moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Anakonda w akcji

W sobotni poranek śmigłowiec ratowniczy SAR z Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej po raz pierwszy w tym roku spieszył z pomocą potrzebującemu na morzu. Ewakuacji na ląd wymagał pacjent promu.

W sobotę, 18 stycznia, o godzinie 4.43 załoga dyżurna SAR z 43 Bazy Lotnictwa Morskiego z Gdyni-Babich Dołów, postawiona została w stan gotowości alarmem ratowniczym: "pomoc medyczna”. Jeden z pasażerów, powracającego ze Szwecji w kierunku Gdyni promu Stena Vision, skarżył się na bardzo silne bóle brzucha.

Załoga śmigłowca ratownictwa morskiego W-3WARM Anakonda, dowodzona przez kpt. Pawła Januszko, osiągnęła gotowość do działań o godzinie 4.58 i po dziesięciu minutach wystartowała w kierunku promu, który znajdował się ok. 12 mil morskich na północ od Helu. O godzinie 5.24 śmigłowiec dokonał zawisu nad pokładem promu, na który opuszczonych zostało dwóch ratowników. Jednocześnie utrzymywano łączność radiową z załogą promu oraz asystującą jednostką Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa m/s Sztorm, z Morskiej Stacji Ratownictwa w Helu. Dziesięć minut później, poszkodowany w stanie stabilnym, z ostrymi bólami brzucha, podjęty został na pokład śmigłowca, który natychmiast rozpoczął powrót do lotniska Oksywie. Lądowanie nastąpiło o godzinie 5.46 i poszkodowany został przekazany, oczekującej na lotnisku obsadzie karetki pogotowia.

***
Była to 667 akcja poszukiwawczo-ratownicza w historii BLMW i pierwsza przeprowadzona w tym roku. W tym czasie udzielono pomocy 353 osobom. Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej jest jedyną w Polsce formacją lotniczą utrzymująca ciągłą gotowość do prowadzenia działań ratowniczych z powietrza nad obszarami morskimi. Całodobowy dyżur SAR/ASAR, w ramach polskiej strefy odpowiedzialności "Konwencji o poszukiwaniu i ratownictwie morskim" oraz „Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym”, pełniony jest przez załogi śmigłowców W-3WARM w 43 Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni-Babich Dołach oraz śmigłowców Mi-14PŁ/R lub W-3WARM w 44 Bazie Lotnictwa Morskiego w Darłowie. Przez cały czas, system ratownictwa wspiera załoga samolotu patrolowego M28B 1R Bryza, pełniąca całodobowy dyżur na lotnisku w Siemirowicach koło Lęborka.

Tekst: kmdr ppor. Marcin Braszak

red. PZ

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze


Flaga, flaga państwowa, barwy narodowe – biało-czerwony przewodnik
 
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Awanse na Trzeciego Maja
W obronie wschodniej flanki NATO
Święto biało-czerwonej w Brzesku z Wojskiem Polskim
Weterani pod wszechstronną opieką
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
Patriotyczny maraton
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Weterani pokazują współczesny wymiar patriotyzmu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Gunner, nie runner
Zmiany w dodatkach stażowych
Akcja „Bielany”, czyli Junkersy w ogniu
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Pływacy i maratończycy na medal
Święto stołecznego garnizonu
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Pierwsi na oceanie
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Szybki marsz, trudny odwrót
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
NATO on Northern Track
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Daglezje poszukiwane
Bohater września ’39 spełnia marzenia
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
Husarz na straży nieba
Posłowie dyskutowali o WOT
Pod skrzydłami Kormoranów
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Biel i czerwień łączy pokolenia
Wytropić zagrożenie
Wojna w świętym mieście, epilog
W Italii, za wolność waszą i naszą
Pytania o europejską tarczę
Telefon zaufania dla żołnierzy czynny całą dobę
Prezydent mianował dowódców DGRSZ i DWOT
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
NATO na północnym szlaku
Barwy Ojczyzny
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Wyrusz szlakiem na Monte Cassino
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Dumni z munduru
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Tragiczne zdarzenie na służbie
25 lat w NATO – serwis specjalny
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
„Sandhurst” – szczęśliwa trzynastka!
Ameryka daje wsparcie
Pilecki ucieka z Auschwitz
Wioślarze i triatlonistka na podium
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO