moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

JEF, czyli odpowiedź dla Rosji

Szwedzkie korwety Visby, fregata HMS „Richmond” z Wielkiej Brytanii, okręty patrolowe z Finlandii i Estonii – to tylko część jednostek, które od dziś dozorują infrastrukturę krytyczną na Bałtyku. Działania są prowadzone pod egidą Połączonych Sił Ekspedycyjnych JEF. Stanowią odpowiedź na ostatnie uszkodzenia sieci przesyłowych.

Połączone Siły Ekspedycyjne to struktura niezależna od NATO. Powstały w 2014 roku. Projekt wyszedł od Brytyjczyków, wkrótce dołączyły do niego państwa skandynawskie, bałtyckie i Holandia. W założeniu JEF ma działać jak siły szybkiego reagowania podczas różnego typu kryzysów. I ministrowie obrony krajów członkowskich właśnie zgodzili się na aktywację tzw. opcji reagowania.

1 grudnia 2023 roku rozpoczyna się dwutygodniowa misja, polegająca na wzmożonym dozorze bałtyckiej infrastruktury krytycznej. Miejsca przebiegu podmorskich gazociągów, kabli energetycznych czy telekomunikacyjnych będą patrolowane przez okręty i samoloty z kilku państw. W działaniach wezmą udział m.in. szwedzkie korwety Visby, brytyjska fregata HMS „Richmond” oraz jednostki patrolowe z Finlandii i Estonii. – Zwiększenie obecności na Bałtyku i północnym Atlantyku jest dla JEF kluczowe, zwłaszcza w kontekście ostatnich zagrożeń dotyczących naszej strategicznej infrastruktury – podkreśla Pal Jonson, szef szwedzkiego resortu obrony. Według niego to ważny sprawdzian zdolności sił ekspedycyjnych, ale nie tylko. – To także sygnał wysłany Rosji – mówi.

Po dnie Bałtyku biegnie obecnie sześć gazociągów, a także ponad 30 kabli energetycznych i telekomunikacyjnych. Do tego dochodzą platformy wiertnicze, farmy wiatrowe czy terminale przeładunkowe. Bałtycka infrastruktura ma dla Europy środkowej i północnej ogromne znaczenie, zwłaszcza w kontekście dywersyfikacji źródeł energii. Po tym, jak państwa regionu przestały importować surowce z Rosji, to właśnie Bałtyk stał się dla nich głównym szlakiem przesyłowym. Jednocześnie na morzu zaczęły się mnożyć tajemnicze incydenty. W ostatnim czasie na przykład jednego dnia uszkodzony został gazociąg Balticconnector pomiędzy Finlandią i Estonią, a także położony w pobliżu kabel telekomunikacyjny. Ktoś uszkodził też kabel łączący Estonię ze Szwecją. Podejrzenie padło na chiński kontenerowiec „Newnew Polar Bear”. Wkrótce dziennikarze śledczy jednego z niezależnych rosyjskich portali odkryli, że jego właściciel ma połączenia kapitałowe z ludźmi Kremla. Załoga statku w okolicach rurociągu z niewiadomych przyczyn miała rzucić kotwicę, a potem przez pewien czas ciągnąć ją po dnie. Śledztwo w tej sprawie jednak cały czas trwa. Podobnie jak śledztwo dotyczące wydarzeń z września ubiegłego roku, kiedy to zostały wysadzone nitki gazociągu Nord Stream.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Wikipedia

dodaj komentarz

komentarze


Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
„Road Runner” w Libanie
Sukces Polaka w biegu z marines
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Dzień wart stu lat
Kosmiczna wystawa
Torpeda w celu
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Czy to już wojna?
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Standardy NATO w Siedlcach
Nowe zasady dla kobiet w armii
Im ciemniej, tym lepiej
Wojskowy bus do szczęścia
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Brytyjczycy na wschodniej straży
Is It Already War?
Kaman – domknięcie historii
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Marynarze podjęli wyzwanie
Polski „Wiking” dla Danii
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Dywersja na kolei. Są dowody
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Mity i manipulacje
My, jedna armia
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Pięściarska uczta w Suwałkach
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
„Zamek” pozostał bezpieczny
Ułani szturmowali okopy
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Plan na WAM
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Mundurowi z benefitami
Awanse w dniu narodowego święta
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Gdy ucichnie artyleria
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO