie w Orzyszu, czyli Leopardy w akcji
Pilnujemy bezpieczeństwa na Bałtyku
Pokój w Ukrainie bliżej? Amerykanie są dobrej myśli
Polska nadal będzie wspierać Ukrainę

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO