moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polak za sterami supernowoczesnego bezzałogowca

W styczniu ppłk Marcin Szubiński, jako pierwszy polski oficer, rozpocznie we włoskiej bazie Sigonella szkolenie z pilotażu bezzałogowców RQ-4B Global Hawk Block 40. To jedne z najnowocześniejszych i najdroższych konstrukcji tego typu na świecie. Samoloty Global Hawk Block będą sercem natowskiego systemu obserwacji obiektów naziemnych z powietrza (AGS).

Program „Alliance Ground Surveillance (AGS) Core System” – czyli sojuszniczy system obserwacji obiektów naziemnych z powietrza, to obok sojuszniczego systemu obrony przeciwrakietowej (Theatre and Territorial Missile Defence) oraz systemu kontroli przestrzeni powietrznej (Air Command and Control System – ACCS) jeden z trzech kluczowych projektów realizowanych przez NATO w ramach strategii tzw. smart defense.

W skrócie polega ona na tym, że członkowie Paktu Północnoatlantyckiego wspólnie realizują kosztowne i długoletnie programy zbrojeniowe, na które nie byłoby stać mniej zamożnych państw. Ogólna zasada jest taka, że każdy kraj sam decyduje, ile zainwestuje w dany projekt. Im więcej, tym więcej zleceń z nim związanych trafi do miejscowego przemysłu zbrojeniowego. Państwa, które nie wyłożą nic, będą mogły korzystać jedynie z wojskowych „efektów” danego projektu. W przypadku systemu AGS będą to dane rozpoznawcze, zebrane przez bezzałogowe statki powietrzne RQ-4B Global Hawk Block 40. Za dystrybucję informacji do armii zainteresowanego nimi kraju będzie odpowiedzialne dowództwo Paktu.

System AGS ma osiągnąć gotowość operacyjną do końca 2017 roku. Pierwszy z pięciu bezzałogowców trafi pod koniec tego roku do włoskiej bazy Sigonella, gdzie Global Hawki będą stacjonowały.

Specjaliści podkreślają, że Global Hawk Block 40 to jedna z najnowocześniejszych i najdroższych konstrukcji tego typu na rynku. Kosztuje ponad 200 mln dolarów. – Samolot jest wyposażony w niezwykle dokładny radar, który pozwala wykrywać i śledzić z bardzo dużej odległości obiekty poruszające się po lądzie. Jest przy tym trudny do zestrzelenia, gdyż lata na wysokości ponad 18 tys. m nad poziomem morza, a więc wyżej niż maszyny pasażerskie – wyjaśnia mjr Krzysztof Poliński z AGS Staff Element Implementation Office (AGS – SEIO), biura działającego przy Naczelnym Dowództwie Sojuszniczych Sił w Europie (SHAPE) w belgijskim Mons.

Szczegóły dotyczące zasięgu, jakim dysponuje radar natowskich Global Hawków, są objęte tajemnicą, jednak wiadomo, że bezzałogowce używane obecnie przez armię amerykańską mogą obserwować obiekty oddalone aż o 200 km!

Polska jest jednym z 15 państw NATO, które mają swój finansowy wkład w budowę programu AGS, dlatego nasi żołnierze wejdą w skład personelu obsługującego Global Hawki. W styczniu 2017 roku ppłk pilot Marcin Szubiński rozpocznie szkolenie z pilotażu tych maszyn. – Kurs potrwa trzy miesiące. Będę w pierwszej grupie, która przejdzie szkolenia nie w Stanach Zjednoczonych, u producenta bezzałogowców, lecz we włoskiej bazie, będącej ich centrum operacyjnym – wyjaśnia oficer. I żartuje, że znów jest mu dane być forpocztą nowości naszych sił powietrznych. Jako szef szkolenia grupy działań lotniczych 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu był bowiem w pierwszej turze żołnierzy, którzy w 2008 roku wyjechali do Stanów Zjednoczonych, aby szkolić się z pilotażu samolotów transportowych Herkules C-130E.

Doświadczony pilot, który we włoskiej bazie służy od października 2015 roku, jako szef oddziału operacji bieżących, przyznaje, że miał już okazję (w USA) zasiąść za sterami Global Hawka. – Jego pilotowanie odbywa się jedynie za pomocą przyrządów. Nie ma się właściwie żadnego podglądu, ani w czasie lotu, ani w czasie lądowania czy startu. I owszem, ta maszyna jest w stanie wylądować sama, ale przy jej rozpiętości skrzydeł, sięgającej 40 m, czyli więcej niż w Herculesie, za sterami musi zasiadać doświadczony pilot, a nie operator, jak w przypadku dronów – komentuje.

Obsługa systemu AGS ma liczyć około 600 żołnierzy. Oprócz ppłk. Szubińskiego we włoskiej bazie będzie służyć jeszcze 16 polskich oficerów.

System AGS był prezentowany podczas zakończonego niedawno szczytu NATO w Warszawie. 

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: www.nato.int

dodaj komentarz

komentarze

~Maus
1473333420
No i gitara.
F5-8F-CF-05
~Adacho37
1468908660
Zastanawiam się...czy podawanie danych Pana Marcina i innych (jak czytam różne artykuły) jest dobrym pomysłem? To podanie jak na tacy danych dla wywiadów obcych państw :( .... może się mylę ale mam złe przeczucia
1F-75-22-7B

Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Koniec dzieciństwa
Marynarze mają nowe motorówki
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Niespokojny poranek pilotów
Szansa na nowe życie
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Nie daj się zhakować
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Standardy NATO w Siedlcach
Arteterapia dla weteranów
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Polski „Wiking” dla Danii
Zasiać strach w szeregach wroga
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Starcie pancerniaków
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Marynarze podjęli wyzwanie
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Nowe zasady dla kobiet w armii
Kircholm 1605
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Mity i manipulacje
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Męska sprawa: profilaktyka
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Inwestycja w bezpieczeństwo
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Kaman – domknięcie historii
Sukces Polaka w biegu z marines
Rusza program „wGotowości”
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Pięściarska uczta w Suwałkach
„Road Runner” w Libanie
Brytyjczycy na wschodniej straży
Kolejny kontrakt Dezametu
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Mundurowi z benefitami
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Abolicja dla ochotników
Wellington „Zosia” znad Bremy
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Pomnik nieznanych bohaterów
Odznaczenia za wzorową służbę
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Sportowcy na poligonie
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Palantir pomoże analizować wojskowe dane

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO