moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

FA-50 dla Polski w najnowocześniejszej wersji

Wersja samolotów FA-50, które trafią do Polski, będzie najnowocześniejsza spośród dotychczas produkowanych – zapewniają przedstawiciele lotniczego giganta Korea Aerospace Industries. O tym, jakie konkretnie rozwiązania zostaną zastosowane w nowej wersji maszyny, producent nie chce mówić, bo wciąż trwają w tej sprawie negocjacje z polskim rządem.

Polska kupiła u południowokoreańskiego producenta 48 samolotów FA-50, pierwsze dwanaście maszyn w standardzie, którym już dziś dysponuje Korea Aerospace Industries, natomiast kolejne 36 zostanie wyprodukowanych już w standardzie, który wyznaczyła Polska. Podczas MSPO przedstawiciele KAI spotkali się z dziennikarzami na konferencji „FA-50PL – zaawansowane wsparcie Sił Powietrznych RP”.

– FA-50 to lekki samolot bojowy. Służy nie tylko do celów szkoleniowych, lecz także bojowych – mówił Jo Jun Hyun, menedżer regionalny KAI na Europę. – Nasze samoloty służą w armii irackiej, filipińskiej oraz indonezyjskiej – wyliczał Hyun. Zaznaczył też, że FA-50 udowodnił już „swoją wartość zarówno bojową, jak i szkoleniową”. Z kolei Bong Keun Lee, wiceprezes i dyrektor generalny Korea Aerospace Industries, zauważył, że możliwości, jakie ma FA-50, pozwolą na wspólną działalność operacyjną z F-16 i F-35.

Koreańczycy mówili również o modyfikacjach, które przeszedł lub przejdzie w przyszłości ten samolot. – FA-50 od początku był rozwijany w kierunku samolotu bojowego. Jego obecna konfiguracja obejmuje m.in. szklany kokpit, możliwość montażu pocisków powietrze–powietrze i powietrze–ziemia, radar laserowy oraz optykę na hełmie, która pozwala na namierzanie celów znajdujących się poza zasięgiem wzroku – wyjaśnił Lee Chang-Yang, menedżer regionalny KAI w Polsce. W przyszłości maszyna zostanie wyposażona w dodatkowy zbiornik paliwa, system tankowania w powietrzu, przewidywana jest również modyfikacja radaru. – Czy będzie to radar AESA, zależy od klienta. Mamy kilka opcji, ale zaspokoimy potrzeby klienta – zapewniał Bong Keun Lee. – Chcę też podkreślić, że KAI ma ogromne doświadczenie w rozwoju swoich produktów. Wykonujemy bardzo szczegółowe testy, poddajemy sprzęt symulacjom itd. – dodał prezes KAI.

Przedstawiciele KAI podkreślali, że jest za wcześnie, by mówić o konkretnych rozwiązaniach. – Możemy powiedzieć, że myślimy o tym, by wzmocnić FA-50 najlepszym radarem oraz że konfiguracja dla polskich sił powietrznych będzie najnowocześniejsza. Wciąż jednak trwają konsultacje z polskim rządem w sprawie tego, jak ma wyglądać ostateczna wersja i dlatego nie możemy ujawniać szczegółów – zaznaczył Jo Jun Hyun.

Ewa Korsak

autor zdjęć: KAI

dodaj komentarz

komentarze


Studenci w koszarach
 
BWP-1 – historia na dekady
Broń przeciwko wrogim satelitom
K9 – nieoceniony sojusznik
Tak szkolą sterników wojsk specjalnych
Rekompensaty na ostatniej prostej
Kolarskie święto w stolicy
Korzystne zmiany w dodatkach dla sił powietrznych
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Pieta Michniowska
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
A Whimsical Adversary
Nowe Abramsy już w Wesołej
Terytorialsi zawitają do Płocka
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Tłumy na zawodach w Krakowie
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Cel: zbudować odporność państwa
PT-91, czyli trzy dekady twardej służby
Moc Czarnych Panter
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
Pucharowe zmagania Polaków
Nowe zbiornikowce – wkrótce ruszą konsultacje
Umacnianie ściany wschodniej
Rusza rekrutacja na szkolenia dla szeregowych zawodowych
Witamy na Ziemi
Dzieci wojny
Demony wojny nie patrzą na płeć
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
MSWiA: Zachodnia granica jest bezpieczna
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
Planowano zamach na Zełenskiego
Na rosyjskim pasku
Polacy i Holendrzy razem dla obronności
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Ostatnia niedziela…
PGZ buduje suwerenność amunicyjną
Więcej niż ćwiczenia
Niebezpieczne incydenty na polsko-białoruskiej granicy
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Bezpieczeństwo i przyroda
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Pancerny drapieżnik, czyli Leopard 2A5
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Jak Orlęta stają się Orłami?
Podejrzane manewry na Bałtyku
Warsztaty dają siłę
Przygotowania do Święta Wojska Polskiego
Kajakami po medale
Lotnicy uratowali Wielką Brytanię
Radomski Air Show coraz bliżej
Ogień z Grotów wyborowych w Nowej Dębie
Pół tysiąca terytorialsów strzeże zachodniej granicy
Żołnierz ranny na granicy
More Than an Exercise
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Tak walczyły pancerne kolosy
Rywalizacja snajperów
K9 i FlyEye na poligonie w Ustce
Ewakuacja Polaków z Izraela
Czarne Pantery, ognia!
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO