moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Koncern Boeing dostarczył kolejny samolot dla VIP-ów

Może pełnić funkcję Powietrznego Punktu Kierowania Państwem, dlatego został wyposażony w szyfrowane radiowe oraz satelitarne systemy łączności i transmisji danych o najwyższych klauzulach tajności. W piątek do 1 Bazy Lotnictwa Transportowego dotarł kolejny już samolot Boeing 737-800, którym mają podróżować najważniejsze osoby w państwie.

„Roman Dmowski”, bo taką nazwę będzie nosić samolot o numerze bocznym 0111, to jeden z trzech Boeingów 737-800 zamówionych przez Siły Zbrojne RP, przeznaczonych do transportu najważniejszych osób w kraju. Maszyna może zabrać na pokład 66 osób, dla których przygotowano czteroosobową kabinę „head” (w układzie konferencyjnym), dwuosobową salonkę VIP, 12-osobową kabinę biznes class oraz 48-osobowy przedział ekonomiczny.

Oprócz zaawansowanych systemów łączności i dowodzenia, które umożliwiają funkcjonowanie na pokładzie samolotu Powietrznego Punktu Kierowania Państwem, maszynę wyposażono w wojskowy system nawigacyjny TACAN, system identyfikacji bojowej IFF mod 5, system nawigacji satelitarnej GPS z modułami chroniącymi przed zakłóceniami, a także w aktywne i pasywne systemy ochrony i obrony (m.in. zakłócające naprowadzenie pocisków przeciwlotniczych).

Wart 2,5 mld złotych kontrakt na dostawę trzech Boeingów 737-800 Inspektorat Uzbrojenia MON podpisał z firmą Boeing Company 31 marca 2017 roku. Umowa przewidywała, że Siły Zbrojne RP, a ściślej – 1 Baza Lotnictwa Transportowego, otrzyma w listopadzie 2017 roku pierwszy samolot – używany pasażerski Boeing 737-800NG. Dwie nowe maszyny w wersji biznesowej – 737-800 BBJ2 (Boeing Business Jet), doposażone m.in. w wojskowe systemy łączności, miały zostać przekazane Siłom Zbrojnym RP w 2020 roku.

Amerykański koncern wywiązał się z terminu dostarczenia pasażerskiego 737-800NG, który już jako „Józef Piłsudski” (numer boczny 0110) przyleciał do Polski 15 listopada 2017 roku. Ponieważ jeden z kontrahentów (najprawdopodobniej przewoźnik chiński) wycofał się z zakupu tego typu maszyny, Boeing zaproponował Polsce odebranie fabrycznie nowego samolotu (bez zmiany ceny), z czego skorzystaliśmy.

Po odebraniu w ubiegłym tygodniu Boeinga 737-800BBJ2 o nazwie „Roman Dmowski”, czekamy już tylko na dostarczenie w najbliższych tygodniach maszyny „Ignacy Jan Paderewski” o numerze bocznym 0112. Jak zapowiada mjr Krzysztof Płatek, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia MON, „Ignacy Jan Paderewski” oraz „Roman Dmowski” wejdą do służby operacyjnej po zakończeniu szkoleń specjalistycznych personelu 1 BLT.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Wojciech Mazurkiewicz / TADO

dodaj komentarz

komentarze


Czterej pancerni przeciw wyklętym
 
Trudny los zwycięzców
Amunicja dla czołgów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach
Sportowcy z „armii mistrzów” pokazali klasę
Zagadkowe znalezisko na Podkarpaciu
Tu zaczniesz drogę do cyberwojsk
Karol Nawrocki wybrany na prezydenta RP
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Drony Wizjer rozpoznają cel
Tajemne uderzenie
Lotnicza „sztafeta pokoleń”
Zawiszacy zwiększają zasoby K2
50 kabli na 50-lecie Jednostki Wojskowej Formoza
Od chaosu do wiktorii
Pancerna nauka jazdy
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
Unijni ministrowie podpisali SAFE
Rozpoznanie i możliwości rażenia bez ryzyka dla żołnierzy
Następne „Czarne Pantery” dla Wojska Polskiego
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Dziękujemy wam, weterani!
Żołnierz influencer?
Nasi czołgiści najlepsi
Szlachetny gest generała
Wojska inżynieryjne wzmacniają granicę
Dostawa K9 i chrzest ogniowy
Misja PKW „Olimp” doceniona
Fire from Coast
Szef MON-u oddał hołd gen. Marianowi Kukielowi
WOT z pomocą tonącym
Wyzwanie, które integruje
Pamiętają o powstańcach
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Kajakarze, pięściarze i lekkoatletka CWZS-u na podium
Silna Polska w Europie to Polska związana sojuszem z USA
Letni wypoczynek z MON-em
K2 ze słowacką tarczą
Podejrzane manewry na Bałtyku
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
Nowa mapa garnizonów
AW149 to przygoda życia
Zachód daje Ukrainie zielone światło
Kosiniak-Kamysz: Polska najbliższym partnerem Stanów Zjednoczonych w Europie
Powstanie raport o bezpieczeństwie dostaw do zbrojeniówki
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Bałtycka tarcza
„Baltops ’25” – NATO ćwiczy na Bałtyku
Wyzwanie, które integruje
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Kolejny krok ku wypowiedzeniu konwencji ottawskiej
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Nowe możliwości spółki Mesko

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO