moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Belgijscy lotnicy wracają do domu

W powietrzu spędzili ponad 600 godzin i wykonali prawie pół tysiąca operacji powietrznych. Pięćdziesięciu lotników z Belgii oraz cztery ich myśliwce F-16 kończą dziś służbę w Polsce. Komponent belgijskich sił powietrznych stacjonował w Malborku w ramach NATO-wskiej misji Baltic Air Policing.


– Belgowie wylądowali w bazie na początku stycznia 2015 roku. Po siedmiu miesiącach służby wracają do domu. Najpierw do Belgii wrócą cztery samoloty F-16 i ich piloci, następnie pozostały personel – mówi mjr Dariusz Mazurkiewicz, oficer prasowy 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Malborku.

Na straży nieba

Obecność belgijskich pilotów w Polsce była związana z NATO-wską misją Baltic Air Policing, czyli ochroną przestrzeni powietrznej państw bałtyckich: Litwy, Łotwy i Estonii, które nie mają własnego lotnictwa bojowego. Sojusz Północnoatlantycki w ubiegłym roku zdecydował o jej zwiększeniu w związku z napiętą sytuacją na Ukrainie. W wyniku tych decyzji wzmocniono kontyngent lotniczy stacjonujący na Litwie, a dodatkowe samoloty skierowano do bazy Amarii w Estonii oraz do Malborka.

Belgijski komponent sił powietrznych liczył w różnych miesiącach od 50 do 70 osób. Służbę w Polsce pełnili m.in. piloci, technicy oraz pododdziały zabezpieczające. To wojskowi z bazy Kleine Brogel znajdującej się przy granicy z Holandią oraz z położonego przy granicy z Francją Florennes. Piloci zmieniali się co miesiąc, a pozostały personel co osiem tygodni. Do Malborka Lotnicy przylecieli czterema samolotami F-16.

– O ich zadaniach podczas pełnienia dyżuru decydowało Centrum Operacji Powietrznych NATO – mówi ppłk Artur Goławski, rzecznik prasowy Dowództwa Generalnego RSZ.

Każdego dnia piloci byli w powietrzu. Dyżury pełnili w systemie całodobowym przez dziesięć dni, a później mieli czas na odpoczynek i szkolenie. Lotnicy wykonywali loty szkoleniowe indywidualnie oraz wspólnie z naszymi pilotami, latającymi samolotami MiG-29. Trenowali loty w ugrupowaniach, przechwytywanie oraz walki powietrzne w różnych konfiguracjach.


Belgowie spędzili w powietrzu ponad 600 godzin, podczas których wykonali około 480 operacji powietrznych. Samoloty podrywali podczas misji ćwiczebnej „Tango Scramble” i bojowej „Alfra Scramble”. W przypadku tej ostatniej myśliwce startują w trybie alarmowym. Piloci muszą wówczas rozpoznać i przechwycić nieznany statek powietrzny. Para dyżurna podrywa się wówczas, gdy jakiś samolot naruszy przestrzeń powietrzną NATO. Myśliwce startują także wtedy, kiedy nieznany samolot przemieszcza się zbyt blisko tej strefy, a nie był zgłoszony do planu lotów.

Remont pasa

Na początku lipca 22 Bazę Lotnictwa Taktycznego w Malborku odwiedził minister obrony narodowej Belgii Steven Vandeput. Polityk podziękował Polakom za gościnność i przyznał, że belgijscy lotnicy chwalą pobyt w Malborku i współpracę z polskimi lotnikami. Nieoficjalnie mówi się, że samoloty belgijskie ponownie wylądują w 22 Bazie w przyszłym roku.

F-16 z Belgii miały stacjonować w Polsce w 22 Bazie do końca sierpnia. Ich pobyt został jednak skrócony, bo w sierpniu rozpocznie się w Malborku remont drogi startowej. – To duże i planowane wcześniej przedsięwzięcie. Wypełniane będą szczeliny dylatacyjne i ubytki w betonie – mówi mjr Mazurkiewicz. Remont pasa zakończy się w połowie września. Do tego czasu piloci, technicy i samoloty zostaną przebazowane do 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim.

MKS

autor zdjęć: Patrick Brion, Jürgen Braekevelt / Luchtcomponent

dodaj komentarz

komentarze

~kaga
1438584060
Kto pisze te informacje ? Jak można napisać " 50 lotników ..." Cały komponent belgijski liczy 50 osób .! Lotników może 8 lu 10.
96-6C-E1-D6

Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
 
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
Zostań cyberlegionistą! Wojsko rusza z nowym programem
Wspólna wola obrony
Na początek: musztra i obsługa broni
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Walka pod napięciem
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Nowa siła uderzeniowa
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Podniebny Pegaz
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Pod siatką o medale mistrzostw WP
Ukwiał z Gdańska
DriX – towarzysz okrętu
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Składy wysokiego ryzyka
Henry Szymanski na tropie prawdy
Nowa partia Abramsów już w Polsce
Gdy zgasną światła
Polskie Pioruny dla Belgii
Wiedza na trudne czasy
Poznajcie Głuptaka – polskiego kamikadze
Na pomoc po katastrofie
Więcej na mieszkanie za granicą
Ogień z nabrzeża
Bohater odtrącony
Zawody West Point. Kadeci AWL-u z ósmą lokatą
Zapraszamy na „Wakacje z wojskiem”
Obierki z błotem
Gdy sekundy decydują o życiu
Pierwsza misja Gripenów
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
„Przekazał narodowi dziedzictwo myśli o honor i potęgę państwa dbałej”
Gra o kapitulację
Jak daleko do końca wojny?
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Na początek: musztra i obsługa broni
Sport kształtuje mentalność
Mamy pierwszych pilotów F-35
Każdego dnia trzeba podtrzymywać pamięć o naszej historii
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Koniec wojny, którego nie znamy
Pracowity dyżur Typhoonów
Piorun – polska wizytówka
Pegaz nad Europą
Misja PKW „Olimp” doceniona
Nowy prezes PGZ-etu
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Narodowy Dzień Zwycięstwa z żołnierzami
Czołgi końca wojny
Historyczna umowa z Francją
Ustawa bliżej żołnierzy
Konstytucja – fundament dla pokoleń
Nasi czołgiści najlepsi
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO