moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Śmigłowcowa propozycja Leonardo na MSPO 2020

Podczas kieleckich targów zbrojeniowych koncern Leonardo złożył Wojsku Polskiemu propozycję współpracy. Jeśli kupując wielozadaniowy śmigłowiec dla Marynarki Wojennej RP oraz maszynę uderzeniową, Polska wybierze oferty Leonardo, to oba śmigłowce będą produkowane w należących do zagranicznego holdingu zakładach PZL-Świdnik. Polska spółka będzie mogła je też produkować na eksport.

AW 139 EMSAR.

Programy dotyczące zakupu śmigłowców to jeden z priorytetów modernizacyjnych Sił Zbrojnych RP. Zakładają one zastąpienie wysłużonych wiropłatów kupionych w latach 70. i 80. ubiegłego wieku nowymi konstrukcjami. 

Perkoz, Kruk i Kondor

Wojsko poszukuje następców trzech typów maszyn – wielozadaniowych Mi-2, uderzeniowych Mi-24 oraz pokładowych Kaman SH-2G Super Seasprite. Pierwszy program nosi kryptonim „Perkoz” i zakłada pozyskanie 32 maszyn w trzech wersjach – wsparcia, dowodzenia i rozpoznania/walki elektronicznej. Drugi program – „Kruk” – dotyczy zakupu 32 śmigłowców dysponujących uzbrojeniem zdolnym do zwalczania wszelkiego typu pojazdów opancerzonych, przede wszystkim czołgów. Trzeci program został nazwany „Kondor” i zakłada zakup maksymalnie ośmiu maszyn do poszukiwania, śledzenia i zwalczania okrętów podwodnych (ZOP) oraz radiolokacyjnego wskazywania celów (RWC).

Te zamówienia wyceniane są na miliardy złotych, więc o kontrakty zamierzają walczyć czołowe światowe koncerny zbrojeniowe, które mają w swojej ofercie śmigłowce, m.in. amerykański Bell Textron i Boeing, europejskie Airbus Helicopters oraz Leonardo. Ich ofertę można poznać podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach.

Produkcja w Świdniku

Koncern Leonardo, którego częścią kilka lat temu stał się włosko-brytyjski producent śmigłowców AgustaWestland, złożył WP podczas tegorocznych targów propozycję współpracy. Zadeklarował, że jeśli polski rząd wybierze w ramach programów „Perkoz” i „Kruk” jego maszyny, to będą one produkowane w należących do zagranicznego holdingu zakładach PZL-Świdnik, a polska spółka po zrealizowaniu zamówienia dla Sił Zbrojnych RP będzie mogła je produkować na eksport. – Dwie linie produkcyjne, dla dwóch różnych typów śmigłowców w najważniejszych polskich zakładach śmigłowcowych, czyli PZL-Świdnik, to unikalna i bezprecedensowa propozycja współpracy. W skrócie program przedstawia się następująco: projekt, rozwój, personalizacja, testowanie, produkcja, montaż, wsparcie, szkolenie oraz eksport – wyjaśnia Dariusz Szulc z Leonardo Press Office.

AW-139 M.

Przedstawiciele Leonardo podkreślają, że szczególnie projekt „Perkoza”, w ramach którego holding proponuje naszej armii wielozadaniową maszynę AW-139, jest mocno powiązany z Polską. – Śmigłowiec AW-139 został opracowany z udziałem polskich inżynierów i techników jeszcze zanim polskie zakłady stały się częścią koncernu Leonardo – komentuje Szulc. Dodaje, że wiropłat jest wyposażony w zaawansowane systemy lotu i nawigacji, czujniki unikania kolizji oraz bliskości ziemi, czteroosiowego autopilota z trybami misji, zaawansowaną nawigację satelitarną, ma też wyjątkową zdolność do dalszego lotu przez ponad godzinę bez oleju w przekładni.

AW-249.

Jeśli chodzi o program „Kruk”, czyli dotyczący maszyn, które mają zastąpić śmigłowce Mi-24, to koncern Leonardo proponuje polskim siłom zbrojnym dołączenie do projektu AW-249, czyli nowego wiropłatu uderzeniowego projektowanego dla włoskiej armii. – Im wcześniej Polska dołączy do tego projektu, tym większy będzie miała na niego wpływ, a tym samym odniesie większe korzyści gospodarcze i finansowe – wyjaśnia Dariusz Szulc. – Polski wariant śmigłowca mógłby być eksportowany jak produkt lokalny, włączywszy w to realizację transakcji za pośrednictwem polskiego rządu, czyli programy G2G – zapowiada.

AW-159.

W przypadku „Kondora”, czyli maszyn pokładowych dla Marynarki Wojennej RP, Leonardo proponuje wojsku maszyny AW-159. Jak zapewniają przedstawiciele koncernu, wiropłat, który kupiły już Królewska Marynarka Wielkiej Brytanii i armia południowokoreańska, ma wyróżniające się w swojej klasie osiągi oraz może mieć różne uzbrojenie, od karabinów maszynowych począwszy, po różnego typu pociski i torpedy.

W przypadku tego programu, jeśli MON wybierze ofertę Leonardo, śmigłowiec nie będzie produkowany w Polsce, jednak w naszym kraju miałyby być wytwarzane jego elementy, powstałoby także centrum serwisowo-obsługowe.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Leonardo

dodaj komentarz

komentarze

~HanSolo
1600789080
Mniejsza wersja 149-tki miałaby zastąpić Mi-8/Mi-14? Przecież tu est mowa o śmigłowcu o masie startowej 12 ton lub więcej, a nie 8800 kg? To ma być jakiś chory żart?
72-AA-2D-E4

Trzy miecze, czyli międzynarodowy sprawdzian
 
Za zdrowie utracone na służbie
Polsko-litewskie konsultacje
Wodne szkolenie wielkopolskich terytorialsów
Medalowe żniwa pływaków i florecistek CWZS-u
X ŚWIĘTO STRZELCA KONNEGO.
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Jack-S, czyli eksportowy Pirat
Naukowcy z MIIWŚ szukają szczątków westerplatczyków
Szkolenie do walk w mieście
Oczy na Kijów
Polski Kontyngent Wojskowy Olimp w Paryżu
Krzyżacka klęska na polach grunwaldzkich
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Biało-czerwona nad Wilnem
Serwis bliżej domu
Niepokonana reprezentacja Czarnej Dywizji
Spotkanie z żołnierzami przed szczytem NATO
Ostatnia niedziela…
Czujemy się tu jak w rodzinie
Katastrofa M-346. Nie żyje pilot Bielika
Unowocześnione Rosomaki dla wojska
„Oczko” wojskowych lekkoatletów
Spadochroniarze na warcie w UE
Strzelnice dla specjalsów
Szkolenie na miarę czasów
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
Wojskowa odprawa przed szczytem Sojuszu
Sukces lekkoatletów CWZS-u w Paryżu
Spędź wakacje z wojskiem!
Zdzisław Krasnodębski – bohater bitwy o Anglię
Wsparcie MON-u dla studentów
Śmierć przyszła po wojnie
Pancerniacy trenują cywilów
Prezydent Zełenski w Warszawie
Lato pod wodą
Patrioty i F-16 dla Ukrainy. Trwa szczyt NATO
Jak usprawnić działania służb na granicy
Oficerskie gwiazdki dla absolwentów WAT-u
Szpital u „Troski”
Roczny dyżur spadochroniarzy
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
By żołnierze mogli służyć bezpiecznie
RBN przed szczytem NATO
Sportowa rywalizacja weteranów misji
Walka – tak, ale tylko polityczna
Mark Rutte pokieruje NATO
Olimp gotowy na igrzyska!
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Powstanie polsko-koreańskie konsorcjum
Pancerny sznyt
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
Konsultacje polsko-niemieckie w Warszawie
Rusza operacja „Bezpieczne Podlasie”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO