moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

F-16 trafił do lakierni

Najpierw usuną z niego powłokę lakierniczą wystrzeliwanymi przy pomocy sprężonego powietrza mikroskopijnymi, plastikowymi kulkami. Potem nałożą warstwę specjalnej farby zmniejszającej powierzchnię odbicia radarowego. Do bydgoskich Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 2 przyleciał pierwszy z polskich F-16. W Centrum Serwisowym zostanie na nowo pomalowany.


Czterdzieści osiem wielozadaniowych samolotów F-16, które jedenaście lat temu kupiła armia, dla zwiększenia właściwości bojowych jest pomalowanych specjalną farbą Have Glass II. Jak twierdzą lotniczy eksperci, o około 15 procent zmniejsza ona powierzchnię odbicia radarowego.

Aby samoloty zachowały zdolności „stealth”, czyli nadal były trudniej wykrywalne przez radar, powłoka Have Glass II musi być regularnie wymieniana. O tym, czy samolot powinien trafić do lakierni, decydują technicy, którzy regularnie mierzą grubość farby. Jeśli osiąga ona wartość krytyczną, kierują maszynę do malowania.

Do niedawna tego typu zabiegi nie mogły odbywać się w Polsce. Zgodnie z podpisaną w 2003 roku umową z producentem, koncernem Lockheed Martin, serwisem „Jastrzębi” mogą zajmować się wyłącznie akredytowane przez firmę centra serwisowe. Polska, a dokładnie Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2, dopiero kilka miesięcy temu dołączyły do tego grona.

– Mimo że naprawami i serwisem samolotów F-16 mogą zajmować się w Europie jeszcze Grecy, Turcy, Duńczycy, Belgowie i Portugalczycy, tylko my i Grecy możemy wymieniać powłoki lakiernicze – podkreśla Piotr Rutkowski, dyrektor handlowy WZL nr 2.

Bydgoscy lakiernicy przez ponad dwa lata szkolili się pod okiem amerykańskich instruktorów na nielotnych egzemplarzach samolotów F-16 (przysłanych do Polski przez firmę Lockheed Martin), jak usuwać ochronną powłokę i jak nakładać jej nową warstwę.

– Usuwanie powłoki odbywa się metodą PMB, czyli Plastic Media Blasting. Polega ona na tym, że dany element jest oczyszczany z farby za pomocą strumienia sprężonego powietrza z dodatkiem ścierniwa akrylowego – wyjaśnia Piotr Rutkowski. Więcej szczegółów nie ujawnia ze względu na tajemnicę handlową.

O tym, jak Amerykanie pilnie jej strzegą, najlepiej świadczy fakt, że farba przylatuje do Bydgoszczy z eskortą. Miejscowi lakiernicy zaś, aby móc z nią pracować, muszą mieć państwowe poświadczenie bezpieczeństwa do klauzuli „tajne”.

Jak zapewniają przedstawiciele WZL nr 2, malowanie „Jastrzębia”, który pod koniec maja przyleciał do Bydgoszczy, zajmie około trzech tygodni. Kolejny F-16 powinien trafić do lakierni jesienią.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1402083000
Za ile byście psiknęli samochód osobowy , by zmniejszyć drogowe echo radarowe ? Mozę być tylko przód ?
39-FF-C3-6D

Ocalić resztki światła ukryte w sercu
 
Wielkie czyszczenie poligonów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Bliżej wojska
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Motocykliści na weterańskim szlaku
Walka z ogniem trwa
Kolejowy sabotaż udaremniony
Herculesy pod lepszą opieką w Poznaniu
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Poszukiwania ofiar rzezi wołyńskiej
Dobra wiadomość dla miłośników lotnictwa
Powstaje armia dronów
GROM pod ostrzałem
Viva Polaki! Viva liberatori!
Kadisz za bohaterów
Power is Here
Miliardy na wzmocnienie bezpieczeństwa
Nowi generałowie Wojska Polskiego
Pracowity dyżur Typhoonów
Zwycięstwo mordercy
Pamięć ofiar
Pani oficer za sterami Jastrzębia
Podniebne wsparcie sojuszników
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Medycyna na morzu
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Strażnik nieba
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Hercules wydobyty, załoga nie żyje
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
Szef MON-u złożył życzenia żołnierzom w Krakowie
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Bez technologii nie ma bezpieczeństwa
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Pierwsza misja Gripenów
Razem w walce ze skażeniami
Czy z „zetek” będą żołnierze?
„Pułaski” na Atlantyku
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Wyrok za tragiczny wypadek
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Więcej na mieszkanie za granicą
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polskie rakiety do Homara-K już za trzy lata
Rodzina na wagę złota
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Double Eagle – podwodny tropiciel
Polskie F-16 w służbie NATO
Spokojnych świąt na granicy!
Więcej polskiego trotylu dla USA
Priorytety dla Tarczy Wschód
Test wytrzymałości
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Żołnierze walczą z ogniem w Biebrzańskim Parku
Tysiące świątecznych kartek dla żołnierzy
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Wielka lekcja
Trzy dekady DGW
Sport kształtuje mentalność

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO