moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Samodzielne loty Polaków na FA-50 już niebawem!

Starty, lądowania, loty w dobrej widoczności – tak szkolą się za sterami samolotów FA-50 polscy piloci tych maszyn. Na razie towarzyszą im koreańscy instruktorzy z firmy KAI, ale już wkrótce Polacy będą mogli latać samodzielnie. – Pierwszy samodzielny lot odbędzie się jeszcze w tym tygodniu, jeśli tylko pozwoli na to pogoda – zapowiadają lotnicy.

W 23 Bazie Lotnictwa Taktycznego rozpoczęło się szkolenie polskich pilotów FA-50. – Każdy z nich odbędzie co najmniej trzy loty z koreańskim instruktorem – mówi ppłk Marcin Boruta, oficer prasowy 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego. Podczas szkolenia piloci muszą wykonać określone zadania. – Chodzi m.in. o start, lądowanie, podejście do lądowania tzw. touch and go, czyli gdy samolot dotyka pasa startowego, ale po chwili podrywa się i startuje ponownie – wyjaśnia ppłk Boruta. Jeśli pilot zrealizuje wszystkie zadania poprawnie, będzie mógł wykonać pierwszy samodzielny lot. – Prawdopodobnie, jeśli pogoda na to pozwoli, pierwszy odbędzie się jeszcze w tym tygodniu – zapewnia oficer prasowy.

Polscy piloci po powrocie ze szkolenia w Korei Południowej mieli już wspólne loty z koreańskimi instruktorami. Jednak celem było sprawdzenie maszyn, które zostały dostarczone do Polski z Korei Południowej. – Takie loty nie mają nic wspólnego z programem szkolenia. Odbywają się na potrzeby komisji odpowiedzialnej za przyjęcie samolotów w struktury polskich sił powietrznych – mówi ppłk Marcin Boruta.

REKLAMA

FA-50 to lekki samolot bojowy produkowany przez południowokoreańską firmę Korea Aerospace Industries (KAI). Polska zamówiła w 2022 roku 48 egzemplarzy tych maszyn. Pierwsze 12 sztuk to obecnie produkowana wersja FA-50, oznaczona jako GF (Gap Filler). Kolejne 36 egzemplarzy dotrze do Polski w nowej wersji oznaczonej jako FA-50PL, która będzie wyposażona m.in. w nowy radar AESA. Dostawy FA-50 PL mają się rozpocząć w 2025 roku.

Ewa Korsak

autor zdjęć: MICHAL ADAMOWSKI/REPORTER/East News

dodaj komentarz

komentarze


Daglezje poszukiwane
 
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
O bezpieczeństwie na PGE Narodowym
Debata o bezpieczeństwie pod szyldem Defence24
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Polskie czołgi w „najgroźniejszym z portów”
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Patriotyczny maraton
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Zmiany w dodatkach stażowych
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Czarne oliwki dla sojuszników
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
Polki pobiegły po srebro!
Wytropić zagrożenie
Wojna w świętym mieście, epilog
Pływacy i maratończycy na medal
Odliczanie do misji na Łotwie
25 lat w NATO – serwis specjalny
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Awanse na Trzeciego Maja
Akcja „Bielany”, czyli Junkersy w ogniu
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
NATO na północnym szlaku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Prezydent mianował dowódców DGRSZ i DWOT
Skrzydła IT dla cyberwojsk
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Tragiczne zdarzenie na służbie
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Idą wakacje, WOT czeka na kandydatów
Po pierwsze: bezpieczeństwo!
Pytania o europejską tarczę
Konkurs MON-u na pracę o cyberbezpieczeństwie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wiedza na czas kryzysu
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Wioślarze i triatlonistka na podium
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
W obronie wschodniej flanki NATO
Pierwszy polski technik AH-64
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Nowe boiska i hala dla podchorążych AWL-u
NATO on Northern Track
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
O bezpieczeństwie Europy w Katowicach
Pilecki ucieka z Auschwitz
Husarz na straży nieba
Pierwsi na oceanie
Ameryka daje wsparcie
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
MON przedstawiło w Senacie plany rozwoju sił zbrojnych
Posłowie dyskutowali o WOT

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO