moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Śmigłowcowa propozycja Leonardo na MSPO 2020

Podczas kieleckich targów zbrojeniowych koncern Leonardo złożył Wojsku Polskiemu propozycję współpracy. Jeśli kupując wielozadaniowy śmigłowiec dla Marynarki Wojennej RP oraz maszynę uderzeniową, Polska wybierze oferty Leonardo, to oba śmigłowce będą produkowane w należących do zagranicznego holdingu zakładach PZL-Świdnik. Polska spółka będzie mogła je też produkować na eksport.

AW 139 EMSAR.

Programy dotyczące zakupu śmigłowców to jeden z priorytetów modernizacyjnych Sił Zbrojnych RP. Zakładają one zastąpienie wysłużonych wiropłatów kupionych w latach 70. i 80. ubiegłego wieku nowymi konstrukcjami. 

Perkoz, Kruk i Kondor

Wojsko poszukuje następców trzech typów maszyn – wielozadaniowych Mi-2, uderzeniowych Mi-24 oraz pokładowych Kaman SH-2G Super Seasprite. Pierwszy program nosi kryptonim „Perkoz” i zakłada pozyskanie 32 maszyn w trzech wersjach – wsparcia, dowodzenia i rozpoznania/walki elektronicznej. Drugi program – „Kruk” – dotyczy zakupu 32 śmigłowców dysponujących uzbrojeniem zdolnym do zwalczania wszelkiego typu pojazdów opancerzonych, przede wszystkim czołgów. Trzeci program został nazwany „Kondor” i zakłada zakup maksymalnie ośmiu maszyn do poszukiwania, śledzenia i zwalczania okrętów podwodnych (ZOP) oraz radiolokacyjnego wskazywania celów (RWC).

Te zamówienia wyceniane są na miliardy złotych, więc o kontrakty zamierzają walczyć czołowe światowe koncerny zbrojeniowe, które mają w swojej ofercie śmigłowce, m.in. amerykański Bell Textron i Boeing, europejskie Airbus Helicopters oraz Leonardo. Ich ofertę można poznać podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach.

Produkcja w Świdniku

Koncern Leonardo, którego częścią kilka lat temu stał się włosko-brytyjski producent śmigłowców AgustaWestland, złożył WP podczas tegorocznych targów propozycję współpracy. Zadeklarował, że jeśli polski rząd wybierze w ramach programów „Perkoz” i „Kruk” jego maszyny, to będą one produkowane w należących do zagranicznego holdingu zakładach PZL-Świdnik, a polska spółka po zrealizowaniu zamówienia dla Sił Zbrojnych RP będzie mogła je produkować na eksport. – Dwie linie produkcyjne, dla dwóch różnych typów śmigłowców w najważniejszych polskich zakładach śmigłowcowych, czyli PZL-Świdnik, to unikalna i bezprecedensowa propozycja współpracy. W skrócie program przedstawia się następująco: projekt, rozwój, personalizacja, testowanie, produkcja, montaż, wsparcie, szkolenie oraz eksport – wyjaśnia Dariusz Szulc z Leonardo Press Office.

AW-139 M.

Przedstawiciele Leonardo podkreślają, że szczególnie projekt „Perkoza”, w ramach którego holding proponuje naszej armii wielozadaniową maszynę AW-139, jest mocno powiązany z Polską. – Śmigłowiec AW-139 został opracowany z udziałem polskich inżynierów i techników jeszcze zanim polskie zakłady stały się częścią koncernu Leonardo – komentuje Szulc. Dodaje, że wiropłat jest wyposażony w zaawansowane systemy lotu i nawigacji, czujniki unikania kolizji oraz bliskości ziemi, czteroosiowego autopilota z trybami misji, zaawansowaną nawigację satelitarną, ma też wyjątkową zdolność do dalszego lotu przez ponad godzinę bez oleju w przekładni.

AW-249.

Jeśli chodzi o program „Kruk”, czyli dotyczący maszyn, które mają zastąpić śmigłowce Mi-24, to koncern Leonardo proponuje polskim siłom zbrojnym dołączenie do projektu AW-249, czyli nowego wiropłatu uderzeniowego projektowanego dla włoskiej armii. – Im wcześniej Polska dołączy do tego projektu, tym większy będzie miała na niego wpływ, a tym samym odniesie większe korzyści gospodarcze i finansowe – wyjaśnia Dariusz Szulc. – Polski wariant śmigłowca mógłby być eksportowany jak produkt lokalny, włączywszy w to realizację transakcji za pośrednictwem polskiego rządu, czyli programy G2G – zapowiada.

AW-159.

W przypadku „Kondora”, czyli maszyn pokładowych dla Marynarki Wojennej RP, Leonardo proponuje wojsku maszyny AW-159. Jak zapewniają przedstawiciele koncernu, wiropłat, który kupiły już Królewska Marynarka Wielkiej Brytanii i armia południowokoreańska, ma wyróżniające się w swojej klasie osiągi oraz może mieć różne uzbrojenie, od karabinów maszynowych począwszy, po różnego typu pociski i torpedy.

W przypadku tego programu, jeśli MON wybierze ofertę Leonardo, śmigłowiec nie będzie produkowany w Polsce, jednak w naszym kraju miałyby być wytwarzane jego elementy, powstałoby także centrum serwisowo-obsługowe.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Leonardo

dodaj komentarz

komentarze

~HanSolo
1600789080
Mniejsza wersja 149-tki miałaby zastąpić Mi-8/Mi-14? Przecież tu est mowa o śmigłowcu o masie startowej 12 ton lub więcej, a nie 8800 kg? To ma być jakiś chory żart?
72-AA-2D-E4

Przygotowania czas zacząć
 
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Kolejne FlyEle dla wojska
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Strażacy ruszają do akcji
Wojna w świętym mieście, epilog
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Rakiety dla Jastrzębi
Cyberprzestrzeń na pierwszej linii
Charge of Dragon
Marcin Gortat z wizytą u sojuszników
V Korpus z nowym dowódcą
Zachować właściwą kolejność działań
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Szarża „Dragona”
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Sprawa katyńska à la española
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Mundury w linii... produkcyjnej
Szpej na miarę potrzeb
Prawda o zbrodni katyńskiej
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Zmiany w dodatkach stażowych
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Kadisz za bohaterów
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Potężny atak rakietowy na Ukrainę
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
NATO on Northern Track
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Wojna w świętym mieście, część druga
Sandhurst: końcowe odliczanie
Ramię w ramię z aliantami
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Odstraszanie i obrona
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
NATO na północnym szlaku
Święto stołecznego garnizonu
WIM: nowoczesna klinika ginekologii otwarta
25 lat w NATO – serwis specjalny
Bezpieczeństwo ważniejsze dla młodych niż rozrywka
Barwy walki
Wieczna pamięć ofiarom zbrodni katyńskiej!
Na straży wschodniej flanki NATO
Optyka dla żołnierzy
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Zbrodnia made in ZSRS
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Głos z katyńskich mogił
Front przy biurku
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Ocalały z transportu do Katynia
SOR w Legionowie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO