moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Koncern Boeing dostarczył kolejny samolot dla VIP-ów

Może pełnić funkcję Powietrznego Punktu Kierowania Państwem, dlatego został wyposażony w szyfrowane radiowe oraz satelitarne systemy łączności i transmisji danych o najwyższych klauzulach tajności. W piątek do 1 Bazy Lotnictwa Transportowego dotarł kolejny już samolot Boeing 737-800, którym mają podróżować najważniejsze osoby w państwie.

„Roman Dmowski”, bo taką nazwę będzie nosić samolot o numerze bocznym 0111, to jeden z trzech Boeingów 737-800 zamówionych przez Siły Zbrojne RP, przeznaczonych do transportu najważniejszych osób w kraju. Maszyna może zabrać na pokład 66 osób, dla których przygotowano czteroosobową kabinę „head” (w układzie konferencyjnym), dwuosobową salonkę VIP, 12-osobową kabinę biznes class oraz 48-osobowy przedział ekonomiczny.

Oprócz zaawansowanych systemów łączności i dowodzenia, które umożliwiają funkcjonowanie na pokładzie samolotu Powietrznego Punktu Kierowania Państwem, maszynę wyposażono w wojskowy system nawigacyjny TACAN, system identyfikacji bojowej IFF mod 5, system nawigacji satelitarnej GPS z modułami chroniącymi przed zakłóceniami, a także w aktywne i pasywne systemy ochrony i obrony (m.in. zakłócające naprowadzenie pocisków przeciwlotniczych).

Wart 2,5 mld złotych kontrakt na dostawę trzech Boeingów 737-800 Inspektorat Uzbrojenia MON podpisał z firmą Boeing Company 31 marca 2017 roku. Umowa przewidywała, że Siły Zbrojne RP, a ściślej – 1 Baza Lotnictwa Transportowego, otrzyma w listopadzie 2017 roku pierwszy samolot – używany pasażerski Boeing 737-800NG. Dwie nowe maszyny w wersji biznesowej – 737-800 BBJ2 (Boeing Business Jet), doposażone m.in. w wojskowe systemy łączności, miały zostać przekazane Siłom Zbrojnym RP w 2020 roku.

Amerykański koncern wywiązał się z terminu dostarczenia pasażerskiego 737-800NG, który już jako „Józef Piłsudski” (numer boczny 0110) przyleciał do Polski 15 listopada 2017 roku. Ponieważ jeden z kontrahentów (najprawdopodobniej przewoźnik chiński) wycofał się z zakupu tego typu maszyny, Boeing zaproponował Polsce odebranie fabrycznie nowego samolotu (bez zmiany ceny), z czego skorzystaliśmy.

Po odebraniu w ubiegłym tygodniu Boeinga 737-800BBJ2 o nazwie „Roman Dmowski”, czekamy już tylko na dostarczenie w najbliższych tygodniach maszyny „Ignacy Jan Paderewski” o numerze bocznym 0112. Jak zapowiada mjr Krzysztof Płatek, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia MON, „Ignacy Jan Paderewski” oraz „Roman Dmowski” wejdą do służby operacyjnej po zakończeniu szkoleń specjalistycznych personelu 1 BLT.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Wojciech Mazurkiewicz / TADO

dodaj komentarz

komentarze


Nowe Abramsy już w Wesołej
 
Ogień z Grotów wyborowych w Nowej Dębie
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
Demony wojny nie patrzą na płeć
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
K9 – nieoceniony sojusznik
Badania z kosmosu
Polacy i Holendrzy razem dla obronności
Planowano zamach na Zełenskiego
MSWiA: Zachodnia granica jest bezpieczna
Żołnierze na szkoleniu płetwonurkowym
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Kwalifikacja 2026 – sprawdź szczegóły
Rusza rekrutacja na szkolenia dla szeregowych zawodowych
Rekompensaty na ostatniej prostej
Witamy na Ziemi
BWP-1 – historia na dekady
Kanadyjski żołnierz ranny podczas ćwiczeń
Dzieci wojny
Pieta Michniowska
Podejrzane manewry na Bałtyku
Ostatnia niedziela…
Moc Czarnych Panter
Radomski Air Show coraz bliżej
Orlik na Alfę
Lotnicy uratowali Wielką Brytanię
A Whimsical Adversary
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Więcej niż ćwiczenia
Nowe zbiornikowce – wkrótce ruszą konsultacje
Umacnianie ściany wschodniej
Specjalsi i spadochroniarze mają nowych dowódców
7TP – czołg kompromisu
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Bezpieczeństwo i przyroda
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
Pół tysiąca terytorialsów strzeże zachodniej granicy
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
PGZ buduje suwerenność amunicyjną
Na rosyjskim pasku
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Zawalcz o cybernagrodę!
Studenci w koszarach
Pancerny drapieżnik, czyli Leopard 2A5
Tak szkolą sterników wojsk specjalnych
Uderzenie w naturę
Abramsy od marines
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
PT-91, czyli trzy dekady twardej służby
Tłumy na zawodach w Krakowie
Niebezpieczne incydenty na polsko-białoruskiej granicy
More Than an Exercise
Żołnierz ranny na granicy
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Terytorialsi zawitają do Płocka
Rywalizacja snajperów
Granica pod strażą
Pucharowe zmagania Polaków
MON zaprzecza zarzutom o nepotyzm
Korzystne zmiany w dodatkach dla sił powietrznych
K9 i FlyEye na poligonie w Ustce
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
Kolarskie święto w stolicy
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO