moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

W Sejmie o śmigłowcowym przetargu

Przedstawiciele MON oraz Ministerstwa Rozwoju zaprezentowali posłom z sejmowej Komisji Obrony Narodowej przebieg negocjacji offsetowych z firmą Airbus w ramach przetargu na dostawę pięćdziesięciu śmigłowców wielozadaniowych. Tłumaczyli także dlaczego rząd zdecydował się zakończyć rozmowy ze stroną francuską. Komisja została zwołana na wniosek posłów PO.

Na spotkanie z posłami z komisji obrony przyjechał wiceminister obrony Bartosz Kownacki, odpowiedzialny za zakupy nowego uzbrojenia i sprzętu wojskowego. Z kolei podsekretarz stanu Adam Hamryszczak reprezentował resort rozwoju, w którego gestii należało wówczas (obecnie to kompetencje MON) zawarcie umowy offsetowej. Zanim jednak głos zabrali przedstawiciele ministerstw, stanowisko posłów wnioskujących o zwołanie nadzwyczajnego posiedzenia komisji przedstawił poseł Cezary Tomczyk (PO). Przekonywał on, że rząd Beaty Szydło zakończył w październiku negocjacje offsetowe z Airbusem, ponieważ od początku był przeciwny tej – jak przekonywał poseł opozycji – korzystnej inwestycji. – Miały być 4 tysiące miejsc prac w Łodzi i w Radomiu, jest zero. Miała być trzecia fabryka, która produkuje śmigłowce w naszym kraju, i nie ma jej. Miało być 13 miliardów złotych w ramach offsetu, nie ma offsetu – wyliczał Tomczyk.

Do zarzutów posłów PO ustosunkował się wiceminister Kownacki. – Nigdy nie było mowy o kilku tysiącach, siedmiu, pięciu, czterech tysiącach miejsc pracy – przekonywał wiceminister Kownacki, dodając, że w Łodzi miało być 200 etatów, a trzysta miejsc pracy miało być w fabryce wirników. Bartosz Kownacki podkreślał, że jedną z „brzegowych” spraw spornych, której nie udało się rozwiązać do końca negocjacji offsetowych, były kwestie właścicielskie. Chodziło o to do kogo będzie należeć fabryka śmigłowców, którą mieli uruchomić w Polsce Francuzi, a w której miało powstać 38 maszyn dla naszej armii. Bartosz Kownacki podkreślał, że Polsce zależało, aby produkcja odbywała się w spółce należącej do Skarbu Państwa. W dodatku w spółce, która otrzymałaby od strony francuskiej wszystkie niezbędne licencje i prawa nie tylko do tego, aby je wytwarzać, ale również remontować, naprawiać, modernizować czy eksportować.

– Niestety pierwotnie strona francuska chciała zrobić wszystko, aby utworzona spółka była kontrolowana przez nich, a nie przez polskie państwo. Kiedy okazało się, że polski rząd nie ustępuje, to zaproponowano rozwiązanie, że owszem w spółce produkującej pakiet większościowy będzie miała Polska, ale za to spółka, która będzie odpowiadała za ich eksport i certyfikację, będzie należeć do Francuzów. Gdybyśmy się na to zgodzili, to nie mielibyśmy żadnej kontroli nad tym gdzie i w jaki sposób będą eksportowane produkowane u nas maszyny – komentował wiceminister.

Bartosz Kownacki podkreślał, iż mówienie o tym, że Francuzi deklarowali zobowiązania offsetowe o wartości aż trzynastu miliardów złotych, jest przekłamaniem. – Strona francuska mówiła o dziesięciu miliardach złotych, ale mnożnikowych. Czyli tak naprawdę było na stole około trzech miliardów złotych offsetu do trzynastu miliardów złotych kontraktu – wyjaśniał wiceminister, dodając, że w ramach dziesięciu miliardów mnożnikowych, Francuzi chcieli zaliczyć 38 śmigłowców, które miały zostać wyprodukowane w Polsce, a także fabrykę wirników o wartości 4 miliardów złotych.

– W czasie negocjacji offsetowych Francuzi wycenili tę fabrykę na półtora miliarda złotych, a przy zastosowaniu mnożników offsetowych na cztery miliardy. Tymczasem gdy kilkanaście miesięcy wcześniej Airbus zabiegał w MR o dofinansowanie jej budowy, oszacował ją na zaledwie około 300 milionów złotych – opowiadał Bartosz Kownacki.

Z kolei Adam Hamryszczak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju, zreferował przebieg negocjacji offsetowych. – Airbus chciał wprowadzić do umowy offsetowej, czyli zaliczyć do swojego zobowiązania, zakup podzespołów i wyposażenia do śmigłowców Caracal, które miały trafić do polskiej armii. Oznaczałoby to, że firma odnotowałaby podwójny zysk. Raz ze sprzedaży nam śmigłowców, a drugi ze sprzedaży części do nich. Na to zgody nie mogło być – opisywał wiceminister rozwoju.

Adam Hamryszczak podkreślał, że Polska nie chciała się również zgodzić na zaliczenie do offsetu budowy w Łodzi fabryki wirników, a strona francuska na żadnym etapie negocjacji offsetowych nie deklarowała jakichkolwiek inwestycji w Radomiu ani w jego okolicach.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Paweł Tracz/KPRM

dodaj komentarz

komentarze

~show time
1489047540
Macierewicz mówił tak na temat przyszłych helikopterów; - będzie szybciej - taniej - lepiej - wyprodukowane i serwisowane w Polskich zakładach [ nie mylić z zakładami usytuowanymi w Polsce ]
0E-C1-70-AB

Dzień wart stu lat
Drony na wagę złota
Wojsko ma swojego satelitę!
Snowboardzistka i pływacy na medal
Piątka z czwartego wozu
Gladiusy w Bursztynowej Dywizji
Prezydenci Polski i Ukrainy spotkali się w Warszawie
Prezydent złożył życzenia żołnierzom
Polski Rosomak dalej w produkcji
Przygotowani na każdy scenariusz
Odpalili K9 Thunder
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
MON przejmuje Hutę Częstochowa
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Nowa ręka dla weterana
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Marynarz uratował turystkę w Tatrach
Szukali zaginionych w skażonej strefie
„Burza” nabiera kształtów
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Sandacz na granicy, czyli nowa odsłona ryby po grecku
Gdy ucichnie artyleria
Medalowe żniwa pływaków CWZS-u
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Najdłuższa noc
Przełomowy czas dla WZL-2
Sojusznicza obrona
Mundurowi z benefitami
Pancerniacy jadą na misję
Noc na „pasku”
The Taste of Military Service
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Ciepły dom dla bohaterki od żołnierzy WOT z Małopolski
Historyczna „Wisła”
Symbol polsko-rumuńskiego braterstwa broni
„Poradnik Bezpieczeństwa” już w drodze
Combat 56 u terytorialsów
Pilot z MasterChefa gotuje: karpatka i boeuf bourguignon
Prezydent Zełenski spotkał się z premierem Tuskiem
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Panczeniści na podium w Hamar
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Gala Boksu na Bemowie
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
Pakiet umów na dostawy dla polskiego wojska
Paczka dla bohatera już w drodze!
Dziękujemy za waszą świąteczną służbę
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
Cyberwiedza to ich wkład w obronność
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Bokserzy walczyli o prymat w kraju
Misja na rzecz zdrowia
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Grupa WB i Łukasiewicz łączą siły
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Na tronie mistrza bez zmian
Kto zostanie Asem Sportu?
Wojsko z nowym programem rozwoju
Plan na WAM
Koniec bezkarności floty cieni?
„Bezpieczny Bałtyk” czeka na podpis prezydenta
Niebawem dostawy karabinków Grot A3
Wielkopolanie powstali przeciw Niemcom
W hołdzie poległym
Niebo pod osłoną

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO