moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

ORP „Necko” po nowemu

Nowe silniki, agregaty prądotwórcze, zmodernizowane centrum sterowania siłownią – PGZ Stocznia Wojenna w Gdyni właśnie zakończyła generalny remont trałowca ORP „Necko”. Dzięki niemu okręt będzie szybszy, bardziej ekonomiczny, a przede wszystkim zyska nowe resursy. Innymi słowy: będzie służył dobrych kilka lat dłużej.

ORP „Necko”.

– W nomenklaturze wojskowej mówimy tutaj o naprawie głównej. Faktycznie jednak okręt przeszedł głęboką modernizację – przyznaje kpt. mar. Michał Kotnis, dowódca ORP „Necko”. Pod koniec 2022 roku okręt należący do 8 Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu trafił do gdyńskiej Stoczni Wojennej. W ciągu kolejnych miesięcy ekipy remontowe wymieniły stare rosyjskie silniki M410 na wyprodukowane w Niemczech systemy napędowe MTU Friedrichshafen. – Dzięki nim okręt stał się szybszy i dużo bardziej ekonomiczny – podkreśla dowódca. – Pali około dwa razy mniej niż wcześniej. Z kolei po zmianach osiąga prędkość około 15 węzłów, czyli o dwa więcej niż wcześniej – dodaje. Przede wszystkim jednak nowe silniki są trwalsze niż wcześniej używane mechanizmy. M401 po upływie trzech tysięcy tzw. motogodzin musiały przejść generalny remont. W przypadku MTU okres ten wydłużył się do dwunastu tysięcy motogodzin. Norma docelowa, czyli czas, po jakim należy silniki wymienić, wzrosła z dziewięciu do 36 tysięcy motogodzin.

Podczas remontu stoczniowcy wymienili na okręcie agregaty prądotwórcze. Modernizacja objęła wreszcie centrum sterowania siłownią i systemy nawigacyjne. – Prace udało się zakończyć cztery tygodnie przed planowanym terminem. 4 stycznia podpisaliśmy protokół zdawczo-odbiorczy – informuje Jerzy Łopatyński z PGZ Stocznia Wojenna. Okręt na razie pozostaje jednak w Gdyni. – Zanim wróci do macierzystego portu, musi przejść pomiar pól fizycznych na specjalnym poligonie. Ale to formalność – przyznaje kpt. mar. Kotnis.

ORP „Necko” to jeden z siedemnastu trałowców projektu 207, którymi dysponuje Marynarka Wojenna RP. Okręty do służby wchodziły od początku lat osiemdziesiątych do połowy dziewięćdziesiątych. Z racji specyficznej konstrukcji marynarze nazywają je plastikami. A wszystko przez to, że kadłuby jednostek zbudowane zostały z laminatu poliestrowo-szklanego. Wymiana silników jednostek to projekt zakrojony na szerszą skalę. Wcześniej prace tego typu zostały przeprowadzone na trałowcu ORP „Drużno”, który pod koniec ubiegłego roku wrócił z półrocznej misji w natowskim zespole przeciwminowym SNMCMG1. Prace przeprowadziła gdyńska Stocznia Nauta. Po przekazaniu marynarce ORP „Necko” stoczniowcy pracują jeszcze nad modernizacją dwóch innych trałowców. W Naucie trwa remont okrętu ORP „Nakło”, w Stoczni Wojennej zaś jest unowocześniany ORP „Mamry”.

Prace te można wpisać w szerszy kontekst, związany ze wzmacnianiem polskich sił przeciwminowych. W 8 Flotylli Obrony Wybrzeża służą już trzy nowoczesne niszczyciele min typu Kormoran II. Niebawem dołączą do nich trzy kolejne okręty tego typu. Wszystkie one zostały wyposażone w różnego typu bezzałogowe pojazdy podwodne.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: st. chor. sztab. mar. Marcin Purman/ 8 FOW

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1704827940
Na dnie Bałtyku leżą niemieckie beczki z bronią chemiczną z czasów II Wojny Światowej. Czy trałowce mogłyby służyć do ich wydobycia i przekazaniu właścicielom? Za usługę musieliby Niemcy zapłacić
7E-3F-4C-A3

WOT na Szlaku Ratunkowym
Kolejna fabryka amunicji z Niewiadowa
Szli po odznakę norweskiej armii
Standardy NATO w Siedlcach
Koniec dzieciństwa
Zawiszacy na Litwie
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Maratońskie święto w Warszawie
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Korpus bezzałogowców i nowe specjalności w armii
Więcej pieniędzy na strzelnice w powiecie
Brytyjczycy na wschodniej straży
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
DragonFly czeka na wojsko
Zamiast szukać skarbów, uczyli się strzelać
Mity i manipulacje
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Kosmiczny Perun
Jelcz się wzmacnia
Kolejne „Husarze” w powietrzu
UBM, czyli przepis na ekspresową budowę
Abolicja dla ochotników
Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
WOT dostanie 13 zestawów FlyEye
„Droga do GROM-u”
Więcej szpitali przyjaznych wojsku
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
W poszukiwaniu majora Serafina
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Medale dla sojuszników z Niderlandów
Polskie Bayraktary nad Turcją
W Warszawie stanie pomnik pierwszego szefa SGWP
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
„Road Runner” w Libanie
Priorytetowe zaangażowanie
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Miliardy na inwestycje dla PGZ-etu
W wojsku orientują się najlepiej
Polski „Wiking” dla Danii
Speczespół wybierze „Orkę”
„Czerwone berety” na kursie dowódców i SERE
Transbałtycka współpraca
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Hiszpanie pomogą chronić polskie niebo
Kircholm 1605
Niezłomni w obronie
Szpital polowy, czyli test Żelaznej Dywizji
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO