moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

FA-50 dla Polski w najnowocześniejszej wersji

Wersja samolotów FA-50, które trafią do Polski, będzie najnowocześniejsza spośród dotychczas produkowanych – zapewniają przedstawiciele lotniczego giganta Korea Aerospace Industries. O tym, jakie konkretnie rozwiązania zostaną zastosowane w nowej wersji maszyny, producent nie chce mówić, bo wciąż trwają w tej sprawie negocjacje z polskim rządem.

Polska kupiła u południowokoreańskiego producenta 48 samolotów FA-50, pierwsze dwanaście maszyn w standardzie, którym już dziś dysponuje Korea Aerospace Industries, natomiast kolejne 36 zostanie wyprodukowanych już w standardzie, który wyznaczyła Polska. Podczas MSPO przedstawiciele KAI spotkali się z dziennikarzami na konferencji „FA-50PL – zaawansowane wsparcie Sił Powietrznych RP”.

– FA-50 to lekki samolot bojowy. Służy nie tylko do celów szkoleniowych, lecz także bojowych – mówił Jo Jun Hyun, menedżer regionalny KAI na Europę. – Nasze samoloty służą w armii irackiej, filipińskiej oraz indonezyjskiej – wyliczał Hyun. Zaznaczył też, że FA-50 udowodnił już „swoją wartość zarówno bojową, jak i szkoleniową”. Z kolei Bong Keun Lee, wiceprezes i dyrektor generalny Korea Aerospace Industries, zauważył, że możliwości, jakie ma FA-50, pozwolą na wspólną działalność operacyjną z F-16 i F-35.

Koreańczycy mówili również o modyfikacjach, które przeszedł lub przejdzie w przyszłości ten samolot. – FA-50 od początku był rozwijany w kierunku samolotu bojowego. Jego obecna konfiguracja obejmuje m.in. szklany kokpit, możliwość montażu pocisków powietrze–powietrze i powietrze–ziemia, radar laserowy oraz optykę na hełmie, która pozwala na namierzanie celów znajdujących się poza zasięgiem wzroku – wyjaśnił Lee Chang-Yang, menedżer regionalny KAI w Polsce. W przyszłości maszyna zostanie wyposażona w dodatkowy zbiornik paliwa, system tankowania w powietrzu, przewidywana jest również modyfikacja radaru. – Czy będzie to radar AESA, zależy od klienta. Mamy kilka opcji, ale zaspokoimy potrzeby klienta – zapewniał Bong Keun Lee. – Chcę też podkreślić, że KAI ma ogromne doświadczenie w rozwoju swoich produktów. Wykonujemy bardzo szczegółowe testy, poddajemy sprzęt symulacjom itd. – dodał prezes KAI.

Przedstawiciele KAI podkreślali, że jest za wcześnie, by mówić o konkretnych rozwiązaniach. – Możemy powiedzieć, że myślimy o tym, by wzmocnić FA-50 najlepszym radarem oraz że konfiguracja dla polskich sił powietrznych będzie najnowocześniejsza. Wciąż jednak trwają konsultacje z polskim rządem w sprawie tego, jak ma wyglądać ostateczna wersja i dlatego nie możemy ujawniać szczegółów – zaznaczył Jo Jun Hyun.

Ewa Korsak

autor zdjęć: KAI

dodaj komentarz

komentarze


Policjanci w koszarach WOT
 
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kolejne czołgi K2 dla naszej armii
Miliardowe wsparcie dla PGZ
11 lipca narodowym dniem pamięci o ofiarach rzezi wołyńskiej
Inwestycja w żołnierzy
Nie żyje żołnierz PKW Irak
The Power of Infrastructure
Musimy być szybsi niż zagrożenie
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Kajakami po medale
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Święto sportów walki w Warendorfie
Pułk Reprezentacyjny rekrutuje. Kto może dołączyć?
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Bezpieczniejsza Europa
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Świat F-35
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Podejrzane manewry na Bałtyku
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Ewakuacja Polaków z Izraela
Dwa tygodnie „rozgryzania” Homara-K
Dzieci wojny
BWP-1 – historia na dekady
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Strażnicy polskiego nieba
Czarna Pantera celuje
Broń przeciwko wrogim satelitom
Rodzinne ćwiczenia z wojskiem
Śmierć gorsza niż wszystkie
Strategia odstraszania. Czy zadziała?
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Podróż w ciemność
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Prezydent na wschodniej granicy
Pancerny kot w polskim wojsku
„Różycki” zwodowany
Drukowanie dronów
Cybermiasteczko na Festiwalu Open’er
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Ratownik w akcji
Pracowity pobyt w kosmosie
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Planowano zamach na Zełenskiego
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Wyższe stawki dla niezawodowych
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Wypadek Rosomaka
Nowe zasady fotografowania obiektów wojskowych
Flyer, zdobywca przestworzy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO