moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Anakonda w akcji

W sobotni poranek śmigłowiec ratowniczy SAR z Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej po raz pierwszy w tym roku spieszył z pomocą potrzebującemu na morzu. Ewakuacji na ląd wymagał pacjent promu.

W sobotę, 18 stycznia, o godzinie 4.43 załoga dyżurna SAR z 43 Bazy Lotnictwa Morskiego z Gdyni-Babich Dołów, postawiona została w stan gotowości alarmem ratowniczym: "pomoc medyczna”. Jeden z pasażerów, powracającego ze Szwecji w kierunku Gdyni promu Stena Vision, skarżył się na bardzo silne bóle brzucha.

Załoga śmigłowca ratownictwa morskiego W-3WARM Anakonda, dowodzona przez kpt. Pawła Januszko, osiągnęła gotowość do działań o godzinie 4.58 i po dziesięciu minutach wystartowała w kierunku promu, który znajdował się ok. 12 mil morskich na północ od Helu. O godzinie 5.24 śmigłowiec dokonał zawisu nad pokładem promu, na który opuszczonych zostało dwóch ratowników. Jednocześnie utrzymywano łączność radiową z załogą promu oraz asystującą jednostką Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa m/s Sztorm, z Morskiej Stacji Ratownictwa w Helu. Dziesięć minut później, poszkodowany w stanie stabilnym, z ostrymi bólami brzucha, podjęty został na pokład śmigłowca, który natychmiast rozpoczął powrót do lotniska Oksywie. Lądowanie nastąpiło o godzinie 5.46 i poszkodowany został przekazany, oczekującej na lotnisku obsadzie karetki pogotowia.

***
Była to 667 akcja poszukiwawczo-ratownicza w historii BLMW i pierwsza przeprowadzona w tym roku. W tym czasie udzielono pomocy 353 osobom. Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej jest jedyną w Polsce formacją lotniczą utrzymująca ciągłą gotowość do prowadzenia działań ratowniczych z powietrza nad obszarami morskimi. Całodobowy dyżur SAR/ASAR, w ramach polskiej strefy odpowiedzialności "Konwencji o poszukiwaniu i ratownictwie morskim" oraz „Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym”, pełniony jest przez załogi śmigłowców W-3WARM w 43 Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni-Babich Dołach oraz śmigłowców Mi-14PŁ/R lub W-3WARM w 44 Bazie Lotnictwa Morskiego w Darłowie. Przez cały czas, system ratownictwa wspiera załoga samolotu patrolowego M28B 1R Bryza, pełniąca całodobowy dyżur na lotnisku w Siemirowicach koło Lęborka.

Tekst: kmdr ppor. Marcin Braszak

red. PZ

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze


Walka pod napięciem
 
Polskie Siły Zbrojne – wciąż nieopowiedziana historia
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Trzy wymiary „Tarczy Wschód”
Polska zwiększa produkcję amunicji 155 mm
Zapraszamy na „Wakacje z wojskiem”
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
Rodzina na wagę złota
Historyczna umowa z Francją
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Pegaz nad Europą
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Nasi czołgiści najlepsi
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Składy wysokiego ryzyka
Kierunki rozwoju polskiego przemysłu obronnego
Gra o kapitulację
Szabla hubalczyków
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Apache’e na horyzoncie
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Poznajcie Głuptaka – polskiego kamikadze
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Wiedza na trudne czasy
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Na pomoc po katastrofie
Sport kształtuje mentalność
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Narodowy Dzień Zwycięstwa z żołnierzami
Podniebne wsparcie sojuszników
Więcej na mieszkanie za granicą
Nowy prezes PGZ-etu
DriX – towarzysz okrętu
Pierwsza misja Gripenów
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Nowa partia Abramsów już w Polsce
Poznać rakietowego Homara
Podniebny Pegaz
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wspólna wola obrony
Pracowity dyżur Typhoonów
Koniec wojny, którego nie znamy
Nowa siła uderzeniowa
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Początek „Burzy”
Obierki z błotem
Promujemy polski sprzęt wojskowy
Gdy sekundy decydują o życiu
Zostań cyberlegionistą! Wojsko rusza z nowym programem
Pod żaglami – niepokonani z AMW
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Henry Szymanski na tropie prawdy
Ukwiał z Gdańska
Ogień z nabrzeża
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Więcej amunicji do Rosomaków
Więcej polskiego trotylu dla USA
Polskie F-16 w służbie NATO
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Ustawa bliżej żołnierzy
Konstytucja – fundament dla pokoleń

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO