moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wyzwania polskiego lotnictwa

Czy armii potrzebny jest wielozadaniowy myśliwiec nowej generacji, czy może tylko kolejne maszyny o parametrach podobnych do już używanych F-16? Czym powinny się charakteryzować śmigłowce, które mają zastąpić polskie Mi-24? Zalety i wady dronów. Jak szkolić wojskowych pilotów. To tematy, o których dyskutowano w Warszawie na konferencji „Lotnictwo nowej generacji”.

Już po raz trzeci Lotnicza Akademia Wojskowa z Dęblina oraz Zarząd Targów Warszawskich zorganizowały (w środę, 27 marca) konferencję naukowo-przemysłową „Lotnictwo nowej generacji – strategie, technologie, rozwiązania”, podczas której debatowano o najważniejszych problemach i wyzwaniach stojących obecnie przed lotnictwem cywilnym i wojskowym. W imprezie wzięli udział przedstawiciele sił zbrojnych, administracji rządowej, parlamentarzyści, samorządowcy oraz przemysłowcy z Polski i zagranicy. Konferencja podzielona została na sześć paneli dyskusyjnych. Szkolenie lotniczych kadr, z naciskiem na proces kształcenia wojskowych lotników, było jednym z najważniejszych tematów.

Szef dęblińskiej Szkoły Orląt wyjaśniał, jak trudne jest odpowiednie przygotowanie współczesnego pilota wojskowego. – Musi być inżynierem, bo musi opanować cyfrowe środowisko kabiny nowoczesnego statku powietrznego. Taktykiem, bo musi wiedzieć, jak działać na polu walki. Błyskotliwym dowódcą, bo to od niego i jego decyzji może zależeć los innych. I jak Rambo, bo gdy zostanie zestrzelony za linią wroga, musi zdołać przebiec kilkanaście kilometrów, kryć się przez całe dni przed nieprzyjacielem, żywiąc się tym, co znajdzie lub upoluje – opowiadał gen. Krawczyk. Podkreślał, że rozwój technologii sprawił, że trzeba mocno zweryfikować programy szkoleniowe. – To jest cyfrowa rzeczywistość, cyfrowa awionika, cyfrowy kokpit i musimy młodych pilotów przygotować do działania właśnie w takim środowisku. – LAW w ostatnich latach zainwestowała spore środki w zakup nowoczesnych samolotów i śmigłowców właśnie po to, aby nie odstawać technologicznie od wymagań współczesnego lotnictwa. Mamy obecnie 29 statków powietrznych dziewięciu typów i 20 różnego typu symulatorów – dodał.

Generał podkreślał, że postęp w szkoleniu młodych wojskowych pilotów jest tak duży, że uczelnia planuje przyspieszenie ich procesu edukacji. – Chcemy, aby podchorążowie IV roku od razu, bez szkolenia na samolotach M-28, rozpoczynali szkolenie na maszynach docelowych, czyli C-295 lub C-130. Podobne zmiany nastąpią za kilka lat w szkoleniu pilotów myśliwców wielozadaniowych. Dzięki M-346 izraelska armia praktycznie zrezygnowała z szkolenia podstawowego, tzw. basic, pilotów F-16. My za kilka lat będziemy mogli uczynić podobnie – zaznaczył gen. Krawczyk.

Drugim tematem, który poruszano podczas konferencji, była czekająca wojskowe lotnictwo modernizacja techniczna, w tym planowany zakup nowych wielozadaniowych samolotów, śmigłowców uderzeniowych i transportowych oraz dronów. Płk Jarosław Czajka, szef oddziału gestorstwa Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych, podkreślał, że polskie siły powietrzne nie mają wyboru. Wobec konieczności wycofania ze służby Su-22 oraz MiG-29, muszą kupić nowe samoloty. – Moim zdaniem do wypełniania zadań potrzebujemy 7-8 eskadr lotnictwa taktycznego – wyjaśniał.

Oznacza to, że siły zbrojne powinny dokupić około 4 eskadr, czyli 64 samoloty. Czy powinny to być samoloty piątej generacji, czyli amerykańskie F-35? Uczestnicy spotkania mieli spore wątpliwości. – Zdecydowanie lepiej, ze względów logistycznych i szkoleniowych, byłoby zakupić kolejne F-16, ale w najnowszej wersji, do której zmodernizowalibyśmy za jakiś czas nasze „Jastrzębie”. Taki kontrakt spowodowałby, że mielibyśmy argument za ulokowaniem w Polsce fabryki „efów” – komentował jeden z branżowych dziennikarzy.

Podczas pozostałych sesji dyskusyjnych, uczestnicy konferencji debatowali m.in. o Centralnym Porcie Komunikacyjnym i o tym, jak jego uruchomienie wpłynie na całą polską gospodarkę, o środkach na badania nad nowymi technologiami, o rozwoju polskiego sektora kosmicznego oraz o bezpieczeństwie baz lotniczych oraz portów lotniczych.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Piotr Łysakowski, Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~Ratchet
1555408020
F-16V to najlepsza dla nas opcja a jeśli udało by śię wyciągnąć serwis albo montaż to niema się nad czym zastanawiać.
7D-D2-52-DD

Norwegowie budują na polskim poligonie
Sławomir Cenckiewicz szefem BBN-u
Świetne występy polskich żołnierzy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Kolejne spotkanie Trump-Zełenski
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Cel – pełna suwerenność w dziedzinie zbrojeń
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Polskie drony dla wojska
W równym szyku, na centymetry
„Piorun” już nie tylko dla łącznościowców
Kosmiczny prestiż
W przyszłym roku niemieccy żołnierze także w Poznaniu
Akcja ratunkowa amerykańskich żołnierzy
Gratulacje dla naszej katorżniczki!
Hekatomba na Woli
Amunicja dla FA-50 kupiona
Strzelanina w bazie US Army
Już za kilka dni komandosi opanują Dziwnów
Wojskowa Bożena i jej możliwości
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Eksplozja na Lubelszczyźnie
Najważniejszy jest żołnierz
Gen Z Army
Warszawo, do broni!
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Celne oko sportowców z „armii mistrzów”
Terytorialsi i czarna taktyka
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Brytyjczycy żegnają Malbork
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
Eksplozja pod Łukowem – rosyjska prowokacja
Relokacja wojsk na Podkarpaciu
Nocne ataki na Ukrainę
Jak zostać kapralem rezerwy
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
„Road Runner” w Libanie
Rosyjski atak po spotkaniu w sprawie pokoju
Polscy piloci trenują już na symulatorach FA-50
Szpital przyjazny dla żołnierzy
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Beret „na rekinka” lub koguta
Korpus w Szczecinie ma nową strukturę
Nas nikt nie oszuka
Wojskowe wsparcie z Holandii
Flytrap, czyli młot na drony
(Nie) wysoka cena użycia dronów-wabików
„Koalicja chętnych” rozmawia w sprawie Ukrainy
Program Pilica+ przyspiesza
Pies asystujący u boku weterana
Gwiazdy nad Radomiem: Orliki, Red Arrows, Zeus…
Skok na głęboką wodę, ale ze spadochronem
Służby badają wybuch pod Łukowem
Uszyte na miarę
Orlik na Alfę
Rekonstrukcja bitwy pod Ossowem
Zwycięska batalia o stolicę
Akt oskarżenia w sprawie planu „Warta”
Nowe ustalenia o obronie Westerplatte
Cisza przed wojną
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Rosnąca sprzedaż i inwestycje

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO