moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Poszukiwana Harpia

Wojsko Polskie musi w ciągu kilku lat kupić przynajmniej sześćdziesiąt myśliwców, bo właśnie tyle Su-22 i MiG-ów-29 trzeba będzie wycofać ze służby. Do wyścigu o wielomiliardowy kontrakt na dostawę samolotów wielozadaniowych staną wszyscy zachodni producenci – Lockheed Martin z F-35 i F-16V, Boeing z F-15 i F-18, Saab z Gripenem oraz Leonardo z Eurofighterem Typhoonem.

Pod koniec listopada Ministerstwo Obrony Narodowej poinformowało, że szef resortu Mariusz Błaszczak polecił szefowi Sztabu Generalnego WP przyspieszyć realizację programu zakupu samolotu myśliwskiego nowej generacji o kryptonimie Harpia. Dotychczasowe plany zakupowe Sił Zbrojnych RP zakładały, że samoloty, które mają zastąpić samoloty wsparcia pola walki Su-22 i myśliwce MiG-29, zostaną zakupione po 2026 roku. Teraz, zgodnie z wolą kierownictwa MON, mają być pozyskane w najbliższych latach.

Dlaczego polska armia musi poszukiwać następców trzydziestu Su-22 i podobnej liczby MiG-ów? W przypadku tych pierwszych sprawa jest oczywista. To konstrukcja pochodząca z lat sześćdziesiątych, a więc już zdecydowanie nie spełnia wymagań współczesnego pola walki. Nie może m.in. przenosić pełnej palety nowoczesnego uzbrojenia, jakim dysponuje nasza armia, jak chociażby pocisków rakietowych dalekiego zasięgu JASSM (umożliwiają rażenie celów oddalonych o około 370 km) oraz wydłużonego zasięgu JASSM ER (około 900 km zasięgu).

MiG-29 to maszyna, z której polscy piloci są bardzo zadowoleni, chwalą jej wyjątkowe właściwości lotne. Samoloty te zostały w ostatnich latach zmodernizowane i wyposażone w nowoczesną awionikę, komputery misji oraz natowskie systemy łączności. Problemem w ich przypadku jest dostępność części zamiennych. MiG-i-29 są napędzane przez nieprodukowane już silniki RD-33 drugiej serii (trzecia seria znacząco różni się konstrukcyjnie od poprzedniej, co uniemożliwia zamianę). Ponieważ wiele armii na świecie używa samolotów z tymi silnikami, coraz trudniej jest je kupić, nawet takie po generalnym remoncie.

Obecnie najnowocześniejszym samolotem bojowym Wojska Polskiego są amerykańskie wielozadaniowe maszyny F-16 Jastrząb. Mamy ich czterdzieści osiem. Trzydzieści sześć jednomiejscowych F-16C Block 52+ oraz dwanaście dwumiejscowych F-16D Block 52+. Polskie F-16 są uzbrojone w broń do zwalczania wrogich statków powietrznych – czyli m.in. w pociski powietrze–powietrze: średniego zasięgu AIM-120C-5 (AMRAAM) i bliskiego zasięgu AIM-9X Super Sidewinder oraz do atakowania celów naziemnych, np. rakiety powietrze–ziemia AGM-65G2 Maverick, bomby kierowane serii JDAM (Joint Direct Attack Munition) oraz wspomniane już kierowane pociski dalekiego zasięgu AGM-158 JASSM i AGM-158B JASSM ER.

Choć na razie nie jest znany termin ogłoszenia przetargu na dostawę Harpii, to już wstępnie wiadomo, jakie konstrukcje będą przedmiotem oceny. Na przełomie 2017 i 2018 roku Inspektorat Uzbrojenia przeprowadził bowiem analizę rynku, w ramach której zebrano informacje od firm na temat oferowanych przez nie produktów oraz możliwości ich dostaw w najbliższych latach, a także dostępnych pakietów szkoleniowych i logistycznych.

Wstępny akces do przetargu zgłosili dwaj najwięksi amerykańscy producenci: Lockheed Martin (oferujący dwa typy samolotów: wielozadaniową maszynę piątej generacji F-35 i najnowszą wersję Jastrzębi, oznaczoną jako F-16V) oraz Boeing (oferujący również dwa typy samolotów: ciężki myśliwiec przewagi powietrznej F-15 Eagle i wielozadaniowy myśliwiec F/A-18 Hornet). Poza reprezentacją zza oceanu o polskie zamówienie prawdopodobnie rywalizować będzie także europejski koncern Saab, oferujący lekki myśliwiec wielozadaniowy JAS 39 Gripen, oraz włoski holding Leonardo, oferujący opracowany wspólnie przez Brytyjczyków, Włochów, Niemców i Hiszpanów samolot Eurofighter Typhoon.

Z wymienionych maszyn tylko amerykański F-35 to samolot tzw. piątej generacji, czyli taki który jest nie tylko wysokomanewrowy i wielozadaniowy, lecz także ma znacznie obniżoną wykrywalność przez radary i osiąga prędkość naddźwiękową bez użycia dopalaczy. Reszta maszyn to konstrukcje tzw. 4+, czyli charakteryzujące się tylko  niektórymi z wymienionych parametrów.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Piotr Łysakowski, eurofighter.com, af.mil, Lockheed Martin photo by Angel Delcueto, Wikipedia

dodaj komentarz

komentarze

~Scooby
1546861140
Może wytłumaczę kto zalicza się do potentatów z tej grupy. Po przychodach z wiki LM - 45 mld $ (2014) ; Saab Group -24,01 mld SEK = 12 mld złotych = 3 mld $ ; Boeing Company - 90 mld $ $ ( 2014).
EC-B4-95-43

Zwycięska batalia o stolicę
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Orlik na Alfę
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
NATO – jesteśmy z Polską
Rekompensaty na nowych zasadach
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Black Hawki nad Warszawą
Dwie agresje, dwie okupacje
Pożegnanie z Columbią
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Husarz z polskim instruktorem
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Niemiecki plan zniszczenia Polski
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Debiut polskich Patriotów
Hekatomba na Woli
Cios w plecy
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Road Runner” w Libanie
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Czołgiści w ogniu
Brytyjczycy na wschodniej straży
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Kurs dla najlepszych w SERE
Defendery skompletowane
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Wielkie zbrojenia za Odrą
Brytyjczycy żegnają Malbork
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Największy transport Abramsów w tym roku
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Z najlepszymi na planszy
Święto Wojsk Lądowych
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Trenują przed „Zapadem ‘25”
W poszukiwaniu majora Serafina
Krok ku niezależności
17 września 1939. Nigdy więcej
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
„Saber Junction” – gotowi do obrony

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO