moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

ORP „Orzeł” do remontu

Największy polski okręt podwodny ORP „Orzeł” idzie na dok. Najważniejszym elementem naprawy będzie wymiana baterii akumulatorów. Prace pochłoną blisko 30 milionów złotych. Wykona je Stocznia Marynarki Wojennej, która w przetargu zdystansowała dwóch konkurentów.


Remont „Orła” powinien rozpocząć się w drugiej połowie roku. Okręt stanie w stoczni najprawdopodobniej na prawie sześć miesięcy. Zakres prac jest szeroki. Najważniejsza rzecz to wymiana baterii akumulatorów. Dzięki nim pracuje silnik elektryczny, który napędza okręt. Kiedy baterie się wyczerpią, są doładowywane przez dwa silniki dieslowskie. – Akumulatory trzeba co pewien czas wymieniać. Ich żywotność związana jest z wiekiem bądź przebytym dystansem. Resurs tych z ORP „Orzeł” powoli się kończy – tłumaczy kmdr ppor. Radosław Pioch z 3 Flotylli Okrętów w Gdyni.

Remont obejmie też konserwację i przegląd podwodnej części kadłuba, częściową wymianę poszycia oraz protektorów cynkowych. – To elementy odpowiadające za ochronę antykorozyjną okrętu. Montuje się je na kadłubie. Ich budowa sprawia, że korodują szybciej, niejako ściągają na siebie rdzę – wyjaśnia kmdr ppor. Pioch. Na tym jednak nie koniec. Jednostka otrzyma bowiem nowe urządzenia sterowe, a jej zbiorniki denne oraz zawory zostaną oczyszczone i poddane konserwacji. – Niewykluczone też, że okręt przejdzie remont śruby i linii wału. Czy jest to konieczne, okaże się podczas przeglądu – podkreśla kmdr ppor. Pioch.

Remont ma kosztować blisko 30 milionów złotych. Wykona go Stocznia Marynarki Wojennej, która podczas przetargu zdystansowała dwóch konkurentów: Stocznię Remontową Nauta SA i Gdańską Stocznię Remontową. Ostatni remont dokowy „Orzeł” przeszedł w 2010 roku.

ORP „Orzeł” jest największym okrętem podwodnym, który służy w polskiej marynarce wojennej. To jednostka typu Kilo zbudowana w ZSRR. Okręt ma przeszło 70 metrów długości i zasięg określony na sześć tysięcy mil morskich. Pod wodą rozwija prędkość 17 węzłów, na powierzchni 12 węzłów. Może zejść na głębokość 300 metrów. Załoga ORP „Orzeł” liczy 60 marynarzy, uzbrojenie zaś to sześć wyrzutni torpedowych. Okręt może także stawiać miny. Jest przeznaczony do walki zarówno z jednostkami nawodnymi, jak i podwodnymi, a także do atakowania konwojów przeciwnika.

ORP „Orzeł” wszedł do służby w 1986 roku. Brał udział w licznych ćwiczeniach, m.in. „Baltops’98” i „Passex’98” (wspólnie m.in. z brytyjskim lotniskowcem HMS „Invincible”). Zgodnie z planem w marynarce wojennej będzie służył do 2022 roku. Oprócz niego Polska posiada jeszcze cztery inne okręty podwodne typu Kobben. Zostały one pozyskane od Norwegów. Pierwszy ma być wycofany ze służby jeszcze w tym roku, trzy pozostałe – w latach 2016–2017. W ich miejsce, w ramach programu „Orka”, resort obrony zamierza kupić trzy okręty podwodne nowego typu.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Marian Kluczyński

dodaj komentarz

komentarze


Szef MON-u oddał hołd gen. Marianowi Kukielowi
 
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
„Baltops ’25” – NATO ćwiczy na Bałtyku
Wyzwanie, które integruje
Silna Polska w Europie to Polska związana sojuszem z USA
Alians HSW ze światowym gigantem
Pamiętają o powstańcach
Wojska inżynieryjne wzmacniają granicę
Nowa mapa garnizonów
Pancerna nauka jazdy
Następne „Czarne Pantery” dla Wojska Polskiego
Letni wypoczynek z MON-em
Misja PKW „Olimp” doceniona
Jak kąsają polskie kły
Kosiniak-Kamysz: Polska najbliższym partnerem Stanów Zjednoczonych w Europie
Dziękujemy wam, weterani!
Unijni ministrowie podpisali SAFE
Drony na ratunek
Nowe możliwości spółki Mesko
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Bałtycka tarcza
Pod siatką o medale mistrzostw WP
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kajakarze, pięściarze i lekkoatletka CWZS-u na podium
Amunicja dla czołgów
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Karol Nawrocki wybrany na prezydenta RP
Szkice strzelca spod Monte Cassino
Atom utracony
Ustawa bliżej żołnierzy
Wyzwanie, które integruje
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
AW149 to przygoda życia
Nasi czołgiści najlepsi
Szlachetny gest generała
Drony Wizjer rozpoznają cel
Tu zaczniesz drogę do cyberwojsk
Trudny los zwycięzców
Polscy spadochroniarze w Finlandii
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
Żołnierz influencer?
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
50 kabli na 50-lecie Jednostki Wojskowej Formoza
Powstanie raport o bezpieczeństwie dostaw do zbrojeniówki
Tajemne uderzenie
Zachód daje Ukrainie zielone światło
Fire from Coast
Podejrzane manewry na Bałtyku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
Polska delegacja wyruszyła do Waszyngtonu
Od chaosu do wiktorii
Sportowcy z „armii mistrzów” pokazali klasę

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO