moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wyzwania polskiego lotnictwa

Czy armii potrzebny jest wielozadaniowy myśliwiec nowej generacji, czy może tylko kolejne maszyny o parametrach podobnych do już używanych F-16? Czym powinny się charakteryzować śmigłowce, które mają zastąpić polskie Mi-24? Zalety i wady dronów. Jak szkolić wojskowych pilotów. To tematy, o których dyskutowano w Warszawie na konferencji „Lotnictwo nowej generacji”.

Już po raz trzeci Lotnicza Akademia Wojskowa z Dęblina oraz Zarząd Targów Warszawskich zorganizowały (w środę, 27 marca) konferencję naukowo-przemysłową „Lotnictwo nowej generacji – strategie, technologie, rozwiązania”, podczas której debatowano o najważniejszych problemach i wyzwaniach stojących obecnie przed lotnictwem cywilnym i wojskowym. W imprezie wzięli udział przedstawiciele sił zbrojnych, administracji rządowej, parlamentarzyści, samorządowcy oraz przemysłowcy z Polski i zagranicy. Konferencja podzielona została na sześć paneli dyskusyjnych. Szkolenie lotniczych kadr, z naciskiem na proces kształcenia wojskowych lotników, było jednym z najważniejszych tematów.

Szef dęblińskiej Szkoły Orląt wyjaśniał, jak trudne jest odpowiednie przygotowanie współczesnego pilota wojskowego. – Musi być inżynierem, bo musi opanować cyfrowe środowisko kabiny nowoczesnego statku powietrznego. Taktykiem, bo musi wiedzieć, jak działać na polu walki. Błyskotliwym dowódcą, bo to od niego i jego decyzji może zależeć los innych. I jak Rambo, bo gdy zostanie zestrzelony za linią wroga, musi zdołać przebiec kilkanaście kilometrów, kryć się przez całe dni przed nieprzyjacielem, żywiąc się tym, co znajdzie lub upoluje – opowiadał gen. Krawczyk. Podkreślał, że rozwój technologii sprawił, że trzeba mocno zweryfikować programy szkoleniowe. – To jest cyfrowa rzeczywistość, cyfrowa awionika, cyfrowy kokpit i musimy młodych pilotów przygotować do działania właśnie w takim środowisku. – LAW w ostatnich latach zainwestowała spore środki w zakup nowoczesnych samolotów i śmigłowców właśnie po to, aby nie odstawać technologicznie od wymagań współczesnego lotnictwa. Mamy obecnie 29 statków powietrznych dziewięciu typów i 20 różnego typu symulatorów – dodał.

Generał podkreślał, że postęp w szkoleniu młodych wojskowych pilotów jest tak duży, że uczelnia planuje przyspieszenie ich procesu edukacji. – Chcemy, aby podchorążowie IV roku od razu, bez szkolenia na samolotach M-28, rozpoczynali szkolenie na maszynach docelowych, czyli C-295 lub C-130. Podobne zmiany nastąpią za kilka lat w szkoleniu pilotów myśliwców wielozadaniowych. Dzięki M-346 izraelska armia praktycznie zrezygnowała z szkolenia podstawowego, tzw. basic, pilotów F-16. My za kilka lat będziemy mogli uczynić podobnie – zaznaczył gen. Krawczyk.

Drugim tematem, który poruszano podczas konferencji, była czekająca wojskowe lotnictwo modernizacja techniczna, w tym planowany zakup nowych wielozadaniowych samolotów, śmigłowców uderzeniowych i transportowych oraz dronów. Płk Jarosław Czajka, szef oddziału gestorstwa Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych, podkreślał, że polskie siły powietrzne nie mają wyboru. Wobec konieczności wycofania ze służby Su-22 oraz MiG-29, muszą kupić nowe samoloty. – Moim zdaniem do wypełniania zadań potrzebujemy 7-8 eskadr lotnictwa taktycznego – wyjaśniał.

Oznacza to, że siły zbrojne powinny dokupić około 4 eskadr, czyli 64 samoloty. Czy powinny to być samoloty piątej generacji, czyli amerykańskie F-35? Uczestnicy spotkania mieli spore wątpliwości. – Zdecydowanie lepiej, ze względów logistycznych i szkoleniowych, byłoby zakupić kolejne F-16, ale w najnowszej wersji, do której zmodernizowalibyśmy za jakiś czas nasze „Jastrzębie”. Taki kontrakt spowodowałby, że mielibyśmy argument za ulokowaniem w Polsce fabryki „efów” – komentował jeden z branżowych dziennikarzy.

Podczas pozostałych sesji dyskusyjnych, uczestnicy konferencji debatowali m.in. o Centralnym Porcie Komunikacyjnym i o tym, jak jego uruchomienie wpłynie na całą polską gospodarkę, o środkach na badania nad nowymi technologiami, o rozwoju polskiego sektora kosmicznego oraz o bezpieczeństwie baz lotniczych oraz portów lotniczych.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Piotr Łysakowski, Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~Ratchet
1555408020
F-16V to najlepsza dla nas opcja a jeśli udało by śię wyciągnąć serwis albo montaż to niema się nad czym zastanawiać.
7D-D2-52-DD

Kadisz za bohaterów
 
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Kolejne FlyEye dla wojska
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Charge of Dragon
Rekordziści z WAT
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Wojna w Ukrainie oczami medyków
SOR w Legionowie
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
25 lat w NATO – serwis specjalny
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
NATO na północnym szlaku
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Gunner, nie runner
W Italii, za wolność waszą i naszą
Na straży wschodniej flanki NATO
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Front przy biurku
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Szpej na miarę potrzeb
Zachować właściwą kolejność działań
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Wojna w świętym mieście, część druga
Ramię w ramię z aliantami
Wojna w świętym mieście, część trzecia
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Szybki marsz, trudny odwrót
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Pod skrzydłami Kormoranów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Wytropić zagrożenie
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
Wojna w świętym mieście, epilog
NATO on Northern Track
Wojna na detale
Sandhurst: końcowe odliczanie
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Zmiany w dodatkach stażowych
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Święto stołecznego garnizonu
Sprawa katyńska à la española

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO