moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

MON dobrze zrealizowało budżet

Sejmowa komisja obrony pozytywnie oceniła wykonanie budżetu MON w 2016 roku. Zaplanowane wydatki zostały zrealizowane w 99,7 proc. W ubiegłym roku resort obrony miał do dyspozycji 35,4 mld zł. – Środki zostały wydatkowane z zachowaniem zasad gospodarowania finansami publicznymi – mówił przedstawiciel Najwyższej Izby Kontroli.

Posłowie z sejmowej Komisji Obrony Narodowej oraz przedstawiciele MON i NIK rozmawiali w środę na temat wykonania ubiegłorocznego budżetu obronnego. – Przeprowadzona przez NIK kontrola wykazała, że wydatki budżetowe w 2016 roku w części Obrona Narodowa zostały zaplanowane w sposób rzetelny i były realizowane w sposób celowy i oszczędny. Nastąpiła też poprawa skuteczności dochodzenia należności budżetowej – mówił wiceminister obrony Bartłomiej Grabski.

Wiceminister poinformował posłów, że budżet MON został zrealizowany w 99,7 proc. Resort miał do dyspozycji 35,453 mld zł. Z tego na dotacje było przeznaczonych 1,100 mld zł, na świadczenia – 7,340 mld zł, na wydatki bieżące – 16,764 mld zł oraz na wydatki majątkowe – 10,247 mld zł (realnie wydano 9,8 mld). Te ostatnie są kluczowe dla wojska, bo dotyczą zakupu sprzętu i uzbrojenia, modernizacji i inwestycji np. w infrastrukturę. Zgodnie z przepisami MON na musi na te cele przeznaczać minimum 25 proc. swojego budżetu. W ubiegłym roku inwestycje tego rodzaju pochłonęły więcej, bo niemal 28 proc.

NIK szczegółowo sprawdziła około 15 proc. wydatków poniesionych przez MON. – Nie stwierdzono działań niecelowych i niegospodarnych. Środki zostały wydatkowane z zachowaniem zasad gospodarowania pieniędzmi publicznymi – podkreślał Marek Zająkała z NIK. Dobrze została oceniona realizacja ubiegłorocznych planów z zakresu modernizacji technicznej.

Inspektorzy NIK mieli także uwagi. Najistotniejsze dotyczyły sposobu prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz nierozliczenia udzielonych zaliczek (na sumę 8,5 mld zł). Chodzi o przedpłaty i zaliczki udzielone m.in. 31 Bazie Taktycznej w Poznaniu-Krzesinach (chodziło o umowę polskiego rządu z USA w sprawie szkolenia personelu samolotów F-16 i C-130) oraz dla Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych (w latach 2014–2016). – Kwestia zaliczek wzbudza nasz największy niepokój – mówił Marek Zająkała z NIK. Wskazywał on, że nastąpił istotny wzrost liczby udzielonych przez MON zaliczek na zakup sprzętu i uzbrojenia (w porównaniu z rokiem 2015 aż o 3,5 mld zł). Kontrolerzy z NIK zauważyli, że prawie 67 proc. ubiegłorocznych wydatków Inspektoratu Wsparcia stanowiły właśnie udzielone i nierozliczone do końca roku zaliczki (w 2015 było to około 50 proc.). – Nie kwestionujemy potrzeby udzielania zaliczek na zakup sprzętu i uzbrojenia. Zostały one także wypłacone legalnie – przyznawał dyrektor Marek Zająkała. NIK uważa jednak, że kwestia ta powinna być uregulowana systemowo, tzn. przez przyjęcie odpowiednich przepisów ustawowych.

– Gdyby prawie 9 mld zł umieścić na bankowej lokacie państwo zyskałoby przynajmniej odsetki. Tymczasem taka suma została wydana na zaliczki na sprzęt, który trafi do wojska dopiero za dwa–trzy lata – mówił Czesław Mroczek (PO), wiceprzewodniczący komisji. Jego zdaniem MON niepotrzebnie sfinansowało zakup 30 limuzyn (kosztowały 30 mln zł) do transportu gości warszawskiego szczytu NATO w lipcu ubiegłego roku. Według byłego wiceministra obrony lepiej było wynająć samochody. Opozycja miała też uwagi do procedury zakupu trzech średnich samolotów do przewozu najważniejszych osób w państwie.

Wiceminister Grabski, odnosząc się do zarzutów w sprawie kupna limuzyn, zauważył, że oferta leasingu była mniej korzystna. – Ich zakup był uzasadniony i zgodny z prawem – podkreślał.

Przedstawiciel MON przekonywał także, że samoloty dla VIP były wydatkiem niezbędnym, bo podnoszą poziom bezpieczeństwa osób na najważniejszych stanowiskach, a więc całego państwa. – Boli was wasza nieskuteczność, bo te maszyny powinny być dawno kupione, ale wy nie potrafiliście tego zrobić – zaznaczał wiceminister Grabski.

Z kolei poseł Michał Jach (PiS), przewodniczący komisji, przekonywał, że w 2016 roku zaliczki były wydawane zgodnie z prawem. – Kiedy zaliczki na zakup sprzętu dla wojska udzielała koalicja PO–PSL nie krytykowaliśmy tego, bo jaką mielibyśmy alternatywę? Zwrot pieniędzy do budżetu. Na tym na pewno nie zyskałyby siły zbrojne ¬– przekonywał przewodniczący Jach.

Zdaniem przedstawicieli ministerstwa finansów ubiegłoroczny budżet MON był wykonany prawidłowo.

JT

autor zdjęć: Kpalion, CC BY-SA 3.0/ Wikipedia

dodaj komentarz

komentarze


Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
 
Sandhurst: końcowe odliczanie
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Przygotowania czas zacząć
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Święto stołecznego garnizonu
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
Kadisz za bohaterów
Zmiany w dodatkach stażowych
Kolejne FlyEle dla wojska
W Italii, za wolność waszą i naszą
Wojna na detale
Głos z katyńskich mogił
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Bezpieczeństwo ważniejsze dla młodych niż rozrywka
NATO on Northern Track
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Charge of Dragon
Wojna w świętym mieście, część druga
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
SOR w Legionowie
Szarża „Dragona”
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
25 lat w NATO – serwis specjalny
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Cyberprzestrzeń na pierwszej linii
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Ramię w ramię z aliantami
Sprawa katyńska à la española
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Szpej na miarę potrzeb
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Barwy walki
Wojna w świętym mieście, epilog
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Gunner, nie runner
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Na straży wschodniej flanki NATO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Front przy biurku
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Strażacy ruszają do akcji
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
NATO na północnym szlaku
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Zachować właściwą kolejność działań

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO