moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Jastrzębie przechwyciły rosyjskie myśliwce

Dyżurna para Jastrzębi poderwała się do pasażerskiego Tu-134 oraz rosyjskich myśliwców, które 15 stycznia leciały do obwodu kaliningradzkiego. Polskie F-16 przechwyciły rosyjskie maszyny nad Morzem Bałtyckim. To pierwsza akcja bojowa naszych pilotów, którzy od trzech tygodni w ramach PKW Orlik pełnią natowską misję Baltic Air Policing.

— Rzeczywiście takie zdarzenie miało miejsce — potwierdza mjr Tomasz Antkowiak, rzecznik prasowy PKW Orlik. Polscy lotnicy i samoloty F-16 od 31 grudnia 2019 roku pełnią dyżur w ramach misji NATO Baltic Air Policing i strzegą nienaruszalności przestrzeni powietrznej krajów bałtyckich. Polacy stacjonują w estońskiej bazie Ämari.

— 15 stycznia polska para samolotów F-16 pełniąca dyżur bojowy wykonała lot w celu identyfikacji statku powietrznego – informuje mjr Adriana Wołyńska z Dowództwa Operacyjnego RSZ. – Decyzja o poderwaniu pary dyżurnej została podjęta przez sojuszniczy organ dowodzenia obroną powietrzną Połączonego Centrum Operacji Powietrznych (CAOC) w Niemczech – dodaje oficer.

Więcej informacji na temat zdarzenia przekazuje litewskie Ministerstwo Obrony Narodowej. Litwini podają, że polskie samoloty F-16 zostały poderwane do pasażerskiego Tu-134, który leciał nad Morzem Bałtyckim do obwodu kaliningradzkiego. Rosyjski samolot pasażerski eskortowany był najpierw przez dwa Su-35, a następnie przez parę Su-27. Resort obrony Litwy na swojej oficjalnej stronie internetowej podaje, że Tu-134 miał włączony transponder, czyli urządzenie służące do identyfikacji samolotów i leciał zgodnie ze zgłoszonym wcześniej planem lotu, utrzymywał także łączność radiową. Problem jednak w tym, że towarzyszące mu myśliwce nie miały włączonych transponderów, ani zgłoszonego planu lotu, nie nawiązywały też łączności radiowej.

Dwa dni później doszło do podobnego incydentu. Tym razem jednak poderwana została para dyżurna belgijskich F-16, które w ramach misji BAP stacjonują w litewskiej bazie w Szawlach.

Jak działa para dyżurna? Piloci myśliwców, którzy służą w ramach PKW Orlik, dyżurują całą dobę. W momencie, gdy CAOC ogłasza alarm „Alfa Scramble” piloci mają nie więcej niż kwadrans, by poderwać samoloty z lotniska. Zawsze startują dwa samoloty, w jednym dowódca pary, który ma np. zidentyfikować przechwytywany samolot, w drugim jest skrzydłowy, który osłania swojego dowódcę. Po identyfikacji dyżurujące myśliwce „odprowadzają” powietrznego intruza do granic państwa, w przypadku incydentu z 15 stycznia – do granic Federacji Rosyjskiej.

Dziewiąta zmiana PKW Orlik będzie pełnić dyżur do kwietnia 2020 roku. W bazie lotniczej w Ämari w Estonii stacjonuje niemal 150 polskich żołnierzy i pracowników wojska. Wśród nich są piloci, technicy, obsługa naziemna maszyn, nawigatorzy, logistycy, łącznościowcy, medycy, a także specjaliści z Szefostwa Służby Hydrometeorologicznej. Wojskowi lotnicy do dyspozycji mają cztery myśliwce F-16. Główne siły do tej zmiany wystawiła 32 Baza Lotnictwa Taktycznego z Łasku. Zmianą dowodzi ppłk pil. Krzysztof Duda.

Misja Baltic Air Policing rozpoczęła się w 2004 roku, gdy Litwa, Łotwa i Estonia, które nie mają swojego lotnictwa bojowego, poprosiły NATO o pomoc w patrolowaniu ich przestrzeni powietrznej. Polacy dołączyli do misji w 2006 roku. Przez długi czas w misji uczestniczyli piloci MiG-ów-29 z Mińska Mazowieckiego i Malborka. Od 2017 roku PKW Orlik wystawia 2 Skrzydło Lotnictwa Taktycznego wyposażone w samoloty F-16.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Piotr Łysakowski

dodaj komentarz

komentarze

~ma,ryś
1579683120
To ile już ty przechwyconych mamy ?, najważniejsze aby to nie był złom.
5D-83-25-A0

Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
WOT na Szlaku Ratunkowym
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
UBM, czyli przepis na ekspresową budowę
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Koniec dzieciństwa
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Mity i manipulacje
Transbałtycka współpraca
„Czerwone berety” na kursie dowódców i SERE
Standardy NATO w Siedlcach
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Sztuka i służba w jednym kadrze
Jelcz się wzmacnia
Zamiast szukać skarbów, uczyli się strzelać
W Warszawie stanie pomnik pierwszego szefa SGWP
Niezłomni w obronie
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
W wojsku orientują się najlepiej
Szpital polowy, czyli test Żelaznej Dywizji
Kawaleria pancerna spod znaku 11
W poszukiwaniu majora Serafina
DragonFly czeka na wojsko
„JUR” dla terytorialsów
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Priorytetowe zaangażowanie
Kircholm 1605
Medale dla sojuszników z Niderlandów
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Polski „Wiking” dla Danii
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Żołnierze na trzecim stopniu podium
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Maratońskie święto w Warszawie
Abolicja dla ochotników
Więcej szpitali przyjaznych wojsku
Kolejne „Husarze” w powietrzu
WOT dostanie 13 zestawów FlyEye
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Polskie Bayraktary nad Turcją
Więcej pieniędzy na strzelnice w powiecie
Szli po odznakę norweskiej armii
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
Hiszpanie pomogą chronić polskie niebo
Miliardy na inwestycje dla PGZ-etu
„Road Runner” w Libanie
Zawiszacy na Litwie
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Speczespół wybierze „Orkę”
Kosmiczny Perun
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Kolejna fabryka amunicji z Niewiadowa
Brytyjczycy na wschodniej straży
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Korpus bezzałogowców i nowe specjalności w armii
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
„Droga do GROM-u”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO