moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Satelitarna specjalizacja Politechniki Warszawskiej

Naukowcy Politechniki Warszawskiej pracują nad trzema typami silników korekcyjnych do sztucznych satelitów oraz nad nowymi typami paliw do silników rakietowych, w tym m.in. o dużym stężeniu nadtlenku wodoru. Opracowanie kolejnej generacji silników to jeden z priorytetów Europejskiej Agencji Kosmicznej.

Już za kilka lat wystrzeliwane na orbitę okołoziemską sztuczne satelity, które dzisiaj dostarczają nam m.in. ogromną liczbę produktów telekomunikacyjnych, w tym telewizję czy nawigacją GPS, mogą być wyposażone w opracowane przez polskich inżynierów silniki korekcyjne. Do czego one służą? To jeden z krytycznych systemów każdego satelity. Naziemna obsługa nie tylko manewruje nimi podczas umieszczania go na orbicie okołoziemskiej, ale również używa ich do korekty trajektorii lotu w trakcie jego użytkowania.

Europejska Agencja Kosmiczna zdecydowała, że potrzebuje opracowania nowego typu silników już prawie piętnaście lat temu. To jeden z wniosków z misji Artemis. Był to wówczas najdroższy europejski sztuczny satelita, koszt jego opracowania przekroczył 300 mln euro. Zasłynął m.in. tym, że jako pierwszy na świecie nawiązał łączność laserową z innym satelitą (prędkość łącza wyniosła 50 Mbps) oraz z samolotem. Podczas wynoszenia Artemisa na orbitę doszło do usterki napędu francuskiej rakiety nośnej Ariane, przez co nie osiągnęła ona wymaganej wysokości 36 tys. km, a jedynie około 17 tys. km. Kontrolerom lotu udało się wprowadzić satelitę na pożądaną orbitę właśnie dzięki silnikom korekcyjnym oraz eksperymentalnemu silnikowi jonowemu. Niestety uratowanie misji okupione zostało zużyciem aż 95 procent materiału pędnego silników korekcyjnych. Przez to satelita spędził na orbicie okołoziemskiej znacznie mniej czasu niż planowano.

Kadra naukowa i studenci Politechniki Warszawskiej, wspólnie z inżynierami m.in. z Instytutu Lotnictwa, Centrum Badań Kosmicznych i Przemysłowego Instytutu Automatyki i Pomiarów, od kilku lat pracują nad aż trzema typami nowych silników korekcyjnych do satelitów – monopropellant, cold gas oraz resistojet. W pierwszym projekcie naukowcy opracowują silnik, który zasilany byłby paliwem, do spalania którego nie potrzebny byłby dodatkowy utleniacz. Dzięki takiemu rozwiązaniu napęd mógłby być mniejszy i lżejszy. – W systemie cold gas ciąg do manewrów wytwarzany jest przez rozprężanie zimnych gazów, a w resistojet gaz jest podgrzewany grzałką elektryczną – mówi dr inż. Łukasz Mężyk z Wydziału MEiL Politechniki Warszawskiej.

Dr Mężyk wyjaśnia, że w przypadku układu resistojet, kluczowe będzie opracowanie wydajnego systemu zasilania w energię elektryczną. Natomiast w przypadku monopropellanta wyzwaniem jest proces dekompozycji materiału pędnego – nadtlenku wodoru o dużym stężeniu (HTP 98%).

Naukowcy z Politechniki Warszawskiej chcą użyć HTP 98% nie tylko do napędzania silników korekcyjnych satelitów, ale również jako utleniacza w silnikach rakietowych większej mocy. Wraz z inżynierami z Instytutu Lotnictwa pracują także nad opracowaniem technologii napędu z wykorzystaniem nadtlenku wodoru. I o ile silnikami korekcyjnymi nasza armia nie jest póki co zainteresowana, tak już lecące dalej i szybciej pociski rakietowe przyciągają uwagę wojskowych. – Poszukiwanie następcy hydrazyny, obecnie używanego bardzo toksycznego paliwa rakietowego, bardzo nas interesuje i z uwagą śledzimy wszystkie prace badawcze w tym zakresie – komentuje oficer z szefostwa wojsk rakietowych i artylerii DGRSZ.

Z kosmicznymi projektami prowadzonymi przez Politechnikę Warszawską będzie można się zapoznać podczas międzynarodowej konferencji naukowej „Development Trends in Space Propulsion Systems”, która odbywać się będzie na przełomie listopada i grudnia w Warszawie.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: PW-Sat

dodaj komentarz

komentarze


Ostatnia niedziela…
Armia Rezerwowa generała Sosnkowskiego
Na ratunek pancerniakom
Żołnierze walczą ze skutkami ulew
7TP – czołg kompromisu
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
Amerykańskie wsparcie dla polskiej modernizacji
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Pucharowe zmagania Polaków
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Inwestycje w mobilność wojska
Nie żyje „Sławka”, prezes Związku Powstańców Warszawskich
Rząd o bezpieczeństwie Polski
Brytyjczycy żegnają Malbork
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
Pieta Michniowska
Kanadyjski żołnierz ranny podczas ćwiczeń
„Military Doctor 2025”, czyli wiedza, która ratuje życie
Zmodernizowany Leopard 2PL
Cisza przed wojną
Rekrutacja w Dęblinie na finiszu
W drodze po młodszego nurka
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Pożegnaliśmy bohatera naszych czasów
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Nocny patrol myśliwców
Czas próby
Zmiana warty na wschodniej granicy
Cel: wyszkolić podoficera
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Na rosyjskim pasku
Tłumy na zawodach w Krakowie
Sprawdził się na misjach i na granicy. Dron latający Orbiter
Kontrakt na K2 gotowy do podpisu
Terytorialsi zawitają do Płocka
Polskie uzbrojenie na wojnie i w gospodarce
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
BWR-1 – weteran po liftingu
Rekompensaty na ostatniej prostej
Ogień z Grotów wyborowych w Nowej Dębie
Żołnierze na szkoleniu płetwonurkowym
Żołnierze medalistami na igrzyskach studentów
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Czołgi saperskie dla Wojska Polskiego
Planowano zamach na Zełenskiego
Kolarskie święto w stolicy
Czas na wspólne działania
Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
PGZ buduje suwerenność amunicyjną
Orlik na Alfę
Terytorialsi usuwają skutki nawałnic
Dzieci wojny
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Ten beton... żyje!
Cześć bohaterom naszej wolności
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Najbardziej żołnierski żołnierz
Pilot F-16 doceniony przez widzów
Polska ubiega się o miliardy z SAFE na zakupy dla wojska
Wojskowe Zgrupowania Zadaniowe w gotowości w Brzegu i Nisku
Każdy z nas był w sieci zaatakowany
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
„Z dumą nosiłem polską flagę w kosmosie”
Opady ustąpiły, ale żołnierska misja trwa
Szkolenie wojskowe dla funkcjonariuszy SOK
Pojazdy wojsk pancernych – serwis specjalny

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO