moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Brytyjska propozycja Miecznika

Za kilka miesięcy MW RP będzie wybierać projekt bazowy fregat wielozadaniowych „Miecznik”. Do wyboru są trzy zagraniczne oferty – hiszpańskiej Navantii, niemieckiego TKMS i brytyjskiego Babcocka. Propozycja wyspiarzy bazuje na – wywodzącym się z duńskich fregat typu Iver Huitfeldt – projekcie fregat typu Arrowhead 140. Okręty te mają za kilka lat wejść do służby w Royal Navy jako fregaty typu 31.

Na przełomie 2021 i 2022 roku polska armia zdecyduje o tym, jaki zagraniczny projekt będzie stanowił bazę dla wielozadaniowych fregat kryptonim „Miecznik”, które na potrzeby Marynarki Wojennej RP ma zbudować konsorcjum PGZ-Miecznik.

Na początku sierpnia trzy wiodące europejskie firmy stoczniowehiszpańska Navantia, niemiecki TKMS oraz brytyjski Babcock ujawniły, że to one zakwalifikowały się do finałowej części przetargu w sprawie Mieczników. To oznacza, że właśnie spośród ich ofert polskie wojsko będzie wybierać najbardziej odpowiadającą im konstrukcję.

Propozycja Babcocka to projekt okrętu typu Arrowhead 140. Brytyjska firma przygotowała go kilka lat temu na potrzeby Royal Navy, która szukała konstrukcji mogącej zastąpić w linii (przede wszystkim w ramach wielonarodowych misji) część z opracowanych w latach osiemdziesiątych fregat rakietowych typu 23 (Duke).

Ponieważ Royal Navy zależało na sprawdzonych rozwiązaniach, Babcock w pracach nad Arrowhead 140 wykorzystał projekt fregat rakietowych typu Iver Huitfeldt zbudowanych w latach 2009–2011 na potrzeby Søværnet, czyli Królewskiej Duńskiej Marynarki Wojennej. Zaletą tych okrętów jest modułowa budowa, umożliwiająca wymianę niedużym kosztem uzbrojenia i wyposażenia na wprowadzonej już do służby jednostce.

Jesienią 2019 roku Royal Navy ogłosiła, że Arrowhead 140 wejdą do służby jako fregaty typu 31. Okręty mają mieć długość 138,7 m, szerokość 19,8 m, zanurzenie 4,8 m i wyporność około 5 700 t. Ich załogę ma stanowić około 100 oficerów i marynarzy (plus około 60 żołnierzy desantu lub wojsk specjalnych).

Jeżeli chodzi o uzbrojenie, to fregata typu 31 ma dysponować przede wszystkim zdolnościami do zwalczania statków powietrznych i dronów, w ograniczonym zakresie innych okrętów czy celów lądowych. Podstawowym uzbrojeniem fregat będzie opracowany przez koncern MBDA rakietowy system przeciwlotniczy Sea Ceptor, którego orężem są pociski CAMM. Jednostka ma posiadać 24-stanowiskową wyrzutnię VLS (pionową) tych rakiet.

Poza tym fregaty zostaną uzbrojone w armatę Mk 110 kalibru 57 mm, dwie armaty Mk4 kalibru 40 mm oraz 8 karabinów maszynowych kalibru 7,62 mm. Okręty mają być wyposażone w system walki Tacticos oraz radar NS110 (pierwszy okręt, ponieważ kolejne mogą posiadać już opracowywane jeszcze radary NS200). Oba produkty dostarczy firma Thales.

Napęd fregat typu 31, który dostarczy firma Rolls-Royce, będzie oparty na ośmiu silnikach MTU. Chodzi o cztery konstrukcje spalinowe MTU 20V 8000 M71 o mocy ponad 8 000 KM każdy oraz cztery generatory elektryczne MTU 16V 2000 M41B o mocy ponad 900 KM każdy.

O propozycji niemieckiego koncernu przeczytacie w kolejnym artykule.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: arrowhead140.com

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1637476200
Słaby system przeciwokrętowy, w zasadzie jaki?
A0-12-48-71
~olo
1633155360
a kto to ma zbudować ? może, PGZ Stocznia Wojenna ? tak, no to powodzenia !
B9-86-6D-EA
~Ślązak
1628860200
To świetna oferta, projekt sprawdzony jako jedyny będzie budowany w Wielkiej Brytanii(oferta niemiecka to okręty przez nikogo jeszcze nie zamówione MEKO A-300, w hiszpańskiej mowa jest o fregatach F-100 już nie budowanych dla nikogo na świecie), najciekawszy jej element to możliwość bazowania na tych jednostkach śmigłowców wielkości EH-101 Merlin już zakontraktowanych dla naszej Marynarki, istnieje możliwość przy wyborze tych jednostek anulowania programu zakupu lżejszych śmigłowców pokładowych o kryptonimie Kondor, dużo prościej i szybciej byłoby kupić więcej Merlinów Formuła 1+2 jest droga i czasochłonna, lepiej byłoby od razy przyjąć model budowy trzech jednostek ( projekty brytyjski i hiszpański są sprawdzone , niemiecki jest tam według mnie chyba tylko ze zbytniej życzliwości do sąsiada), a najlepsza byłaby kooperacja z Brytyjczykami i wspólna budowa fregat dla Royal Navy i Polskiej Marynarki Wojennej w Wielkiej Brytanii gwarantując jednocześnie naszym stoczniom proporcjonalny udział w pracach nad tymi jednostkami oczywiście pełen serwis w kraju. Miecznik w obecnej formie jest drogi rozciągnięty w czasie, jedynie zgoda głównym sił politycznych daje mu szansę realizacji.
59-6B-1B-99

Kapral Bartnik mistrzem świata
AW149 – moc kawalerii powietrznej!
Wojsko na Horyzoncie
Skytrucki dla Niemiec
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
AW149 made in Poland
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Wojsko przetestuje nowe technologie
The Darker, the Better
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
Wojskowy bus do szczęścia
Militarne Schengen
Z Su-22 dronów nie będzie
Niebo pod osłoną
Nowe Kraby w Sulechowie
Ograniczenia lotów na wschodzie Polski
Wojsko ma swojego satelitę!
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Polski „Wiking” dla Danii
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Zwrot na Bałtyk
Komplet medali wojskowych na ringu
W krainie Świętego Mikołaja
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Więcej Herculesów dla Abramsów
Razem na ratunek
Dzień wart stu lat
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Najdłuższa noc
wGotowości do reakcji
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Współpraca na rzecz bezpieczeństwa energetycznego
Żołnierze zawodowi zasilają szeregi armii
Przygotowani znaczy bezpieczni
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Polska niesie ogromną odpowiedzialność
Nitro-Chem stawia na budowanie mocy
Nowe zasady dla kobiet w armii
Czy Strykery trafią do Wojska Polskiego?
Po co wojsku satelity?
Noc Dnia Podchorążego
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Plan na WAM
Pancerniacy jadą na misję
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Mundurowi z benefitami
Uczelnie łączą siły
Czwarta dostawa Abramsów
Gdy ucichnie artyleria
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Gotowi na zagrożenia cyfrowe
Pociski rakietowe dla Husarzy
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO