moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Spadochroniarze skakali w tandemie

Gdy samolot jest już na wysokości czterech kilometrów, żołnierz opuszcza go razem z pasażerem. Ale spadochron otwiera dopiero 1600 metrów nad ziemią. Jego zadaniem jest bezpieczny transport cywilnego specjalisty w rejon działań bojowych. Na podwarszawskim lotnisku w Chrcynnie spadochroniarze przez tydzień ćwiczyli skoki w tandemach.

Skoczkowie podczas swobodnego spadania.

Na lotnisku aeroklubu w Chrcynnie szkoliło się kilkunastu instruktorów skoków spadochronowych. Żołnierze z 6 Brygady Powietrznodesantowej z Krakowa, 25 Brygady Kawalerii Powietrznej z Tomaszowa Mazowieckiego, 2 Pułku Rozpoznawczego z Hrubieszowa i stołecznego Dowództwa Wojsk Lądowych uczyli się skakać w tandemie.

– Może się zdarzyć, że żołnierz na polu walki będzie potrzebował pomocy jakiegoś specjalisty, wtedy skok w tandemie to szansa, by ekspert mógł dotrzeć w rejon działań bojowych na tyły przeciwnika – wyjaśnia mjr Artur Zieliński z Dowództwa Wojsk Lądowych, które było organizatorem kursu.

Wojska Lądowe po raz pierwszy zorganizowały kurs dla instruktorów skoków w tandemie. Tacy spadochroniarze uprawnienia zdobywają w cywilnych ośrodkach szkolenia lotniczego. Podczas wojskowego kursu w Chrcynnie musieli jednak ustalić i przećwiczyć jednolite procedury obowiązujące w trakcie skoku. Szkolili się także, jak przygotować do niego pasażera.

– Mówiliśmy skoczkom, jaką postawę powinni przyjąć podczas opuszczenia samolotu, kiedy i jak wyrzucać hamulec aerodynamiczny, który zmniejsza prędkość spadania oraz to, w jaki sposób bezpiecznie wylądować – opisuje mjr Zieliński, który wykonał już 2150 skoków spadochronowych. 420 to skoki w tandemie.

Skok w tandemie przeprowadza się na specjalistycznym, większym niż standardowy, spadochronie. Jego czasza ma 370 stóp kwadratowych, podczas gdy w zwykłym spadochronie to ok. 260 stóp kwadratowych. Spadochron tandemowy może bezpiecznie przenieść dwie osoby ważące w sumie 220 kilogramów.

Gdy szkolno-trenignowa Cessna była już na wysokości około czterech kilometrów, instruktor opuszczał ją razem z pasażerem. Ich prędkość spadania zależy od ciężaru skoczków, ale średnio wynosi 200–230 kilometrów na godzinę. Przed otwarciem czaszy spadochronu pilot tandemu i jego pasażer utrzymują pozycję płaską. W pewnym momencie pilot musi wyrzucić hamulec aerodynamiczny, który spowolni prędkość lotu. Spadochron otwiera się zwykle około 1600 metrów nad ziemią.

Wcześniej krótki instruktaż przeszedł także pasażer. Musiał się nauczyć zakładać uprzęż spadochronową, „na sucho” ćwiczył też utrzymanie odpowiedniej pozycji, która zmienia się w zależności od momentu lotu. Jedną z najważniejszych zasad jest np. to, by podczas lądowania pasażer trzymał nogi uniesione w górze, tak by wylądował ślizgiem. Pozwala to uniknąć kontuzji kończyn.

W Chrcynnie szkolili się także instruktorzy skoków metodą AFF (Accelerated FreeFall). To przyspieszona nauka swobodnego spadania. Uczeń-skoczek wyskakuje z samolotu w asyście instruktorów, którzy układają jego ciało w powietrzu, uczą, jak należy utrzymać właściwą pozycję w locie i asekurują go podczas spadania i w czasie otwarcia spadochronu głównego.

Na kursy instruktora skoków w tandemie są kierowani doświadczeni skoczkowie, których obowiązki służbowe wymagają takich umiejętności. Żołnierze muszą wykazywać się świetnym refleksem i umiejętnością radzenia sobie w stresie.

W jednostkach lądowych służy kilkunastu instruktorów z uprawnieniami do skoków w tandemie. W Wojskach Lądowych wykonuje się je od około sześciu lat. Od niedawna jednostki dysponują odpowiednim do tego sprzętem, wcześniej wypożyczały go od Wojsk Specjalnych. Za kilka lat Wojska Lądowe będą mogły kształcić pilotów tandemów samodzielnie, bez konieczności korzystania z usług instytucji cywilnych.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Archiwum 6 BPD

dodaj komentarz

komentarze

~marek
1560547440
Szanowna autorko, pierwsze szkolenia wojskowych instruktorów tandemowych przeprowadzono w 1995 roku w Oleśnicy w ośrodku kierowanym przez mjr Ryszarda Olszowego. Prowadzący szkolenie był Bob Overbi i chor.rez. Marek Sobczyk
92-FB-43-CF

Stress test dla systemu ratownictwa
 
Pamiętają o powstańcach
I Forum Bezpieczeństwa i Przemysłu Obronnego
Osiemnaste urodziny wojsk specjalnych
Siła sojuszniczego działania
„Misja Zdrowie” – profilaktyka dla weteranek
Bat na wrogów i niepokornych
Wszystko co najważniejsze zaczyna się w Dęblinie
Alians HSW ze światowym gigantem
Tu zaczniesz drogę do cyberwojsk
Podejrzane manewry na Bałtyku
Offset Wisły w praktyce
Szkice strzelca spod Monte Cassino
Święto zwiadowców
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Kilometry pamięci
Misja PKW „Olimp” doceniona
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Kajakarze, pięściarze i lekkoatletka CWZS-u na podium
Wojska inżynieryjne wzmacniają granicę
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Apache’e nadlatują
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kolejna rozmowa Trumpa i Putina. Czy coś z niej wyniknie?
Ukraińcy i Rosjanie spotkali się pierwszy raz od 2022 roku
Unijne pożyczki na obronność. Polska beneficjentem programu SAFE
Pomoc na pewno przyjdzie na czas
Pod siatką o medale mistrzostw WP
Silna Polska w Europie to Polska związana sojuszem z USA
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Zachód daje Ukrainie zielone światło
Unijni ministrowie podpisali SAFE
Ustawa bliżej żołnierzy
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Wyjście z cienia
Sportowcy z „armii mistrzów” pokazali klasę
Polska i Litwa w awangardzie NATO
Gospodarka i bezpieczeństwo przyszłością Europy
Parlament pracuje nad wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Jak daleko do końca wojny?
Bohater odtrącony
Biało-czerwona na Monte Cassino
Atom utracony
Knowledge for Difficult Times
Polskie Pioruny dla Belgii
Szybujące bomby dla sił powietrznych
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Fire from Coast
Nasi czołgiści najlepsi
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Tysiące dronów dla armii
Incydent na strzelnicy
Polska delegacja wyruszyła do Waszyngtonu
Pomoc na wodzie i pod wodą
W drodze do Wielkiego Szlema Komandosa
Trudny los zwycięzców
Cel: być gotowym do służby na granicy
Drony na ratunek
„Flota cieni” stwarza zagrożenie
Polska dołącza do satelitarnej elity
Żołnierz influencer?
Bałtycka tarcza
Nowe możliwości Meska
Kolejne K9 dla zawiszaków
MON: Polska nie wyśle wojsk na Ukrainę

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO