moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Uwolnić zakładników

Samolot lecący z Paryża do Warszawy został uprowadzony. Maszyna ląduje awaryjnie na lotnisku w Pyrzowicach, a na ratunek zakładnikom ruszają służby. Policyjni kontrterroryści, strażnicy graniczni i żołnierze wojsk specjalnych wspólnie muszą ująć zamachowców i uwolnić pasażerów. – Tu nie ma miejsca na błędy. Stawką jest życie ludzi – mówią mundurowi.

Wszystko dzieje się na terenie portu lotniczego Katowice-Pyrzowice. Kilkudziesięciu uzbrojonych żołnierzy wojsk specjalnych, funkcjonariuszy samodzielnych pododdziałów kontrterrorystycznych policji z Katowic i Rzeszowa oraz Straży Granicznej wjeżdża na lotnisko. Mundurowi kierują się na płytę boczną, niedaleko wieży kontroli lotów. To właśnie w tym miejscu stoją samoloty pasażerskie, na pokład których kilkadziesiąt minut później wejdą szturmem.

Organizatorem szkolenia jest Jednostka Wojskowa Agat. Gliwiccy specjalsi do udziału zaprosili także kolegów z Jednostki Wojskowej Komandosów z Lublińca i Formozy.

Poznać samolot

– To trening taktyczny jednego z zespołów szturmowych, a jednocześnie bardzo ważne ćwiczenia związane z reagowaniem kryzysowym. Jako jednostka specjalna Wojska Polskiego przygotowujemy się do wsparcia działań kontrterrorystycznych policji. Żołnierze wspólnie z policjantami i strażnikami granicznymi przećwiczą szereg technik stosowanych w operacjach HRO (hostage release operation – przyp. red.), czyli uwolnienia zakładników – mówi ppłk Paweł Schmidt, szef szkolenia jednostki Agat. – To jedno z najtrudniejszych zadań. Mogą je wykonać tylko najlepiej wyszkoleni operatorzy. HRO wymaga precyzji, dobrego rozpoznania i planowania. Trzeba dołożyć wszelkich starań, by ludzie, którzy potrzebują naszej pomocy wrócili bezpiecznie do domu – dodaje oficer.

Operacje uwalniania zakładników żołnierze polskich wojsk specjalnych prowadzili podczas misji w Afganistanie. Sukcesy w tej dziedzinie mają przede wszystkim operatorzy GROM-u i komandosi z Lublińca. Dlaczego więc tym razem z zakresu HRO szkolą się żołnierze Agatu? – Musimy wyprzedzać zagrożenia i być gotowi do podjęcia działań w różnych warunkach i okolicznościach. Jeżeli w przyszłości dojdzie do takiej sytuacji, w której bylibyśmy poproszeni o wsparcie policyjnych kontrterrorystów, będziemy wiedzieli, jak to zrobić. Chodzi o to, by wzajemnie się uczyć, poznawać swoje procedury i doskonalić taktykę działania – podkreśla ppłk Schmidt. Dzięki uprzejmości zarządu linii lotniczych Enter Air żołnierze i funkcjonariusze mogli bezpłatnie szkolić się na pokładzie dwóch samolotów Boeing 737.

– W Ukrainie trwa wojna, na Bliskim Wschodzie trwa wojna, na Zachodzie też nie jest spokojnie, kilka dni temu uzbrojony mężczyzna staranował bramę i wjechał na płytę lotniska w Hamburgu. Nie możemy siedzieć w koszarach i czekać aż coś się wydarzy. Musimy przygotowywać się na różnego rodzaju scenariusze i możliwe zagrożenia – mówi „Dziki”, jeden z organizatorów szkolenia, a na co dzień instruktor szkolenia bazowego. Podkreśla, że trening operatorów wykonujących operację HRO to żmudny i długi proces. – To bardzo trudne zadanie, trzeba się naprawdę dużo szkolić i mieć odpowiednie wyposażenie. My scenariusz z uprowadzeniem samolotu ćwiczymy pierwszy raz – przyznaje.


Film: Magdalena Kowalska-Sendek, Paweł Sobkowicz, Aleksander Kruk / ZbrojnaTV

Zanim operatorzy rozpoczęli trening taktyczny, musieli dobrze poznać samolot. O tajnikach budowy boeingów, ich ukrytych wejściach i wyjściach awaryjnych opowiadali technicy i inżynierowie z Enter Air. – Chcieliśmy wiedzieć, czy można od dołu samolotu dostać się na pokład górny, jak otwierać okna, drzwi, jak dostać się do środka maszyny od strony skrzydeł. Jak poznać, czy drzwi lub okna nie są uzbrojone. Mieliśmy mnóstwo pytań, bo od szczegółów może zależeć powodzenie takiej operacji – mówi jeden ze szturmanów Agatu. Inny dodaje, że trening w Pyrzowicach to dla żołnierzy i kontrterrorystów z policji dobra okazja, by poznać infrastrukturę portu lotniczego. – Uczymy się, jak rozmieszczone są tu drogi kołowania, płaszczyzny postojowe, pas startowy. Sprawdzamy, gdzie można byłoby ulokować snajperów – wymienia operator.

„Dziki” podkreśla, że najważniejsza jest w tym przypadku współpraca pomiędzy służbami. – Żołnierze, policjanci, pogranicznicy, żeby wykonać wspólnie zadanie, muszą mówić jednym językiem, używać tej samej taktyki, stosować te same procedury i ten sam system łączności – mówi. – Chcemy też znaleźć niedociągnięcia, wskazać słabe punkty. Po to właśnie się szkolimy – dodaje.

Głowa w dół!

Załoga samolotu, który leciał z Paryża do Warszawy, powiadamia służby kontroli ruchu lotniczego, że maszyna została uprowadzona i zgodnie z procedurami rozpoczyna zrzucanie paliwa. Potem ląduje awaryjnie w porcie lotniczym Katowice-Pyrzowice. – Scenariusz zakłada, że pododdziały kontrterrorystyczne policji zwracają się o pomoc do wojska. Na podstawie międzyresortowych porozumień, do akcji skierowana jest gliwicka jednostka specjalna Agat – wyjaśnia organizator szkolenia. – Scenariusz jest mocno uproszczony, ale chodzi nam wyłącznie o sprawdzenie współdziałania służb w takiej sytuacji. W przypadku takich operacji, kluczowy jest zawsze czas – dodaje. Specjalsi zbierają informacje dotyczące liczby pasażerów, upewniają się, czy samolotem podróżowały również dzieci. Z pomocą snajperów próbują rozpoznać, ilu potencjalnych terrorystów znajduje się na pokładzie. W czasie ćwiczeń role pasażerów i terrorystów odgrywają żołnierze dobrowolnej zasadniczej służby wojskowej z 6 Batalionu Powietrznodesantowego.

Gdy operacja jest już zaplanowana, ruszają do akcji. Policjanci przypuszczają szturm na samolot, a żołnierze tworzą kordon zewnętrzny. Potem role się odwracają. Wszystko dzieje się w ułamkach sekund. Wbiegają po schodach, błyskawicznie otwierają drzwi i z impetem wchodzą do środka. „Głowa w dół, głowa w dół” – słychać z samolotu. Po chwili wyprowadzają wszystkich z samolotu z podniesionymi rękami. – Kluczowe w takim momencie jest współdziałanie wszystkich żołnierzy. Tu nie ma miejsca na błędy. Każdy dobrze wie, co ma robić – mówi dowódca grupy szturmowej jednostki.

To jednak nie koniec. Swoje procedury w trakcie treningu operatorów przećwiczyli także pirotechnicy ze Straży Granicznej, którzy musieli zneutralizować ładunek wybuchowy oraz wojskowi specjaliści od broni masowego rażenia. W Pyrzowicach działał zespół CBRN MERT (Chemical Biological Radiological, Nuclear Mobile Exploitation and Reconnaissance Team), czyli wielozadaniowy zespół rozpoznawania skażeń. Stworzyli go wspólnie żołnierze jednostek Agat i Formozy. – Służby dostały informację, że na pokładzie statku powietrznego znajduje się pasażer, który może przewozić substancje niebezpieczne, wiemy że może to być broń biologiczna – mówi żołnierz z zespołu CBRN MERT z Agatu. Specjaliści od CBRN do akcji włączyli się dopiero, gdy szturmani opanowali sytuację. – Naszym zadaniem jest znaleźć niebezpieczną substancję, rozpoznać ją i pobrać próbki, które potem przekażemy do laboratorium – dodaje operator Formozy. Jakiego sprzętu używają? – Wszystko zależy od zadania, ale posiadamy sprzęt do wykrywania zagrożeń chemicznych, biologicznych i radiologicznych – wyjaśnia żołnierz JWF. A szturman z Agatu podkreśla, że żołnierze korzystają przy tym z najlepszego wyposażenia indywidualnego. Są to m.in. specjalna bielizna z włókna węglowego, maski przeciwgazowe, które mogą być stosowane w różnych konfiguracjach, np. z filtropochłaniaczem, systemem nawiewowym oraz z tlenem.

Szkolenie specjalsów i funkcjonariuszy trwało trzy dni. Trening na lotnisku był prowadzony na zmianę ze szkoleniem ogniowym. Na strzelnicy sportowej w miejscowości Pszów żołnierze stworzyli makietę samolotu. Zbudowali ją zgodnie z realnymi wymiarami: drzwi wejściowych, szerokości i długości korytarza pomiędzy siedzeniami. – Szkoląc się na pokładzie statku powietrznego nie mogliśmy używać amunicji, także tej barwiącej. To przecież był trening na pokładzie samolotów, które na co dzień przewożą pasażerów. Wykorzystując makietę, szkolimy się z ostrą amunicją – wyjaśnia „Dziki”.

Szef szkolenia jednostki Agat zapowiada, że podobne treningi dla szturmanów i funkcjonariuszy będą odbywać się cyklicznie. Kolejne ćwiczenia prawdopodobnie odbędą się za rok.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: arch. JW AGAT

dodaj komentarz

komentarze


Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Wielkie zbrojenia za Odrą
Orlik na Alfę
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
W poszukiwaniu majora Serafina
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Największy transport Abramsów w tym roku
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Dwie agresje, dwie okupacje
Debiut polskich Patriotów
Brytyjczycy na wschodniej straży
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Husarz z polskim instruktorem
Apache’e nad Inowrocławiem
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Miliardy na budowę schronów
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
„Road Runner” w Libanie
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Cios w plecy
Człowiek w pętli
Rekompensaty na nowych zasadach
Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Zwycięska batalia o stolicę
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Czołgiści w ogniu
Krok ku niezależności
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Hekatomba na Woli
NATO – jesteśmy z Polską
WOT sprawdzał się w Nowej Dębie
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Pożegnanie z Columbią
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Młody narybek AWL-u na szkoleniu
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Kurs dla najlepszych w SERE
17 września 1939. Nigdy więcej
Z najlepszymi na planszy
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Black Hawki nad Warszawą
Eurokorpus pod hiszpańskim dowództwem
Brytyjczycy żegnają Malbork
Święto Wojsk Lądowych
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO