moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

W Sejmie o śmigłowcowym przetargu

Przedstawiciele MON oraz Ministerstwa Rozwoju zaprezentowali posłom z sejmowej Komisji Obrony Narodowej przebieg negocjacji offsetowych z firmą Airbus w ramach przetargu na dostawę pięćdziesięciu śmigłowców wielozadaniowych. Tłumaczyli także dlaczego rząd zdecydował się zakończyć rozmowy ze stroną francuską. Komisja została zwołana na wniosek posłów PO.

Na spotkanie z posłami z komisji obrony przyjechał wiceminister obrony Bartosz Kownacki, odpowiedzialny za zakupy nowego uzbrojenia i sprzętu wojskowego. Z kolei podsekretarz stanu Adam Hamryszczak reprezentował resort rozwoju, w którego gestii należało wówczas (obecnie to kompetencje MON) zawarcie umowy offsetowej. Zanim jednak głos zabrali przedstawiciele ministerstw, stanowisko posłów wnioskujących o zwołanie nadzwyczajnego posiedzenia komisji przedstawił poseł Cezary Tomczyk (PO). Przekonywał on, że rząd Beaty Szydło zakończył w październiku negocjacje offsetowe z Airbusem, ponieważ od początku był przeciwny tej – jak przekonywał poseł opozycji – korzystnej inwestycji. – Miały być 4 tysiące miejsc prac w Łodzi i w Radomiu, jest zero. Miała być trzecia fabryka, która produkuje śmigłowce w naszym kraju, i nie ma jej. Miało być 13 miliardów złotych w ramach offsetu, nie ma offsetu – wyliczał Tomczyk.

Do zarzutów posłów PO ustosunkował się wiceminister Kownacki. – Nigdy nie było mowy o kilku tysiącach, siedmiu, pięciu, czterech tysiącach miejsc pracy – przekonywał wiceminister Kownacki, dodając, że w Łodzi miało być 200 etatów, a trzysta miejsc pracy miało być w fabryce wirników. Bartosz Kownacki podkreślał, że jedną z „brzegowych” spraw spornych, której nie udało się rozwiązać do końca negocjacji offsetowych, były kwestie właścicielskie. Chodziło o to do kogo będzie należeć fabryka śmigłowców, którą mieli uruchomić w Polsce Francuzi, a w której miało powstać 38 maszyn dla naszej armii. Bartosz Kownacki podkreślał, że Polsce zależało, aby produkcja odbywała się w spółce należącej do Skarbu Państwa. W dodatku w spółce, która otrzymałaby od strony francuskiej wszystkie niezbędne licencje i prawa nie tylko do tego, aby je wytwarzać, ale również remontować, naprawiać, modernizować czy eksportować.

– Niestety pierwotnie strona francuska chciała zrobić wszystko, aby utworzona spółka była kontrolowana przez nich, a nie przez polskie państwo. Kiedy okazało się, że polski rząd nie ustępuje, to zaproponowano rozwiązanie, że owszem w spółce produkującej pakiet większościowy będzie miała Polska, ale za to spółka, która będzie odpowiadała za ich eksport i certyfikację, będzie należeć do Francuzów. Gdybyśmy się na to zgodzili, to nie mielibyśmy żadnej kontroli nad tym gdzie i w jaki sposób będą eksportowane produkowane u nas maszyny – komentował wiceminister.

Bartosz Kownacki podkreślał, iż mówienie o tym, że Francuzi deklarowali zobowiązania offsetowe o wartości aż trzynastu miliardów złotych, jest przekłamaniem. – Strona francuska mówiła o dziesięciu miliardach złotych, ale mnożnikowych. Czyli tak naprawdę było na stole około trzech miliardów złotych offsetu do trzynastu miliardów złotych kontraktu – wyjaśniał wiceminister, dodając, że w ramach dziesięciu miliardów mnożnikowych, Francuzi chcieli zaliczyć 38 śmigłowców, które miały zostać wyprodukowane w Polsce, a także fabrykę wirników o wartości 4 miliardów złotych.

– W czasie negocjacji offsetowych Francuzi wycenili tę fabrykę na półtora miliarda złotych, a przy zastosowaniu mnożników offsetowych na cztery miliardy. Tymczasem gdy kilkanaście miesięcy wcześniej Airbus zabiegał w MR o dofinansowanie jej budowy, oszacował ją na zaledwie około 300 milionów złotych – opowiadał Bartosz Kownacki.

Z kolei Adam Hamryszczak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju, zreferował przebieg negocjacji offsetowych. – Airbus chciał wprowadzić do umowy offsetowej, czyli zaliczyć do swojego zobowiązania, zakup podzespołów i wyposażenia do śmigłowców Caracal, które miały trafić do polskiej armii. Oznaczałoby to, że firma odnotowałaby podwójny zysk. Raz ze sprzedaży nam śmigłowców, a drugi ze sprzedaży części do nich. Na to zgody nie mogło być – opisywał wiceminister rozwoju.

Adam Hamryszczak podkreślał, że Polska nie chciała się również zgodzić na zaliczenie do offsetu budowy w Łodzi fabryki wirników, a strona francuska na żadnym etapie negocjacji offsetowych nie deklarowała jakichkolwiek inwestycji w Radomiu ani w jego okolicach.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Paweł Tracz/KPRM

dodaj komentarz

komentarze

~show time
1489047540
Macierewicz mówił tak na temat przyszłych helikopterów; - będzie szybciej - taniej - lepiej - wyprodukowane i serwisowane w Polskich zakładach [ nie mylić z zakładami usytuowanymi w Polsce ]
0E-C1-70-AB

Nasi czołgiści najlepsi
 
Polskie F-16 w służbie NATO
Nowa siła uderzeniowa
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Nowy prezes PGZ-etu
Obierki z błotem
Koniec wojny, którego nie znamy
Pracowity dyżur Typhoonów
Na pomoc po katastrofie
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Składy wysokiego ryzyka
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Poznajcie Głuptaka – polskiego kamikadze
Konstytucja – fundament dla pokoleń
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
DriX – towarzysz okrętu
Zapraszamy na „Wakacje z wojskiem”
Narodowy Dzień Zwycięstwa z żołnierzami
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Pod siatką o medale mistrzostw WP
Początek „Burzy”
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Podniebny Pegaz
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Polska zwiększa produkcję amunicji 155 mm
Wiedza na trudne czasy
Rodzina na wagę złota
Więcej polskiego trotylu dla USA
Ogień z nabrzeża
Walka pod napięciem
Podniebne wsparcie sojuszników
Promujemy polski sprzęt wojskowy
Historyczna umowa z Francją
Więcej na mieszkanie za granicą
Nowa partia Abramsów już w Polsce
Ukwiał z Gdańska
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Ustawa bliżej żołnierzy
Polskie Siły Zbrojne – wciąż nieopowiedziana historia
Zostań cyberlegionistą! Wojsko rusza z nowym programem
Henry Szymanski na tropie prawdy
Gra o kapitulację
Mamy pierwszych pilotów F-35
Apache’e na horyzoncie
Czołgi końca wojny
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Trzy wymiary „Tarczy Wschód”
Misja PKW „Olimp” doceniona
Sport kształtuje mentalność
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Kierunki rozwoju polskiego przemysłu obronnego
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Pegaz nad Europą
Więcej amunicji do Rosomaków
Wspólna wola obrony
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Szabla hubalczyków
Gdy sekundy decydują o życiu
Zawody West Point. Kadeci AWL-u z ósmą lokatą
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
Pierwsza misja Gripenów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO