moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kolejny trałowiec zyska nowe silniki

Stare radzieckie silniki zostaną wymienione na nowe produkcji niemieckiej. Okręt zyska też nowoczesne agregaty prądotwórcze i tablice rozdzielcze. Już wkrótce trałowiec ORP „Wigry” trafi do PGZ Stoczni Wojennej, gdzie czeka go gruntowna modernizacja. To już piąta jednostka projektu 207, który przejdzie podobną metamorfozę.

Umowa na modernizację okrętów OORP „Wigry” i „Drużno” została zawarta kilka dni temu. Podpisali ją przedstawiciele Komendy Portu Wojennego w Świnoujściu oraz PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni. Obejmuje ona remont jednostek projektu 207, które na co dzień służą w 12 Dywizjonie Trałowców 8 Flotylli Obrony Wybrzeża. – Dla nas to kolejny krok w umacnianiu pozycji PGZ Stoczni Wojennej jako kluczowego partnera Marynarki Wojennej RP – podkreśla Marcin Ryngwelski, prezes gdyńskiego przedsiębiorstwa. – Cieszymy się, że po raz kolejny możemy realizować projekt zapewniający utrzymanie wysokiej sprawności polskich sił morskich, a tym samym przyczynić się do wzmocnienia potencjału obronnego naszego kraju.

Do stoczni trafi między innymi ORP „Wigry”. Fachowcy zdemontują stare silniki (jeszcze radzieckiej konstrukcji). W ich miejsce zostaną zainstalowane wyprodukowane w Niemczech systemy napędowe MTU. Okręt zyska też nową elektrownię wraz z agregatami prądotwórczymi, głównymi tablicami rozdzielczymi i automatyką okrętową.

Modernizacja drugiej z jednostek nie będzie aż tak głęboka. ORP „Drużno” dostanie nowe sprężarki, zostanie też ulepszony system chłodzenia wodą morską. Pamiętać jednak trzeba, że metamorfozę podobną do tej, która niebawem stanie się udziałem ORP „Wigry”, przeszedł już pięć lat temu. – ORP „Drużno” był pierwszym trałowcem, który wyposażono w nowe silniki. Po pięciu latach eksploatacji przyszedł czas na naprawę średnią. To zwyczajna procedura wynikająca z dokumentów eksploatacyjnych – mówi kmdr por. Sławomir Góra, dowódca 12 Dywizjonu Trałowców. Wszelkie modyfikacje są pochodną wniosków, które wypłynęły w czasie pięcioletniego użytkowania.

Przeprowadzona w 2019 roku modernizacja ORP „Drużno” stanowiła początek większego przedsięwzięcia. Od tamtego czasu do stoczni po nowe silniki i agregaty prądotwórcze trafiły jeszcze trzy inne trałowce projektu 207: ORP „Nakło” i „Necko” z 12 Dywizjonu, a także ORP „Mamry” z 13 Dywizjonu Trałowców. Kmdr por. Góra przyznaje, że dzięki tym pracom okręty zyskują nowe życie. – Nowe silniki sprawiły, że okręty są ekonomiczniejsze i mniej awaryjne, a przez to tańsze w eksploatacji. W razie potrzeby łatwiej też o części zamienne – wylicza. Jednostki rozwijają prędkość sięgającą 15 w., a to oznacza, że są mniej więcej o dwa węzły szybsze niż wcześniej. Do tego silniki pracują ciszej, co zapewnia załodze większy komfort służby. Przede wszystkim jednak modernizacja pozwoliła znacząco wydłużyć docelowe normy eksploatacji. W przypadku rosyjskich mechanizmów wynosiła ona 9 tys. mtg. Po takim właśnie czasie silniki należało wymienić. Silniki MTU mogą pracować przez 36 tys. mtg.

O znaczeniu nowych rozwiązań najlepiej przekonali się marynarze z ORP „Drużno”. Latem ubiegłego roku okręt na pół roku dołączył do SNMCMG1, czyli pierwszego ze stałych zespołów sił obrony przeciwminowej NATO. Brał udział w patrolowaniu kluczowych szlaków żeglugowych na Bałtyku i w kilku międzynarodowych ćwiczeniach. Jednocześnie stanowił element Sił Odpowiedzi NATO. W misji uczestniczył też inny trałowiec – ORP „Hańcza”. – Nie ma on co prawda silników MTU, lecz wcześniej, podobnie zresztą jak ORP „Drużno”, został doposażony w pojazdy podwodne Ukwiał i Głuptak – zaznacza kmdr por. Góra. Jednostki tej klasy nigdy wcześniej nie służyły w SNMCMG1. Jak jednak zgodnie podkreślają marynarze, potwierdziły w nim swoją przydatność.

Polska to jedno z nielicznych państw NATO, które dysponuje trałowcami. Marynarka posiada aż 17 jednostek projektu 207. Stara się sukcesywnie zwiększać ich zdolności. Trałowce mają stanowić uzupełnienie nowoczesnych niszczycieli min typu Kormoran II. W siłach morskich służą już trzy takie jednostki. Wchodzą w skład 13 Dywizjonu Trałowców. Kolejne trzy są w budowie. W najbliższych latach zasilą one 12 Dywizjon.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: 13 dTR

dodaj komentarz

komentarze

~Scooby
1724852280
Bałtyk to nie sadzawka.
F8-C9-28-04
~ja
1724794440
Prawdziwa rewolucja w tych okrętach będzie gdy zostanie zmienione u nich uzbrojenie na działka z pociskami programowalnymi, rakiety PIORUN.... W przeciwnym wypadku nie mają możliwości skutecznej samoobrony.
90-F5-79-5F

Nie żyje żołnierz PKW Irak
 
Zostań częścią zwycięskiego teamu
Jak wojsko pomaga Straży Granicznej? Raport z okolic Szczecina
Ratownik czołgów
Amerykańskie wsparcie dla polskiej modernizacji
BWR-1 – weteran po liftingu
Ostatnia niedziela…
Dronowa rewolucja tuż-tuż
Sprawdził się na misjach i na granicy. Dron latający Orbiter
Kanadyjski żołnierz ranny podczas ćwiczeń
Kolarskie święto w stolicy
„Z dumą nosiłem polską flagę w kosmosie”
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Na „pasku” przy granicy z Białorusią
Szkolenie wojskowe dla funkcjonariuszy SOK
Kadra F-35 rośnie w siłę
Ogień z Grotów wyborowych w Nowej Dębie
Czas na wspólne działania
Orlik na Alfę
Zmodernizowany Leopard 2PL
Pieta Michniowska
Pojazdy wojsk pancernych – serwis specjalny
7TP – czołg kompromisu
Dzieci wojny
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
Planowano zamach na Zełenskiego
Ten beton... żyje!
Gen. Skrzypczak nie żyje
Armia Rezerwowa generała Sosnkowskiego
Trwa szkolenie Legii Akademickiej
Badania z kosmosu
Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
Rekrutacja w Dęblinie na finiszu
Tak szkolą sterników wojsk specjalnych
Na rosyjskim pasku
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Wojsko dostanie kolejne symulatory Bayraktarów
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Demony wojny nie patrzą na płeć
Terytorialsi zawitają do Płocka
Żołnierze medalistami na igrzyskach studentów
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Rząd o bezpieczeństwie Polski
Tłumy na zawodach w Krakowie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
W paradnym szyku
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Lotnicy uratowali Wielką Brytanię
Inwestycje w mobilność wojska
Cel: wyszkolić podoficera
Incydent na wschodniej granicy
Zawalcz o cybernagrodę!
Na ratunek pancerniakom
Moc Czarnych Panter
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Korzystne zmiany w dodatkach dla sił powietrznych
PGZ buduje suwerenność amunicyjną
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Pożegnaliśmy bohatera naszych czasów
Abramsy od marines
Najbardziej żołnierski żołnierz
Pucharowe zmagania Polaków
Rekompensaty na ostatniej prostej
Żołnierze na szkoleniu płetwonurkowym
Polacy i Holendrzy razem dla obronności

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO