moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

F-16 trafił do lakierni

Najpierw usuną z niego powłokę lakierniczą wystrzeliwanymi przy pomocy sprężonego powietrza mikroskopijnymi, plastikowymi kulkami. Potem nałożą warstwę specjalnej farby zmniejszającej powierzchnię odbicia radarowego. Do bydgoskich Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 2 przyleciał pierwszy z polskich F-16. W Centrum Serwisowym zostanie na nowo pomalowany.


Czterdzieści osiem wielozadaniowych samolotów F-16, które jedenaście lat temu kupiła armia, dla zwiększenia właściwości bojowych jest pomalowanych specjalną farbą Have Glass II. Jak twierdzą lotniczy eksperci, o około 15 procent zmniejsza ona powierzchnię odbicia radarowego.

Aby samoloty zachowały zdolności „stealth”, czyli nadal były trudniej wykrywalne przez radar, powłoka Have Glass II musi być regularnie wymieniana. O tym, czy samolot powinien trafić do lakierni, decydują technicy, którzy regularnie mierzą grubość farby. Jeśli osiąga ona wartość krytyczną, kierują maszynę do malowania.

Do niedawna tego typu zabiegi nie mogły odbywać się w Polsce. Zgodnie z podpisaną w 2003 roku umową z producentem, koncernem Lockheed Martin, serwisem „Jastrzębi” mogą zajmować się wyłącznie akredytowane przez firmę centra serwisowe. Polska, a dokładnie Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2, dopiero kilka miesięcy temu dołączyły do tego grona.

– Mimo że naprawami i serwisem samolotów F-16 mogą zajmować się w Europie jeszcze Grecy, Turcy, Duńczycy, Belgowie i Portugalczycy, tylko my i Grecy możemy wymieniać powłoki lakiernicze – podkreśla Piotr Rutkowski, dyrektor handlowy WZL nr 2.

Bydgoscy lakiernicy przez ponad dwa lata szkolili się pod okiem amerykańskich instruktorów na nielotnych egzemplarzach samolotów F-16 (przysłanych do Polski przez firmę Lockheed Martin), jak usuwać ochronną powłokę i jak nakładać jej nową warstwę.

– Usuwanie powłoki odbywa się metodą PMB, czyli Plastic Media Blasting. Polega ona na tym, że dany element jest oczyszczany z farby za pomocą strumienia sprężonego powietrza z dodatkiem ścierniwa akrylowego – wyjaśnia Piotr Rutkowski. Więcej szczegółów nie ujawnia ze względu na tajemnicę handlową.

O tym, jak Amerykanie pilnie jej strzegą, najlepiej świadczy fakt, że farba przylatuje do Bydgoszczy z eskortą. Miejscowi lakiernicy zaś, aby móc z nią pracować, muszą mieć państwowe poświadczenie bezpieczeństwa do klauzuli „tajne”.

Jak zapewniają przedstawiciele WZL nr 2, malowanie „Jastrzębia”, który pod koniec maja przyleciał do Bydgoszczy, zajmie około trzech tygodni. Kolejny F-16 powinien trafić do lakierni jesienią.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1402083000
Za ile byście psiknęli samochód osobowy , by zmniejszyć drogowe echo radarowe ? Mozę być tylko przód ?
39-FF-C3-6D

Wielkie zbrojenia za Odrą
„Żelazna Dywizja” na Narwi
Wojskowi szachiści z medalem NATO
„Road Runner” w Libanie
Trenują przed „Zapadem ‘25”
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Orlik na Alfę
Agencja Uzbrojenia na zakupach. Kieleckie targi to dopiero początek
Morski Drozd, czyli polski ekranoplan
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Beret „na rekinka” lub koguta
Drony nad Polską
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Drony na celowniku
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
„Żelazny obrońca” wkracza w decydującą fazę
Banki – nowi partnerzy PGZ-etu
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Nocne ataki na Ukrainę
„Pamięć o nim będzie szybować wysoko”
Laury MSPO przyznane
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Polska chce przyjąć więcej wojsk z USA
Świetne występy polskich żołnierzy
Gen. Nowak: Pilotom wolno mniej
Z najlepszymi na planszy
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Brytyjczycy żegnają Malbork
Hekatomba na Woli
Łódź na granicy
PGZ idzie w morze
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Dwie agresje, dwie okupacje
Współpraca z Koreą ma wymiar strategiczny
Lockheed Martin wspiera polskich weteranów
Małopolscy terytorialsi tym razem walczyli z suszą
Spotkanie Trump-Nawrocki
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
„Koalicja chętnych” o kolejnych działaniach w sprawie Ukrainy
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
Certyfikacja „Dwunastki” na XII zmianę do Libanu
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Na otwartym morzu mierzą daleko!
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Statuetki dla tuzów biznesu
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
Startuje „Żelazny obrońca”
Wyróżnienia dla najlepszych
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Zielona lista, czyli decyzja należy do żołnierza
Zwycięska batalia o stolicę
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Dobre wieści o Muzeum Wojska Polskiego
Awaryjne lądowanie wojskowego śmigłowca
Terytorialsi w Pieninach
„Żelazny obrońca” na Bugu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO