moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Zakończenie modernizacji siemirowickich Bryz

Z Mielca do 44 Bazy Lotnictwa Morskiego powróciła Bryza 1008. To ostatni samolot patrolowy, który w miejsce silników TWD-10B z trójłopatowym śmigłem AW-24AN otrzymał silniki PZL-10S z pięciołopatowym śmigłem Hartzell.

Samolot An-28B1R 1008, który 24 czerwca został przebazowany z mieleckich zakładów lotniczych na macierzyste lotnisko w Siemirowicach, wraz z modernizacją zespołu napędowego zyskał nowszą wersję radaru obserwacji powierzchni morza ARS-800 (w miejsce ARS-400), odbiornik systemu nawigacyjnego TACAN, centralny punkt tankowania, a także nową radiopławę awaryjną TRON 60.

Główne zadania realizowane przez samoloty An-28B1R to patrolowanie obszarów morskich, rozpoznanie obiektów nawodnych oraz udział w operacjach poszukiwawczo-ratowniczych. W tym celu wyposażono je w radar obserwacji obiektów nawodnych, system transmisji danych, system namierzania sygnałów z radiostacji ratowniczych CHELTON oraz tratwę ratunkową. Bryzy 1R przystosowane są również do przenoszenia dwóch bomb oświetlających SAB-100MN na podwieszeniach zewnętrznych, które wykorzystywane są jako imitatory celów powietrznych podczas treningowych strzelań artyleryjskich okrętów czy brzegowych pododdziałów przeciwlotniczych. W kabinie An-28B1R znajdują się trzy konsole dla operatorów radaru i systemu transmisji danych. Wszystkie umieszczono przodem do kierunku lotu. W skład załogi wchodzi dwóch pilotów, dowodzący misjami oficer taktyczny, dwóch operatorów systemów pokładowych oraz technik. W wyposażeniu 44 Bazy Lotnictwa Morskiego w Siemirowicach znajduje się 7 tego typu maszyn, a także patrolowo–rozpoznawcza Bryza w wersji 1RM Bis i dwa samoloty monitoringu ekologicznego An-28E.

Powrót samolotu 1008 kończy proces modernizacji zespołów napędowych na samolotach 44 Bazy Lotnictwa Morskiego. Jako pierwsze przeszły ją dwie maszyny w wersji monitoringu ekologicznego An-28E, później patrolowe Bryzy 1022 i 1017. Pozostałe samoloty z siemirowickiej bazy już wcześniej wyposażone były w silniki PZL-10S z pięciołopatowym śmigłem Hartzell.

Nowe zespoły napędowe otrzymują także dwie transportowe Bryzy z 43 Bazy Lotnictwa Morskiego w Gdyni-Babich Dołach. Pierwsza z nich, z numerem 0723 już powróciła do jednostki. Druga, z numerem 1003, jest w trakcie procesu modernizacji.

Tekst: kmdr ppor. Czesław Cichy

red. PZ

autor zdjęć: 44 Baza Lotnictwa Morskiego

dodaj komentarz

komentarze


Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
 
Nowe zasady fotografowania obiektów wojskowych
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Bezpieczniejsza Europa
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Świat F-35
Ratownik w akcji
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Planowano zamach na Zełenskiego
Strategia odstraszania. Czy zadziała?
Wyższe stawki dla niezawodowych
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Policjanci w koszarach WOT
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
BWP-1 – historia na dekady
Miliardowe wsparcie dla PGZ
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Ewakuacja Polaków z Izraela
Rodzinne ćwiczenia z wojskiem
Śmierć gorsza niż wszystkie
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Podróż w ciemność
Inwestycja w żołnierzy
Strażnicy polskiego nieba
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Święto sportów walki w Warendorfie
Podejrzane manewry na Bałtyku
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Wypadek Rosomaka
Pancerny kot w polskim wojsku
Międzynarodowy festiwal lotnictwa. Zbliża się Air Show Radom 2025
„Różycki” zwodowany
Dzieci wojny
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Drukowanie dronów
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Kolejne czołgi K2 dla naszej armii
11 lipca narodowym dniem pamięci o ofiarach rzezi wołyńskiej
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Kajakami po medale
Flyer, zdobywca przestworzy
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Musimy być szybsi niż zagrożenie
Broń przeciwko wrogim satelitom
Cybermiasteczko na Festiwalu Open’er
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Prezydent na wschodniej granicy
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Pułk Reprezentacyjny rekrutuje. Kto może dołączyć?
Pracowity pobyt w kosmosie
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
The Power of Infrastructure
Czarna Pantera celuje
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Dwa tygodnie „rozgryzania” Homara-K

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO