moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Serwis bliżej domu

Drugie na świecie centrum serwisowe autonomicznych pojazdów podwodnych Gavia zostało oficjalnie uruchomione w Gdyni. Utworzyła je firma Enamor. Pracownicy centrum będą obsługiwać pojazdy należące do polskiej marynarki wojennej. Liczą też na kontrahentów zagranicznych. Dotychczas Gavie były serwisowane głównie w Islandii.

Gavia to niewielki pojazd podwodny islandzkiej firmy Teledyne. Ma nieco ponad dwa metry długości i 20 centymetrów średnicy. Służy przede wszystkim do poszukiwania min i działa na zasadach podobnych do holowanego sonaru. Operator wpisuje do komputera w urządzeniu określoną trasę i opuszcza pojazd do wody z pokładu okrętu bądź niewielkiej łodzi. Gavia przez kilka godzin zbiera dane. Potrafi przy tym zejść na głębokość 1000 metrów i poruszać się ledwie kilka metrów ponad dnem, skutecznie omijając przeszkody. Dzięki zainstalowanym na burtach sonarom przeczesuje pas o szerokości 120 metrów. Z kolei moduł BlueView MB2250 pozwala skanować dno bezpośrednio pod pojazdem. Gavia rejestruje obraz w bardzo wysokiej rozdzielczości. Po zakończeniu misji operator zgrywa materiał i szczegółowo go analizuje. Wyszukuje tzw. obiekty minopodobne, które potem muszą zostać jeszcze poddane weryfikacji przez nurków, albo innego typu pojazdy podwodne. Prawdopodobieństwo, że operator przeprowadził prawidłowe typowanie jest jednak bardzo duże.

Gavia jest bardzo skuteczna, a do tego wszechstronna. Można ją wykorzystywać nie tylko w operacjach MCM (poszukiwanie i zwalczanie min – przyp. red.), lecz także do monitorowania podwodnej infrastruktury czy prac hydrograficznych. Modułowa konstrukcja pozwala na stosunkowo szybką zmianę konfiguracji urządzenia – podkreśla kadm. Piotr Sikora, dowódca 8 Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu. Jednostka, którą dowodzi, jest wyposażona w cztery tego typu pojazdy. Korzystają z nich załogi niszczycieli min typu Kormoran i nurkowie minerzy z 12 oraz 13 Dywizjonu Trałowców. Niebawem jednak liczba Gavii w jednostce znacząco się zwiększy. Flotylla chciałby mieć kilkanaście tego typu pojazdów.

Do tej pory naprawą i serwisem urządzeń zajmowała się w niepełnym zakresie gdyńska firma Enamor – partner Teledyne. Znaczną część prac z tym związanych trzeba było bowiem wykonywać bezpośrednio u producenta. Teraz się to zmieni. A wszystko za sprawą drugiego na świecie centrum serwisowego Gavii, które powstało w Gdyni. Mieści się ono w Akademickim Centrum Technologii Podwodnych Akademii Marynarki Wojennej. – Mamy tam świetne zaplecze techniczne, choćby głęboki na 12 metrów basen z opuszczanym dnem czy żurawie do przenoszenia pojazdów – tłumaczy Łukasz Przystalski z firmy Enamor, kierownik centrum serwisowego. Dodaje też, że choć placówka została oficjalnie uruchomiona w środę, faktycznie jej historia jest dłuższa. – Gaviami zajmujemy się od dziesięciu lat. Zdobyliśmy spore doświadczenie. W ubiegłym roku pojechaliśmy na Islandię, gdzie przeszliśmy kompleksowe szkolenia. Stały się one przepustką do stworzenia autoryzowanego serwisu, który tak naprawdę ruszył kilka miesięcy temu. Firma Teledyne uznała, że taka placówka jest potrzebna, po tym jak wypuściła na rynek setny pojazd – wspomina Przystalski.

Centrum serwisowe zajmuje się przede wszystkim Gaviami należącymi do polskiej marynarki. Ale Enamor liczy także na kontrahentów z zagranicy. Z islandzkich pojazdów korzystają m.in. Holandia, Dania, Francja czy Portugalia. – Serwisowanie urządzeń w Islandii wymaga dopełnienia licznych formalności związanych z transportem. Kraj ten nie jest przecież członkiem Unii Europejskiej. Znacznie łatwiej wysłać Gavię do serwisu znajdującego się w innym kraju członkowskim – przyznaje Przystalski.

Oficjalne otwarcie centrum serwisowego zbiegło się ze zjazdem użytkowników Gavii. Na dwudniowym spotkaniu w Gdyni pojawili się przedstawiciele sił morskich i przemysłu z kilku państw. Podobne spotkania organizowane są co pół roku. Do tej pory jednak ich gospodarzem była Islandia. – Mieliśmy okazję, by wymienić doświadczenia, lepiej się poznać. Dla nas to niezwykle ważne. Mocno stawiamy na rozwój sił przeciwminowych, pojazdy podwodne zaś stanowią jeden z trzech filarów, na jakich będą się one opierać. Pozostałe dwa to nowoczesne niszczyciele min typu Kormoran i autonomiczne platformy nawodne. Kolejne okręty sukcesywnie wchodzą do służby, a prace koncepcyjne dotyczące platform trwają – podsumowuje kadm. Sikora.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: 13 DTr

dodaj komentarz

komentarze


Wojskowe Zgrupowania Zadaniowe w gotowości w Brzegu i Nisku
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Pojazdy wojsk pancernych – serwis specjalny
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Kolarskie święto w stolicy
Żołnierze na szkoleniu płetwonurkowym
Zmiana warty na wschodniej granicy
„Military Doctor 2025”, czyli wiedza, która ratuje życie
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Sprawdził się na misjach i na granicy. Dron latający Orbiter
7TP – czołg kompromisu
Ostatnia niedziela…
„Z dumą nosiłem polską flagę w kosmosie”
Czas próby
Inwestycje w mobilność wojska
Na ratunek pancerniakom
Armia Rezerwowa generała Sosnkowskiego
Zmodernizowany Leopard 2PL
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Kontrakt na K2 gotowy do podpisu
Pamięć o poległych na misjach wciąż żywa
Kanadyjski żołnierz ranny podczas ćwiczeń
Terytorialsi zawitają do Płocka
BWR-1 – weteran po liftingu
Tłumy na zawodach w Krakowie
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Polskie uzbrojenie na wojnie i w gospodarce
Opady ustąpiły, ale żołnierska misja trwa
Żołnierze walczą ze skutkami ulew
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
W drodze po młodszego nurka
Cisza przed wojną
Cześć bohaterom naszej wolności
Terytorialsi z 4 Warmińsko-Mazurskiej BOT w akcji
Stańcie do apelu!
Rocznica powstania warszawskiego w MPW
Szkolenie wojskowe dla funkcjonariuszy SOK
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Polska ubiega się o miliardy z SAFE na zakupy dla wojska
Pieta Michniowska
Orlik na Alfę
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
K2 będą produkowane w Polsce
Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Las Pamięci uczci poległych
Pilot F-16 doceniony przez widzów
Brytyjczycy żegnają Malbork
Rekrutacja w Dęblinie na finiszu
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Coraz więcej żołnierzy pomaga usuwać skutki nawałnic
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Terytorialsi usuwają skutki nawałnic
Amerykańskie wsparcie dla polskiej modernizacji
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Czołgi saperskie dla Wojska Polskiego
Czołg K2 made in Poland
Aira – pierwszy pies wojskowy w 6 Mazowieckiej Brygadzie OT
Nie żyje „Sławka”, prezes Związku Powstańców Warszawskich
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Warszawa uczciła rocznię Powstania
Warszawo, do broni!
Rząd o bezpieczeństwie Polski
Żołnierze medalistami na igrzyskach studentów
Na rosyjskim pasku
Pucharowe zmagania Polaków
Rekompensaty na ostatniej prostej

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO