moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

MON dobrze zrealizowało budżet

Sejmowa komisja obrony pozytywnie oceniła wykonanie budżetu MON w 2016 roku. Zaplanowane wydatki zostały zrealizowane w 99,7 proc. W ubiegłym roku resort obrony miał do dyspozycji 35,4 mld zł. – Środki zostały wydatkowane z zachowaniem zasad gospodarowania finansami publicznymi – mówił przedstawiciel Najwyższej Izby Kontroli.

Posłowie z sejmowej Komisji Obrony Narodowej oraz przedstawiciele MON i NIK rozmawiali w środę na temat wykonania ubiegłorocznego budżetu obronnego. – Przeprowadzona przez NIK kontrola wykazała, że wydatki budżetowe w 2016 roku w części Obrona Narodowa zostały zaplanowane w sposób rzetelny i były realizowane w sposób celowy i oszczędny. Nastąpiła też poprawa skuteczności dochodzenia należności budżetowej – mówił wiceminister obrony Bartłomiej Grabski.

Wiceminister poinformował posłów, że budżet MON został zrealizowany w 99,7 proc. Resort miał do dyspozycji 35,453 mld zł. Z tego na dotacje było przeznaczonych 1,100 mld zł, na świadczenia – 7,340 mld zł, na wydatki bieżące – 16,764 mld zł oraz na wydatki majątkowe – 10,247 mld zł (realnie wydano 9,8 mld). Te ostatnie są kluczowe dla wojska, bo dotyczą zakupu sprzętu i uzbrojenia, modernizacji i inwestycji np. w infrastrukturę. Zgodnie z przepisami MON na musi na te cele przeznaczać minimum 25 proc. swojego budżetu. W ubiegłym roku inwestycje tego rodzaju pochłonęły więcej, bo niemal 28 proc.

NIK szczegółowo sprawdziła około 15 proc. wydatków poniesionych przez MON. – Nie stwierdzono działań niecelowych i niegospodarnych. Środki zostały wydatkowane z zachowaniem zasad gospodarowania pieniędzmi publicznymi – podkreślał Marek Zająkała z NIK. Dobrze została oceniona realizacja ubiegłorocznych planów z zakresu modernizacji technicznej.

Inspektorzy NIK mieli także uwagi. Najistotniejsze dotyczyły sposobu prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz nierozliczenia udzielonych zaliczek (na sumę 8,5 mld zł). Chodzi o przedpłaty i zaliczki udzielone m.in. 31 Bazie Taktycznej w Poznaniu-Krzesinach (chodziło o umowę polskiego rządu z USA w sprawie szkolenia personelu samolotów F-16 i C-130) oraz dla Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych (w latach 2014–2016). – Kwestia zaliczek wzbudza nasz największy niepokój – mówił Marek Zająkała z NIK. Wskazywał on, że nastąpił istotny wzrost liczby udzielonych przez MON zaliczek na zakup sprzętu i uzbrojenia (w porównaniu z rokiem 2015 aż o 3,5 mld zł). Kontrolerzy z NIK zauważyli, że prawie 67 proc. ubiegłorocznych wydatków Inspektoratu Wsparcia stanowiły właśnie udzielone i nierozliczone do końca roku zaliczki (w 2015 było to około 50 proc.). – Nie kwestionujemy potrzeby udzielania zaliczek na zakup sprzętu i uzbrojenia. Zostały one także wypłacone legalnie – przyznawał dyrektor Marek Zająkała. NIK uważa jednak, że kwestia ta powinna być uregulowana systemowo, tzn. przez przyjęcie odpowiednich przepisów ustawowych.

– Gdyby prawie 9 mld zł umieścić na bankowej lokacie państwo zyskałoby przynajmniej odsetki. Tymczasem taka suma została wydana na zaliczki na sprzęt, który trafi do wojska dopiero za dwa–trzy lata – mówił Czesław Mroczek (PO), wiceprzewodniczący komisji. Jego zdaniem MON niepotrzebnie sfinansowało zakup 30 limuzyn (kosztowały 30 mln zł) do transportu gości warszawskiego szczytu NATO w lipcu ubiegłego roku. Według byłego wiceministra obrony lepiej było wynająć samochody. Opozycja miała też uwagi do procedury zakupu trzech średnich samolotów do przewozu najważniejszych osób w państwie.

Wiceminister Grabski, odnosząc się do zarzutów w sprawie kupna limuzyn, zauważył, że oferta leasingu była mniej korzystna. – Ich zakup był uzasadniony i zgodny z prawem – podkreślał.

Przedstawiciel MON przekonywał także, że samoloty dla VIP były wydatkiem niezbędnym, bo podnoszą poziom bezpieczeństwa osób na najważniejszych stanowiskach, a więc całego państwa. – Boli was wasza nieskuteczność, bo te maszyny powinny być dawno kupione, ale wy nie potrafiliście tego zrobić – zaznaczał wiceminister Grabski.

Z kolei poseł Michał Jach (PiS), przewodniczący komisji, przekonywał, że w 2016 roku zaliczki były wydawane zgodnie z prawem. – Kiedy zaliczki na zakup sprzętu dla wojska udzielała koalicja PO–PSL nie krytykowaliśmy tego, bo jaką mielibyśmy alternatywę? Zwrot pieniędzy do budżetu. Na tym na pewno nie zyskałyby siły zbrojne ¬– przekonywał przewodniczący Jach.

Zdaniem przedstawicieli ministerstwa finansów ubiegłoroczny budżet MON był wykonany prawidłowo.

JT

autor zdjęć: Kpalion, CC BY-SA 3.0/ Wikipedia

dodaj komentarz

komentarze


Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Carl-Gustaf przemówił
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Maratońskie święto w Warszawie
Wspólne szkolenie żandarmów z NATO
Uczniowie poznają zasady bezpieczeństwa
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Rój bezzałogowców nad Orzyszem
Dzień Bezpieczeństwa na Baltexpo
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Zjednoczyć wysiłek w przeciwdziałaniu presji migracyjnej
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
W poszukiwaniu majora Serafina
Czarna taktyka terytorialsów
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
GROM. Kulisy selekcji do jednostki specjalnej
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Poligon dla medyków w mundurach
Żołnierze testują nowoczesne drony. To polska robota
Kircholm 1605
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Na Baltexpo o bezpiecznym morzu
Speczespół wybierze „Orkę”
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Czarnomorski szlif minerów
Historia jest po to, by z niej czerpać
Mity i manipulacje
Leopardy i Rosomaki pokonały Odrę
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
W wojsku orientują się najlepiej
Młodzi i bezzałogowce
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Jelcz się wzmacnia
Deterrence in Polish
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Pasja i fart
Weterani pamiętają
Pamiętamy o dokonaniach gen. Rozwadowskiego
Koniec dzieciństwa
„Road Runner” w Libanie
Medycy na start
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Okiełznać Borsuka
Drugi wojskowy most
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Terytorialsi w akcji
Pływali jak morscy komandosi
Priorytetowe zaangażowanie
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Koniec pewnej epoki
Brytyjczycy na wschodniej straży
Polskie Bayraktary nad Turcją
Czarna taktyka terytorialsów
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
Wyspa komandosów i walka z morskim żywiołem
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Polski „Wiking” dla Danii
Pocisk o chirurgicznej precyzji
Jednym głosem w sprawie obronności
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Abolicja dla ochotników
Kopuła nad bewupem
„Steadfast Noon”, czyli nuklearne odstraszanie
Medicine for Hard Times
POLMARFOR, czyli dowodzenie na Bałtyku
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Unia chce zbudować „mur dronowy"

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO