moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

A17 – następcy Kobbenów?

MON chce pozyskać od Szwecji, jako tzw. opcję pomostową do czasu zakupu nowych jednostek o kryptonimie „Orka”, używane obecnie przez Svenska Marinen okręty podwodne typu A17S – HMwMS „Södermanland” i HMwMS „Östergötland”. Obie jednostki mają już około 30 lat, ale przeszły gruntowną modernizację.

Ministerstwo Obrony Narodowej potwierdziło, że tzw. opcją pomostową do czasu zakupu nowych okrętów podwodnych o kryptonimie „Orka”, będą prawdopodobnie okręty typu A17 Södermanland – HMwMS „Södermanland” i HMwMS „Östergötland”. To dwie jednostki szwedzkiej produkcji, służące dotychczas w tamtejszej marynarce wojennej.

„Södermanland” i „Östergötland” zostały zbudowane w latach osiemdziesiątych. Ich budowę rozpoczęto odpowiednio w 1985 i 1986 roku, a do służby weszły w 1989 roku i 1990 roku. Dzięki temu jednak, że na początku wieku (w latach 2000–2004) przeszły gruntowną modernizację, która objęła m.in. wymianę napędu na silnik niezależny od powietrza atmosferycznego, z powodzeniem mogą podołać zadaniom bojowym w wymagających wodach Bałtyku.

Krótkie serie

Po drugiej wojnie światowej szwedzki rząd przyjął zasadę dynamicznego rozwoju swojej floty podwodnej, polegającą na wprowadzaniu co kilka lat do służby krótkich serii – liczących maksymalnie sześć jednostek – nowych okrętów podwodnych. Pierwszym typem był Hajen (sześć jednostek zwodowanych w latach 1954–1958), który bazował na wnioskach i doświadczeniach zebranych podczas badań niemieckiego U-Boota typu XXI U-3503. Kolejne typy szwedzkich okrętów podwodnych to: Draken (sześć okrętów zwodowanych w latach 1960–1962), A11B Sjöormen (pięć okrętów zwodowanych w latach 1967–1968) oraz A14 Näcken (trzy jednostki zwodowane w latach 1978–1979).

Decyzja o budowie następców typu A14, oznaczonego jako A17 Västergötland, zapadła na początku lat osiemdziesiątych. Początkowo planowano, że okręty HMwMS „Västergötland” (zwodowany w 1986 roku), HMwMS „Hälsingland” (1987), HMwMS „Södermanland” i HMwMS „Östergötland” (oba zwodowane w 1988 roku), zostaną wyposażone w napęd niezależny od powietrza atmosferycznego. Niestety, opóźnienie prac badawczo-rozwojowych w cywilnej jednostce badawczej Saga spowodowało, że ostatecznie w A17 zamontowano klasyczne napędy elektryczno-spalinowe.

A17 Västergötland

Jednostki typu A17 Västergötland mają 48,5 metra, szerokość 6,06 metra, a ich wyporność standardowa (nawodna) wynosi 1070 ton. Ponieważ do budowy A17 zastosowano stal ferromagnetyczną HY-80 (High Yield 80), która wytrzymuje naprężenia wynoszące co najmniej 550 MPa, okręty te mogą bezpiecznie schodzić na głębokość ponad 300 metrów.

Sercem napędu A17 Västergötland są dwa silniki wysokoprężne Hedemora V12A/15UB o mocy nominalnej 795 kW (1080 KM) oraz silnik elektryczny ASEA o mocy 1320 kW. Moc podawana jest na pojedynczy, krótki wał, zwieńczony wolnoobrotową pięciołopatową śrubą napędową. Silnik A17 umożliwia osiąganie na powierzchni prędkości 10–11 węzłów, a pod wodą około 20 węzłów.

Jeśli chodzi o uzbrojenie i specjalistyczny sprzęt, to okręty A17 Västergötland wyposażono w sześć wyrzutni torped kalibru 533 mm i trzy wyrzutnie kalibru 400 mm, a także w system kierowania walką Ericsson IDPS-17 SESUB 900A oraz system hydrolokacyjny Krupp Atlas Elektronik Atlas CSU-83.

Modernizacja A17

Ponieważ dla dowództwa szwedzkiej marynarki wojennej strategicznym celem było wprowadzenie do służby okrętów podwodnych wyposażonych w napęd niezależny od powietrza, już w momencie wejścia do służby okrętów A17 było jasne, że szybko doczekają się one następców. Zostały nimi jednostki A19 Gotland, które przekazano szwedzkiej marynarce wojennej w 1996 roku. Doświadczenia z ich służby na morzu udowodniły, że nowego typu silniki są skuteczne, dlatego już dwa lata później Szwedzi podjęli decyzję o modernizacji dwóch A17, a dwa najstarsze okręty z tej serii sprzedano Singapurowi (HMwMS „Västergötland” i HMwMS „Hälsingland”).

Prace modernizacyjne okrętów HMwMS „Södermanland” i HMwMS „Östergötland” ruszyły w 2000 roku. Najbardziej zauważalną zmianą było ich znaczące wydłużenie. Ponieważ między kioskiem a rufą wstawiono 12-metrową sekcję z napędem niezależnym od powietrza atmosferycznego, długość okrętów wzrosła do 60,5 metra. Zwiększyła się także ich wyporność – do ponad 1500 ton.

Na jednostkach zainstalowano system dowodzenia Saab SESUB 960, który umożliwia jednoczesne namierzanie dziesięciu celów i naprowadzanie przewodowo dwóch torped. Niezbędne w walce dane dostarcza mu system hydrolokacyjny Atlas Elektronik CSU 90-2, w którego skład wchodzą m.in.: dziobowa stacja hydroakustyczna CSU-3-4 (CAS), sonar aktywny przeznaczony do pomiaru odległości (CTA), burtowe zespoły przetworników niskiej częstotliwości Thales „Hydra”, holowana stacja hydroakustyczna TAS lub ACTAS (pasywna lub aktywna) i detektor min Signaal Processing Systems. Poza tym A17 otrzymały nowe peryskopy z masztem elektrooptycznym.
Modernizacja okrętów A17 Västergötland była w takim stopniu głęboka, że dowództwo Svenska Marinen zdecydowało się oznaczyć unowocześnione jednostki HmwMS „Södermanland” i HMwMS „Östergötland” jako odrębny typ – A17 Södermanland (używana jest także nazwa A17S).

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Źródło: Wikipedia

dodaj komentarz

komentarze

~mustafa
1609666380
wezmy w leasing niemieckie okręty podwodne U-212A ,
80-E7-9C-D9

Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
 
Wytropić zagrożenie
Na straży wschodniej flanki NATO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Sprawa katyńska à la española
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Święto stołecznego garnizonu
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Sandhurst: końcowe odliczanie
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
25 lat w NATO – serwis specjalny
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Kadisz za bohaterów
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Szpej na miarę potrzeb
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
W Italii, za wolność waszą i naszą
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojna na detale
Wojna w świętym mieście, część druga
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Pod skrzydłami Kormoranów
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
NATO na północnym szlaku
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Szybki marsz, trudny odwrót
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Front przy biurku
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Wojna w świętym mieście, epilog
NATO on Northern Track
SOR w Legionowie
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Zachować właściwą kolejność działań
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Posłowie dyskutowali o WOT
Gunner, nie runner
Rekordziści z WAT
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Ramię w ramię z aliantami
Więcej koreańskich wyrzutni dla wojska
Zmiany w dodatkach stażowych
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Kolejne FlyEye dla wojska
Charge of Dragon

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO