moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

ORP „Necko” po nowemu

Nowe silniki, agregaty prądotwórcze, zmodernizowane centrum sterowania siłownią – PGZ Stocznia Wojenna w Gdyni właśnie zakończyła generalny remont trałowca ORP „Necko”. Dzięki niemu okręt będzie szybszy, bardziej ekonomiczny, a przede wszystkim zyska nowe resursy. Innymi słowy: będzie służył dobrych kilka lat dłużej.

ORP „Necko”.

– W nomenklaturze wojskowej mówimy tutaj o naprawie głównej. Faktycznie jednak okręt przeszedł głęboką modernizację – przyznaje kpt. mar. Michał Kotnis, dowódca ORP „Necko”. Pod koniec 2022 roku okręt należący do 8 Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu trafił do gdyńskiej Stoczni Wojennej. W ciągu kolejnych miesięcy ekipy remontowe wymieniły stare rosyjskie silniki M410 na wyprodukowane w Niemczech systemy napędowe MTU Friedrichshafen. – Dzięki nim okręt stał się szybszy i dużo bardziej ekonomiczny – podkreśla dowódca. – Pali około dwa razy mniej niż wcześniej. Z kolei po zmianach osiąga prędkość około 15 węzłów, czyli o dwa więcej niż wcześniej – dodaje. Przede wszystkim jednak nowe silniki są trwalsze niż wcześniej używane mechanizmy. M401 po upływie trzech tysięcy tzw. motogodzin musiały przejść generalny remont. W przypadku MTU okres ten wydłużył się do dwunastu tysięcy motogodzin. Norma docelowa, czyli czas, po jakim należy silniki wymienić, wzrosła z dziewięciu do 36 tysięcy motogodzin.

Podczas remontu stoczniowcy wymienili na okręcie agregaty prądotwórcze. Modernizacja objęła wreszcie centrum sterowania siłownią i systemy nawigacyjne. – Prace udało się zakończyć cztery tygodnie przed planowanym terminem. 4 stycznia podpisaliśmy protokół zdawczo-odbiorczy – informuje Jerzy Łopatyński z PGZ Stocznia Wojenna. Okręt na razie pozostaje jednak w Gdyni. – Zanim wróci do macierzystego portu, musi przejść pomiar pól fizycznych na specjalnym poligonie. Ale to formalność – przyznaje kpt. mar. Kotnis.

ORP „Necko” to jeden z siedemnastu trałowców projektu 207, którymi dysponuje Marynarka Wojenna RP. Okręty do służby wchodziły od początku lat osiemdziesiątych do połowy dziewięćdziesiątych. Z racji specyficznej konstrukcji marynarze nazywają je plastikami. A wszystko przez to, że kadłuby jednostek zbudowane zostały z laminatu poliestrowo-szklanego. Wymiana silników jednostek to projekt zakrojony na szerszą skalę. Wcześniej prace tego typu zostały przeprowadzone na trałowcu ORP „Drużno”, który pod koniec ubiegłego roku wrócił z półrocznej misji w natowskim zespole przeciwminowym SNMCMG1. Prace przeprowadziła gdyńska Stocznia Nauta. Po przekazaniu marynarce ORP „Necko” stoczniowcy pracują jeszcze nad modernizacją dwóch innych trałowców. W Naucie trwa remont okrętu ORP „Nakło”, w Stoczni Wojennej zaś jest unowocześniany ORP „Mamry”.

Prace te można wpisać w szerszy kontekst, związany ze wzmacnianiem polskich sił przeciwminowych. W 8 Flotylli Obrony Wybrzeża służą już trzy nowoczesne niszczyciele min typu Kormoran II. Niebawem dołączą do nich trzy kolejne okręty tego typu. Wszystkie one zostały wyposażone w różnego typu bezzałogowe pojazdy podwodne.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: st. chor. sztab. mar. Marcin Purman/ 8 FOW

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1704827940
Na dnie Bałtyku leżą niemieckie beczki z bronią chemiczną z czasów II Wojny Światowej. Czy trałowce mogłyby służyć do ich wydobycia i przekazaniu właścicielom? Za usługę musieliby Niemcy zapłacić
7E-3F-4C-A3

Bojowe Rosomaki dla podhalańczyków
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Wojsko ma swojego satelitę!
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Militarne Schengen
The Darker, the Better
Polski „Wiking” dla Danii
Bezzałogowy nurek
Polscy marynarze na misjach
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Nowe zasady dla kobiet w armii
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
AW149 – moc kawalerii powietrznej!
107 lat polskiej Marynarki Wojennej
Razem na ratunek
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Buzdygan dowódcy Żelaznej Dywizji wraca do gry
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Orka po szwedzku
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Początek „Ratownika”
„Horyzont” przeciw dywersji
Zwalczyć strach, rozwiać mity
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Więcej Herculesów dla Abramsów
AW149 made in Poland
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Okręt skrojony na Bałtyk
Udany start Peruna
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Po co wojsku satelity?
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Cywile zaskoczyli żołnierzy
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Niebo pod osłoną
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Nowe Kraby w Sulechowie
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Krajowa produkcja amunicji
Marynarze podjęli wyzwanie
Wojskowy bus do szczęścia
Plan na WAM
Kapral Bartnik mistrzem świata
Mundurowi z benefitami
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Zwrot na Bałtyk
Komplet medali wojskowych na ringu
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Wojsko na Horyzoncie
Dzień wart stu lat
Gdy ucichnie artyleria
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Obywatele chcą być #wGotowości
Pociski rakietowe dla Husarzy
W krainie Świętego Mikołaja
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Pewna inwestycja w niepewnych czasach
Pancerniacy jadą na misję
Ogień z Leopardów na Łotwie
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO