moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

ORP „Necko” po nowemu

Nowe silniki, agregaty prądotwórcze, zmodernizowane centrum sterowania siłownią – PGZ Stocznia Wojenna w Gdyni właśnie zakończyła generalny remont trałowca ORP „Necko”. Dzięki niemu okręt będzie szybszy, bardziej ekonomiczny, a przede wszystkim zyska nowe resursy. Innymi słowy: będzie służył dobrych kilka lat dłużej.

ORP „Necko”.

– W nomenklaturze wojskowej mówimy tutaj o naprawie głównej. Faktycznie jednak okręt przeszedł głęboką modernizację – przyznaje kpt. mar. Michał Kotnis, dowódca ORP „Necko”. Pod koniec 2022 roku okręt należący do 8 Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu trafił do gdyńskiej Stoczni Wojennej. W ciągu kolejnych miesięcy ekipy remontowe wymieniły stare rosyjskie silniki M410 na wyprodukowane w Niemczech systemy napędowe MTU Friedrichshafen. – Dzięki nim okręt stał się szybszy i dużo bardziej ekonomiczny – podkreśla dowódca. – Pali około dwa razy mniej niż wcześniej. Z kolei po zmianach osiąga prędkość około 15 węzłów, czyli o dwa więcej niż wcześniej – dodaje. Przede wszystkim jednak nowe silniki są trwalsze niż wcześniej używane mechanizmy. M401 po upływie trzech tysięcy tzw. motogodzin musiały przejść generalny remont. W przypadku MTU okres ten wydłużył się do dwunastu tysięcy motogodzin. Norma docelowa, czyli czas, po jakim należy silniki wymienić, wzrosła z dziewięciu do 36 tysięcy motogodzin.

Podczas remontu stoczniowcy wymienili na okręcie agregaty prądotwórcze. Modernizacja objęła wreszcie centrum sterowania siłownią i systemy nawigacyjne. – Prace udało się zakończyć cztery tygodnie przed planowanym terminem. 4 stycznia podpisaliśmy protokół zdawczo-odbiorczy – informuje Jerzy Łopatyński z PGZ Stocznia Wojenna. Okręt na razie pozostaje jednak w Gdyni. – Zanim wróci do macierzystego portu, musi przejść pomiar pól fizycznych na specjalnym poligonie. Ale to formalność – przyznaje kpt. mar. Kotnis.

ORP „Necko” to jeden z siedemnastu trałowców projektu 207, którymi dysponuje Marynarka Wojenna RP. Okręty do służby wchodziły od początku lat osiemdziesiątych do połowy dziewięćdziesiątych. Z racji specyficznej konstrukcji marynarze nazywają je plastikami. A wszystko przez to, że kadłuby jednostek zbudowane zostały z laminatu poliestrowo-szklanego. Wymiana silników jednostek to projekt zakrojony na szerszą skalę. Wcześniej prace tego typu zostały przeprowadzone na trałowcu ORP „Drużno”, który pod koniec ubiegłego roku wrócił z półrocznej misji w natowskim zespole przeciwminowym SNMCMG1. Prace przeprowadziła gdyńska Stocznia Nauta. Po przekazaniu marynarce ORP „Necko” stoczniowcy pracują jeszcze nad modernizacją dwóch innych trałowców. W Naucie trwa remont okrętu ORP „Nakło”, w Stoczni Wojennej zaś jest unowocześniany ORP „Mamry”.

Prace te można wpisać w szerszy kontekst, związany ze wzmacnianiem polskich sił przeciwminowych. W 8 Flotylli Obrony Wybrzeża służą już trzy nowoczesne niszczyciele min typu Kormoran II. Niebawem dołączą do nich trzy kolejne okręty tego typu. Wszystkie one zostały wyposażone w różnego typu bezzałogowe pojazdy podwodne.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: st. chor. sztab. mar. Marcin Purman/ 8 FOW

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1704827940
Na dnie Bałtyku leżą niemieckie beczki z bronią chemiczną z czasów II Wojny Światowej. Czy trałowce mogłyby służyć do ich wydobycia i przekazaniu właścicielom? Za usługę musieliby Niemcy zapłacić
7E-3F-4C-A3

Marynarze podjęli wyzwanie
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Odznaczenia za wzorową służbę
Nowe zasady dla kobiet w armii
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Kircholm 1605
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Mundurowi z benefitami
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Rusza program „wGotowości”
Sportowcy na poligonie
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Kaman – domknięcie historii
Mity i manipulacje
Sukces Polaka w biegu z marines
„Road Runner” w Libanie
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Standardy NATO w Siedlcach
Męska sprawa: profilaktyka
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Inwestycja w bezpieczeństwo
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Szansa na nowe życie
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Niespokojny poranek pilotów
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Pomnik nieznanych bohaterów
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Nie daj się zhakować
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Koniec dzieciństwa
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Wellington „Zosia” znad Bremy
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Zasiać strach w szeregach wroga
Brytyjczycy na wschodniej straży
Abolicja dla ochotników
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Polski „Wiking” dla Danii
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Kolejny kontrakt Dezametu
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Marynarze mają nowe motorówki
Starcie pancerniaków
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Pięściarska uczta w Suwałkach
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO