moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wyzwania polskiego lotnictwa

Czy armii potrzebny jest wielozadaniowy myśliwiec nowej generacji, czy może tylko kolejne maszyny o parametrach podobnych do już używanych F-16? Czym powinny się charakteryzować śmigłowce, które mają zastąpić polskie Mi-24? Zalety i wady dronów. Jak szkolić wojskowych pilotów. To tematy, o których dyskutowano w Warszawie na konferencji „Lotnictwo nowej generacji”.

Już po raz trzeci Lotnicza Akademia Wojskowa z Dęblina oraz Zarząd Targów Warszawskich zorganizowały (w środę, 27 marca) konferencję naukowo-przemysłową „Lotnictwo nowej generacji – strategie, technologie, rozwiązania”, podczas której debatowano o najważniejszych problemach i wyzwaniach stojących obecnie przed lotnictwem cywilnym i wojskowym. W imprezie wzięli udział przedstawiciele sił zbrojnych, administracji rządowej, parlamentarzyści, samorządowcy oraz przemysłowcy z Polski i zagranicy. Konferencja podzielona została na sześć paneli dyskusyjnych. Szkolenie lotniczych kadr, z naciskiem na proces kształcenia wojskowych lotników, było jednym z najważniejszych tematów.

Szef dęblińskiej Szkoły Orląt wyjaśniał, jak trudne jest odpowiednie przygotowanie współczesnego pilota wojskowego. – Musi być inżynierem, bo musi opanować cyfrowe środowisko kabiny nowoczesnego statku powietrznego. Taktykiem, bo musi wiedzieć, jak działać na polu walki. Błyskotliwym dowódcą, bo to od niego i jego decyzji może zależeć los innych. I jak Rambo, bo gdy zostanie zestrzelony za linią wroga, musi zdołać przebiec kilkanaście kilometrów, kryć się przez całe dni przed nieprzyjacielem, żywiąc się tym, co znajdzie lub upoluje – opowiadał gen. Krawczyk. Podkreślał, że rozwój technologii sprawił, że trzeba mocno zweryfikować programy szkoleniowe. – To jest cyfrowa rzeczywistość, cyfrowa awionika, cyfrowy kokpit i musimy młodych pilotów przygotować do działania właśnie w takim środowisku. – LAW w ostatnich latach zainwestowała spore środki w zakup nowoczesnych samolotów i śmigłowców właśnie po to, aby nie odstawać technologicznie od wymagań współczesnego lotnictwa. Mamy obecnie 29 statków powietrznych dziewięciu typów i 20 różnego typu symulatorów – dodał.

Generał podkreślał, że postęp w szkoleniu młodych wojskowych pilotów jest tak duży, że uczelnia planuje przyspieszenie ich procesu edukacji. – Chcemy, aby podchorążowie IV roku od razu, bez szkolenia na samolotach M-28, rozpoczynali szkolenie na maszynach docelowych, czyli C-295 lub C-130. Podobne zmiany nastąpią za kilka lat w szkoleniu pilotów myśliwców wielozadaniowych. Dzięki M-346 izraelska armia praktycznie zrezygnowała z szkolenia podstawowego, tzw. basic, pilotów F-16. My za kilka lat będziemy mogli uczynić podobnie – zaznaczył gen. Krawczyk.

Drugim tematem, który poruszano podczas konferencji, była czekająca wojskowe lotnictwo modernizacja techniczna, w tym planowany zakup nowych wielozadaniowych samolotów, śmigłowców uderzeniowych i transportowych oraz dronów. Płk Jarosław Czajka, szef oddziału gestorstwa Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych, podkreślał, że polskie siły powietrzne nie mają wyboru. Wobec konieczności wycofania ze służby Su-22 oraz MiG-29, muszą kupić nowe samoloty. – Moim zdaniem do wypełniania zadań potrzebujemy 7-8 eskadr lotnictwa taktycznego – wyjaśniał.

Oznacza to, że siły zbrojne powinny dokupić około 4 eskadr, czyli 64 samoloty. Czy powinny to być samoloty piątej generacji, czyli amerykańskie F-35? Uczestnicy spotkania mieli spore wątpliwości. – Zdecydowanie lepiej, ze względów logistycznych i szkoleniowych, byłoby zakupić kolejne F-16, ale w najnowszej wersji, do której zmodernizowalibyśmy za jakiś czas nasze „Jastrzębie”. Taki kontrakt spowodowałby, że mielibyśmy argument za ulokowaniem w Polsce fabryki „efów” – komentował jeden z branżowych dziennikarzy.

Podczas pozostałych sesji dyskusyjnych, uczestnicy konferencji debatowali m.in. o Centralnym Porcie Komunikacyjnym i o tym, jak jego uruchomienie wpłynie na całą polską gospodarkę, o środkach na badania nad nowymi technologiami, o rozwoju polskiego sektora kosmicznego oraz o bezpieczeństwie baz lotniczych oraz portów lotniczych.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Piotr Łysakowski, Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~Ratchet
1555408020
F-16V to najlepsza dla nas opcja a jeśli udało by śię wyciągnąć serwis albo montaż to niema się nad czym zastanawiać.
7D-D2-52-DD

Medycyna na morzu
 
Power is Here
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
Ocalić resztki światła ukryte w sercu
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
„Pułaski” na Atlantyku
Czy z „zetek” będą żołnierze?
Dobra wiadomość dla miłośników lotnictwa
Walka z ogniem trwa
Miliardy na wzmocnienie bezpieczeństwa
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Podniebne wsparcie sojuszników
GROM pod ostrzałem
Więcej polskiego trotylu dla USA
Herculesy pod lepszą opieką w Poznaniu
Viva Polaki! Viva liberatori!
Sport kształtuje mentalność
Pokój nie obroni się sam
Hercules wydobyty, załoga nie żyje
Szef MON-u złożył życzenia żołnierzom w Krakowie
Razem w walce ze skażeniami
Żołnierze walczą z ogniem w Biebrzańskim Parku
Priorytety dla Tarczy Wschód
Rodzina na wagę złota
Uważaj, gdzie robisz selfie!
Bez technologii nie ma bezpieczeństwa
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Wielka lekcja
Parlamentarzyści UE o bezpieczeństwie Europy
Kadisz za bohaterów
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Double Eagle – podwodny tropiciel
Nowi generałowie Wojska Polskiego
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Poszukiwania ofiar rzezi wołyńskiej
Bliżej wojska
Pani oficer za sterami Jastrzębia
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Motocykliści na weterańskim szlaku
Kolejowy sabotaż udaremniony
Wielkie czyszczenie poligonów
Pierwsza misja Gripenów
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Polskie rakiety do Homara-K już za trzy lata
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Polskie F-16 w służbie NATO
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Spokojnych świąt na granicy!
Strażnik nieba
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Pamięć ofiar
Wyrok za tragiczny wypadek
Pracowity dyżur Typhoonów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Więcej na mieszkanie za granicą
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Tysiące świątecznych kartek dla żołnierzy
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Rozejm na Morzu Czarnym? Tak przynajmniej twierdzi Biały Dom
Test wytrzymałości

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO