moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Boxer dla Brytyjczyków?

Brytyjska armia chce szybko kupić kilkaset kołowych wozów opancerzonych Boxer, które produkowane są w Niemczech –  poinformował dziennik „The Times”. Skąd ten pośpiech? Od czerwca, gdy Brytyjczycy zdecydowali o wyjściu z Unii Europejskiej, funt szterling stracił kilkanaście procent wobec amerykańskiego dolara. Osłabienie narodowej waluty może utrudnić realizację programów modernizacyjnych sił zbrojnych Wielkiej Brytanii. Choć tamtejszy resort obrony zapewnia, że nie zapadły jeszcze żadne decyzje w sprawie zakupu Boxerów, to krytycy pomysłu już alarmują, że zamówienie złożone w kraju byłoby tańsze i przysporzyłoby miejsc pracy.
 
Około 800 ośmiokołowych pojazdów opancerzonych Boxer miałoby trafić do wojsk lądowych – donosił „The Times”. Gazeta powołała się na informacje uzyskane od przedstawicieli brytyjskiego przemysłu zbrojeniowego. Szybki wybór oznacza zamówienie z wolnej ręki, bez długotrwałej procedury przetargowej.

Słaby funt i oczekiwania zbrojeniówki

Przemysł zbrojeniowy ostrzega jednak, że taka transakcja będzie niekorzystna dla brytyjskiego podatnika, bo jeden niemiecki wóz Boxer ma kosztować 4 mln funtów szterlingów, podczas gdy produkowana przez General Dynamics w Walii Piranha V byłaby nawet 40% tańsza. Zamówieniem dla brytyjskiej armii są też zainteresowane inne firmy, jak fińska Patria, francuski Nexter i singapurska ST Kinetics. Poza niższą ceną za wytwarzaniem pojazdów pancernych w kraju przemawiają miejsca pracy, które dzięki inwestycji mogą powstać.

Gąsienicowy transporter FV432.

Brytyjczycy potrzebują nowoczesnych pojazdów dla jednostek zmechanizowanych. We wrześniu 2015 roku ogłoszono program Mechanised Infantry Vehicle, który jest kontynuacją projektu zakładającego wprowadzenie do armii pojazdu wielozadaniowego – Utility Vehicle. Nowe wozy, razem z nowej generacji pojazdami gąsienicowymi Ajax, miałyby utworzyć dwie brygady uderzeniowe (strike brigades). Obecnie brytyjskie jednostki zmechanizowane wyposażone są w sprzęt pancerny pochodzący z lat 60. minionego wieku, m.in. w gąsienicowe transportery FV432. Pierwszą próbę wyboru ich następcy podjęto jeszcze w latach 90. Potem były jeszcze przynajmniej dwie kolejne. Koszty, jakie do 2010 roku poniósł budżet z tego tytułu, szacuje się na 300 mln funtów, tymczasem wojsko nie dostało nawet jednego nowego pojazdu.

Brytyjczycy przerwali prace nad Boxerem

Na co poszły pieniądze? Pierwszą z owych prób był pomysł skonstruowania razem z Niemcami i Francją wspólnego pojazdu pancernego. Francuzi jednak wycofali się z tego projektu we wrześniu 1999 roku i rozpoczęli prace nad własną konstrukcją. Brytyjczycy ze stroną niemiecką założyli wówczas spółkę ARTEC GmbH z siedzibą w Monachium, której udziałowcami były firmy Krauss-Maffei Wegmann GmbH i Rheinmetall MAN Military Vehicles GmbH oraz brytyjska Alvis Vickers. Dwa lata później do niemiecko-brytyjskiego programu formalnie dołączyła Holandia. Jednak w lipcu 2003 roku Brytyjczycy wycofali się z projektu. Miejsce Alvis Vickers w ARTEC zajęła nowa firma, Rheinmetall MAN Military Vehicles Nederland B.V.

Niemiecki Boxer w Afganistanie.

Niemcy i Holendrzy kontynuowali prace i w 2009 roku powstał pierwszy Boxer z seryjnej produkcji. Dotychczas Bundeswehra złożyła dwa zamówienia na 403 takie pojazdy, a armia holenderska jedno – na dwieście. 22 sierpnia 2016 roku 88 Boxerów kupiła Litwa. Ich dostawy zaplanowano na lata 2017–2021. Gdyby więc doszło do transakcji z Brytyjczykami, staliby się oni największym użytkownikiem Boxerów. Brytyjski resort obrony zastrzega jednak, że nie podjął jeszcze żadnych decyzji co do zakupu.

Opancerzony i dobrze uzbrojony

Boxer to ośmiokołowy pojazd opancerzony o konstrukcji modułowej. Jego masa bojowa może przekraczać 36 ton. Silnik Turbodiesel MTU 8V199 TE20 o mocy 710 KM pozwala rozwinąć maksymalną prędkość 103 km/godz. Zasięg wozu wynosi zaś 1050 km. Opracowano szereg wersji specjalistycznych Boxera, w tym wozy dowodzenia, wsparcia inżynieryjnego i ewakuacji medycznej. Jako kołowy transporter piechoty pojazd zabiera ośmiu żołnierzy desantu. Uzbrojenie wozu jest dostosowywane do wymagań zamawiającego. Boxery zamówione przez armię Niemiec wyposażono w zdalnie sterowane stanowiska strzeleckie FLW-200 z karabinami maszynowymi kalibru 7,62 mm lub 12,7 mm lub też 40 mm granatniki automatyczne. Na holenderskich są stanowiska  Protector M151 z karabinem maszynowym 12,7 mm. Natomiast Litwa zdecydowała się na silniejsze uzbrojenie – izraelski bezzałogowy system wieżowy Samson Mk2 z armatą 30 mm, karabinem maszynowym 7,62 mm oraz wyrzutnią przeciwpancernych pocisków kierowanych Spike-LR.

Tadeusz Wróbel , publicysta „Polski Zbrojnej”

autor zdjęć: AlfvanBeem / Wikimedia, Bundeswehra

dodaj komentarz

komentarze


Jacek Domański: Sport jest narkotykiem
 
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Lotnicza Akademia rozwija bazę sportową
Ämari gotowa do dyżuru
Udane starty żołnierzy na lodzie oraz na azjatyckich basenach
Zostań podchorążym wojskowej uczelni
Gogle dla pilotów śmigłowców
Umowa na BWP Borsuk w tym roku?
Kto dostanie karty powołania w 2025 roku?
Mamy BohaterONa!
Breda w polskich rękach
Fabryka Broni rozbudowuje się
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Komplet Black Hawków u specjalsów
Czarna taktyka czerwonych skorpionów
Olimp w Paryżu
Hokeiści WKS Grunwald mistrzami jesieni
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
O amunicji w Bratysławie
Patriotyzm na sportowo
Nasza Niepodległa – serwis na rocznicę odzyskania niepodległości
Saab ostrzeże przed zagrożeniem
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
Wicepremier na obradach w Kopenhadze
Zmiana warty w Korpusie NATO w Szczecinie
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Wzlot, upadek i powrót
Triatloniści CWZS-u wojskowymi mistrzami świata
HIMARS-y dostarczone
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Polskie „JAG” już działa
Roboty jeszcze nie gotowe do służby
Zmiana warty w PKW Liban
Powstanie Fundusz Sztucznej Inteligencji. Ministrowie podpisali list intencyjny
Karta dla rodzin wojskowych
Medycyna w wersji specjalnej
Szturmowanie okopów
Czworonożny żandarm w Paryżu
Polskie mauzolea i wojenne cmentarze – miejsca spoczynku bohaterów
Siła w jedności
Powstaną nowe fabryki amunicji
Olympus in Paris
Wojskowy Sokół znów nad Tatrami
Wojna na planszy
Cyfrowy pomnik pamięci
Saab 340 AEW rozpoczynają dyżury. Co potrafi „mały Awacs”?
Szwedzki granatnik w rękach Polaków
Baza w Redzikowie już działa
Nurkowie na służbie, terminal na horyzoncie
1000 dni wojny i pomocy
Kamień z Szańca. Historia zapomnianego karpatczyka
Ostre słowa, mocne ciosy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Trzynaścioro żołnierzy kandyduje do miana sportowca roku
Jutrzenka swobody
Zawsze z przodu, czyli dodatkowe oko artylerii
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Dwa bataliony WOT-u przechodzą z brygady wielkopolskiej do lubuskiej
Będzie nowa fabryka amunicji w Polsce
Silne NATO również dzięki Polsce
Kancelaria Prezydenta: Polska liderem pomocy Ukrainie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO