moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

ORP „Necko” po nowemu

Nowe silniki, agregaty prądotwórcze, zmodernizowane centrum sterowania siłownią – PGZ Stocznia Wojenna w Gdyni właśnie zakończyła generalny remont trałowca ORP „Necko”. Dzięki niemu okręt będzie szybszy, bardziej ekonomiczny, a przede wszystkim zyska nowe resursy. Innymi słowy: będzie służył dobrych kilka lat dłużej.

ORP „Necko”.

– W nomenklaturze wojskowej mówimy tutaj o naprawie głównej. Faktycznie jednak okręt przeszedł głęboką modernizację – przyznaje kpt. mar. Michał Kotnis, dowódca ORP „Necko”. Pod koniec 2022 roku okręt należący do 8 Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu trafił do gdyńskiej Stoczni Wojennej. W ciągu kolejnych miesięcy ekipy remontowe wymieniły stare rosyjskie silniki M410 na wyprodukowane w Niemczech systemy napędowe MTU Friedrichshafen. – Dzięki nim okręt stał się szybszy i dużo bardziej ekonomiczny – podkreśla dowódca. – Pali około dwa razy mniej niż wcześniej. Z kolei po zmianach osiąga prędkość około 15 węzłów, czyli o dwa więcej niż wcześniej – dodaje. Przede wszystkim jednak nowe silniki są trwalsze niż wcześniej używane mechanizmy. M401 po upływie trzech tysięcy tzw. motogodzin musiały przejść generalny remont. W przypadku MTU okres ten wydłużył się do dwunastu tysięcy motogodzin. Norma docelowa, czyli czas, po jakim należy silniki wymienić, wzrosła z dziewięciu do 36 tysięcy motogodzin.

Podczas remontu stoczniowcy wymienili na okręcie agregaty prądotwórcze. Modernizacja objęła wreszcie centrum sterowania siłownią i systemy nawigacyjne. – Prace udało się zakończyć cztery tygodnie przed planowanym terminem. 4 stycznia podpisaliśmy protokół zdawczo-odbiorczy – informuje Jerzy Łopatyński z PGZ Stocznia Wojenna. Okręt na razie pozostaje jednak w Gdyni. – Zanim wróci do macierzystego portu, musi przejść pomiar pól fizycznych na specjalnym poligonie. Ale to formalność – przyznaje kpt. mar. Kotnis.

ORP „Necko” to jeden z siedemnastu trałowców projektu 207, którymi dysponuje Marynarka Wojenna RP. Okręty do służby wchodziły od początku lat osiemdziesiątych do połowy dziewięćdziesiątych. Z racji specyficznej konstrukcji marynarze nazywają je plastikami. A wszystko przez to, że kadłuby jednostek zbudowane zostały z laminatu poliestrowo-szklanego. Wymiana silników jednostek to projekt zakrojony na szerszą skalę. Wcześniej prace tego typu zostały przeprowadzone na trałowcu ORP „Drużno”, który pod koniec ubiegłego roku wrócił z półrocznej misji w natowskim zespole przeciwminowym SNMCMG1. Prace przeprowadziła gdyńska Stocznia Nauta. Po przekazaniu marynarce ORP „Necko” stoczniowcy pracują jeszcze nad modernizacją dwóch innych trałowców. W Naucie trwa remont okrętu ORP „Nakło”, w Stoczni Wojennej zaś jest unowocześniany ORP „Mamry”.

Prace te można wpisać w szerszy kontekst, związany ze wzmacnianiem polskich sił przeciwminowych. W 8 Flotylli Obrony Wybrzeża służą już trzy nowoczesne niszczyciele min typu Kormoran II. Niebawem dołączą do nich trzy kolejne okręty tego typu. Wszystkie one zostały wyposażone w różnego typu bezzałogowe pojazdy podwodne.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: st. chor. sztab. mar. Marcin Purman/ 8 FOW

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1704827940
Na dnie Bałtyku leżą niemieckie beczki z bronią chemiczną z czasów II Wojny Światowej. Czy trałowce mogłyby służyć do ich wydobycia i przekazaniu właścicielom? Za usługę musieliby Niemcy zapłacić
7E-3F-4C-A3

Ewakuowani Polacy już bezpieczni w kraju
 
Podróż w ciemność
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Apache’e z szachownicą
Misja PKW „Olimp” doceniona
Śmierć gorsza niż wszystkie
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Ewakuacja Polaków z Izraela
Umarł król, niech żyje król!
Odbudowa obrony cywilnej kraju
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Polska z dodatkowym wsparciem sojuszników
Święto sportów walki w Warendorfie
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Ratownik w akcji
Polacy bezkonkurencyjni w górskich zmaganiach we Włoszech
NATO przechodzi do działania
K2. Azjatycka pantera
Kajakami po medale
Marynarka świętuje i zaprasza na okręty
Specjalsi pod nowym dowództwem
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Setka lotów w „Akcji Serce” za nimi!
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Budowa Muzeum Bitwy Warszawskiej na ostatniej prostej
Kolejni Polacy ewakuowani z Bliskiego Wschodu
Bałtyk – wciąż bezpieczny czy już nie?
Więcej na obronność, silniejsze NATO
Polska natowskim liderem
Gen. Szkutnik o planach 18 Dywizji
Flyer, zdobywca przestworzy
Wyższe stawki dla niezawodowych
The Power of Infrastructure
Planowano zamach na Zełenskiego
Letni wypoczynek z MON-em
Na RBN o jedności w kwestiach bezpieczeństwa
Militarny kask z misją
Strażnicy polskiego nieba
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Podejrzane manewry na Bałtyku
Wypadek Rosomaka
Polki wicemistrzyniami Europy w szabli
Świat F-35
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polak w kosmosie!
Wykuwanie interoperacyjności
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Nowa dostawa Homarów-K
Dzień, który zmienił bieg wojny
Pionierski dron
GROM’s DNA
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Rakiety dla polskich FA-50

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO